Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tor 24 mai 2012, 17:31:06

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95387 innlegg i 8946 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Fat fra bryggerier 0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] Skriv ut
Skrevet av Emne: Fat fra bryggerier  (Lest 209 ganger)
Aleksander87
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Vis profil
« på: ons 29 jun 2011, 16:13:41 »

Noen som kan forklare meg hvordan fatene til kommersielle bryggerier fungerer? De har ikke en gass inn og øl ut som corneliusfatene har, ser ut som det bare er en åpning.
Loggført
Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Saltdal/Skjerstad Nordland

Praha 2007

Vis profil
« Svar #1 på: ons 29 jun 2011, 16:33:57 »

Hvis det er disse fat

med G kobling så er det en kobling som presser en tettering (stål)mot gummitetningen på fatet samtidig som det fra fatkoblingen pressen en tettring av gummi mot stålringen på fatet, dermed strømmer CO₂ inn ytterst mens det fra stigerøret i midten kommer ut øl, enkelt sagt, men enkelt å forstå, neppe uten å kunne se alle deler samtidig Smiley
Loggført

S. Oddvar Demmo
Aleksander87
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Vis profil
« Svar #2 på: ons 29 jun 2011, 17:16:36 »

Jeg kan få slike fat for 300 kr/stk (også noen som ligner på Corneliusfat), men vanlige Corneliusfat er vel enklere.
Loggført
Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Saltdal/Skjerstad Nordland

Praha 2007

Vis profil
« Svar #3 på: ons 29 jun 2011, 17:32:28 »

3o kr. literen er vel det vi har betalt for disse bryggerifat så det er nok billigste løsning nå og litt frem i tid, men frykter det ikke varer lenge før bryggeriene har andre alternativer, bare de fremsynte vet.
For min del handler jeg nå kun Corneliusfat, vi får nok deler til disse i ovrskuelig fremtid, og så er det så mange bryggerkompiser rundt i Norge som er hyggelige og tar store bestillinger for oss.
Loggført

S. Oddvar Demmo
Sider: [1] Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Fat fra bryggerier « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!