Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tor 24 mai 2012, 14:59:14

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95383 innlegg i 8946 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Norbrygg og generelt  |  Konkurranser og andre ølrelaterte begivenheter  |  Andre begivenheter  |  Emne: Flaskekonkurranse mars/april 2012: SMaSH 0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 2 3 [Alle] Skriv ut
Skrevet av Emne: Flaskekonkurranse mars/april 2012: SMaSH  (Lest 3362 ganger)
Anders Christensen
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil WWW
« på: tir 26 apr 2011, 22:32:49 »

Våren 2012 blir det holdt en konkurranse i hjemmebrygging av SMaSH. Den legges slik at vinnerne annonseres på Det gode øls hjemmebryggfestival 14. april 2012. Innsending og bedømming skjer i Trondheim, og fristen for innsending av flasker blir en gang i siste halvdel av mars 2012. Generelt kommer det mer presis info etterhvert, men for å være ute i god tid kommer det forhåndsinformasjon allerede nå. Sannsynligvis må det leveres inn to eller tre flasker av vanlig norsk brun panteflaske i størrelse 33cl. Med mindre det her er spesifisert en endring i forhold til reglene for NM, er intensjonen å holde seg til disse. Endelig informasjon kommer senere.

Konkurransens tittel og tema er «Single Malt, Single Hops» - SMaSH. Det vil si at bidragene må være brygget på kun én type malt og smakssatt med kun én type humle. Det er selvfølgelig lov til å tilsette humla flere ganger underveis i bryggingen, men all humla må komme fra samme parti med humle. Utover dette er det ikke lov å tilsette noe til ølet - med unntak av vann, gjær, klaringsmiddel, salter for vannbehandling etc. Dvs at det ikke kan tilsettes noe ekstra gjærbart materiale utover den ene malten og ikke noen kryddersetting utover den ene humla.

Konkurransen blir delt inn i tre klasser - etter mørkhet på malten som er brukt.  
    Lys SMaSH-øl: for malt under 8 EBC
    Middels lys SMaSH-øl: for malt fra og med 8 til og med 20 EBC
    Mørk SMaSH-øl: for malt over 20 EBC

Målet med konkurransen er å strippe bort muligheten for sammensetninger av ulike blandinger av malt og av humle, og så la hjemmebryggerne ta ut maksimalt av kun to basis-ingredienser. I gamle dager var SMaSH den vanlige måten å brygge på, men til gjengjeld var det da også større variasjon på malten, og små malterier gjorde det lettere å få produsert malt etter egen spesifikasjon. Dessuten var det mer utbredt å brygge av egenmaltet malt, både for hjemmebrygging og i kommersiell brygging. På mange måter er spesialmalt en «snarvei» som bryggere lærte seg for å kunne ha færre ulike typer malt samtidig som man kombinerte effektiviteten til pale malts med farge og smak til spesialmalt. Dette er en konkurransen der man ikke kan bruke dette «tjuvtrikset».

Et poeng ved denne konkurransen er nok å velge en malt som har nok «diastatic power» til å kunne brukes, og generelt betyr det at jo mørkere malten er, jo mer tricky er det å brygge med den. Et annet poeng er nok å velge en høykvalitetsmalt, slik at smak og andre kvaliteter finnes i base-malten, fremfor å skulle tilføres fra spesialmalt.

De siste årene har den økte interessen for hjemmebrygging og mikrobryggerier gjort at en lang rekke ulike maltslag er kommet på massemarkedet. Mange av dem er spesialmalt som kun er beregnet som tilsetning til en basismalt for å yte litt til ølets maltprofil. På sett og vis kan man si at færre og kjedeligere typer av basismalt har blitt supplert med et større utvalg spesialmalt for å justere på smaksprofilen. Likevel er det nå så mange ulike basismaltslag på markedet - ikke minst fra såpass mange ulike produsenter - at man har et utvalg på flere dusin ulike malt-sorter å velge fra. Sammen med andre faktorer som vannbehandling, gjærvalg, meskeskjema osv gir dette bryggeren tilstrekkelig med frihetsgrader.

Ølene skal leveres inn sammen med en spesifikasjon av klasse (de tre som er nevnt over), øl-type (iht Norbrygg-systemet, BJCP, osv), malt-spesifikasjon og humle-spesifikasjon, samt oppskrift. Dersom det kommer inn mange bidrag, kommer ølene innenfor en klasse til å bli oppdelt i underklasser etter malttype og/eller øltype for innledende dømming.

Vi vet at det er visse utfordringer mht klassing av ølene. F.eks kan to øl av type bitter eller IPA komme i ulike konkurranseklasser ved at de bygger på malt som er hhv over og under 8 EBC. Et sterkt øl som er brygget på malt under 8 EBC kan være mørkere enn et svakere øl som er basert på en malt på 9 EBC. Likevel synes spesifikasjonen av mørkheten på malten å være den beste verdien å gruppere ølene etter.

Bedømmingen blir primært gjort etter hvor godt ølet dekker sin øltype etter typespesifikasjonen.

Premier er ikke klart, vi håper å få sponsorer som kan trå til med noen premier (og vi tar gjerne imot forslag), men utover det blir det i hvert fall diplomer samt heder og ære.

Noen andre momenter og 'frequently not yet asked questions':

1) Kan jeg brygge fra ekstrakt? Nei, dette er kun all-grain, for mange av settene med maltekstrakt er brygget på en blanding av malt.

2) Kan jeg bruke hvete eller havre? Ja, om du klarer å brygge kun på det og finner en typedefinisjon i klassesystemene for det.

3) Kan jeg malte selv? Ja, under forutsetning av at du kun brygger på malt som har gått gjennom maltingen som én batch.

4) Kan jeg etterbehandle noe malt, f.eks røste en liten del pale malt i stekovnen, eller røyke litt av malten? Nei - med mindre du behandler all malten som det brygges av på samme måte.

5) Malten jeg bruker er spesifisert til 6-9 EBC, hvordan klasses ølet? Når spesifikasjonen på malten er et intervall, klasses det som snittet av grensene.

6) Jeg har to poser med EKG, kan jeg bruke dem begge? Bare dersom du vet at dette er to poser som kommer fra samme produksjonsbatch - det vil blant annet si at de har samme spesifikasjon på alfa-syre, batchnummer og slikt.

7) Kan jeg sende inn samme ølet til SMaSH og NM. For så vidt, men husk at rammene og klassingen er forskjellig for de to konkurransene.

8. Kan jeg stille både til SMaSH-konkurransen og i hjemmebryggfestivalen til Det gode øls klubb? Javisst. Vi håper mange vil gjøre det.

9) Jeg malter selv, og prosessen er slik at kornet nødvendigvis blir litt ujevnt maltet, er det greitt? Ja, sålenge all malten som brukes er del av en og samme batch av malt.

10) Men jeg bare *må* ha med en spesiell type malt! Vel, da må du brygge fra den alene, og egner den seg ikke til det, så får du heller sende inn ølet til en annen konkurranse.

11) Jeg malter selv, hvordan finner jeg ut hva slags EBC denne malten har? Mesk et knøttlite volum av din egen malt og av malt som du tror er i nærheten og som du kjenner spesifikasjonen på. Estimer EBC utfra det.

12) Jeg har tenkt å brygge en øltype som ikke står i typeklassifikasjonene, eller en historisk variant av en øltype som ikke brygges slik idag - hva gjør jeg? Send mail i god tid til kontaktadressen under, så kan vi kanskje få definert en utvidelse for 'din' øltype til denne konkurransen. Det blir trolig en frist for å melde inn nye øltyper konkurransen, og denne blir nok noen måneder før innleveringsfristen for flaskene til konkurransen, så ikke somle.

13) Kan jeg brygge på Maris Otter Pale Malt og Maris Otter Crystal Malt? Nei, det blir to ulike maltslag i konteksten av denne konkurransen - selv om de begge baserer seg på Maris Otter.

Kontaktinformasjon for konkurransen er:

Anders Christensen  
      epost: anders@geekhouse.no
      telefon: 918 97 181
Loggført

Anders Christensen - anders@geekhouse.no - http://anders.geekhouse.no/blog/beer
   .... Respect and enjoy beer!
Lars
Styremedlem
*
Innlogget Innlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #1 på: tir 26 apr 2011, 23:09:15 »

Kanon!!

Hva med ulike gjærtyper, kanskje vil man se behovet for å tilsette f.eks Brettanomyces for å klare å gjære ut en mørkere malttype godt nok..?
Eller melkesyrebakterier?
Loggført
Anders Christensen
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil WWW
« Svar #2 på: tir 26 apr 2011, 23:20:18 »

Tja, fyr på med så mange gjærtyper og bakteriestammer du vil og så ofte du vil, men jeg tror egentlig det vil begrense seg selv gitt at man skal treffe en typedefinisjon. Det er malt og humle (eller rettere sagt gjærbart materiale og smakstilsetninger) som er begrenset til en av hver.
Loggført

Lars
Styremedlem
*
Innlogget Innlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #3 på: tir 26 apr 2011, 23:49:31 »

Den er god, fikk med meg at du ikke siktet til fargeklassene, men faktiske typedefinisjoner da jeg finleste for 3.gang. På tide å ta kveld. Smiley
Loggført
Owe
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #4 på: tir 26 apr 2011, 23:50:16 »

Hm, jeg har en plan.

Men, til spørsmålet: Hva med sukker til karbonering på flasken? Er det lov?
Loggført
Anders Christensen
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil WWW
« Svar #5 på: ons 27 apr 2011, 00:13:47 »

Sitat
Hva med sukker til karbonering på flasken? Er det lov?

Au, den hadde jeg ikke tenkt på. Jeg vet ikke helt, men strengt tatt må det vel være greitt å karbonere med et 'smaksløst' sukker som er 100% gjærbart og uten egen smak. Det får jo være måte på være fundamentalistisk, og dessuten er vel alternativene endel prakk å gjennomføre.
Loggført

Henrik S
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Skum er fortapte dråper !

Vis profil WWW
« Svar #6 på: ons 27 apr 2011, 07:27:31 »

Veldig spennende  yes
Loggført

La oss ikke drepe ølet med humle, det er mye god smak fra malt :  )
tobiasjk
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Melhus

Vis profil
« Svar #7 på: ons 27 apr 2011, 09:35:42 »

Kjempespennende! Og stort pluss i margen for varsel i særdeles god tid! skitbra
Loggført

--
"Windows are our speciality" - Wallace
Pål
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #8 på: ons 27 apr 2011, 21:41:45 »

Dette virker artig!

Er det lov med samme type malt, men fra flere produsenter? For eksempel pale malt fra Muntons og castle.
Loggført
Bjarte H
Medlem i Norbrygg
Innlogget Innlogget
Trondheim

Kverulerende bedreviter!

Vis profil
« Svar #9 på: ons 27 apr 2011, 23:39:40 »

Spennende!

Lurt å annonsere konkurransen såpass tidlig!
Loggført

Den eneste snarveien er å ta omveien og effektivisere den!
Martin E
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Oslo

Kristianiastudentenes Haandbryggerlaug

Vis profil WWW
« Svar #10 på: tor 28 apr 2011, 10:16:43 »

Bra initiativ! Det kommer nok flere øl fra denne kanten. Er det lov å bruke risskall eller lignende for å hindre stuck mash? Ellers kan et 100% hvetemalt-øl bli noe problematisk...
Loggført
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #11 på: tor 28 apr 2011, 14:32:14 »

Er det lov å bruke risskall eller lignende for å hindre stuck mash? Ellers kan et 100% hvetemalt-øl bli noe problematisk...

Godt spørsmål!

Jeg formoder at det er lov, da risskallen egentlig ikke er noe ingrediens i ølet, men heller en del av utstyret, om man får se det slikt. Kanskje Anders kan si noe om det Smiley
Loggført

"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer."
Arnold Schwarzenegger
frode_skarstein
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Straumsbukta, Tromsø

Vis profil WWW
« Svar #12 på: tor 28 apr 2011, 14:53:42 »

Dette høres jo bare råartig ut! Stilig! Hvem er det som arrangerer dette?
Loggført

Martin E
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil WWW
« Svar #13 på: tor 28 apr 2011, 15:08:31 »

Godt spørsmål!

Jeg formoder at det er lov, da risskallen egentlig ikke er noe ingrediens i ølet, men heller en del av utstyret, om man får se det slikt. Kanskje Anders kan si noe om det Smiley

Det var det jeg tenkte også. Bidrar jo ikke med noe forgjærbart materiale?
Loggført
Anders Christensen
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil WWW
« Svar #14 på: tor 28 apr 2011, 17:07:03 »

Angående risskall, så er vel det ok, sålenge det ikke gir gjærbart material eller setter smak. Da er risskallet bare utstyr, ikke ingrediens. Men jeg antar at det er slikt som kan dyttes på en liste over akseptable ting, så det ikke er tvil om det. Ellers ryktes det i et annet forum at Speidel kan meske 100% hvete, og Basic Brewing har vel snakket om bruk av maltpose til mesking for å brygge med 100% hvete.

Når det gjelder å brygge fra pale malt fra to ulike leverandører, så blir det to ulike maltslag. Det må være malt fra samme batch, ikke bare malt med samme typebetegnelse. Eller sagt på en annen måte: dersom pale malt fra de to leverandørene er helt like, så kan man jo like gjerne brygge fra bare den ene typen pale malt - og dersom de er forskjellige, så er det jo ikke lengre en Single Malt.
Loggført

Ole Richard
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil
« Svar #15 på: fre 29 apr 2011, 00:41:35 »

Et meget kreativt initiativ! Jeg er med!
Jeg har tjuvstartet,  og har allerede tre brygg ferdig. Mitt prosjekt har jeg kalt ''Oles Double Single Series''. Med nøyaktig samme premisser som her.
Jeg har nylig brygget følgende: Maris Otter vs Northern Brewer, Weyermann Pils vs Hallertauer Mittelfrüh,  og sist Castle Munic vs Spalt.
Anbefaler folk å prøve seg fram med dette. En artig (og velsmakende) måte å bli kjent med råvarene på...
Loggført

Beer leads to more beer.
gustavf
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Lambertseter, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #16 på: tor 8 sep 2011, 11:31:58 »

Et par andre spørsmål om hvor langt man kan få lov til å tøye reglene:

Er det greit å bruke enzymer i meskekaret? Det kan, for eksempel, være aktuelt å bruke for å lage en brown ale med kun brown malt, som ikke har nok enzymer.

Er det greit å ta ut vørter for å koke karamell? Det kan, for eksempel, være aktuelt å ta ut vørter fra en pils og koke karamell for å få en schwarzbier.
Loggført

Frisk doft av citrus, av den typen Wunderbaum-producenterna förgäves letat efter i sina laboratorier i tre generationer.
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #17 på: tor 8 sep 2011, 14:19:35 »

Interessant konkurranse, jeg har noen kandidater stående i kasser allerede. Smiley

Godt å se at det er en stund til konken, kan hende jeg skal koke opp noe mer!
Loggført

Arnold Schwarzenegger
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #18 på: tor 8 sep 2011, 14:25:16 »

Et par andre spørsmål om hvor langt man kan få lov til å tøye reglene:

Er det greit å bruke enzymer i meskekaret? Det kan, for eksempel, være aktuelt å bruke for å lage en brown ale med kun brown malt, som ikke har nok enzymer.

Er det greit å ta ut vørter for å koke karamell? Det kan, for eksempel, være aktuelt å ta ut vørter fra en pils og koke karamell for å få en schwarzbier.

Mine 2 øre:

- Enzymer er ikke ingredienser i den grad at de blir eksisterende som sådan etter kok. De bør vel heller betraktes som katalysator? Godt spørsmål om de får lov til å bli med, etter min mening så bør de det. Brygget består fremdeles bare av 1 type malt og 1 type humle uansett. Noe annet blir det når man bruker enzymene i forbindelse med umaltet korn eller frø, for da er det ikke lenger snakk om malt.

- karamellisere en del av vørteren: likeledes. Bare tenk på dekoksjonsmesking, der dette skjer i noe mindre grad. Det er heller en noe tilspisset bryggemetode heller enn endring av ingredienser som går med i en oppskrift?

Hva har spillereglene til lignende konkurranser sagt om dette?
Loggført

Arnold Schwarzenegger
Kjetil S
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Ølbart på andre fora

Vis profil
« Svar #19 på: tor 8 sep 2011, 16:36:55 »

Nja, enzymene er riktignok ikke en ingrediens, men de er jo ellers en egenskap ved malten. Og når du så tilsetter enzymer til en malt som mangler det, gir du den egenskaper den ikke har.
Loggført
VillWonka
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Fjerdingby

Vis profil
« Svar #20 på: tor 8 sep 2011, 16:44:15 »

Brukte man ekstra enzymer for hundre år siden? De hadde vel bare malten da...
Loggført

VillyWonka
Denne uken gikk fort gitt!! I overmorgen er det onsdag allerede :-)
Kjetil S
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Ølbart på andre fora

Vis profil
« Svar #21 på: tor 8 sep 2011, 17:04:01 »

De engelske bryggeriene brukte gjerne en andel malt av seksradersbygg for å få litt mer enzymatisk futt i mesken.
Loggført
Eirik Indregård
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Skedsmo

Vis profil
« Svar #22 på: tir 20 des 2011, 09:14:47 »

Hei.

Henter opp denne tråden igjen ettersom det sikkert er fler en meg som ikke har sett den, eller glemt den. Jeg fant den når jeg søkte litt her ettersom jeg hadde tenkt å legge ut en 1.1 utfordring som et enklere svar til 11.11.11 utfordringen.  Smash-brygging virker ganske lærerikt, så jeg har planer om å sette noen dunker av det; det må jo være en glimrende måte å bli kjent med både malt og humle. 

Et poeng ved denne konkurransen er nok å velge en malt som har nok «diastatic power» til å kunne brukes, og generelt betyr det at jo mørkere malten er, jo mer tricky er det å brygge med den. Et annet poeng er nok å velge en høykvalitetsmalt, slik at smak og andre kvaliteter finnes i base-malten, fremfor å skulle tilføres fra spesialmalt.

Hva menes her med "mer tricky"? Vanskeligere å treffe riktig temperatur under meskingen? Og hvordan skiller man høykvalitetsmalt fra dårligere typer? Jeg ville vel tro at det meste maltet som selges i dertil egneder butikker er ganske bra, eller tar jeg feil?
Loggført
ØysteinM
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Drammen

Vis profil WWW
« Svar #23 på: tir 20 des 2011, 16:37:24 »

Mer tricky betyr at (generelt) jo mørkere malt, jo færre enzymer som kan konvertere stivelsen.
Ellers er vel det meste av malt du får i respektable butikker i Norge av god kvalitet.
Loggført

www.barebrygg.no
På Flaske: Barsels (sitrus) IPA | 4 x American Style Black Ale | Münchener Dunkel | Rauchbier | + masse rester

Kommende brygg: Kandidat til Publikums favoritt (IPA) | Porter-serie | Über-imperial Stout
Trygve
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Det må øl til før det er verdt å bli tørst.

Vis profil
« Svar #24 på: lør 7 jan 2012, 18:55:46 »

BUMP
 Grin
Skjer det noe her?

Har en ikke ueffen MO pale ale med Nelson humle jeg kunne tenke meg å få bedømt?  Og på tirsdag i neste uke innvier jeg min nye mesketank - med intet mindre enn 2 no-sparge brygg.  En tschjekkisk pils og en paascheøl. Kan godt begrense både humle og malt til kun en type....?
Loggført

mvh Trygve
Endre
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #25 på: fre 20 jan 2012, 17:58:24 »

Satte et brygg i går med enkel malt og humle.   MEN!
Jeg brukte spraymalt til gjærstarteren.. Den ble dekantert så mye som det lot seg gjøre, men det ble sikkert noen ml med. Er det noen regler på dette?
Loggført

Bainne na mbó 's na gamhna, and the juice of the barley for me..
Shea-Arne
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Melhus

Vis profil
« Svar #26 på: fre 17 feb 2012, 14:33:20 »

Skjer det noe her? Virker som om dette kan komme farlig nært NM, folk er kanskje tom for øl etter det?

Hadde vært kjekt å få datostemplet dette slik man kan planlegge litt nærmere... for de som ikke har brygget for dette enda Smiley
Loggført

And what this flood of deeper brown, Which a white foam does also crown. Less white than snow, more white than mortar? Oh my soul! Can this be Porter?
- The Dèjeune
Martin E
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil WWW
« Svar #27 på: fre 17 feb 2012, 18:08:05 »

Vi har brygget og lurer også...
Loggført
Svein Are
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Hell

Færsking

Vis profil
« Svar #28 på: lør 10 mar 2012, 16:46:16 »

Hvordan blir det med dette?
kunne gjerne tenk meg mer info snart.
Loggført

Triple
Blonde
Amber
Chocolate Porter
Martin E
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil WWW
« Svar #29 på: man 12 mar 2012, 18:43:16 »

Ding, ja!
Loggført
Anders Christensen
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil WWW
« Svar #30 på: lør 17 mar 2012, 00:33:57 »

Hei, og beklager at det har trukket ut med mer info.

Ja, det blir SMaSH-konkurranse, og som nevnt blir det i samarbeid med Det gode øls klubb, som har hjemmebryggefestival 14. april, der resultatene av konkurransen blir annonsert. Frist for innsending er postpakke postlagt eller på-døren-levert innen utgangen av fredag 30. mars 2012. Ved levering på døra er det fint om du mailer (anders@geekhouse.no) eller SMS'er/ringer meg (91897181) i forkant for å verifisere at jeg er hjemme og avtale tidpunkt. Levering er til:

Anders Christensen
    Breidablikveien 134
    7020 Trondheim

Det skal leveres tre stk flasker av hvert brygg, og flaskene kan være enten 33cl brune norske panteflasker eller 50cl flasker av de typene Nøgne Ø bruker og Haandbryggeriet bruker. Om det er noen som ønsker å bruke andre typer flasker, må det avtales på forhånd. Kontakt meg på epost (anders@geekhouse.no). Flaskene må være uten etiketter, tusjing, klistremerker eller andre kjennetegn utover en etikett som er festet med strikk og på hvilken er skrevet ølets og bryggerens navn. Merk at flaskene blir reetikettert ved mottak, og blir således anonymisert. Konkurransen forventes å bli en god del mindre i antall bidrag enn NM, og derfor er det mulig å være mindre streng på formelle krav til flasker og slikt.

Det er tre klasser: lyst, mellommørkt og mørkt SMaSH-øl, og bidragene fordeles i de tre klassene etter fargeangivelsen på malten som er brukt. Alle øl som skal være med *må* være brygget som en 'Single Malt, Single Hops' - SMaSH - dvs basert på kun én malt og én humle for såvel gjærbart materiale som smaksstoffer. Øl som har to eller flere maltslag (eller to eller flere humler) blir diskvalifisert.Tilsetninger som ikke gir smak aksepteres når dette har en bryggeteknisk funksjon (f.eks middel for å klare). Kravene er oppfylt når malten kommer fra én og samme produksjonsbatch, og ditto for humla. Det er selvfølglig ikke lov å tilsette sukker, maltekstrakt, bær og lignende. Det er ikke mulig å delta med et øl brygget på kun ett maltekstrakt, siden maltekstrakt normalt kommer fra en rekke ulike malttyper. Det er ikke noen krav til valg av gjær.

Sammen med ølet må det meldes inn en øltype og en noenlunde komplett oppskrift, som blir publisert sammen med resultatlistene i etterkant av konkurransen. Jeg kan ta imot oppskriften pr mail eller som en peker til en offentlig lesbar oppskift på haandbryg.dk eller et tilsvarende sted. En eksportering fra evt bryggeprogrammer i et generelt lesbart format (dvs uten at jeg trenger bryggeprogrammet for å lese det) er også mulig. Poenget er kun at oppskriftens vitale data oppgis og at jeg kan ekstrahere dem derifra for publisering.

Øltypen kan velges fra Norbryggs definisjoner ifra 2006 eller 2012, eller fra BJCPs eller Brewers' Associations typehierarkier. Øltyper utover dette er også mulig, men bør da klareres på forhånd, da det ikke blir akseptert øltyper som som er mer eller mindre 'skapt for anledningen'. Merk at det på langt nær er alle øltypene i typesystemene som egner seg for eller er mulig å brygges som en SMaSH. Ølene vurderes liksom i NM i hjemmebrygging med bakgrunn i den øltypen som er valgt, og poengsettes utfra det.

Juryens avgjørelser er endelig osv. Innsendte øl returneres ikke, selv ved evt diskvalifisering eller der ikke alle flaskene drikkes opp under bedømming. Resultatet offentliggjøres på kvelden 14. april 2012.

For å oppsummere, det som må leveres er:
   tre flasker (panteflaske, NØ- eller HB-flaske)
   ølets navn (selvvalgt)
   ølets type (innen Norbrygg, BJCP eller BA eller tilsvarende)
   bryggeren/bryggernes navn (kan godt være mer enn to)
   angivelse av EBC for malten som er brukt (brukes til klassing av ølet)   
   oppskrift eller peker til nettsted der slik ligger
   sporingsnummer for postpakke hvor dette finnes og er relevant
Alle disse tingene må være levert for at ølet blir akseptert i konkurransen. Det er ikke satt noen formelle krav til hva som skal være med i oppskriften, men den bør inneholde de vanlige vitale data som ingredienser, mesketemperaturer og -tider, koketider, OG, FG, gjærtype, gjæringstemperatur, lengde på primær- og sekundærgjæring og for modning, ølets farge i EBC, bitterhet i IBU og alkoholstyrke i ABV.

Lapp med brygger(e)s og ølets navn skal være festet med strikk (IKKE TAPE!!) rundt flaskene. Når det gjelder oppskrifter, EBC-angivelse, sporingsnummer og slikt, kan det sendes i epost til meg. Sørg for at brygger(e)s navn og ølets navn er med både på etiketten på flaskene og i mailen som sendes til meg.
Loggført

Anders Christensen
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil WWW
« Svar #31 på: tir 27 mar 2012, 21:40:46 »

Jeg minner igjen om fristen på SMaSH-konkurransen, som er førstkommende fredag (30. mars). Se forøvrig tidligere innlegg.

Jeg er hjemme hver kveld frem til og med fredag for de som ønsker å levere på døra. For de som sender pr post, husk å gjøre det innen fredag og send meg helst en mail med sendingsnummer sammen med påmeldingen - så har jeg kontroll over pakkene.

Med hilsen,
-anders

(Oppdatert: skrev fredag 2. april, som ikke er en gyldig dato, men mente 30. mars som tidligere annonsert)
Loggført

Anders Christensen
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil WWW
« Svar #32 på: ons 11 apr 2012, 20:14:32 »

SMaSH-konkurransen er nå under bedømming i skrivende stund (nei, jeg fylleskriver ikke på forumet, jeg er bare 'facilitator' som løper til og fra med flasker og vann og loff etc, mens det er ni dommere fordelt på tre team som dømmer). Vi håper å bedømme alle tre flasker fra alle bidrag, og dermed klare ni dommerskjema pr bidrag. Det er atten bidrag totalt, så for å få nok dommere og klare å håndtere halsbetennelser og slikt, så har vi noen dommere som ikke har gått kurs og noen dommere som også deltar i konkurransen (men selvfølgelig bare bedømmer andres øl, ikke sine egne). Det kan også bli noen brygg som bedømmes to ganger av samme dommer, men hver flaske er blitt anonymisert, så i utgangspunktet skulle det ikke være et problem, rent bortsett fra at vi har endel øl som er alene i sine typekategori.

Planen er å dømme 25 flasker i dag (8-9 flasker pr dommerteam), ca 18 i morgen på to team og resten på fredag på ett eller to team.

Annonsering av resultatet kommer på lørdag kveld under Det gode øls klubb hjemmebryggfestival i Trondheim. Det blir relativt raskt etterpå lagt ut resultatlister og dommerskjema og slikt - i hvert fall er det ambisjonen. Jeg kommer tilbake med mer info etterhvert.
Loggført

Trygve
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Det må øl til før det er verdt å bli tørst.

Vis profil
« Svar #33 på: ons 11 apr 2012, 21:46:47 »

Nuvel!? Må innrømme at denne snek seg under radaren.  Ikke noe ønske om å fremstå som "twisted and bitter", men med litt bedre info om frist for innlevering hadde du fått 3 bidrag til.  Lykke til - og du har sikkert fått in noen gode øl likevel.

Loggført

mvh Trygve
Anders Christensen
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil WWW
« Svar #34 på: søn 15 apr 2012, 22:57:00 »

Her er resultatene fra flaskekonkurransen SMaSH-2012 for den største klassen - lys SMaSH. Første kolonne er snittpoengsum av tre dommerrunder med smaking. Dommerskjemaene og oppskrifter er tilgjengelige som linker på http://anders.geekhouse.no/blog/beer/SMaSH-resultater.html på bloggen min.

1)  44,83 Lars-Erik Owe: Forsøkspils (tysk pilsner)
   2)  39,44 Pål Rolfsen, Jorg Solheim og Bjarke Vang: Chinookian SmaSH (US IPA)
   3)  36,72 Lars-Erik Owe: Alt for mye Cascade ale (US pale ale)
   4)  36,67 Rolf Bakke: BNB 52 "SMaSH by Bakke brewers" (Dortmunder export)
   5)  36,44 Skern Rasmus: Ljos (UK Golden Ale)
   6)  35,94 Arne Martin Aurlien og Fredrik A Martinsen: Vintasj (US Barley wine)
   7)  34,89 Pål Rolfsen, Jorg Solheim og Bjarke Vang: Dronning Sonja (Berliner Weisse)
   8}  33,56 Petter Fornes: Smashy tripel (Belg tripel)
   9)  33,33 Rolf Bakke: BNB 48 "SMaSH ale" (UK Pale Ale)
 10)  31,00 Arne J. Bunkan og Martin G. Jakobsen: KSHBs Smashpils (Moderende Lyse Lager)
 11)  30,00 Håvard Midtkil/Trolla Forsøksbryggeri: Øve-bitter (UK Ord Bitter)
 12)  29,67 Petter Fornes: Smashy Pilsner (Tsjekkisk Pilsner)
 13)  28,44 Lars-Erik Owe: Blond 70/- (Skotsk ale)
 14)  27,61 Petter Fornes: Smashy APA (US Pale Ale)
 15)  25,17 Knut André Westergren: Pils (Tsjekkisk pilsner)
 16)  22,06 P. Rolfsen, J. Solheim og B. Vang: Vill Dronning Sonja (Berliner Weisse)

I klassen for mørk SMaSH var det bare ett bidrag:

1)  26,11 Arne J. Bunkan og Martin G. Jakobsen: Svidd mesk (Klassisk røykøl)

Og i klassen for mellommørk SMaSH var det også bare ett bidrag:

1)  43,28 Lars Støre Gulliksen: Bekksvinger Barley Wine (UK barley wine)

Premien for konkurransen - et gavekort fra Petit-Agentur går til den som har høyst poengsum, hvilket er en tysk pilsner brygget av Lars Erik Owe. Mange takk til Petit-Agentur for å stilt premient til denne konkurransen!

Mange takk til de som stilte som deltakere, og ikke minst til de som stilte som dommere!

Edit: Vinnerølet i mørk klasse skulle selvfølgelig ha en førsteplass, ikke en andreplass. Min feil.
Loggført

Anders Christensen
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil WWW
« Svar #35 på: søn 15 apr 2012, 22:59:04 »

Nuvel!? Må innrømme at denne snek seg under radaren.  Ikke noe ønske om å fremstå som "twisted and bitter", men med litt bedre info om frist for innlevering hadde du fått 3 bidrag til.  Lykke til - og du har sikkert fått in noen gode øl likevel.

Det var leit at ølene dine ikke ble med. Konkurransen ble annonsert i god tid, men infoen om den kunne nok godt ha vært holdt litt mer i live gjennom flere oppdateringer underveis.
Loggført

Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #36 på: man 16 apr 2012, 09:10:42 »

2)  43,28 Lars Støre Gulliksen: Bekksvinger Barley Wine (UK barley wine) Oppskrift

Tok Lars andreplass i en klasse med bare ett bidrag?  Grin
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Petter F
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

Byggingeniør

Vis profil
« Svar #37 på: man 16 apr 2012, 09:11:48 »

Edit: Kan du si noe om hvordan bedømmingen har blitt gjennomført?

Var det slik at alle ølene var gjennom 3 runder bedømming, uten cupsystem? Jeg teller opptil 8 dommerskjemaer på mine øl iallfall, og det er kjempebra med mye tilbakemelding! Stor spredning i scorene, men det er vel ikke til å unngå.
Loggført
POSO
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Hasle, Oslo

Vis profil
« Svar #38 på: man 16 apr 2012, 09:45:10 »

2)  43,28 Lars Støre Gulliksen: Bekksvinger Barley Wine (UK barley wine) Oppskrift

Tok Lars andreplass i en klasse med bare ett bidrag?  Grin

Er bryggekonkurranser slik som hundeutstillinger, at i noen klasser finnes det ingen deltakere som får førsteplass?  Jaha.. Grin
Loggført
Anders Christensen
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil WWW
« Svar #39 på: man 16 apr 2012, 10:26:15 »

Tok Lars andreplass i en klasse med bare ett bidrag?  Grin

Godt poeng :-)   Jeg laget en felles resultatliste først, der han var på andreplass, og så glemte jeg å justere når jeg ekstraherte de to mørke klassene. Takker.
Loggført

Anders Christensen
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil WWW
« Svar #40 på: man 16 apr 2012, 10:31:30 »

Var det slik at alle ølene var gjennom 3 runder bedømming, uten cupsystem? Jeg teller opptil 8 dommerskjemaer på mine øl iallfall, og det er kjempebra med mye tilbakemelding! Stor spredning i scorene, men det er vel ikke til å unngå.

Ja, det stemmer. Ambisjonen var å få tre dømminger med tre dommere i hver, men vi måtte kompromisse endel, og gikk ned til to dommere pr øl siste kvelden, samt at vi fylte på med ikke-kursede dommere og gjenbrukte noen dommere, slik at noen øl har fått to vurderinger av samme dommer. Men stort sett er det mer bedømming enn i cup-systemet, spesielt for de ølene som havner nedover på listene.

Svakheten - eller styrken, alt ettersom man ser det - er at det er endel sprik mellom hver dømmingssesjon av flaskene i samme bidrag. Det kan skyldes variasjoner fra flaske til flaske, men det kan også at ett dommerteam drar ut i én retning, mens et annet drar ut i en annen. Jeg vil tro at begge deler har vært signifikante mekanismer for å gi variasjon her.
Loggført

Anders Christensen
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil WWW
« Svar #41 på: man 16 apr 2012, 10:35:57 »

Er bryggekonkurranser slik som hundeutstillinger, at i noen klasser finnes det ingen deltakere som får førsteplass?  Jaha.. Grin

Neida, det skulle være førsteplass. En annen ting er at man kanskje skulle hatt regel om at det må ett visst antall bidrag i en klasse før det kan gis pallplasseringer og deles ut premier og slikt. Norbrygg hadde vel en gang i tiden krav om en viss minste poengsum dersom det skulle gis gull, sølv eller bronsje i konkurransene - eller husker jeg feil?

Uansett, det var bare en premie her, og den gikk til best-totalt-sett, og siden det ikke var gitt noen begrensninger på forhånd, skrev jeg like gjerne ut diplomer for de to andre klassene.
Loggført

Knut André
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondhjem

Vis profil
« Svar #42 på: man 16 apr 2012, 11:51:01 »

Veldig artig å ha så mage skjemaer å lese på.
Jeg ser at der er litt forskjell fra sesjon til sesjon, noe jeg i mitt tilfelle ikke kommer av forskjell fra flaske til flaske, da jeg tappet på falske rett før jeg leverte, etter å ha karbonert og lagret på fat (dog aldri si aldri).

Kudos til dommerne som klarer å komme med så mange fornuftige kommentarer på et øl der jeg selv kun smaker at det ble "litt" bittert.
(Og til arrangører, kul konkurranse, og kult tema.)
Loggført

Ravelsveita Yoctobryggeri
Sider: 1 2 3 [Alle] Skriv ut 
Norbrygg  |  Norbrygg og generelt  |  Konkurranser og andre ølrelaterte begivenheter  |  Andre begivenheter  |  Emne: Flaskekonkurranse mars/april 2012: SMaSH « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!