Det er også et poeng at det viktigste i typedefinisjonene ikke nødvendigvis er selve tallene, men vel så mye opplevelsen av ølet i smak, aroma, munnfølelse, visuelt, og at det i konkurransene også er vesentlig vektlegging av teknisk gjennomføring (godt håndverk, "feilfrihet").
Vil dette si at dersom man eksempelvis melder på en imperial stout som overstiger tallene i typedefinisjonen blir man ikke nødvendigvis trukket for dette? Typedefinisjonen for imperial stout virker på meg litt gammeldags og tam i forhold til hva dagens imperial stouts byr på:
D. Imperial Stout
OG FG vol.% IBU EBC
1.075-90 1.014-24 6,9-8,8 50-80 80+
Det finnes jo flere eksempler på imperial stouts på godt over 10%, ser ikke helt for meg at de dermed burde havne i en annen kategori.
Godt og litt vanskelig spørsmål, Pål.

Om du har en imperial stout på 10-11%, gjør du nok lurest i å melde den på som 5X Annen sterk spesialøl, og beskriv den som
Kraftig imperial stout, så får de som tar imot den heller plassere den sammen med de andre imperial stout´ene, men da med viten om at den ikke nødvendigvis ligger litt utenfor Norbrygg sin definisjon. Du trenger jo ikke ligge innenfor definisjonen, men gjør altså lurt i å definere hva du mener den er.
I praksis vil jeg kanskje tro at om det er en utrolig god imperial stout, vil den likevel kunne gjøre det godt ved å stå som 5D Imperial Stout selv ved noe for høy alkoholstyrke, men er litt usikker på hva praksis vil være for akkurat et slikt tilfelle. Jeg vil også anta at det skjer noe med denne kategorien nettopp med tanke på styrken i forhold til arbeidet med oppdatering av typedefinisjonene.