Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tor 24 mai 2012, 13:04:55

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95376 innlegg i 8944 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Lille bryggeaften 0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 [2]  Alle Skriv ut
Skrevet av Emne: Lille bryggeaften  (Lest 933 ganger)
35 VRM
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #15 på: man 14 mar 2011, 19:54:32 »

Nå plopper det fint i gjærlåsen. Noe må da ha gått bra  Smiley

Har satt et digitalt termometer oppå dunken og det viste 9,2 i dag.

Ligger 4-5 cm med guffe på bunn.

Fulgte anvisningene på pakken med Irish Moss og hadde oppi 30 gram på 50 liter. Trodde nesten vekta var feil siden det så veldig mye ut, men sjekket restvekten på pakken og det hele så riktig ut. Ser noen skriver om en teskje eller to. Noen meninger om hvor mye Irish Moss som er passe?

mvh

35 VRM
Loggført
FredT
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Sarpsborg

Pensjonist/livsnyter

Vis profil
« Svar #16 på: man 14 mar 2011, 20:10:43 »

Ang.  Irish Moss tror jeg det er viktig å skille mellom dette og Super Moss. Jeg bruker sistnevnte, og der anbefales det å bruke 1/4 teskje til 20 liter. Synes dette fungerer fint, og ølene mine blir klare etter en stund på fat. Det var voldsomme mengder vanlig Irish Moss som skulle til 50L synes jeg.

mvh

FredT
Loggført
35 VRM
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #17 på: man 14 mar 2011, 20:51:20 »

Hmmmm.... Kan jeg ha blandet grain og gram?Huh? Får ta en tur i kjelleren og myse.

35 VRM

Loggført
FredT
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Sarpsborg

Pensjonist/livsnyter

Vis profil
« Svar #18 på: man 14 mar 2011, 21:02:21 »

Nei du har nok gjort riktig. Men du har dosert helt til toppmengde  = 15/gr 25 Liter.  Skulle ikke forundre meg om du får greit resutat med ned mot minimumsdoseringen. 
Loggført
35 VRM
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #19 på: tir 15 mar 2011, 20:21:58 »

Legger ut skylleskjemaet fra Beersmith i PDF. Syntes det er mye vann i skyllingen. Noen innstillinger jeg kan ha gjort feil?

Mvh

35 VRM

* Bsm7086.pdf (26.54 KB - lastet ned 15 ganger.)
Loggført
Bjarte H
Medlem i Norbrygg
Innlogget Innlogget
Trondheim

Kverulerende bedreviter!

Vis profil
« Svar #20 på: tir 15 mar 2011, 22:04:14 »

Det er noe som ikke stemmer. Ser ikke ut som de ~20 literne vørter du tapper av vørteren har kommet med i beregningene iom. at de ~66l skyllevann alene vil utgjøre estimert boil volume, som er på nettopp ~66l.
Loggført

Den eneste snarveien er å ta omveien og effektivisere den!
35 VRM
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #21 på: søn 10 apr 2011, 13:15:39 »

Da var ølet på fat. Men så langt smaker det mye av tang og tare. Smaken var lik lukten da jeg hadde oppi Irish Moss. Blir minimumsmengde neste gang. Ellers gjæret ølet nesten pussig langt ned. Hadde Tjekkisk Pils i den ene dunken og Tjekkisk Lager i den andre. Fikk 1,008 og 1,007 i FG. OG var 1,050. Kan termometeret være feil slik at jeg har mesket på veldig lav temperatur og fått mye gjærbart sukker? Litt mer nøytral smak på lagerølet foreløpig.

MVH

35 VRM
Loggført
Sider: 1 [2]  Alle Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Lille bryggeaften « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!