Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tor 24 mai 2012, 15:22:47

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95384 innlegg i 8946 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Norbrygg og generelt  |  Konkurranser og andre ølrelaterte begivenheter  |  Juleølkonkurransen  |  Emne: Juleølkonkurransen 2011, lørdag 19. november 0 medlemmer og 4 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 Skriv ut
Skrevet av Emne: Juleølkonkurransen 2011, lørdag 19. november  (Lest 6090 ganger)
Dag
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Asker

Vis profil
« Svar #90 på: man 21 nov 2011, 08:41:23 »

Alltid like artig og lærerikt å lese dommerskjemaene. Ølet mitt fikk nok rettferdig behandling, men jeg lurer på hva i bryggeprosessen som kan gi nelliksmak? Samtlige dommere fremhevet at ølet hadde en viss nelliksmak, men ølet mitt inneholdt ikke nellik overhode! Kan tanniner vippe over mot nellik?
Loggført

"De levde som ville dyr, de hverken røkte eller drakk!" Axel Sandemose
Martin E
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Oslo

Kristianiastudentenes Haandbryggerlaug

Vis profil WWW
« Svar #91 på: man 21 nov 2011, 09:14:40 »

Vanligvis kommervdet av gjæringen. F.eks hveteølgjær produserer en del nellik, særlig på litt lavere temperaturer.
Loggført
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #92 på: man 21 nov 2011, 12:54:42 »

Nellikaroma kolmer typisk fra fenoler som produseres under gjæringen. I hvor stor rad det opptrer vil avhenge av gjærtype, gjæringstemperatur, oksygentilgang og gjærmengde ved pitching. Tysk hveteølgjær og mange belgiske gjærtyper produserer ekstra mye av stoffet (4-vinyl guaiacol).

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Bjarte H
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Kverulerende bedreviter!

Vis profil
« Svar #93 på: man 21 nov 2011, 13:05:48 »

Stresset gjær gir mer fenoler (og nellik i dette tilfellet), sånn generelt?
Loggført

Den eneste snarveien er å ta omveien og effektivisere den!
Huub
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Lora (Lesja, Oppland)

Vis profil
« Svar #94 på: man 21 nov 2011, 13:06:35 »

nellikaroma og et 40 °C steg under mesking kan ha sammenheng?
Loggført
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #95 på: man 21 nov 2011, 13:22:25 »

nellikaroma og et 40 °C steg under mesking kan ha sammenheng?

Ja. De ytre lagene i både hvete og bygg inneholder ferulsyre (litt mer i hvete enn i bygg). Temperaturer rundt 40 C i mesken gir økte konsentrasjoner av syren i vøreteren. Ferulsyren blir igjen omdannet til 4-vinyl guaiacol av visse gjærtyper.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Bjarte H
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Kverulerende bedreviter!

Vis profil
« Svar #96 på: man 21 nov 2011, 18:26:59 »

Vil det bli lagt ut flere dommerskjema etter hvert, eller er det kun de fra forbedømmingen som blir publisert?
Loggført

Håvard Midtkil
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Trolla Forsøksbryggeri

Vis profil WWW
« Svar #97 på: man 21 nov 2011, 18:47:13 »

Vil det bli lagt ut flere dommerskjema etter hvert, eller er det kun de fra forbedømmingen som blir publisert?

Jeg siterer fra Lars sin posting i går:
"Dommerskjemane fra forbedømmingen var tenkt publisert samtidig med resultatlisten i går kveld, men vi hadde nok noen misforståelser som gjorde at de ble utsatt til i kveld. De er uansett rett rundt hjørnet, og blir da liggende under Konkurranser (øverst på skjermen). Skjemaene fra finalen blir scannet i morgen, og kommer da iløpet av dagen."

Så de dukker vel opp i dag, men vi må jo legge inn litt margin for at ikke alt går som planlagt alltid. Livet består av avbrytelser.
Loggført
mikslen
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stjørdal

Vis profil
« Svar #98 på: man 21 nov 2011, 18:49:00 »

Takker for ett hyggelig arrangement. Dette ga mersmak, og jeg skal garantert stille neste år også! Da skal jeg nok også stille i PF.
Loggført

Mikael K Slettedal
Bjarte H
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Kverulerende bedreviter!

Vis profil
« Svar #99 på: man 21 nov 2011, 19:00:32 »

Jeg siterer fra Lars sin posting i går:
"Dommerskjemane fra forbedømmingen var tenkt publisert samtidig med resultatlisten i går kveld, men vi hadde nok noen misforståelser som gjorde at de ble utsatt til i kveld. De er uansett rett rundt hjørnet, og blir da liggende under Konkurranser (øverst på skjermen). Skjemaene fra finalen blir scannet i morgen, og kommer da iløpet av dagen."

Så de dukker vel opp i dag, men vi må jo legge inn litt margin for at ikke alt går som planlagt alltid. Livet består av avbrytelser.

Ai, overså visst den biten. Takk!
Loggført

Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #100 på: man 21 nov 2011, 20:19:16 »

Så har man lagt ut resten av dommerskjemaene også.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Bjarte H
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Kverulerende bedreviter!

Vis profil
« Svar #101 på: man 21 nov 2011, 21:24:04 »

Godt jobbet, det var kvikt! Artig å sammenligne kommende dommeres og mer erfarne dommeres kommentarer Smiley

Da er det bare å takke for et godt foredrag av Anders Kissmeyer (som også var med resten av kvelden), og en ellers strålende fest!  skitbra
Loggført

Peter T
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Tøyen, Oslo

Vis profil
« Svar #102 på: man 21 nov 2011, 21:34:57 »

Og oppskrift på vinnerøl allerede også.
Dere er unektelig vedig effektive.
Da blir vi glade.
je
Loggført
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #103 på: man 21 nov 2011, 21:47:34 »

Men det drøyer nok til i morgen før resten av oppskriftene kommer. Man har engelskstiler å rette...

Edit: Så rakk man det likevel.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Per G
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Vis profil
« Svar #104 på: tir 22 nov 2011, 12:32:02 »

alltid artig å lese dommerskjemaene, men jeg må inrømme at jeg var litt forviret før jeg fant ut at koden som lå i resultatlisten tydligvis ikke stemte. Når jeg så på dommerskjemaene med koden som flasken var merket med da jeg sendte dem inn var det stort sett det jeg forventet som trakk poengene ned. Så for å forsikre meg om at jeg ikke er forvirret enda  Jaha.. spør jeg om bryggets kode i dommerskjemaene er den samme som flaskene er merket med når dei blir sendt inn.
Loggført

"I don't know why we do all this crazy stuff. But it sure is fun..."
Chris Muller
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 Skriv ut 
Norbrygg  |  Norbrygg og generelt  |  Konkurranser og andre ølrelaterte begivenheter  |  Juleølkonkurransen  |  Emne: Juleølkonkurransen 2011, lørdag 19. november « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!