Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tor 24 mai 2012, 14:03:28

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95379 innlegg i 8946 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Brygging  |  Emne: Bryggertabber 0 medlemmer og 4 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 22 Skriv ut
Skrevet av Emne: Bryggertabber  (Lest 23902 ganger)
janh
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Skien

Pilotbrewer

Vis profil
« Svar #30 på: ons 10 jun 2009, 13:05:11 »

Jeg har hatt unormal lang "lag-time" på de to siste brygga mine. Det ene jeg brygget søndag begynte ikke å boble før etter ett døgn +. Samme problem hadde jeg med ett tidligere. Jeg hadde brukt samme rustfrie beluftningsstein med akvariepumpe på begge. Og en grunn til sen start er lite oksygen. Og riktig nok: Steinen var potte tett. Satt på ny ledning, hurtigkopling og kompressor og steinen var OK. Jeg har brukt rødsprit til desinfisering og antagelig er det tilsetningsstoffene som har tettet steinen. Så enten rein sprit eller koking?
janh
Loggført

Jan H Fjeld
Gårdsbrygg

Any landing you can walk away from is a good one.
Skare
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Ålesund

Vis profil
« Svar #31 på: ons 10 jun 2009, 15:12:03 »

Jahn,
Bruker du temratur måleren på speidelen når du kjøler?
Jeg har og hatt lang "lag" tid, og jeg har brukt temraturmåleren på speidelen under kjøling. Nå sist tok jeg en sjekk med med et vanlig termometer og jeg fikk bakoversveis, tempraturen i vørteren var 25 og speidelen viste 40. Jeg stoppet kjølingen umidelbart og tilsatte gjæren på ca 20C, da ver det liv i låsen etter 6-7 timer, brukte vel og merke 2 pakker whyeast 1056 som gikk ut på dato i mai, lagde en 1,5 liter starter som var aktiv i 24 timer før jeg pitchet.
Loggført

Life is too short too drink bad beer.
Pedal
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Flåm

Vis profil
« Svar #32 på: ons 10 jun 2009, 22:31:06 »

Jahn,
Bruker du temratur måleren på speidelen når du kjøler?
Jeg har og hatt lang "lag" tid, og jeg har brukt temraturmåleren på speidelen under kjøling. Nå sist tok jeg en sjekk med med et vanlig termometer og jeg fikk bakoversveis, tempraturen i vørteren var 25 og speidelen viste 40. Jeg stoppet kjølingen umidelbart og tilsatte gjæren på ca 20C, da ver det liv i låsen etter 6-7 timer, brukte vel og merke 2 pakker whyeast 1056 som gikk ut på dato i mai, lagde en 1,5 liter starter som var aktiv i 24 timer før jeg pitchet.
Kan ikkje bruka tempmålaren i Speidelen under kjøling. Grunnen er at under kjølinga legg det seg mykje grugg på botn som etter kvart dekkar følaren for tempmålaren. Denne tjukke og seige gugga kjøler seg ikkje like fort ned som vørteren. Dessutan vil det i tillegg vera maganisert varme i varmeelemnta og i botnplata i Speidelen etter lang koking. Alt dette vil medverka til at avkjølinga i botn går mykje tregare enn ellers i tanken, sjølv om pumpene er aktiverte under kjølinga. Oppdaga dett då eg opplevde at kjølinga gjekk utruleg tregt på slutten. Ei rask måling med eit termometer bekrefta fort misstanken.
Loggført
Steinarja
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Andenes

Vis profil WWW
« Svar #33 på: ons 10 jun 2009, 23:14:30 »

Får sjekke dette ved neste brygg.
Har lagt merke til att det ikke er helt rett temp den måler ved kjøl, men trodde ikke det var så mye att det hadde noe å si.

Men er jo ingen krise, hadde vert verre om det hadde vist for lite brygging
Loggført
janh
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Skien

Pilotbrewer

Vis profil
« Svar #34 på: tor 11 jun 2009, 11:11:34 »

Jeg har også brukt tempen på Speidelen under kjøling. Men jeg rører stadig rundt med min eksklusive sleiv (største pensel på Biltema minus bust) under kjølingen, så jeg har antatt at temperaturen er nogenlunde. Jeg gjør stort sett det samme hver gang og når 2 brygg på rad har unormalt lang lagtime er det noe galt. (Brygg #40 APA og brygg #38 -en Tjekkisk pils, helte i fat og satt til kjøling over natten med UT 100 klistret til beholderen. Helte over i gjæringsfat neste dag sammen med gjær. Den vørten VAR 9 °C. Brygg #39 Bock brukte jeg en annen sten og burde ha brukt "blowoff-tube). Og jeg har brukt rikelig med slurry begge gangene. Men dårlig med luft er min teori.
Den rustfrie beluftningssteinen VAR tett, jeg klarte ikke å puste luft igjennom. Men kompressorern klarte det! I like!
Ellers er jeg glad over å få ny informasjon om Speidelen. Takker. amen

janh
Loggført

Jan H Fjeld
Gårdsbrygg

Any landing you can walk away from is a good one.
Steinarja
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Andenes

Vis profil WWW
« Svar #35 på: tor 11 jun 2009, 22:33:07 »

Da har man en ny tabbe å dele.

I går tappet jeg over en dry stout på fat, å fylte ca 7l på ett lite fat og resten på ett stort.
Jeg tilsatte også gjær fra en Orval flaske til ca.6l Saison på ett lite fat samme kvelden.

Tanken med stouten var å tilsette en chipotle chili til det lille fatet for å se hvor mye man trenger til ett brygg.
Men siden det var sent, ventet til i kveld når jeg kom hjem fra jobb.

Jeg dessinfiserer en humlepose i kokende vann, å legger i en chipotle chili som er delt i to.
Lar den så ligge noen minutter med bare litt vann i kjelen slik att den blir dampet.
Heller så alt over i det lille fatet jeg har stående på benken.
Men akkurat når jeg har heldt den i oppdager jeg hva jeg har gjort.
Dette var det lille fatet med saison som jeg har tilsatt den i.

fikk den fisket raskt ut igjen å lagt over i rett fat, men med ca 1dl veske som jeg kokte/dampet den i, regner jeg med det allerede har gitt en del smak til brygget, men vi får vente i spenning å se. Evil

Loggført
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #36 på: fre 12 jun 2009, 06:43:33 »

Kanskje greit det ikke var en Scotch bonnet-chili...
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Dalaker
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #37 på: ons 17 jun 2009, 10:50:38 »

Så da jeg tappa av ca 0,5 liter øl ble det dannet et vakuum i bøtta, slangen fikk raskt en ny funksjon nemlig "suck inn tube".....

For å unngå slike ting på våre høytemperatur vakuumovner på NTNU bruker vi et system med to flasker, dette bør kunne overføres lett til brygging.

Sett inn en tom, lufttett beholder (bør funke å bygge om en 1.5 liters flaske e.l.) mellom gjæringstanken og blow-off karet. I denne beholderen lar du gassen komme inn nær toppen, og forbinder den så med nok en slange fra nær bunnen over i en standard blowoffbeholder.

Hvis nå noe gir undertrykk inne i gjæringstanken vil vannet bare suges inn i den innerste beholderen, og siden vannet alltid vil dekke bunnen av en av de to slangene dine, vil du bevare lufttettheten i gjæringskaret.

Dette opsettet har flere ganger hindret meg i å finne ut hva som skjer når du blander flytende silisium ved 1450 °C + vann ved 20 °C. Heldigvis.

* blowoff.JPG (14.47 KB, 558x341 - vist 622 ganger.)
Loggført

You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of a football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer.
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #38 på: man 27 jul 2009, 13:11:31 »

En liten ulykke, som kunne ha blitt en katastrofe, under rigging av bryggeriet mitt i dag. Klarte å rive ned magnetrøreren min som stod på en hylle to meter over gulvet. Den traff gulvet med et brak, knotten som styrer turtallet løsnet og jeg fryktet det verste. Jeg plugget den i og startet den, og, voila!, den gikk som ei klokke. Knotten var lett å feste, så alt var vel. Jeg feiret med kjeks og non-stop sammen med guttungene mine på 2 og 5. Minstemann begynte å grine da han så at pappa ble stresset når røreren falt. Storebror trøstet så godt han kunne og sa at pappa kunne fikse det. Begge jublet høyt da alt var vel. Gode gutter. Takk til Münsterjeger for å ha skaffet meg en rører av tysk panserkvalitet!
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Dalaker
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #39 på: man 27 jul 2009, 13:57:02 »

Hørtes godt ut med kjeks og Non Stop. Hva slags øl vil du anbefale til et slikt måltid?
Loggført

You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of a football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer.
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #40 på: man 27 jul 2009, 19:43:39 »

Hørtes godt ut med kjeks og Non Stop. Hva slags øl vil du anbefale til et slikt måltid?

I akkurat den situasjonen ville det nok ha passet best med det som roet nervene best der og da. Sterkest mulig...
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Torga
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Rognan. Saltdal, Nord Norge :D

Vis profil
« Svar #41 på: søn 20 des 2009, 23:16:52 »

Er vell på tide å få frem flere brygge tabber doh! doh!

Må dele en av mine.. Hadde bryggeet ca 40 liter pils denne dagen. alt hadde forløpet utmerket. INGEN TING hadde hadde  gått galt. Det begynte å nærme seg tid til kjøling, i disse tider så brukte jeg en dypp kjøler. Denne kjøleren var ikke av de største, men den hadde fuingert rimelig bra tidligere. Men denne dagen derimot..

Senket som vanlig kjøleren ned 15 min før kokeslutt, etter aromahulen settes vannet på, jeg sjekket at det kommer vann ut, og at koblingene er tette. Når alt virket tilfredstillende så går jeg for å ta meg en kopp kaffe. da jeg komme ut 20 minutter senere forventer jeg å finne en rimelig nedkjøt vørter.. Men nei... temperaturen var ikke  kommet under 40 grader attevar

Fortvilet begynner feilsøkingen.. hva kan det være som er galt... åå F.. idea 4500 W står enda på for FULLT bank2 bank2 rødme

Noen bedre?? Grin
Loggført
Dag
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Asker

Vis profil
« Svar #42 på: man 21 des 2009, 08:43:31 »

Her er en fra i vår, den kan også legges i kategorien 'don't try this at home'.

Kokekjelen min sto og fosskokte, da jeg fant ut jeg skulle ta en prøve av vørteren. Åpnet krana, men den var potte tett. Humleblomster på vidvanke har gjerne denne effekten. Jaha, tenkte jeg, dette skal jo koke en god stund til, så jeg kan jo bare blåse forsiktig inn i slangen på krana og sende proppen tilbake i kokekjelen.
Her må det innskytes, som jeg ikke hadde tenkt over på det tidspunktet,  at når noe fosskoker så er det fordi mikroskopiske (les:usynlige) luftbobler ekspanderer og blir til store bobler på kanskje en cm i diameter. Når man da blåser inn en boble på , la oss si 5cm, så ekspanderer denne til en halvmeter i løpet av ca 0,0032 sekunder. Den blir til et stempel som effektivt løfter hva det skal være ut av gryta.
Det var akkurat hva som skjedde. Et lite pust i slangen og kjelen kvitterte umiddelbart med å lempe 10-15 liter kokende vørter ut over kjøkkenet.
Jeg takker fremdeles min skaper (som jeg ellers stiller meg noe skeptisk til) for at slangen var en meter++, slik at jeg sto litt unna. Litt kortere slange og jeg hadde neppe skrevet dette.
Loggført

"De levde som ville dyr, de hverken røkte eller drakk!" Axel Sandemose
mojo
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil
« Svar #43 på: man 21 des 2009, 09:48:26 »

Oida.. den var skummel! Det kunsstykket kunne jeg saktens ha stått for. Takk for advarselen!

Fysiske lover og regler er ikke til å bøye. Men så fort gjort kan det være.

Bra det bare gikk ut over gulvet, tross alt. Selv om vørter er noe ordentlig dritt å tørke opp.

Loggført

Øloteket for tida:
~ Julemjød til gjæring
~ English ordinary bitter på fat
~ English Pale Ale på fat
~ Resteflasker av diverse go'saker
~ Avventer til Kongen gir meg bedre tid til å brygge....
Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Saltdal/Skjerstad Nordland

Praha 2007

Vis profil
« Svar #44 på: man 21 des 2009, 13:27:20 »

Fortvilet begynner feilsøkingen.. hva kan det være som er galt... åå F.. idea 4500 W står enda på for FULLT bank2 bank2 rødme

Noen bedre?? Grin

Kjøle med varmtvann  Smiley Smiley Heldigvis bare en 20 liters bereder.
Loggført

S. Oddvar Demmo
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 22 Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Brygging  |  Emne: Bryggertabber « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!