Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tor 24 mai 2012, 15:00:04

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95383 innlegg i 8946 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Norbrygg og generelt  |  Konkurranser og andre ølrelaterte begivenheter  |  Andre begivenheter  |  Emne: Flaskekonkurranse mars/april 2012: SMaSH 0 medlemmer og 4 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 [2] 3  Alle Skriv ut
Skrevet av Emne: Flaskekonkurranse mars/april 2012: SMaSH  (Lest 3362 ganger)
Ole Richard
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil
« Svar #15 på: fre 29 apr 2011, 00:41:35 »

Et meget kreativt initiativ! Jeg er med!
Jeg har tjuvstartet,  og har allerede tre brygg ferdig. Mitt prosjekt har jeg kalt ''Oles Double Single Series''. Med nøyaktig samme premisser som her.
Jeg har nylig brygget følgende: Maris Otter vs Northern Brewer, Weyermann Pils vs Hallertauer Mittelfrüh,  og sist Castle Munic vs Spalt.
Anbefaler folk å prøve seg fram med dette. En artig (og velsmakende) måte å bli kjent med råvarene på...
Loggført

Beer leads to more beer.
gustavf
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Lambertseter, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #16 på: tor 8 sep 2011, 11:31:58 »

Et par andre spørsmål om hvor langt man kan få lov til å tøye reglene:

Er det greit å bruke enzymer i meskekaret? Det kan, for eksempel, være aktuelt å bruke for å lage en brown ale med kun brown malt, som ikke har nok enzymer.

Er det greit å ta ut vørter for å koke karamell? Det kan, for eksempel, være aktuelt å ta ut vørter fra en pils og koke karamell for å få en schwarzbier.
Loggført

Frisk doft av citrus, av den typen Wunderbaum-producenterna förgäves letat efter i sina laboratorier i tre generationer.
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #17 på: tor 8 sep 2011, 14:19:35 »

Interessant konkurranse, jeg har noen kandidater stående i kasser allerede. Smiley

Godt å se at det er en stund til konken, kan hende jeg skal koke opp noe mer!
Loggført

"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer."
Arnold Schwarzenegger
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #18 på: tor 8 sep 2011, 14:25:16 »

Et par andre spørsmål om hvor langt man kan få lov til å tøye reglene:

Er det greit å bruke enzymer i meskekaret? Det kan, for eksempel, være aktuelt å bruke for å lage en brown ale med kun brown malt, som ikke har nok enzymer.

Er det greit å ta ut vørter for å koke karamell? Det kan, for eksempel, være aktuelt å ta ut vørter fra en pils og koke karamell for å få en schwarzbier.

Mine 2 øre:

- Enzymer er ikke ingredienser i den grad at de blir eksisterende som sådan etter kok. De bør vel heller betraktes som katalysator? Godt spørsmål om de får lov til å bli med, etter min mening så bør de det. Brygget består fremdeles bare av 1 type malt og 1 type humle uansett. Noe annet blir det når man bruker enzymene i forbindelse med umaltet korn eller frø, for da er det ikke lenger snakk om malt.

- karamellisere en del av vørteren: likeledes. Bare tenk på dekoksjonsmesking, der dette skjer i noe mindre grad. Det er heller en noe tilspisset bryggemetode heller enn endring av ingredienser som går med i en oppskrift?

Hva har spillereglene til lignende konkurranser sagt om dette?
Loggført

"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer."
Arnold Schwarzenegger
Kjetil S
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Ølbart på andre fora

Vis profil
« Svar #19 på: tor 8 sep 2011, 16:36:55 »

Nja, enzymene er riktignok ikke en ingrediens, men de er jo ellers en egenskap ved malten. Og når du så tilsetter enzymer til en malt som mangler det, gir du den egenskaper den ikke har.
Loggført
VillWonka
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Fjerdingby

Vis profil
« Svar #20 på: tor 8 sep 2011, 16:44:15 »

Brukte man ekstra enzymer for hundre år siden? De hadde vel bare malten da...
Loggført

VillyWonka
Denne uken gikk fort gitt!! I overmorgen er det onsdag allerede :-)
Kjetil S
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Ølbart på andre fora

Vis profil
« Svar #21 på: tor 8 sep 2011, 17:04:01 »

De engelske bryggeriene brukte gjerne en andel malt av seksradersbygg for å få litt mer enzymatisk futt i mesken.
Loggført
Eirik Indregård
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Skedsmo

Vis profil
« Svar #22 på: tir 20 des 2011, 09:14:47 »

Hei.

Henter opp denne tråden igjen ettersom det sikkert er fler en meg som ikke har sett den, eller glemt den. Jeg fant den når jeg søkte litt her ettersom jeg hadde tenkt å legge ut en 1.1 utfordring som et enklere svar til 11.11.11 utfordringen.  Smash-brygging virker ganske lærerikt, så jeg har planer om å sette noen dunker av det; det må jo være en glimrende måte å bli kjent med både malt og humle. 

Et poeng ved denne konkurransen er nok å velge en malt som har nok «diastatic power» til å kunne brukes, og generelt betyr det at jo mørkere malten er, jo mer tricky er det å brygge med den. Et annet poeng er nok å velge en høykvalitetsmalt, slik at smak og andre kvaliteter finnes i base-malten, fremfor å skulle tilføres fra spesialmalt.

Hva menes her med "mer tricky"? Vanskeligere å treffe riktig temperatur under meskingen? Og hvordan skiller man høykvalitetsmalt fra dårligere typer? Jeg ville vel tro at det meste maltet som selges i dertil egneder butikker er ganske bra, eller tar jeg feil?
Loggført
ØysteinM
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Drammen

Vis profil WWW
« Svar #23 på: tir 20 des 2011, 16:37:24 »

Mer tricky betyr at (generelt) jo mørkere malt, jo færre enzymer som kan konvertere stivelsen.
Ellers er vel det meste av malt du får i respektable butikker i Norge av god kvalitet.
Loggført

www.barebrygg.no
På Flaske: Barsels (sitrus) IPA | 4 x American Style Black Ale | Münchener Dunkel | Rauchbier | + masse rester

Kommende brygg: Kandidat til Publikums favoritt (IPA) | Porter-serie | Über-imperial Stout
Trygve
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Det må øl til før det er verdt å bli tørst.

Vis profil
« Svar #24 på: lør 7 jan 2012, 18:55:46 »

BUMP
 Grin
Skjer det noe her?

Har en ikke ueffen MO pale ale med Nelson humle jeg kunne tenke meg å få bedømt?  Og på tirsdag i neste uke innvier jeg min nye mesketank - med intet mindre enn 2 no-sparge brygg.  En tschjekkisk pils og en paascheøl. Kan godt begrense både humle og malt til kun en type....?
Loggført

mvh Trygve
Endre
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #25 på: fre 20 jan 2012, 17:58:24 »

Satte et brygg i går med enkel malt og humle.   MEN!
Jeg brukte spraymalt til gjærstarteren.. Den ble dekantert så mye som det lot seg gjøre, men det ble sikkert noen ml med. Er det noen regler på dette?
Loggført

Bainne na mbó 's na gamhna, and the juice of the barley for me..
Shea-Arne
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Melhus

Vis profil
« Svar #26 på: fre 17 feb 2012, 14:33:20 »

Skjer det noe her? Virker som om dette kan komme farlig nært NM, folk er kanskje tom for øl etter det?

Hadde vært kjekt å få datostemplet dette slik man kan planlegge litt nærmere... for de som ikke har brygget for dette enda Smiley
Loggført

And what this flood of deeper brown, Which a white foam does also crown. Less white than snow, more white than mortar? Oh my soul! Can this be Porter?
- The Dèjeune
Martin E
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Oslo

Kristianiastudentenes Haandbryggerlaug

Vis profil WWW
« Svar #27 på: fre 17 feb 2012, 18:08:05 »

Vi har brygget og lurer også...
Loggført
Svein Are
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Hell

Færsking

Vis profil
« Svar #28 på: lør 10 mar 2012, 16:46:16 »

Hvordan blir det med dette?
kunne gjerne tenk meg mer info snart.
Loggført

Triple
Blonde
Amber
Chocolate Porter
Martin E
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Oslo

Kristianiastudentenes Haandbryggerlaug

Vis profil WWW
« Svar #29 på: man 12 mar 2012, 18:43:16 »

Ding, ja!
Loggført
Sider: 1 [2] 3  Alle Skriv ut 
Norbrygg  |  Norbrygg og generelt  |  Konkurranser og andre ølrelaterte begivenheter  |  Andre begivenheter  |  Emne: Flaskekonkurranse mars/april 2012: SMaSH « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!