Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tor 24 mai 2012, 14:04:17

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95379 innlegg i 8946 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Brygging  |  Emne: Bryggertabber 0 medlemmer og 5 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 ... 18 19 [20] 21 22 Skriv ut
Skrevet av Emne: Bryggertabber  (Lest 23902 ganger)
thomashagen
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kongsberg

Vis profil
« Svar #285 på: tor 12 jan 2012, 08:20:56 »

Kunne nok vært mye værre ja, men fikk høy puls da jeg så det ;-) det plopper i gjærlåsen nå hvertfall, om enn litt beskjedent, så alt er vel i orden :-)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Loggført
Ole Mørkved
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Namsos/Trondheim

Vis profil WWW
« Svar #286 på: tor 12 jan 2012, 21:01:41 »

Brent mesk, og så snakker vi ikke mer om det!!!!!
Loggført
rfrivoll
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Sørumsand

Vis profil
« Svar #287 på: søn 22 jan 2012, 13:16:21 »

Flaskebombe!!!! Merkelig. Sukkerlake hadde ikke blandet seg ut skikkelig i vørter. Smakte på restvørter etter flasketapping og den var veldig søt. Siste flaske jeg tappet eksploderte i kjeller'n. Risikerer at tre kasser da har fått for lite sukker til karbonisereing.

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.986718,11.230648
Loggført

Roy F.
Anders Christensen
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil WWW
« Svar #288 på: søn 22 jan 2012, 13:33:25 »

Det ser ut som du har brukt bjørnunger her, og noen av dem - spesielt de som har vært brukt mange ganger og er tilsvarende slitt - kan ha blitt påført skader som kanskje ikke sees, men som gjør at de ikke holder stort trykk. I utgangspunktet er de produsert som gjenbrukbare panteflasker, så de er ikke dårlige, men noen av dem kan ha blitt brukt temmelig mange ganger. Det sees ofte på slitasjen rundt kanten av flaska.

Sånn sett er flaskene fra Nøgne Ø og Haandbryggeriet m.fl bedre, da det vel er tyske panteflasker som er brukt som engangsflasker, og derfor har en kortere og litt mer «forutsigbar» forhistorie.
Loggført

Anders Christensen - anders@geekhouse.no - http://anders.geekhouse.no/blog/beer
   .... Respect and enjoy beer!
Aleksander_B
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Boulder Brewery

Vis profil
« Svar #289 på: søn 22 jan 2012, 13:48:36 »

Brent mesk, og så snakker vi ikke mer om det!!!!!

.... Lukter omnomnom  oppkast
Loggført

Supporter av Lervig AS
"The beer scene is sick, and we are the fucking doctors!"
FrankW
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Solbergelva - Nedre Eiker

Vis profil
« Svar #290 på: søn 29 jan 2012, 00:30:45 »

Åpnet en iskald halvliter med pils, en flott fontene med skum står opp på stuebordet...
Når jeg tenkte etter så var det ølet som ikke fikk plass i fatet, fire halvliters flasker fikk 3 ts sukker hver...
Takk ølguden for patentkorkene
Loggført
Frode_jo
**
Innlogget Innlogget

Vis profil
« Svar #291 på: søn 5 feb 2012, 15:28:32 »

Har lest gjennom denne tråden og forbannet meg på at jeg ikke skulle skrive noe her, men her er jeg etter brygg nr. to...

Jeg brygger på gasskomfyren min, og får å få nok varme har jeg brettet aluminiumsfolie rundt gryta som varmeskjold. Gryta er ganske brei, så den stikker nesten ut over kjøkkenbenken. Ved forrige brygging var det antydning til at benken var litt svidd. Ikke så populært hos kona, så da jeg skulle brydde denne gangen brettet jeg aluminiumsfolie over komfyren og benken for å beskytte benken. Det var dumt! Aluminiumsfolien fungerte nemlig som varmeskjold på benken også, med det resultat at jeg nå har en 20x10 cm svidd flekk på benken. Svidd betyr ”nesten tatt fyr”.  doh!

Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Vi vurderer å flytte, og jeg hadde ikke tenkt å pusse opp kjøkkene før den tid. Mulig jeg må felle inn en skiferplate i benken, tror det sikkert kan se greit ut... Hjemmebrygg blir i alle fall ikke biligere enn kjøpeøl på denne måten! Hadde jeg enda kunne RDWHAHB, men første brygg er ikke ferdig enda gråte
Loggført
Lars Bjørnstad
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil WWW
« Svar #292 på: søn 5 feb 2012, 15:48:43 »

Haha, har gjort akkurat det samme selv... neste gang la jeg noen fuktige håndklær på benken, og alufolie oppå disse, det funket greit... (det hører med til historien at det ikke var min leilighet, og ingen sa noe på det da jeg flyttet ut... det var en kjøkkenbenk av noe slags plastkomposittmateriale (hvitt), og det ble heldigvis ikke så veldig svart, bare litt smuldrete lysebrunt......)
Loggført
Hallstein
Utlogget Utlogget
Levanger

Vis profil
« Svar #293 på: søn 5 feb 2012, 18:27:05 »

Jeg synes at det funker relativt greit å putte en slik rist på benken, og putte kjelen oppå denne ! Cheesy
Loggført

Mai/Juni12 - Imp. Stout, Kölsch, Old Ale og Mild (Planlagt.)
April12 - KompI(s)PA (Karbonerer)
Feb12 - Weissbier (På flaske)
Jan12 - All-Grain BIAB Wit påskeøl. (På flaske, ørlitte mislykket)
Jan12 - All-Grain BIAB Pale Ale - På Flaske (KNALL!)
ThomasRS
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Drammen

Vis profil
« Svar #294 på: søn 5 feb 2012, 23:21:36 »

Etter endt bryggedag (dobbel IPA) gikk jeg i gang med å rydde å vaske opp som vanlig. Kjøkkenet var fult av tomme gjæringskar som jeg bla hadde oppbevart nyknust malt i. Til min store skrekk oppdager jeg at det står ett nyvasket og sterilisert gjæringskar fremme  Jaha..

Jeg avsluttet altså dagen med å tappe vørter og gjær over på skittent kar bank2 Det blei lambic!
Loggført
Torga
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Rognan. Saltdal, Nord Norge :D

Vis profil
« Svar #295 på: fre 10 feb 2012, 19:33:33 »

Jeg avsluttet altså dagen med å tappe vørter og gjær over på skittent kar bank2 Det blei lambic!

Auuuuda doh! doh!  Alltid sjekke NØYE lessmile gammern

Håpa du VIRKELIG er glad i Lambic, eller.... idea  kanske du kan lage en nydelig IPA Eddik  Evil
Loggført
rfrivoll
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Sørumsand

Vis profil
« Svar #296 på: fre 17 feb 2012, 19:34:43 »

Gått til innkjøp av cornyfat og 6 kg brukt CO₂ flaske fra Ernst Nilsen. Tappet over forrige helg og gledet meg til en uke senere for testing. Har jo lest litt, så jeg sprøytet litt Starsan på cornylokket for å sjekke lekkasjer. Co flaska lå fint på ei hylle og passet greit over cornyfatet som sto på gulvet. Utpå kvelde la jeg merke til at det rant i slangen. Ai , flytende Co rett i ølet? Etter tre dager var 6 kg Co tomt, og fatet uten trykk. Lekkasje? Idag har jeg fylt på nytt (350 spenn). Satte på nytt trykk istad. Fant lekkasjene på slangetiokobling to steder. Fornøyd med å ha fått det tett, tenkte jeg at jeg skulle hurtig karbonisere litt så det lot seg gjøre med en smaksprøve siden jeg lå hadde mistet en uke. Tok opp fatet for å riste litt, da jeg til min overraskelse ser at øl flommer tilbake i co slange opp i regulatoren. Går det an å gjøre fler feil nå eller Huh???!?
Loggført

Roy F.
nordtvedt
Medlem i Norbrygg
Innlogget Innlogget
Ammerud Oslo

Vis profil WWW
« Svar #297 på: fre 17 feb 2012, 19:58:16 »

Hvis du har en CO₂ flaske liggende Kommer du til å få flytende CO₂ frem til flaska er halvfull. alltid bruke den stående, så fremt stigrøret er fjernet Smiley og husk at CO₂ er tyngre enn luft, så ved en stor lekkasje kan du risikere å fortrenge lufta i en kjeller ol
Loggført

En øl kommer sjelden alene
AudunWS
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trømborg

Vis profil
« Svar #298 på: fre 17 feb 2012, 20:33:42 »

Sitat fra: nordtvedt
 husk at CO₂ er tyngre enn luft, så ved en stor lekkasje kan du risikere å fortrenge lufta i en kjeller ol

Sant! Husker en gang jeg møtte opp på jobben en lørdagsmorgen hvor slangen til singelfrysa var lekk. Var leit å puste over hele fabrikken, og på pakkeavd lå CO₂-tåka i et 2 meter tykt lag!
Loggført

/Audun
rfrivoll
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Sørumsand

Vis profil
« Svar #299 på: fre 17 feb 2012, 20:46:09 »

He he. Vi lærer så lenge vi har lever. Imorgen er nok en bryggedag, denne gang en Brown Ale. Til mitt andre cornyfat ;-)

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.986523,11.230435
Loggført

Roy F.
Sider: 1 ... 18 19 [20] 21 22 Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Brygging  |  Emne: Bryggertabber « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!