|
Per-Albert
|
 |
« på: fre 6 mai 2011, 08:50:04 » |
|
Her er hva jeg gjorde ferdig igår. hadde bygget den tidligere med Microcontroller. men den måtte jeg høste til et anna prosjekt. så det ble litt ombygging. Motor = viftemotor fra fryseskap 240v ac 35 watt. Varmeelement = hentet fra gammel kaffitrakter. Hastighets regulator = Dimmer fra Claes Ohlsson. Effektregulator til varmeplate = Fra Volta Støsuger. Temperatur regulator = Feilkjøpt PID fra ebay 47kr. Chassis = Slaktet og ombygget Rack powersupply fra en UPS defekt fra en telefonsentral Temperatur sensor = K-Type fra ebay 11 kr
|
|
|
|
Loggført
|
Øl er godt... mye øl er meget godt :-}
|
|
|
|
Shea-Arne
|
 |
« Svar #1 på: fre 6 mai 2011, 09:39:59 » |
|
meget, MEGET pent! Dette bør du lage fler av og tilby å selge her på forumet! Garantert kjøpera, så slipper vi å hente inn fra denUSA!
|
|
|
|
|
Loggført
|
And what this flood of deeper brown, Which a white foam does also crown. Less white than snow, more white than mortar? Oh my soul! Can this be Porter? - The Dèjeune
|
|
|
|
P-I Knutsen
|
 |
« Svar #2 på: fre 6 mai 2011, 09:46:34 » |
|
Most impressive 
|
|
|
|
|
Loggført
|
-- PI&3 #003 Imperial Coffee Stout PI&3 #004 Stout Stout Stout...extra PI&3 #009 Wit or Witout you PI&3 #010 Humlehode (Humlehelvete/Two Captains klone) PI&3 #011 Eplecider (til gjæring) http://piog3.blogspot.com
|
|
|
|
Atle Andersen
|
 |
« Svar #3 på: fre 6 mai 2011, 09:48:31 » |
|
Den var lekker 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
JørnP
|
 |
« Svar #4 på: fre 6 mai 2011, 09:52:14 » |
|
Den så ENORMT tøff ut, men hvorfor har du varmeelement i magnetrøreren?
|
|
|
|
|
Loggført
|
Islandsgata Mikrobryggeri
|
|
|
|
Per-Albert
|
 |
« Svar #5 på: fre 6 mai 2011, 10:03:52 » |
|
Den så ENORMT tøff ut, men hvorfor har du varmeelement i magnetrøreren?
Varme elementet sitter plassert under platen og vedlikeholder rett temperatur på for eksempel 35 grader for optimal gjærvekst tenkte dette koster en god del mindre en et helt varmeskap.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
neslekkim
|
 |
« Svar #6 på: fre 6 mai 2011, 10:58:47 » |
|
Heftig! Hvor stor er den flaska, er den helt flatbunnet?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
ErlendT
|
 |
« Svar #7 på: fre 6 mai 2011, 11:08:36 » |
|
Skal vi se... Hvor er "bøye seg i støvet i stum beundring smileyen"........  Vanvittig kult. Det jeg liker aller aller best er at du har satt den sammen av masse rare deler fra kaffitraktere og støvsugere. Reodorkarmaen din er enorm!!
|
|
|
|
|
Loggført
|
Exit signs are on the way out.
|
|
|
|
Per-Albert
|
 |
« Svar #8 på: fre 6 mai 2011, 11:10:02 » |
|
5 liter og flat i bunn ja. tåler 350 grader iht. spesifikasjoner
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
neslekkim
|
 |
« Svar #9 på: fre 6 mai 2011, 11:15:43 » |
|
5 liter og flat i bunn ja. tåler 350 grader iht. spesifikasjoner Litt avsporing, men syntes den flaska så litt kurrant ut, hvor selges slike? (også må jeg begynne med hoarding ser jeg.. samle støvsugere, kaffetraktere, kjøleskap.. oh..  )
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Oddvar Demmo
|
 |
« Svar #10 på: fre 6 mai 2011, 11:36:35 » |
|
5 liter og flat i bunn ja. tåler 350 grader iht. spesifikasjoner Litt avsporing, men syntes den flaska så litt kurrant ut, hvor selges slike? (også må jeg begynne med hoarding ser jeg.. samle støvsugere, kaffetraktere, kjøleskap.. oh..  ) Kanskje han ikke vil si det, for jeg betalte 1600 på Chiron i Tr.heim  (Skal jeg starte butikk skal jeg kun ha de dyre alternativene på lager for folk greier faen meg ikke vente på de billigere)
|
|
|
|
|
Loggført
|
S. Oddvar Demmo
|
|
|
|
Per-Albert
|
 |
« Svar #11 på: fre 6 mai 2011, 13:24:38 » |
|
Jeg fandt den ved et tillfelle på ebay. Den eneste der var. Men mener å huske den blir produsert i ungarn. Skal sjekke i kveld å så se om jeg kan spørre på pris derifra. Betalte vel ca 160 +frakt fra USA. Mener ikke det komme på mer end ca 420.- tilsammen. Lurer litt på om det går an å importere en liten bulk. Kommer med mere info i kveld eller i løbet på helga.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
neslekkim
|
 |
« Svar #12 på: fre 6 mai 2011, 13:28:47 » |
|
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Freddy
|
 |
« Svar #13 på: fre 6 mai 2011, 19:34:52 » |
|
Tøft!  Snakk om maskulin rører!
|
|
|
|
|
Loggført
|
Et intellekt av mitt kaliber kan ikke få sin næring fra kuer! - George Bernard Shaw
|
|
|
|
Per-Albert
|
 |
« Svar #14 på: fre 6 mai 2011, 20:23:05 » |
|
kanskje denne kunne være av interesse http://cgi.ebay.com/Pyrex-5000-ml-Bottles-1395-w-yellow-caps-lot-4-/220771132064?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3366fc22a0#ht_1178wt_1139410 kr for 4 stk. brukte ganske vist. legg til 280 for frakt innen USA legg så på ca 350 - 400 til jetcarrier samt mva 4 flasker for tilsammen maks 1090.- eller ca 273.- pr stk alt inkl. Fant ut det er Kimble Chase som forhandler de i New Jersey USA til ca 900 kr pr stk + frakt litt usikker på hvor de blir produsert men mener jeg fant ut det var Ungarn. så jeg skal vokte min som en kostelighet. hehe  :neinei:ikke rør EDIT: ellers kan jeg anbefale å søke etter fks. "5000 ml" i kategorien Healtcare eller Lab og Science på ebay gir litt flere alternativer på riktig størrelse framfor å søke på flask eller bottle eller erlenmeyer 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Per-Albert
|
 |
« Svar #15 på: fre 6 mai 2011, 20:42:39 » |
|
Ja ser jo en del som ikke sender til Norge på ebay. har dog handlet en del hos selgere som sier de ikke sender til Norge i utgangspunktet. det er jo bare sende en mail og ask for quote including shipping for Norway. ikke noe stort mer end det. har som tidligere skrevet ikke hatt de store negative opplevelser. kun en gang blitt avvist med de ikke kunne sende til Norge. derfor opprettet jeg en Jetcarrier adresse i New Jersey. bestilte mine ting og fikk det sendt. tok litt tid. men den som venter på noe godt som man sier. har brukt jettcarrier noen ganger nu både som sjøfrakt og med flyfrakt. prisene er jo hyggelige i forhold til konkurrenterne. det har hendt noen ganger jeg har fået en helt ublu pris på frakt fra en selger på ebay. men som sagt. vil ha vil ha vil ha  så tar man den kostnad det koster. eller finner en fraktmetode selv som passer pengebøssen.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Martin J
|
 |
« Svar #16 på: fre 6 mai 2011, 22:16:44 » |
|
I like!!!!!!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
mikslen
|
 |
« Svar #17 på: fre 6 mai 2011, 22:34:43 » |
|
Synd det ikke finnes en "liker" knapp på forumet, men dette var 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Mikael K Slettedal
|
|
|
|
Fredrik J
|
 |
« Svar #18 på: lør 7 mai 2011, 02:09:41 » |
|
Denne var jævelig fet. Her var jeg stolt av meg selv fordi jeg hadde bygget en rører av hardisk og pc vifte også ser jeg den her...  Nå sitter jeg å sliter med at røren som fungerte veldig bra i vann, ikke fungerer nå som jeg har puttet vørter og gjær oppi, magneten bare "detter av" etter en liten stund. Sikkert ikke klart og sentrere magneten på vifta godt nok.. kanskje feil avstand mellom magnetene? om jeg setter kolba nesten helt nedpå vil ikke pc vifta starte engang.. mulig den er litt dårlig også. enough about my misery, kudos til deg!
|
|
|
|
|
Loggført
|
# Bryggekø: JuleBock, KontorPils, Stout, Somlete IPA 2.0
|
|
|
|
Per-Albert
|
 |
« Svar #19 på: lør 7 mai 2011, 02:51:13 » |
|
Tenkte noen kunne ha interesse av å se litt inn i den svarte boksen. litt flere bilder.
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Per-Albert
|
 |
« Svar #20 på: lør 7 mai 2011, 02:55:54 » |
|
Enda litt bilder
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Torvald
|
 |
« Svar #21 på: lør 7 mai 2011, 03:10:04 » |
|
The force is strong in this one... 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Vestbrygg.no
|
|
|
|
neslekkim
|
 |
« Svar #22 på: lør 7 mai 2011, 08:29:25 » |
|
Hva festet du varmeelementet med?, Tec7?
Tapen og ledningene som er i nærheten bør vel skjermes litt ?, isolasjonen på ledningene blir vel sprø etterhvert pga varmen?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Per-Albert
|
 |
« Svar #23 på: lør 7 mai 2011, 13:15:50 » |
|
Tenkte på det selv underveis. men fant ut at varmeplaten ikke blir særlig mer varm end den temperatur som ønskes vedlikeholdt. den er ikke kraftige nok til å koke på uansett. den holder bare satt temperatur og maks temp lagt inn i pid er 100 grader som sikkerhet mot utilsiktet overoppheting. blir der brudd på thermocouplen kutter pid'en for varmen og. Thermocouplen er dessuten festet på varmeelementet. men ja jo jeg ser poenget ditt. og vill tilføye at jeg har fiberstrømper til å trekke på ledningerne og tapen er av midlertidig løsning i mangel av godt alternativ. det ordner seg når posten kommer med litt godsaker igjen over helgen(håper jeg) Måtte bare få vise litt av det jeg holder på med... men resten hører hjemme i andre tråder tror jeg... Festemiddel for varme element er resten av en termisk sillicon jeg kjøpte i Nederland på et prosjekt jeg var nede å jobbe på for ca 3 år siden og ja jeg var overasket den gang og. har aldri sett det hvit før selv. forøvrig samme type sillicon der brukes til å lage bakeformer og sånt med næringsmiddelgodkjent.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Viktste
|
 |
« Svar #24 på: søn 22 mai 2011, 14:56:32 » |
|
Kongerører 
|
|
|
|
|
Loggført
|
I fryseboksen hjemme er det øl....
|
|
|
|
arve.thue
|
 |
« Svar #25 på: lør 1 okt 2011, 13:08:30 » |
|
Fantastisk. Her snakker vi whirlpool.
En real DIY sak dette her. Og morsomt at du har gått hardt inn for gjenbruk. Skulle dog ønske du kunne oppdatert tråden litt med ennå mer info for oss tettinger som må ha inn alt med teskje. Hvordan fungerer det med varmeelementet? Er det enkelt å få korrekt temperatur på innholdet i Lab flaska? Ser ikke noen probe der....
Noen helt annet enn den pinglete saken jeg lagde som knelte på første forsøk. Vet ikke om jeg ikke var i water da jeg limte magnetene på vifta eller hva som var feil.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Aleksander87
|
 |
« Svar #26 på: søn 2 okt 2011, 18:58:23 » |
|
Hvor sterke magneter bruker du?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Per-Albert
|
 |
« Svar #27 på: man 3 okt 2011, 09:30:13 » |
|
Litt oppdatering ja... Til å styre tempen med har jeg brukt Pid regulator kjøpt på ebay. bare søk etter pidregulator, for dem som kan litt elektronik kjøp en med SSR utgang og en SSR 400v minimum 25 A. ellers er det jo enkelt å bruke en Pid med relæ utgang. bruk gjerne en Pidregulator med K-Type Thermosensor da de som oftest er rimeligst og enklest å kalibrere. og innenfor 1 til 1.5 grader er det ikke noe problem mener jeg.
K-Type sensoren er limet inn sammen med varmeelementet. det funker fint da jeg dermed ikke risikerer å få for høy temperatur, samtidig har kontroll målinger vist meg at det blir meget tett på rett temperatur i kolben. forskjell er ca 1 grad hvilket jeg har lagt inn i Pid'en som kalibrerings offset.
magneter er av typen noedyme også kjøpt på ebay. størrelsen er 20mm i diameter og 10mm tykke. bruker 2 stk. sleng de på en stålbjelke å du må dra 19 kg før de slipper pr. stk.
Hastighets regulator er en ombygget dimmer fra claes ohlsson, bruk en som går til transformer foreks. til halogen belysning.
reguler ned effekten på varmeelementet med en effekt regulator (kan kjøpes på elfa til ca et halvt laken.) eller slakt en støvsuger og bruk en derfra. grunnen til en regulere ned effekten er at man får en syk hysterese på Pid'en som blir nesten umulige å regulerere.
andre spørsmål da er det bare å spørre.... og Andre jeg skal legge ut flere bilder av oppsettet mitt. har bare slitt med å få tid grunnet et nytt prosjekt i kjelleren min... info om det må man finne på et annet forum. ("undervanns ROV") etterhvert som det går fremover blir der sikkert en liten blogg og....
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|