Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tor 24 mai 2012, 08:30:28

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95366 innlegg i 8943 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Norbrygg og generelt  |  Konkurranser og andre ølrelaterte begivenheter  |  Regionalt forum  |  Emne: Bjorleik 2011 0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 [2] 3 4 ... 9 Skriv ut
Skrevet av Emne: Bjorleik 2011  (Lest 6767 ganger)
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #15 på: ons 6 apr 2011, 15:15:36 »

har bjorleik samme strenge regler om flasketyper som NM har? isåfall har jeg et vinnerøl som ikke kan delta..

Vi har ikke diskutert dette ennå i styret. I fjor var alle flasketyper tillatt, men de var også deltakelsen svært lav. Hva det blir til i år vet vi ikke. det vil komme mer info etter NM er vel i havn.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge

Vis profil
« Svar #16 på: ons 6 apr 2011, 15:23:46 »

har bjorleik samme strenge regler om flasketyper som NM har? isåfall har jeg et vinnerøl som ikke kan delta..

Vi har ikke diskutert dette ennå i styret. I fjor var alle flasketyper tillatt, men de var også deltakelsen svært lav. Hva det blir til i år vet vi ikke. det vil komme mer info etter NM er vel i havn.

Med tanke på alle spørsmål og diskusjoner fram og tilbake rundt NM, hadde det ikke vært likegreit å bare bestemme at alle konkurranser skal ha en gitt type flaske, en gitt type kork, ogsåvidere, slik at man slipper å fundere på det?
Loggført
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #17 på: ons 6 apr 2011, 16:23:02 »

Gahr har ennå ikke vært med på juleølkonken eller NM, så han er sikkert litt optimistisk ennå. Bare vent når ølet kommer inn kassevis :p
Loggført

"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer."
Arnold Schwarzenegger
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #18 på: ons 6 apr 2011, 17:45:22 »

Det er selvsagt en fordel om vi kun godtar standardflasker!
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Anders Christensen
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil WWW
« Svar #19 på: søn 10 apr 2011, 01:49:32 »

Siden det blir session-ales, er det noen øvre grense for ABV eller OG elns for Bjorleik? Vi begynner å klø etter å eksperimentere litt.
Loggført

Anders Christensen - anders@geekhouse.no - http://anders.geekhouse.no/blog/beer
   .... Respect and enjoy beer!
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #20 på: tir 26 apr 2011, 19:13:26 »

Siden det blir session-ales, er det noen øvre grense for ABV eller OG elns for Bjorleik? Vi begynner å klø etter å eksperimentere litt.

Kommer mer info om ikke så altfor lenge, men øvre grense på OG vil være 1.040.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Martin E
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Oslo

Kristianiastudentenes Haandbryggerlaug

Vis profil WWW
« Svar #21 på: tir 26 apr 2011, 21:35:16 »

Oj, må modifisere oppskriften jeg skal brygge neste uke! Teit å lande på 1.041! Karboberingssukker teller med, antar jeg? I såfall tror jeg at jeg må karonere kunstig, kan ikke sløse bort verdifulle smaksmuligheter på smaksløst sukker!
Loggført
Håvard Midtkil
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Trolla Forsøksbryggeri

Vis profil WWW
« Svar #22 på: fre 3 jun 2011, 20:15:19 »

Er det noen regler og deadlines å forholde seg til enda, utover OG på max. 1.040? Nyslåtte bryggere trenger jo etpar batcher på å klare å sikte seg inn vet dere ;-)

Ting som ihvertfall jeg lurer på er;
- Påmeldingsfrist
- Innsendingsfrist
- Flasketype
- Korktype
- Begrensninger (OG, FG, alkoholstyrke, farge, sjangerbestemming eller ei, etc.)

"Uheldigvis" har den første "svake" batchen allerede forsvunnet her (en øve-bitter på 3,2%, litt skummelt lett å drikke), men andre batchen av det forsøket er forhåpentlig ferdig til drikking i disse dager. Man er ikke helt innsiktet enda.
Loggført
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #23 på: fre 3 jun 2011, 20:43:51 »

Det kommer nærmere info rett rundt hjørnet, men enkelte ting kan man i alle fall si:

- Påmeldings- og innsendingsfrist blir antakelig i begynnelsen av september.
- Flasketype blir standard brune 0,33-flasker. INGEN unntak.
- Umerkede, ensfargede korker. INGEN unntak.
- Maksimal OG er 1.040. INGEN unntak. (Ingen begrensninger forøvrig på IBU, FG, alkohol, men typeriktighet vurderes.)
- Konkurransen begrenses i år til britiske session ales (i utgangspunktet bitter, lys og mørk mild, sørengelsk brown, stout).

Som sagt er mer nøyaktig info nært forestående. Det har tatt litt tid å få enkelte ting på stell (grunnet faktorer utenfor styrets kontroll...), men nå ser brikkene ut til å falle på plass.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Lars
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #24 på: fre 3 jun 2011, 20:49:47 »

Fokus blir på engelske "session beers" og de begrensninger og muligheter som tilhører disse utover allerede bestemt OG, så det skulle vel passe deg bra Håvard. Smiley Tror det dukker opp en oversikt over øltypene det siktes til her ganske snart.

Bruk kun bjørnunger (pantbare norske ølflasker som brukes av Dahls, Ringnes og liknende), vanlig ølkork i valgfri farge, og ingen tusjstreker eller annen gjenkjennbar merking.

Antar påmelding- og innsendingsfrist blir rundt midten av september 2-3 uker før arrangementet.
Loggført
Håvard Midtkil
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Trolla Forsøksbryggeri

Vis profil WWW
« Svar #25 på: fre 3 jun 2011, 23:14:50 »

Kjempeflott, da har man noe å planlegge utifra! Her i huset er vel nesten den største utfordringen å akkumulere små brune flasker Cheesy
Loggført
Lars
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #26 på: fre 3 jun 2011, 23:25:53 »

Kjempeflott, da har man noe å planlegge utifra! Her i huset er vel nesten den største utfordringen å akkumulere små brune flasker Cheesy

Jeg kjøper dem fra pantemottaket på OBS (betaler inne i infokiosken), der er det relativt høy rullering og lav sneipfaktor. Men "litt" vasking blir det..
Loggført
Martin E
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Oslo

Kristianiastudentenes Haandbryggerlaug

Vis profil WWW
« Svar #27 på: man 6 jun 2011, 11:58:45 »

- Konkurransen begrenses i år til britiske session ales (i utgangspunktet bitter, lys og mørk mild, sørengelsk brown, stout).

Altså ikke engelsk IPA?

Er dette samtidig også en konkurranse i typeriktighet, eller bare i god øl under 1.040?
Loggført
Tengesdal
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Nordnes, Bergen

Meg og en pint med flere år gammel ale

Vis profil
« Svar #28 på: tor 30 jun 2011, 21:17:01 »

Jeg kjøper dem fra pantemottaket på OBS (betaler inne i infokiosken), der er det relativt høy rullering og lav sneipfaktor. Men "litt" vasking blir det..

Samme her. Alle butikkene i nærområdet er greie med å pante tilbake tomflasker, spesielt når en sier hva en skal bruke dem til. Det er dessuten slik at sist jeg prøvde meg på dette for en god del år siden var kanskje halvparten av flaskene fulle av sneiper og annen drit. Nå har jeg vasket 15 kasser uten en eneste sneip, med kun en porsjonssnus. Jeg takker røykeloven og at folk i stor grad har sluttet å røyke inne her i Bergen sentrum.
Loggført
Anders Christensen
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil WWW
« Svar #29 på: tor 21 jul 2011, 09:37:26 »

Er mer info postet om Bjorleik noe sted? Dersom innsendelsesfrist er i begynnelsen av september som tidligere estimert, så er det bare seks uker igjen. med fratrekk for postforsendelse, oppskriftsplanlegging, bestilling, testbrygging og ikke minst selve bryggingen, så begynner det å haste endel.

Jeg forstår det slik av bedømmelsen er en miks imellom subjektiv, hedonistisk vurdering og objektiv typeriktighet. Er det publisert noen typedefinisjoner som dommerne vil forholde seg til?
Loggført

Anders Christensen - anders@geekhouse.no - http://anders.geekhouse.no/blog/beer
   .... Respect and enjoy beer!
Sider: 1 [2] 3 4 ... 9 Skriv ut 
Norbrygg  |  Norbrygg og generelt  |  Konkurranser og andre ølrelaterte begivenheter  |  Regionalt forum  |  Emne: Bjorleik 2011 « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!