Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tor 24 mai 2012, 08:23:50

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95365 innlegg i 8943 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Norbrygg og generelt  |  Konkurranser og andre ølrelaterte begivenheter  |  NM i hjemmebrygging  |  Emne: NM2011 - og klasseinndelingen 0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 [2]  Alle Skriv ut
Skrevet av Emne: NM2011 - og klasseinndelingen  (Lest 1311 ganger)
Lars
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #15 på: tor 10 mar 2011, 22:37:05 »

Det er også et poeng at det viktigste i typedefinisjonene ikke nødvendigvis er selve tallene, men vel så mye opplevelsen av ølet i smak, aroma, munnfølelse, visuelt, og at det i konkurransene også er vesentlig vektlegging av teknisk gjennomføring (godt håndverk, "feilfrihet").

Vil dette si at dersom man eksempelvis melder på en imperial stout som overstiger tallene i typedefinisjonen blir man ikke nødvendigvis trukket for dette? Typedefinisjonen for imperial stout virker på meg litt gammeldags og tam i forhold til hva dagens imperial stouts byr på:
Sitat
D. Imperial Stout
OG              FG                     vol.%          IBU             EBC
1.075-90     1.014-24         6,9-8,8         50-80         80+
Det finnes jo flere eksempler på imperial stouts på godt over 10%, ser ikke helt for meg at de dermed burde havne i en annen kategori.

Godt og litt vanskelig spørsmål, Pål. Smiley

Om du har en imperial stout på 10-11%, gjør du nok lurest i å melde den på som 5X Annen sterk spesialøl, og beskriv den som Kraftig imperial stout, så får de som tar imot den heller plassere den sammen med de andre imperial stout´ene, men da med viten om at den ikke nødvendigvis ligger litt utenfor Norbrygg sin definisjon. Du trenger jo ikke ligge innenfor definisjonen, men gjør altså lurt i å definere hva du mener den er.

I praksis vil jeg kanskje tro at om det er en utrolig god imperial stout, vil den likevel kunne gjøre det godt ved å stå som 5D Imperial Stout selv ved noe for høy alkoholstyrke, men er litt usikker på hva praksis vil være for akkurat et slikt tilfelle. Jeg vil også anta at det skjer noe med denne kategorien nettopp med tanke på styrken i forhold til arbeidet med oppdatering av typedefinisjonene.
Loggført
neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge

Vis profil
« Svar #16 på: tor 10 mar 2011, 23:14:19 »

Hvorfor har dere da lagt definisjonen av Imperial Stout utenfor det man normalt ser av slike? Nøgne Ø ligger 9%, Midtfyns 9.5%, samt at bjcp definierer den fra 8-12%?
6.9% er vel ikke så mye imperial?
Loggført
Lars
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #17 på: fre 11 mar 2011, 00:46:08 »

Jeg tror typedefinisjonene sist ble gjennomgått i 2007 eller 2008 (noen år før min tid), og da det også var vesentlig færre innsendte øl, var trolig ikke behovet like stort for å ha et like stort sett med inndelinger. Samtidig er eksempelvis The Brewing Network og en rekke andre kilder stadig med på å utvide horisonten til hjemmebryggere, som igjen påvirker hva som brygges til enhver tid.

Ser nå at typedefinisjonen for 5D er myntet på engelsk imperial stout, som gjerne ligger i nettopp dette området (f.eks Samuel Smith Imperial Stout på 7%), så kanskje Pål heller burde melde på ølet i 5X og skrive Amerikansk Imperial Stout (hvilket også er tilfellet for de eksemplene som nevnes i posten over).
Loggført
Pål
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #18 på: fre 11 mar 2011, 10:07:17 »

Det er også et poeng at det viktigste i typedefinisjonene ikke nødvendigvis er selve tallene, men vel så mye opplevelsen av ølet i smak, aroma, munnfølelse, visuelt, og at det i konkurransene også er vesentlig vektlegging av teknisk gjennomføring (godt håndverk, "feilfrihet").

Vil dette si at dersom man eksempelvis melder på en imperial stout som overstiger tallene i typedefinisjonen blir man ikke nødvendigvis trukket for dette? Typedefinisjonen for imperial stout virker på meg litt gammeldags og tam i forhold til hva dagens imperial stouts byr på:
Sitat
D. Imperial Stout
OG              FG                     vol.%          IBU             EBC
1.075-90     1.014-24         6,9-8,8         50-80         80+
Det finnes jo flere eksempler på imperial stouts på godt over 10%, ser ikke helt for meg at de dermed burde havne i en annen kategori.

Godt og litt vanskelig spørsmål, Pål. Smiley

Om du har en imperial stout på 10-11%, gjør du nok lurest i å melde den på som 5X Annen sterk spesialøl, og beskriv den som Kraftig imperial stout, så får de som tar imot den heller plassere den sammen med de andre imperial stout´ene, men da med viten om at den ikke nødvendigvis ligger litt utenfor Norbrygg sin definisjon. Du trenger jo ikke ligge innenfor definisjonen, men gjør altså lurt i å definere hva du mener den er.

I praksis vil jeg kanskje tro at om det er en utrolig god imperial stout, vil den likevel kunne gjøre det godt ved å stå som 5D Imperial Stout selv ved noe for høy alkoholstyrke, men er litt usikker på hva praksis vil være for akkurat et slikt tilfelle. Jeg vil også anta at det skjer noe med denne kategorien nettopp med tanke på styrken i forhold til arbeidet med oppdatering av typedefinisjonene.

Takk for svar! Nå sa jeg jo ikke at jeg skulle melde på en imperial stout Smiley. Men dersom noen skulle gjøre det er det jo greit å vite! Kan godt være enig i at klassen passer bedre for engelske imperial stouts ja.
Loggført
Petter F
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

Byggingeniør

Vis profil
« Svar #19 på: fre 11 mar 2011, 13:55:39 »

Hvis jeg har et øl som må plasseres i en "Annen"-klasse, hva er skillet mellom lyst og mørkt øl?
Loggført
gustavf
Dommerkomité
*
Innlogget Innlogget
Lambertseter, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #20 på: fre 11 mar 2011, 14:25:46 »

Skillet er ikke klart definert og er noe lysere for lager enn for ale. Du må nesten se litt på de andre typene og plassere deg der det føles mest naturlig.
Loggført

Frisk doft av citrus, av den typen Wunderbaum-producenterna förgäves letat efter i sina laboratorier i tre generationer.
Sider: 1 [2]  Alle Skriv ut 
Norbrygg  |  Norbrygg og generelt  |  Konkurranser og andre ølrelaterte begivenheter  |  NM i hjemmebrygging  |  Emne: NM2011 - og klasseinndelingen « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!