Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tor 24 mai 2012, 13:46:03

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95378 innlegg i 8945 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Bilder, video og øvrige media  |  Emne: Torvald`s Bryggeri 0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 2 3 ... 6 [Alle] Skriv ut
Skrevet av Emne: Torvald`s Bryggeri  (Lest 8777 ganger)
Torvald
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Færing Bryggeri

Vis profil
« på: søn 3 apr 2011, 01:21:32 »

Har tatt nokre bilder av mitt nye oppsett under brygging av bayer.

36L kokakar fra humle.se (kuleventil fra weldlessfittings.com)
36L meskekar med silbunn fra humle.se  (kuleventil fra weldlessfittings.com)
19L Varmtvannstank med kuleventil fra chlas ohlson (Litt liten, men fungerer akkuratt).
2 x 2kw induksjonsplater

Planen var å lage ein kokeplate av dei to induksjonene, men fant ut at eg fikk bra kok på vørter med bare ein plate (med lokket halvegs på). så da har eg ein plate på meskekaret, og ein på kokekaret slik at eg ikkje treng å løfte på dei store kjelene under brygginga.

Koker 29L vørter ned til 26,5 på ein time og ender til slutt med ca. 25 L i gjæringskar.

* 5 Bryggesystemet i skylleprosessen.jpg (359.19 KB, 2736x3648 - vist 2330 ganger.)

* 3 Meskekaret.jpg (401.72 KB, 2736x3648 - vist 2329 ganger.)

* 4 Improvisert skyllemaifoil.jpg (386.14 KB, 3648x2736 - vist 2335 ganger.)

* 6 Heimabrygga tjekkisk pilsner og kokekar.jpg (370.18 KB, 3648x2736 - vist 2312 ganger.)

* 7 Vørter som koker.jpg (367.15 KB, 2736x3648 - vist 2290 ganger.)
Loggført

Vestbrygg.no
protto
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #1 på: søn 3 apr 2011, 11:29:24 »

Kult at folk legg ut bilder av utstyret sitt (bryggeutstyret altså). Var dei greie dei "sveiseløse" gjennomføringane du kjøpte?
Loggført

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.
Trond.A
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Mo i Rana

Vis profil
« Svar #2 på: søn 3 apr 2011, 12:11:23 »

Flotte bilder og stilig oppsett.  I like!
Og det glasset med øl var selvsagt hjemmerygget?  biersmile
Loggført

Hedning og livsnyter
Torvald
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Færing Bryggeri

Vis profil
« Svar #3 på: søn 3 apr 2011, 16:24:05 »

Kult at folk legg ut bilder av utstyret sitt (bryggeutstyret altså). Var dei greie dei "sveiseløse" gjennomføringane du kjøpte?

Dei var kjempe bra, takk for hjelpa med dei protto!

Flotte bilder og stilig oppsett.  I like!
Og det glasset med øl var selvsagt hjemmerygget?  biersmile

Ja i glaset var det heimebrygga tjekkisk pils biersmile
Loggført

Vestbrygg.no
strømmens
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #4 på: søn 3 apr 2011, 17:25:59 »

Hei. Bryggeriet ditt ser flott ut. Er induksjonsplatene dyre?
Loggført
Stig A
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

For livets glade gutter...

Vis profil
« Svar #5 på: søn 3 apr 2011, 18:04:49 »

Disse tror jeg er fra netthandelen.no . Mulig å få de skikkelig billig. Har slik selv.
Loggført
Torvald
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Færing Bryggeri

Vis profil
« Svar #6 på: søn 3 apr 2011, 18:10:33 »

Ja. desse er fra netthandelen.no. Fekk den eine for 126,- og den andre for 150,- I like!.

Totalt med eksbideringsgebyr og frakt kom det på ca. 500,-
Loggført

Vestbrygg.no
Torvald
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Færing Bryggeri

Vis profil
« Svar #7 på: man 17 okt 2011, 22:50:50 »

På oppfordring kjem nokre bilder av bryggeriet sånn som det er no.
Ideen er å få satt sammen eit bryggesystem basert på meske og skylle systemet som "Sabco" og "The Electric Brewery" bruker, bortsett fra automatikken, sjølv om det ikkje skal utelukkast at det kan koma eit rims rør og PID på meskekaret Smiley. Eg kjem ikkje til å resirkulere med pumpa under heile meskinga, men under innmesking og under oppvarming til utmesk. Bildene viser bryggeriet uten isolasjon rundt kjelene, men vanlegvis bruker eg det på alle kar. Samme isjolasjon som på bildene i første innlegg i tråden.

Kjelene er på 50, 36 og 36 Liter. Med ein 50l kan eg skifte om kokekar og HLT og brygge 40 liter (2 corny fat) med OG opp til 1,050 .

* Bryggeriet.jpg (358.41 KB, 3648x2736 - vist 1812 ganger.)

* silbunn.jpg (435.59 KB, 3648x2736 - vist 1805 ganger.)

* DQs med slanger.jpg (332.98 KB, 3648x2736 - vist 1725 ganger.)
Loggført

Vestbrygg.no
protto
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #8 på: man 17 okt 2011, 23:12:13 »

Vakkert.

Den silbotnen, har du kjøpt eller laga? Ser veldig bra ut.
Loggført

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.
Torvald
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Færing Bryggeri

Vis profil
« Svar #9 på: man 17 okt 2011, 23:31:20 »

Vakkert.

Den silbotnen, har du kjøpt eller laga? Ser veldig bra ut.

Takk takk Smiley

Silbunnen er "Woodpecker 360mm" fra humlegården, kosta litt, men fungerer veldig bra.
Loggført

Vestbrygg.no
Torvald
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Færing Bryggeri

Vis profil
« Svar #10 på: man 24 okt 2011, 22:07:47 »

Då har eg endeleg fått mitt nye bryggeri opp og gå. Eg er utruleg fornøgd med oppsettet  Smiley . Mesking går lett for seg med å hive malten i, røre 3-4 ganger om i karet og la resirkuleringa ta resten av jobben, så finstiller eg tempen med å justere effekten på induksjonsplata. Dette fungerte faktisk så bra at eg skal prøve neste gang å resirkulere gjennom heile meskinga.
Vørteren var krystallklar etter ca. 5 min med resikulering  Smiley . Å heva temperatur til utmesk gikk også smertefritt, med full effekt heva eg temperaturen til 77,5 grader på ca. 5-10 min. Oppkokingstida etter endt skylling var på knappe 3 min takke være 3,5kw induksjonsplata fra eltema.no (anbefalast på det sterkaste). Får som sagt tidlegare utruleg god kok, koker uten lokk med redusert effekt og har 3,3 liter/time i avdampning. Kjølinga og whirlpoolinga fungerte også veldig bra, kjølte 21,3L fra 100 til 18 grader på 17 min. Og det med min ganske underdimmesjonerte kjøler (skal oppgraderast). Trub og humlerester la seg som ein fin ball i midten og eg fikk 20,5 L klar vørter i gjæringsdunk. Har før bare fått 19 L på dunk av mine 21 L batcher, og da har eg fått med litt grums på slutten. Systemet var også veldig effektivt (87% utbytte). Synes dette er alt for mykje og kjem til å beregne dette ned til  ca. 80% i framtida, men det er kjekt å vite at man har litt å gå på, spesielt når man skal brygge med høg OG  Grin .

Har lagt ved norke bilder av bryggedagen Smiley

* Mesking.jpg (269.12 KB, 3648x2736 - vist 1591 ganger.)

* Skylling.jpg (366.76 KB, 2736x3648 - vist 1597 ganger.)

* whirlpool.jpg (456.72 KB, 2736x3648 - vist 1594 ganger.)

* Termometer.jpg (415.27 KB, 3648x2736 - vist 1588 ganger.)

* Kokekjel.jpg (338.45 KB, 3648x2736 - vist 1569 ganger.)
Loggført

Vestbrygg.no
FrodeNor
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Fredrikstad

Vis profil
« Svar #11 på: man 24 okt 2011, 22:59:25 »

skitbra amen
Loggført

As I near the end of mine pint, it is my obligation to get another one.
Trond.A
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Mo i Rana

Vis profil
« Svar #12 på: tir 25 okt 2011, 00:45:48 »

Du verden!  skitbra
Konge opplegg!! I like!
Loggført

Hedning og livsnyter
protto
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #13 på: tir 25 okt 2011, 08:22:02 »

Du brukar pellets ikkje sant? Den haugen som ligg igjen i gryta ser akkurat ut som i gryta mi Smiley
-Flott bryggeri!
Loggført

Bjarte H
Medlem i Norbrygg
Innlogget Innlogget
Trondheim

Kverulerende bedreviter!

Vis profil
« Svar #14 på: tir 25 okt 2011, 10:07:40 »

Ser ut som et bra bryggeri skitbra

Blir du kvitt avdampen på en bra måte når du koker?
Loggført

Den eneste snarveien er å ta omveien og effektivisere den!
Torvald
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Færing Bryggeri

Vis profil
« Svar #15 på: tir 25 okt 2011, 15:34:56 »

Takker!  Smiley

Du brukar pellets ikkje sant? Den haugen som ligg igjen i gryta ser akkurat ut som i gryta mi Smiley
-Flott bryggeri!

Brukar pellets ja. Ikkje rart at den likner på din haug, da eg har har henta eit par ideer ifra ditt system  Wink .

Blir du kvitt avdampen på en bra måte når du koker?

Med tre av dei vindaugene på første bilde i tråden opne så får eg det, men eg har faktisk eit prosjekt undervegs. Eg skal lage meg eit billeg viftesystem av to baderomsvifter og ei treplate, Dette skal kunne monterast i eit opna vindu med vindushasp. Plane er da at dette skal klare å tømma dampen fra toppen av rommet, men hvis det ikkje går skal eg prøva å lage ei trakt over kokekaret av ei plast kasse og ha røyr i mellom kassa og viftene.
Loggført

Vestbrygg.no
Odland
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Certified Hop Head

Vis profil WWW
« Svar #16 på: tir 25 okt 2011, 15:58:19 »

Her skal det stjeles ideer. March-pumpe, ny kjøler og koblinger bestilles.
Loggført

Gyldenlöwe Brygghus

From pro brewers to home brewers - we are all craft brewers
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #17 på: tir 25 okt 2011, 17:52:19 »

Mesking går lett for seg med å hive malten i, røre 3-4 ganger om i karet og la resirkuleringa ta resten av jobben, så finstiller eg tempen med å justere effekten på induksjonsplata. Dette fungerte faktisk så bra at eg skal prøve neste gang å resirkulere gjennom heile meskinga.
[...]
Trub og humlerester la seg som ein fin ball i midten og eg fikk 20,5 L klar vørter i gjæringsdunk. Har før bare fått 19 L på dunk av mine 21 L batcher, og da har eg fått med litt grums på slutten. Systemet var også veldig effektivt (87% utbytte). Synes dette er alt for mykje og kjem til å beregne dette ned til  ca. 80% i framtida, men det er kjekt å vite at man har litt å gå på, spesielt når man skal brygge med høg OG  Grin .

Veldig interessant dette. Holder på å sette sammen et system som i prinsippet kommer til å bli veldig likt (bare med en Blichmann BoilerMaker som meskekar),, men lurer på et par ting. Hvor stabilt klarte du å holde tempen med plata? Og resirkulerte du hele tiden mens du hadde på varme på plata? Sank tempen i mesken noe når pumpa ble slått på ved temperaturjusteringer, og hvor fort klarte du å justere tempen (tenker på underveis, ikke ved oppvarming til utmesking)?

Ang. trub: Hva bruker du som klaringsmiddel, og var trubet tettpakket etter whirlpoolingen?
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Bjarte H
Medlem i Norbrygg
Innlogget Innlogget
Trondheim

Kverulerende bedreviter!

Vis profil
« Svar #18 på: tir 25 okt 2011, 17:59:33 »

Systemet var også veldig effektivt (87% utbytte). Synes dette er alt for mykje og kjem til å beregne dette ned til  ca. 80% i framtida, men det er kjekt å vite at man har litt å gå på, spesielt når man skal brygge med høg OG  Grin .

Hvis vørteren og ølet smaker like godt på 87% som på 80% så er det vel greit med 87 % Smiley

Jeg tror kanskje at det er litt svakt med 2 baderomsvifter. De flytter ca. 100m^3 i timen. Jeg bruker nå en dedikert kjøkkenventilator som jeg har på stativ ca. 1 meter over Speidelen. Den flytter 400m^3 i timen, og det er ikke mer enn det som trengs med 9% avdamp. Jeg kjøpte den forresten brukt til 300,- på finn så økonomisk er det en grei løsning.
Loggført

Torvald
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Færing Bryggeri

Vis profil
« Svar #19 på: tir 25 okt 2011, 21:29:58 »

@Gahr: Eg skrur pumpa på før malten går i, slik at strike temp også blir justert, men etter malten var oppi var det overaskande lett å finjustere temp med plata, bruke da ganske lav effekt. Mulig det er eit lite temperaturfall i vørteren når den kjem ut av meska og til den kjem inn i igjen, men dette skal eg sjekke grundigere i måro og finne ei løysing for å kompensere for detta. Resirkulerer alltid når plata er på. I måro skal eg prøve å resirkulere gjennom heile meskinga og holde tempen stabil med plata, fordi eg oppfatta det faktisk som enklere å holde tempen stabil med plata og resirkulering enn når eg skrudde plata og pumpa av, men dette gjenstår å sjå.
Eg brukte litt mindre enn 1/2 ts med Young`s irish moss på 15 min, Skal prøve Super Moss i måro. Trub og humle var ganske tettpakka ja, lot vørteren stå i 20 min etter pumpe og kjøler vart skrudd av, men eg tok ikkje ut spiralen før vørter var tappa ut av kokekjelen. Brukte også pumpa til å tappe over i gjæringskar, det fungerte veldig bra. Fikk gjevn og stødig utapping på den måten, og forstyrra minst mulig trub. Skal brygge APA med 130g pellets i kjelen i måro, får sjå korleis det blir da. Kan koma med oppdatering etter bryggedagen, og kanskje med eit bilete, hvis det er ønskelig? Eller så kan kanskje bilete vente til IPA brygging neste uke, med 260g humle i karet burde det brygget sette whirlpoolen på prøve.

@BjarteH: Har også tenkt at dei er litt underdimmensjonert, men hvis eg skal være like heldig som deg å få ei avtreksvifte som trekker 400m3/time så billeg, så må eg kanskje vente ei stund. Dessuten har eg allereie ein del rester som eg kan bruke til dette, blant anna ei badevifte. Men som sagt, hvis det funker dårleg så prøver eg å gjøra det meir retnings basert eller hiver på nokre vifter til. Koster jo ikkje meir enn 150 pr stykk,- på Biltema  Wink .

Edit: @BjarteH: Så lenge ølet smaker godt så er det vel ikkje noko problem med å ha 87% utbytte nei, men man får jo ikkje noko meir smak av å ha 7 % meir i utbytte. Eg ser på det som eit billeg tiltak mot å forhinder garvesyre og ulumskheiter i vørteren. Dessuten taper man minimalt på å bruke litt meir malt pr. batch, og da vil man jo også kanskje få eit litt fyldigere øl.
Sitat fra artikkel av Dave Louw i BYO november 2011: "Zainasheff did not just pick a 70% efficiency target to provide a common standard; he felt the beers were noticeably better compared to those brewed whith extract efficiencies in the mid-80% range and higher" .

Eg kjem nok ikkje til å sikte på 70%, men akkuratt dei 7% over 80 trur eg er lite å tjene på. Må også understreke at dette er bare personleg preferanse, og meiner ikkje at øl med over 80% utbytte blir dårleg av den grunn. Ein av dei bedre stoutane eg har smaka fikk eg servert på bjorleik i år, og den var jo brygga med ca. 85% utbytte, tror eg? Men som sagt er dette hovudsakelig eit billig prevantivt tiltak mot garvesyre.
Loggført

Vestbrygg.no
Bjarte H
Medlem i Norbrygg
Innlogget Innlogget
Trondheim

Kverulerende bedreviter!

Vis profil
« Svar #20 på: tir 25 okt 2011, 22:32:58 »

Kjekt med gode svar Torvald. Og bilder, det blir det aldri for mye av Wink
Loggført

Odland
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Certified Hop Head

Vis profil WWW
« Svar #21 på: ons 26 okt 2011, 09:51:49 »

Støtter Bjarte her - peis på med bilder Smiley
Loggført

Gyldenlöwe Brygghus

Rune GE
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Tromsøya

Vis profil
« Svar #22 på: ons 26 okt 2011, 10:32:44 »

Dette var flotte greier Smiley
Et par spørsmål:

Whirlpoolen imponerer. Har selv prøvd med forskjellig løsninger uten å være i nærheten av det du har bilde av. Kan du si noe om flow og rotasjonshastighet på hvirvelen? Er det tydelig roatsjon i karet? Hvor tar du ut vørteren til pumpa? Vi plages med for mye humlerester som flyter i vørteren. Har gått til innkjøp av et filter fra "Brewers Hardware" og håper at det skal gjøre susen, men vil gjerne bruke whirpool også.

Hurtigkoblingene. Blir ikke de veldig varme i prosessen? Går ut i fra at det kan være en viss fare for sviende fingre dersom du ikke bruker hansker? Er du fornøyd med flow på dem?

Rune  
Loggført
Torvald
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Færing Bryggeri

Vis profil
« Svar #23 på: ons 26 okt 2011, 12:14:48 »

Hehe, da kjem det sikkert nokre bilder fra dagens bryggedag også  Smiley .

@Rune GE: Hurtigkoblingene blir steike varme, så det er absolutt nødvendig å ha eit par hansker tilgjennelig.  Flowen er heilt upåklagelig sida dei QDs eg har kjøpt (QDs med 1/2" MPT fra more beer) har 1/2" holdimmesjon fra ende til ende  Smiley . Det som kan være ein utfordring er å finne 1/2" barb med like stor dimmensjon. sjølv har eg standard bard fra more beer som sikkert reduserer flowen litt, men har likevel plenty med flow. Det er tydelig rotasjon på virvelen, og dip-tuben trekker med strømmen. Inputt har eg plasert ganske langt nede i kjelen peikende litt ned mot bunnen. Kan legge ut eit bide av kjøleren.
Loggført

Vestbrygg.no
Torvald
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Færing Bryggeri

Vis profil
« Svar #24 på: ons 26 okt 2011, 20:52:37 »

Da var batch #2 på nytt system brygga. 6 timer fra meske og skyllevatn vart satt på til vørter var i gjærings dunk, men opprydding tar litt lengre tid med nytt system, og tar ca. ein time.
Eg må sei meg nok ein gang veldig nøgd med bryggeriet. Mesketemperaturen var i begynelsen litt vanskeleg å treffe, men som ein PID treng også operatøren her ein innkjøringsrunde (eller to Smiley ). Etter kvart som eg fikk litt føling systemet var det lett å finne og holde temperaturen innen ±  0,2 grader (neste gang tipper eg at eg skal klare enda bedre). Fant ut at trikset var å finne den mest stabile effekten på plata, og så finjustere med å senke eller opne flowen fra pumpa. Mindre flow gav lavere temp inn, og omvendt. Sikkert fordi varmetapet blir større jo lengre vørteren er ute av karet.
Whirlpoolinga gikk bra denne gangen også, må sei meg nøgd med 20L i gjæringskar og 1,5L igjen i gryta, til tross for 130g pellets i kjelen.  Bryggeriet var veldig effektivt i dag og. Eg slutta og tappe ut fra meska når sluttvolum var nådd (21-22L), og fylte opp med vatn til fult kokevolum, men likevel fikk eg eit ubytte på 84%, sjølv om eg også hadde ein termometersvikt (clas o. termometer) som gjorde at skyllevatnet mitt holdt 55-60 grader. Må sikkert brygge eit par ganger til før eg får skikkelig kontroll på diverse, men eg trur nok at hvis man blir godt kjent med dette systemet, så kan man bli pinlig nøyaktig.

Lagt ved nokre ekstra bilder.

* Kjølespiral i kokekjele.jpg (366.88 KB, 3648x2736 - vist 883 ganger.)

* kjølespiral.jpg (285.75 KB, 2736x3648 - vist 884 ganger.)

* Koking.jpg (394.82 KB, 2736x3648 - vist 886 ganger.)

* Etter whirlpool.jpg (355.85 KB, 2736x3648 - vist 881 ganger.)

* Etter whirlpool uten spiral.jpg (316.89 KB, 2736x3648 - vist 880 ganger.)

* Hule og trub.jpg (332.7 KB, 3648x2736 - vist 879 ganger.)
Loggført

Vestbrygg.no
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #25 på: ons 26 okt 2011, 21:11:37 »

Tror du ikke det vil være en idé å isolere meskegryta, så slipper du resirkulering underveis hele tiden for å holde varmen rett?

Og hvor lang tid brukte du på å varme opp fra forsukringstemp til utmesk?
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Torvald
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Færing Bryggeri

Vis profil
« Svar #26 på: ons 26 okt 2011, 21:35:47 »

Var jo det som var første ideen, og den er isolert. Prøvde å resirkulere kunn i begynelsen sist gang, men da hadde temperaturen falt ein del på slutten av meskinga (mulig det var eg som ikkje hadde juster temp godt nokk), men eg kan gjøre eit forsøk til på fredag. Da kan eg prøve å resirkulere dei første 10-15 min, slik at eg veit at temperaturen er der eg vil ha den. Og så stoppe pumpe og plate og starte opp igjen til utmesk. 
Loggført

Vestbrygg.no
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #27 på: ons 26 okt 2011, 21:49:49 »

Ah, selvsagt har du isolert...

Hva med oppvarmingstiden?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Odland
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Certified Hop Head

Vis profil WWW
« Svar #28 på: ons 26 okt 2011, 21:51:40 »

Det var en god og solid trub. Min er mye mer tyntflytende. Gleder meg til ny kjøler og pumpe.
Loggført

Gyldenlöwe Brygghus

Aleksander87
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Vis profil
« Svar #29 på: ons 26 okt 2011, 22:55:29 »

Angående det termometeret fra Clas, så har jeg make og det tuller seg innimellom. Første gangen ordet det seg selv etter noen dager, nå sist måtte jeg ta ut batteriet og inn igjen, så var alt i orden.
Loggført
Torvald
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Færing Bryggeri

Vis profil
« Svar #30 på: ons 26 okt 2011, 23:04:50 »

Ja mine (hatt samme problem med to stykker) har også pleid å virke igjen, enten ved at eg har klart å få ut fukta eller at det har tørka over tid. Problemet er jo at man ikkje kan stole på det, og det er jo eit relativt stort problem synes eg da. Eg har satt inn eit spørsmål i anna tråd om noken har eit tips om eit bra termometer med alarmfunksjon, så håper det kjem noko bra svar der  Smiley .
Loggført

Vestbrygg.no
Torvald
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Færing Bryggeri

Vis profil
« Svar #31 på: fre 28 okt 2011, 22:44:51 »

Starta mesking av ESB i dag med å resirkulere og justere temperatur i 15 min, for så å stoppe pumpe og plate. Dette funka heilt fantastisk! Sida eg no er litt kjent med korleis tempraturjustering skal gjørast, blei det leikande lett å finjustere temperaturen og å holde den der. Fikk rett mesketemp (66) veldig kjapt og klaret å holde den mellom 65,9-66,1 fram til eg skrudde av plata. Temperaturen sank ikkje meir enn 0,1-0,2 grader til utmeskinga. Så dette er nok framgangsmåten eg kjem til å gjer framover.

Men eg har framleis eit alt for høgt utbytte. I dag skulle eg ha 33 liter til fult kokevolum, men eg stoppa uttapping av mesk når eg hadde fått 24,5 L fordi utbytte hadde pasert 80%. fylte på med juster vatn til fult kokevolum. Målte OG etter kjøling, og utbytte blei til slutt 83%. Dette er jo ikkje ideelt, sida det å tilsette så store mengder med vatn muligens kan gi mindre smak. Så neste gang skal eg prøva å droppe utmesk steget, og heller begyne skylling direkte etter første meskesteg.

Eg har også lagt ved nokre bilder av "in-line QD termometeret" eg har satt sammen. Dette skal hovudsakelig brukast til å kontrolere temperaturen inn i meskekaret, men kan også flyttast andre stader om eg treng det.

* QD termometer montert.jpg (363.91 KB, 3648x2736 - vist 1179 ganger.)

* QD termometer.jpg (321.83 KB, 3648x2736 - vist 997 ganger.)
Loggført

Vestbrygg.no
Trond.A
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Mo i Rana

Vis profil
« Svar #32 på: fre 28 okt 2011, 23:00:56 »

Du Torvald, det annlegget ditt er faktisk ganske enkelt PORNO!  sikle
Koblinger, slanger, termometer, alt er KONGE!!  skitbra
Loggført

Hedning og livsnyter
protto
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #33 på: fre 28 okt 2011, 23:15:13 »

Jepp, konge!
Loggført

Torvald
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Færing Bryggeri

Vis profil
« Svar #34 på: fre 28 okt 2011, 23:39:32 »

Hehe, takk for god tilbakemelding  Smiley .
Loggført

Vestbrygg.no
Torvald
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Færing Bryggeri

Vis profil
« Svar #35 på: tir 1 nov 2011, 00:36:47 »

Brygga IPA i dag. Meska på 66 grader i 60 min og begynte skyllig direkte etterpå (uten utmesk altså), brukte 50 min på skyllinga(0,66liter/min), tok ut fult kokevolum fra meska og fikk 79% utbytte. Det med eit øl med OG på 65. Det er eg veldig fornøgd med sida eg sleit med alt for høgt utbytte før, Så no ligg eg akkuratt der eg vil, på ca. 80%. Men uannsett stor forskjell fra med og uten utmesking altså. Så da kjem eg til å meske uten utmesk på mine øl med OG under ca.65, og bruke utmesking på øl med høgare OG, Slik at eg da forhåpentligvis ligger på ein utbytte på ca.80 % med OG heilt opp til 100, men da får tida vise Smiley .
Loggført

Vestbrygg.no
FredT
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Sarpsborg

Pensjonist/livsnyter

Vis profil
« Svar #36 på: tir 1 nov 2011, 01:30:40 »

Torvald:
"Det er eg veldig fornøgd med sida eg sleit med alt for høgt utbytte før, Så no ligg eg akkuratt der eg vil, på ca. 80%"
Hva sliter man med ved utbytte over ca 80% ?

mvh

Fred
Loggført
Bjarte H
Medlem i Norbrygg
Innlogget Innlogget
Trondheim

Kverulerende bedreviter!

Vis profil
« Svar #37 på: tir 1 nov 2011, 08:38:01 »

Torvald:
"Det er eg veldig fornøgd med sida eg sleit med alt for høgt utbytte før, Så no ligg eg akkuratt der eg vil, på ca. 80%"
Hva sliter man med ved utbytte over ca 80% ?

mvh

Fred

Torvald har svart på det tidligere i tråden Smiley

Edit: @BjarteH: Så lenge ølet smaker godt så er det vel ikkje noko problem med å ha 87% utbytte nei, men man får jo ikkje noko meir smak av å ha 7 % meir i utbytte. Eg ser på det som eit billeg tiltak mot å forhinder garvesyre og ulumskheiter i vørteren. Dessuten taper man minimalt på å bruke litt meir malt pr. batch, og da vil man jo også kanskje få eit litt fyldigere øl.
Sitat fra artikkel av Dave Louw i BYO november 2011: "Zainasheff did not just pick a 70% efficiency target to provide a common standard; he felt the beers were noticeably better compared to those brewed whith extract efficiencies in the mid-80% range and higher" .

Eg kjem nok ikkje til å sikte på 70%, men akkuratt dei 7% over 80 trur eg er lite å tjene på. Må også understreke at dette er bare personleg preferanse, og meiner ikkje at øl med over 80% utbytte blir dårleg av den grunn. Ein av dei bedre stoutane eg har smaka fikk eg servert på bjorleik i år, og den var jo brygga med ca. 85% utbytte, tror eg? Men som sagt er dette hovudsakelig eit billig prevantivt tiltak mot garvesyre.
Loggført

FredT
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Sarpsborg

Pensjonist/livsnyter

Vis profil
« Svar #38 på: tir 1 nov 2011, 08:52:48 »

Takker....

FredT
Loggført
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #39 på: tir 1 nov 2011, 10:24:57 »

Jeg tror ikke det egentlig er så stort problem å ha høyt utbytte, så lenge man passer på pH i mesken under skylling. Industribryggerier har som fotest utbytte på godt over 90 %. Det viktigste er konsistente resultater, så man lettere kan beregne OG.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Torvald
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Færing Bryggeri

Vis profil
« Svar #40 på: tir 1 nov 2011, 11:34:29 »

Ser som sagt ikkje på det som eit "problem" å ha høgt utbytte, men om eg skulle brukt det fulle utbyttet i bryggriet mitt som standard for alle oppskrifter (87-90%), må eg bruke ca. ein halv kg mindre malt for å få ønska OG, i motsetning til hvis eg hadde brukte 80% utbytte til å rekne ut oppskriften. Og det å bruke ein halv kilo mindre malt i kvar batch må vel ha noko å sei, og kanskje spesielt på øl med OG under 40 for eks??? Det er ihvertfall tanken bak. Sjølv om ein halv kilo sikkert ikkje er så enormt i den store sammanheng, og at det er enormt mange andre faktorer som spiller inn på ølets kvalitet (gjær, temp osv.), så er det vel slik at alle monner drar, eller?

Må igjen også presisere at eg ikkje meiner at øl brygga på høgt utbytte er dårleg av den grunn. Som sagt er jo den dry stouten din Gahr ein av dei bedre av eksemplaret eg har smaka, og den vart vel brygga med eit relativt høgt utbytte?

Eg kunne sikkert ha lagt utbytte mitt til 85% uten probem, men 80% virka for meg som ein bra plass sikte etter. Og det passa seg jo svært bra at det å kutte ut utmesking gav meg ca. 80% utbytte. Det er viktig med konsistente resultater ja, og eg rekner med at OG skal bli enkelt å treffe etter eg har blitt litt meir kjent med bryggeriet. Traff 1 SG poeng under target i går, så eg nærmer meg  Wink .
Loggført

Vestbrygg.no
Shea-Arne
Medlem i Norbrygg
Innlogget Innlogget
Melhus

Vis profil
« Svar #41 på: tor 3 nov 2011, 09:43:48 »

Mulig dette er allerede besvart, men jeg lurer på hva slags pumpe du bruker og evt hvor du fikk tak i den?
Loggført

And what this flood of deeper brown, Which a white foam does also crown. Less white than snow, more white than mortar? Oh my soul! Can this be Porter?
- The Dèjeune
Aleksander87
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Vis profil
« Svar #42 på: tor 3 nov 2011, 09:56:04 »

Lurer på om det er March 809(?) eller noe i den duren? Det selges hvertfall på MoreBeer.
Loggført
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #43 på: tor 3 nov 2011, 10:20:40 »

March 809 (230V-versjonen og med "oppdatert" skovlhjul) fra MoreBeer.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Torvald
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Færing Bryggeri

Vis profil
« Svar #44 på: tor 3 nov 2011, 15:08:50 »

809 stemmer! Men grunna eit brist i min hjernefuksjon har eg humlegården si pumpe med oppgradert skovlhjul fra more beer (det skovhjulet er eit must! Den fungere vanvittig mykje betre etter den blei installert). Tips fra meg når det gjeld å bestille pumpe fra more beer, Kjøp 230v versjonen bakerst i lista deira. Standard modellen deira er litt dårleg merka slik at man kan ta feil.........  Rødme
Loggført

Vestbrygg.no
Espen Unnvik
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Øvre Sædalsveien 115, 5099 Bergen

Vis profil
« Svar #45 på: lør 5 nov 2011, 19:08:22 »

Oppgradert skovlhjul selges kanskje også som reservedel ?
Loggført

Du kan leve helt fint....uten å klare deg.
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #46 på: lør 5 nov 2011, 19:30:52 »

Har produktkode H315I (stor i til slutt) hos MoreBeer. Skrives inn i SKU-feltet i handlekurven.

Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Espen Unnvik
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #47 på: lør 5 nov 2011, 19:47:11 »

Har produktkode H315I (stor i til slutt) hos MoreBeer. Skrives inn i SKU-feltet i handlekurven.

Å det !!!!
Loggført

Krille
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bønes, Bergen

Vis profil
« Svar #48 på: tir 22 nov 2011, 17:06:03 »

Finfint oppsett! Eg må nok også ta å stjele noen ideer til mitt eget RIMS system. Greit å få en oversikt av hva man trenger av "småplukk" Smiley
Loggført

Man skal elske sitt øl!
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #49 på: tir 3 jan 2012, 21:09:58 »

Den ølkassepatenten din med Marchpumpa tilsynelatende fastmontert virker ikke så dum. Kan du gi en nærmere beskrivelse/noen bilder?
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Torvald
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Færing Bryggeri

Vis profil
« Svar #50 på: ons 4 jan 2012, 14:47:45 »

Den ølkassepatenten din med Marchpumpa tilsynelatende fastmontert virker ikke så dum. Kan du gi en nærmere beskrivelse/noen bilder?
Her er nokre bilder.
I eine kassa har eg kappa av alle tappane slik at eg får takhøgde til pumpa. Pumpehuset har eg snudd 90 grader mot klokka. Nederste treplank har dim. 33x11x1 cm, øverste treplank har dim. 15x12,5x1,8 cm og dei to treskinnene har eg laga av det eg hadde liggande. Dei to treplatene er skrudd sammen fra undersida og blir som man ser holdt fast til ølkassa av to spennband, og det fungerer veldig bra.

* IMG_2738.jpg (336.82 KB, 2736x3648 - vist 817 ganger.)

* IMG_2740.jpg (483.37 KB, 2736x3648 - vist 820 ganger.)

* IMG_2742.jpg (478.07 KB, 3648x2736 - vist 819 ganger.)

* IMG_2743.jpg (472.84 KB, 3648x2736 - vist 823 ganger.)
Loggført

Vestbrygg.no
Torvald
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Færing Bryggeri

Vis profil
« Svar #51 på: søn 15 jan 2012, 21:45:23 »

Brygga best bitter i dag, og tok i den annledning eit bilde av ein liten modifikasjon eg har gjort. QDs-termometeret er blitt rekalibrert, flytta og fungerer no kun som termometer under kjøling. Fikk også klokka nedkjølingstida heilt nøyaktig i dag. 21 liter fra 100 til 18 grader på 12 min. Til 15 grader tar det passende nok 15 min Smiley. Fornøgd med det, så da blir det ikkje ny kjøler på ei stund. 

* IMG_2745.jpg (336.27 KB, 2736x3648 - vist 680 ganger.)
Loggført

Vestbrygg.no
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #52 på: søn 15 jan 2012, 22:17:19 »

Mener du bruker samme induksjonsplate som meg til meskingen. Har du opplevd problemer med at plata slår seg av underveis mens du prøver å holde jevn temperatur og resirkulerer? Hadde litt problemer med det under sist mesking. Mistenker bunnen i gryta blir varmere enn det plata "takler" på lav effekt. Det skjer aldri under oppvarming, når plata står på full effekt.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Torvald
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Færing Bryggeri

Vis profil
« Svar #53 på: søn 15 jan 2012, 23:14:13 »

Stemmer, me har samme plate under meska ja. Aldri opplevd at plata slår seg heilt av, men den slår inn og ut pga. termostaten i plata.  Nå har jo eg ein veldig anna bunn i kjelen min, så det kan jo ha noko å sei??? Ellers er eg veldig fornøgd med den plata, føler at eg har full kontroll over temperaturen. Så no er det ein sann fryd å meske Smiley .
Loggført

Vestbrygg.no
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #54 på: lør 21 jan 2012, 10:11:38 »

Stemmer, me har samme plate under meska ja. Aldri opplevd at plata slår seg heilt av, men den slår inn og ut pga. termostaten i plata.  Nå har jo eg ein veldig anna bunn i kjelen min, så det kan jo ha noko å sei??? Ellers er eg veldig fornøgd med den plata, føler at eg har full kontroll over temperaturen. Så no er det ein sann fryd å meske Smiley .

Det er det jeg tenker på. Antar grytebunnen blir litt for varm. Plata slår seg på igjen, men det gjorde at tempen sank litt for langt ned under sirkuleringen. Kan det ordnes med å senke farten på sirkuleringen av vørteren, tror du? Hadde relativt god hastighet under siste brygging.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Torvald
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Færing Bryggeri

Vis profil
« Svar #55 på: lør 21 jan 2012, 16:02:58 »

Vanskeleg for meg å sei... Eg vil jo tru at god flow uansett vil vere bra, sida det vil vera med å dra varme vekk fra bunnen. Kanskje legge noko meir metall under silbunnen din, ei tynn RF plate. Da vil du jo truleg få fordelt effekten meir. Kva effekttrinn pleier du å bruke under resirkulering og temp justering?
Ellers kunne det kanskje hjulpe å heva kjelen nokre mm. over plata, men det er jo sjølvagt ikkje så lett med tynnbunna kjele, men ei rist som ikkje er magnetisk og tåler varme ville kanskje fungert. Den ville ihvertfall heva kjelen og sluppe til luft imellom bunn og plate. Min bunn er ihvertfall litt konkav, og gjør slik at bunnen alltid er ca. 1-2mm over plata. Om det har ein effekt på overoppheiting er ikkje godt å sei... Mykje synsing fra mi side her, men kanskje noko fungere  Jaha.. ?
Loggført

Vestbrygg.no
Bjarte H
Medlem i Norbrygg
Innlogget Innlogget
Trondheim

Kverulerende bedreviter!

Vis profil
« Svar #56 på: lør 21 jan 2012, 20:18:27 »

Min bunn er ihvertfall litt konkav, og gjør slik at bunnen alltid er ca. 1-2mm over plata.

Kan det være at den retter seg ut når kjelebunnen blir varm og utvider seg?
Loggført

Torvald
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Færing Bryggeri

Vis profil
« Svar #57 på: lør 21 jan 2012, 20:43:53 »

Det trur ikkje. Meiner eg har sjekka mens den var varm, men for å vere sikker kan eg sjå etter det neste byggedag.
Loggført

Vestbrygg.no
protto
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #58 på: søn 22 jan 2012, 10:42:32 »

Eg trur ikkje plata skrur seg av fordi botnen blir for varm. Botnen blir ikkje varmare enn veska i gryta, iallefall ikkje mykje. Sjølv om RF er ein ganske dårleg varmeledar i metallsamanheng ledar den tross alt ikkje så dårleg, og i tillegg er den ganske tynn vel?

Dette har nok med eit anna forhold å gjere trur eg. Viss botnen ikkje er spesielt magnetisk vil induksjonen vere mindre ideell. Varmeutvikling blir det, men elektronikken må nok gi på ganske mykje for å prøve å opprettholde innstilt effekt. Dette igjen gjer at elektronikken inne i plata blir varm, og må ta seg ein pause innimellom.

Enkelt forklart utgjer induksjonsplata og kjelen tilsammen ein transformator med kortslutta sekundærvikling. "Alle" veit jo at om ein kortsluttar sekundærviklinga blir det varmt. Primærviklinga av denne "trafoen" er spolen som ligg under glassplata. Kjernen, som må vere av eit magnetisk metall, samt sekundærspolen er botnen i gryta. Her blir det indusert straum som går i sirkel i grytebotnen. På grunn av utformingen er denne ein effektiv kortsluning og straumen blir ganske høg og produserar varme.
Elektronikken måler straum og spenning på primærsida for å kunne regulere innstilt effekt og overvåke det heile. Når grytebotnen ikkje er særleg magnetisk vil straumen indusert i botnen bli lågare, er den av tynt RF vil i tillegg den eletriske motstanden vere høgare, noko som ytterlegare vil redusere effektiviteten.

Elektronikken må jobbe hardare og blir gjerne varm og treng ein pause.

Det går an å gjere ein liten test: To forskjellige gryter med lik mengde veske, ei induksjonskompatibel og ei ikkje. -Resten er sjølvforklarande Wink

Ellers vil eg slå eit slag for så kalla RIMS. Med ei ekstern varmekjelde innebyggd i eige kammer i sirkulasjonssløyfa og styring med PID er temperaturkontroll noko som går heit av seg sjølv og er supernøyaktig i mitt system.

Min modell er ein varmevekslar laga av ein 2l stålthermos med eit 2kw vannkokarelement i botn. Vørteren sirkulerar i gjennom ein koparspiral av 4,5m 8mm som er nedsenka i vatnet i thermosen. PID'en måler tempen på vørteren ut av varmevekslaren.

-my two cents-
Loggført

Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #59 på: søn 22 jan 2012, 10:56:11 »

Men det som er rart her da, er at dette kun skjer nå jeg har plata på lav effekt. Så fort jeg skrur effekten opp går det bra. Men da stiger også tempen i selve mesken, problemet er når jeg skal bruke lav effekt og resirkulerer for å holde jevn temperatur. Under temeraturøknig mellom meskestegene, med plata på fullt, går det fint. Da slår den seg ikke av og på.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
protto
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #60 på: søn 22 jan 2012, 11:22:58 »

Ja det er litt rart. Straumens vegar er uransakelege...

Men er trur fortsatt at det er pga ikkje heilt ideell grytebotn. Det er ikkje sikkert elektronikken blir overoppheta men det er så mange overvåkningsprosessar inne i ei slik plate at eg trur det er noko med det som slår inn. På grunn av at det er ganske høg spenning (typist 1000v) som svingar med høg frekvens og komponentar som lever litt i "grenseland" for kva dei kan tolerere, er det ikkje mykje sprell ei kan gjere utan at ein eller annan sikkerheitsfunksjon slår inn.

Mogeleg det er nevnt før, men dukkar det opp ein feilmelding i displayet eller kuttar den berre?

Det kan jo og vera at alt eg trur er berre tull og at det rett og slett er ein feil på plata Wink
Loggført

Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #61 på: søn 22 jan 2012, 16:07:34 »

Ingen feilmelding. Kutter, blinker, og slår seg på etter en litenbstund.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Torvald
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Færing Bryggeri

Vis profil
« Svar #62 på: søn 22 jan 2012, 16:32:10 »

Men hvis problemet er som du seier Protto, med at bunnen ikkje er tilstrekkeleg magnetisk. Ville det ikkje da fungere bedre med å legge noko meir magnetisk under silbunnen, som for eks. ei RF plate??? Hvis det er plass til noko slikt under silbunnen i boilermakeren da...
Loggført

Vestbrygg.no
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #63 på: søn 22 jan 2012, 16:54:24 »

Kun ca. 0,5 liter med rom under silbunnen, så eventuelle ting må vel heler legges utenfor. Men hvis magnetismen er problemet, hvorfor slår platen seg bare av når effekten er lav?
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Saltdal/Skjerstad Nordland

Praha 2007

Vis profil
« Svar #64 på: søn 22 jan 2012, 22:25:03 »

Jeg har brukt ikkemagnetisk rustfritt uten problemer så tror ikke det er det som plager
Loggført

S. Oddvar Demmo
Torvald
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Færing Bryggeri

Vis profil
« Svar #65 på: søn 22 jan 2012, 22:49:59 »

Eg har ihvertfall ingen peiling på kva problemet kan ver, men du kan få låne plata mi hvis du vil kontrollsjekke at det ikkje er porduksjonsfeil.
Loggført

Vestbrygg.no
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #66 på: søn 22 jan 2012, 22:56:56 »

Jeg har fortsatt en mistanke om at det er plata som registrerer at temperaturen i grytebunnen er for høy i forhold til innstillingen den står på (det står jo temperaturer listet på de forskjellige effektstegene på plata). Det snåle er dog at det først var et problem sist jeg brygget, ikke gangen før det.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Simen J
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil
« Svar #67 på: ons 1 feb 2012, 13:58:53 »

Jeg kjøpte March pumpe på Ebay: http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=360422957326&ssPageName=ADME:L:OU:US:1123

Hvordan ser jeg hvilket skovlhjul det er på den, for evt å oppgradere det?
Loggført
Torvald
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Færing Bryggeri

Vis profil
« Svar #68 på: ons 1 feb 2012, 16:13:25 »

Hvordan ser jeg hvilket skovlhjul det er på den, for evt å oppgradere det?

Du må opne pumpehuset, og sammenligne med bilde litt ned på denne sida  http://www.homebrewtalk.com/f11/can-i-upgrade-typical-march-pump-hf-213577/index4.html  .
Loggført

Vestbrygg.no
Simen J
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil
« Svar #69 på: ons 1 feb 2012, 19:13:49 »

Takker, da får jeg hjem og skru!
Loggført
T Jacobsen
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Vis profil
« Svar #70 på: fre 3 feb 2012, 16:10:28 »

Kun ca. 0,5 liter med rom under silbunnen, så eventuelle ting må vel heler legges utenfor. Men hvis magnetismen er problemet, hvorfor slår platen seg bare av når effekten er lav?

Nå skal det sies at induksjonslpater er ikke mitt spesialfelt.
Men i vanlig elektroteknisk prinsipper så vil vil magnetismen øke med effekten.
Det vil så at ved høy effekt vil et større området være magnetisk og ved lav effekt magnetismen liten.
For meg høres det ut som at platen ikke registrerer kjelen din ved lav effekt.    
Altså kjelen er ikke fullstendig magnetisk.
Men ville prøvd med en annen induskjonsplate for å være sikker.

Edit:
Lite tips i feilsøking. Ikke heng deg for mye opp i at den fungerte tidligere.
En sjelden gang i blant så vil elektronikk ikke oppføre seg som forventet.
Loggført
Kittelsen
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Vestby

Doghouse Brewing

Vis profil
« Svar #71 på: lør 4 feb 2012, 15:15:52 »

Gahr: det finnes en quick fix på problemet om det er lite magnetisme på kjelen. Det er å legge et stykke med magnetisk stål mellom kjele å plate toppen. Jeg brukte induksjon før å har u-magnetiske kobber kjeler å hadde da en tynn magnetisk plate som jeg la på toppen.
Plata jeg har er designet for formålet å slår seg ikke ved selv høye temperaturer.
Dette fungerer faktisk veldig bra siden den er så tynn, regulering av effekten er rask å smertefri.
Om du ønsker å prøve kan jeg sende den til deg, bare send adressa på PM.
Loggført

Eirik Kittelsen
Kittelsen
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Vestby

Doghouse Brewing

Vis profil
« Svar #72 på: lør 4 feb 2012, 15:23:11 »

Tenkte på en ting til.
Mange kjeler er litt konkave slik at når metallet blir varmt så retter det seg ut. Så om det er tilfellet å kjelen er ikke optimal til induksjon så kan det rett å slett være at kontaktflaten på den kalde kjelen ikke er tilstrekkelig. Noen induksjons topper kan være årntli sære.
Loggført

Eirik Kittelsen
Torvald
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Færing Bryggeri

Vis profil
« Svar #73 på: lør 4 feb 2012, 21:48:20 »

Tenkte eg skulle legge ut eit bilde av dagens økt med MLT forbedring. Har tenkt på dette lenge, men etter at FrodeNor la ut bilder av sin MLT fikk eg fingeren ut og modifiserte silbunnen slik at eg kun har ca. 1 liter under (før var volumet 5 liter). Måtte slipe vekk eit par mm av diameteren slik at den passa under krana. Dip tuben i 1/2" RF blei ikkje den penaste, men den fungerer som den skal. Etter denne justeringa lukter bryggeriet veldig ferdig  Smiley

* IMG_2758.jpg (340.07 KB, 3648x2736 - vist 495 ganger.)
Loggført

Vestbrygg.no
Jon vold
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Asker

Vis profil
« Svar #74 på: tor 9 feb 2012, 12:47:15 »

Det ser helt super bra ut dette oppsettet ditt Torvald. Har selv investert i en Speidel 50 liter, og har utvidet konseptet med en March pumpe for å sirkulere vørteren i speidelen under avkjøling. Fungerer helt topp, og får en fin trub/humle kjegle slik du viser fra systemet ditt. Men da denne kjegla legger seg over temperaturføleren, viser ikke displayet på speidelen riktig temperatur på vørteren under kjøling. Tenkte derfor å montere noe tilsvarende til det snasne termometeret og koblingene som du har på krana på en av kjelene dine, slik at jeg kan lese av riktig temp på vørteren. Lurer derfor på hvor du har kjøpt termometer og tilhørende koblinger.  Smiley
Loggført

Jon Vold
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #75 på: fre 10 feb 2012, 17:15:10 »

Etter denne justeringa lukter bryggeriet veldig ferdig  Smiley

Inline oksygen!:D
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
FrodeNor
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Fredrikstad

Vis profil
« Svar #76 på: lør 11 feb 2012, 01:37:17 »

Ferdig....hehe du har såvidt begynt  Grin
Det er alltid litt tweaking her og der  Evil

Loggført

As I near the end of mine pint, it is my obligation to get another one.
Torvald
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Færing Bryggeri

Vis profil
« Svar #77 på: ons 15 feb 2012, 15:54:54 »

Lurer derfor på hvor du har kjøpt termometer og tilhørende koblinger.  Smiley

Beklager seint svar. Termometer og koblinger er kjøpt hos more beer.

Inline oksygen!:D

Hehe, det står på ønskelista Wink .

Ferdig....hehe du har såvidt begynt  Grin
Det er alltid litt tweaking her og der  Evil

Grin
Loggført

Vestbrygg.no
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #78 på: ons 15 feb 2012, 16:36:18 »

Hehe, det står på ønskelista Wink .

Har deler på vei i posten as we speak. For en gangs skyld er jeg ute før deg!:D
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Torvald
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Færing Bryggeri

Vis profil
« Svar #79 på: ons 15 feb 2012, 17:42:23 »

Har deler på vei i posten as we speak. For en gangs skyld er jeg ute før deg!:D

I like! . Blir spennande å sjå resultatet. Rekner med du legger ut bilder etter kvart.
Loggført

Vestbrygg.no
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #80 på: ons 15 feb 2012, 18:40:18 »

Will do. Blir en forenklet versjon av Morebeers ferdig-løsning. Jeg kutter ut termometeret.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Odland
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Certified Hop Head

Vis profil WWW
« Svar #81 på: ons 15 feb 2012, 18:43:21 »

Dere drar godt i fra Sad
Loggført

Gyldenlöwe Brygghus

Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #82 på: ons 15 feb 2012, 20:10:41 »

Dere drar godt i fra Sad

MOHAHAHAHAHA!8)
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Espen Unnvik
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #83 på: ons 15 feb 2012, 20:31:45 »

Dere drar godt i fra Sad

Du får grave dypere i pengebingen...... kul
Loggført

Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #84 på: ons 15 feb 2012, 20:42:22 »

Dere drar godt i fra Sad

Det med pengebingen er litt interessant, egentlig. I høst kunne jeg feire 20-årsjubileum som hjemmebrygger, og om jeg fordeler antall kroner jeg har brukt på bryggeutstyr utover på de 20 årene, er det faktisk ikke de store summene det er snakk om per måned! Grin Kunsten er selvsagt å være litt tålmodig, og bygge seg opp et godt bryggeri litt over tid. Da kan man ende opp med noen riktig fine saker. Men å være tålmodig er selvsagt lettere sagt enn gjort...
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Bjarte H
Medlem i Norbrygg
Innlogget Innlogget
Trondheim

Kverulerende bedreviter!

Vis profil
« Svar #85 på: ons 15 feb 2012, 21:10:02 »

Dere drar godt i fra Sad

Det med pengebingen er litt interessant, egentlig. I høst kunne jeg feire 20-årsjubileum som hjemmebrygger, og om jeg fordeler antall kroner jeg har brukt på bryggeutstyr utover på de 20 årene, er det faktisk ikke de store summene det er snakk om per måned! Grin Kunsten er selvsagt å være litt tålmodig, og bygge seg opp et godt bryggeri litt over tid. Da kan man ende opp med noen riktig fine saker. Men å være tålmodig er selvsagt lettere sagt enn gjort...

Eller: Tenk, 20 år hvor du kunne ha gledet deg over Boilermakeren hver bryggedag. Viktig å handle riktig og tidlig så man kan nyte det i lang tid Grin

Edit: ordfeil
Loggført

Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #86 på: ons 15 feb 2012, 21:15:01 »

Dere drar godt i fra Sad

Eller: Tenk, 20 år hvor du kunne ha gledet deg over Boilermakeren hver bryggedag. Viktig å handle og riktig tidlig så man kan nyte det i lang tid Grin

Hehe, ja, jeg rant jo over av penger da jeg var 18!;D
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Odland
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Certified Hop Head

Vis profil WWW
« Svar #87 på: ons 15 feb 2012, 21:23:04 »

Føler at etter at Kokelageren kom på radaren din så har pengebruken eskalert stygt
Loggført

Gyldenlöwe Brygghus

Kittelsen
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Vestby

Doghouse Brewing

Vis profil
« Svar #88 på: fre 30 mar 2012, 16:55:45 »

Jepp da var et stk Pin bestillt fra Hereford Casks i UK. Ikke lette å bestille fra da de egentlig ikke ønsker å sende utenlands. Fikk de til å sende til en kollega i Scotland som videresender til Norge. Pris til Scotland var 30 pund. Ellers så betalte jeg 63 pund for Casken. Veldig grei denne bøtta da den ikke må ligge nede for å serveres fra.
Inklidert var plate med bryggeri navn, cask nr og telefon nummer.
Produksjons dato er ute i april en gang  skitbra

Nå mangler jeg bare cask breather og beer engine!! da skal det serverast stout å bitter til venner å kjente!!
Loggført

Eirik Kittelsen
Torvald
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Færing Bryggeri

Vis profil
« Svar #89 på: fre 30 mar 2012, 18:16:45 »

Gratulera med pin! Du må legge ut bilder av den når den kjem i hus. Mitt cask-prosjekt må vente litt pga. planer om okygenerings utstyr, men så har eg jo allereie handpumpe, cask breather og Cornelius fat, så da går det veldig greit å vente  Grin .
Loggført

Vestbrygg.no
Sider: 1 2 3 ... 6 [Alle] Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Bilder, video og øvrige media  |  Emne: Torvald`s Bryggeri « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!