Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tor 24 mai 2012, 13:59:01

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95378 innlegg i 8945 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: 5 døgn og ingen klukking... 0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] Skriv ut
Skrevet av Emne: 5 døgn og ingen klukking...  (Lest 361 ganger)
TEEF
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Nærbø

Vis profil
« på: ons 6 apr 2011, 00:26:12 »

Nå er det nøyaktig 5 døgn siden jeg satte mitt andre ekstraktbrygg til gjæring, og fortsatt har det ikke begynt å klukke i gjærlåsen. Jeg brukte 22 gram Saflager s23 tørrgjær som jeg pitchet rett i 23 liter vørter (1055). Dunken ble så satt til gjæring på ca 10°C. Hva kan årsaken være? For lav temperatur eller for lite oksygen i vørteren under pitcingen? Når jeg klemmer på lokket klukker det litt i låsen.

Brukte samme metode på mitt første brygg som var et Muntons Continental Pilsner-kit hvor jeg byttet til samme Saflager-gjæren. Dette begynte å stormgjære etter 2 døgn, og nærmer seg nå utgjæret etter 14 dager.

Er det fortsatt muligheter for at gjæringen tar seg opp? Bør jeg prøve å flytte dunken til høyere temperatur, evt pitche på nytt, eller må jeg bare tømme ut vørteren?
Loggført
Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Saltdal/Skjerstad Nordland

Praha 2007

Vis profil
« Svar #1 på: ons 6 apr 2011, 08:56:05 »

Det lekker vel bare i lokket, det gjør omtrent alltid det på bøtter som er brukt.
Du kan lette forsiktig på lokket og se om det er skum på toppen av vørten som tyder på gjæring.
Loggført

S. Oddvar Demmo
TEEF
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Nærbø

Vis profil
« Svar #2 på: ons 6 apr 2011, 10:01:16 »

Takk for nyttig svar! Smiley

Det var et tjukt lag med skum på vørteren yes
Loggført
Logaren
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Åna-Sira

Vis profil
« Svar #3 på: ons 6 apr 2011, 11:13:44 »

"tømmer ut vørter" er kjetterisk tale! Det kan du ikke være bekjent av  neinei
Loggført

"The easiest way to spot a wanker in a pub is to look around and find who’s drinking a Corona with a slice of lemon in the neck." –- Warwick Frank
TEEF
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Nærbø

Vis profil
« Svar #4 på: tor 7 apr 2011, 23:01:37 »

Uttalelsen ble skrevet i affekt, og jeg må ha vært utilregnelig i gjerningsøyeblikket. Wink
Loggført
Jon vold
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Asker

Vis profil
« Svar #5 på: tor 7 apr 2011, 23:33:08 »

Du mener vel gjæringsøyeblikket.  Grin
Loggført

Jon Vold
Sider: [1] Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: 5 døgn og ingen klukking... « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!