|
Skallum
|
 |
« på: ons 16 jan 2008, 22:20:36 » |
|
Hei, Bare et tips som jeg regner med vil kunne fungere for deres som er på utkikk etter en kraftig kokeplate: http://www.finn.no/finn/object?finnkode=12184122 Sendte mail til leverandøren: den går på vanlig 16A og følgelig normal stikk-kontakt. Da får man 3500W rett i kjelen - forutsatt at den har magnetisk bunn. Jeg har induksjonskomfyr på kjøkkenet som jeg bruker selv (men jeg har ikke testet denne).
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
ToreT
|
 |
« Svar #1 på: tor 17 jan 2008, 11:07:57 » |
|
Veldig fin,
Lurer på ein ting, dersom kokekaret er større enn 29cm fungerer det på denne? Er kanten rundt høgere enn sjølve kokeflaten? Ei induksjonskokeplate som har plass til kokekar med 40cm-50cm dia, 3 fase 220v og har trinnløs regulering ville vore perfekt.
Forresten, kor mykje effekt kan ein få ut av 3 fase 220v med 16A sikring?
Skål
Tore
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Richard
|
 |
« Svar #2 på: tor 17 jan 2008, 16:33:06 » |
|
Veldig fin,
Lurer på ein ting, dersom kokekaret er større enn 29cm fungerer det på denne? Er kanten rundt høgere enn sjølve kokeflaten? Ei induksjonskokeplate som har plass til kokekar med 40cm-50cm dia, 3 fase 220v og har trinnløs regulering ville vore perfekt.
Forresten, kor mykje effekt kan ein få ut av 3 fase 220v med 16A sikring?
Skål
Tore
P = U * I dvs P(WATT) = 230Volt * 16 ampere det kan du trekke 3680 watt av. Tror nok ikke du kan ha større gryte på en diameteren pga kantenen...
|
|
|
|
|
Loggført
|
Humle er nam
|
|
|
Eduard
Styremedlem
Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo
Den Gyldne Draabe
|
 |
« Svar #3 på: tor 17 jan 2008, 16:56:42 » |
|
Hvis den trekker nesten 16 A så er det på kanten for hva man kan belaste strømgruppen med. Et ekstra kjøleskap, kaffetrakter eller TV kan få sikringen til å la seg høre med et høylytt smell  . Man må altså være sikker på at det er kun kokeplaten som belaster gruppen. Ellers så tror jeg det er kjekt å bruke.  Forsåvidt jeg ser så har ikke kokeplaten en oppstående kant. Dette vil kunne bety at det går an å bruke større kjeler. Jeg foreslår at de som er interessert ringer opp selgeren for å høre om det ville passe, så vet man med én gang om platen er aktuell  .
|
|
|
|
|
Loggført
|
"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer." Arnold Schwarzenegger
|
|
|
|
Oddvar Demmo
|
 |
« Svar #4 på: fre 18 jan 2008, 09:36:23 » |
|
Veldig fin,
Forresten, kor mykje effekt kan ein få ut av 3 fase 220v med 16A sikring? 16 A x 230 V x rot 3 = 16 x 400 = 6400 W Oddvar
|
|
|
|
|
Loggført
|
S. Oddvar Demmo
|
|
|
|
ToreT
|
 |
« Svar #5 på: fre 18 jan 2008, 12:56:45 » |
|
Takk, Det var den formelen eg leita etter. Kikket i ein gammel formelsamling, men blei berre forvirra med om det skulle vere trekantkobling eller stjernekobling.. 6400W rett i gryta med trinnløs regulering hadde vore supert. Bruker sjølv gassfyr under 60l keg, fungerer, bevares, men det blir for varmt i bryggerommet. Og det går med ein del gass, ca 2 kg per 42l brygg, bruker då i tillegg elektrisk oppvarming av meske og skyllevatn. Å koke opp 50l i 60l gryte er vel snaut, lett for å koke over.... Det ultimate kokekar: -75l til kanten, designet for ca 50l før kok. Til slutt to Corneliusfat (38l) med øl -Varmet opp med induksjon -Har trinnløs effektregulering -konisk bunn og CIP ( clean in place) har avtapping i bunn slik at det kan rengjøres på stedet. -Kan brukes som gjæringsfat etter kok og kjøl -Har kjølekappe utenpå, kor ein kan sirkulere kjølevatn. -Tom kjølekappe fungerer som isolasjon ved koking -Har uttapping på siden (med 3-4l igjen i gryten) med sil (hopstopper). -Har innløp slik at ein kan koble på Jamil kjølesystemet. -Dream on  Kor kan eg få kjøpt dette?.. Skål Tore
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Skallum
|
 |
« Svar #6 på: søn 20 jan 2008, 23:04:28 » |
|
Jeg ser litt etter en kjele som passer til induksjon - og har mailet med selger av denne: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=11854780&sid=xz16edatDfi0410416&WT.svl=LinkBunnen er magnetisk - som de fleste emaljerte kjeler - og den tar vel ca 34 L. Litt i minste laget, men kan fungere sammen med "foam control" fra MoreBeer Det står "kun til vask" på kjelen. Regner med at dette er på grunn av hva den har blitt brukt til (f.eks. på et storkjøkken) - men man blir jo litt usikker.. Noen som har hørt om det kan være farlig å bruke emaljerte kjeler av noe slag til brygging/næringsmidler?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eduard
Styremedlem
Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo
Den Gyldne Draabe
|
 |
« Svar #7 på: man 21 jan 2008, 11:08:31 » |
|
Emaljerte kjeler kan man godt bruke til brygging, dersom emaljen på innsiden ikke er ødelagt. For da blir det som regel bar jern synlig, dette kan ruste og gi usmak. Men jeg ville nok renset kjelen godt før bruk  . Med en kjel på 34 l kan man trygt lage brygg i 20 l-klassen, og med high gravity brewing (da brygger man et sterkt øl for så å vanne det ut i gjæringskaret) kan du få brygg på over 30 l. Gjæringsdunker derimot rommer som regel maks 27 l, og til dette er en slik kjel meget egnet. Men om en sånn kjel funker på induksjon, det vet jeg ikke selv. Den fungerer sikkert, men om den fungerer etter ønske er noe annet.
|
|
|
|
|
Loggført
|
"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer." Arnold Schwarzenegger
|
|
|
|
Oddvar Demmo
|
 |
« Svar #8 på: man 21 jan 2008, 14:37:54 » |
|
Kun til vask betyr nok at den ikke er til matlaging, (hva består emaljen av) kanskje grei å styre unna. Når det gjelder induksjon så er regelen at den er magnetisk, som fx jern, det kan prøves med en magnet, men i dette tilfellet med emaljert kjele kan emaljen være så tykk at magneten hefter dårli men den vil fungere på induksjonstoppen (demostrasjon med håndduk mellom kjele og topp) men det er jo begenset hvor langt unna du kan være.
Mine beredere som er brukt til brygging er alle magnetiske mens regelen sier at magneter ikke hefter på rustfritt, men har du en rustfri Høyang hefter ikke magneter så det er forskjell på rustfritt og rustfritt og syrefast. Oddvar
|
|
|
|
|
Loggført
|
S. Oddvar Demmo
|
|
|
|
joques
|
 |
« Svar #9 på: man 21 jan 2008, 15:08:23 » |
|
Stemmer det, Olav, hvis det er sprekker i emaljen bør den ikke brukes 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Joakim Ruud, Botsen Nanobryggeri For to accuse requires less eloquence, such is man's nature, than to excuse; and condemnation, than absolution, more resembles justice. -Hobbes, Leviathan
|
|
|
Eduard
Styremedlem
Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo
Den Gyldne Draabe
|
 |
« Svar #10 på: man 21 jan 2008, 18:00:15 » |
|
Emalj är en glas eller glasliknande beläggning som smälts fast på hårt underlag. [...] Man använder en mer eller mindre lättsmält, i de flesta fall ogenomskinlig, vit eller färgad glasmassa, så kallad glasfluss. Den består oftast av bly-, kalium- och natriumsilikat, ibland uppblandade med borsyrade salter. Dvs, det finnes altså emaljerte kjeler som er godt egnet til matlaging (mange som har sånne hjemme), men når det står på kjelen at den ikke er egnet til mat så kan det trolig skyldes visse tilsetningsstoffer i emaljen som man ikke vil få i seg. Kanskje produsenten valgte å bruke noen av stoffene for å gjøre emaljen sterkere i striden mot vaskemidler?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Riis'en
|
 |
« Svar #11 på: tir 22 jan 2008, 15:27:09 » |
|
Jeg bruker en gammel emaljert gryte som Muttern brute til å vaske klær i på 70 tallet. Tyder vel på at denne kanskje ikke er så einet som jeg trodde. Blir bra øl, men hvis det er fare for blyforgiftling er den vel ikie helt optimal 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Lieber einen Bauch vom Saufen als einen Buckel vom Arbeiten
|
|
|
|
Øystein
|
 |
« Svar #12 på: tir 22 jan 2008, 16:14:35 » |
|
Jeg vil tro at emalje sitter ganske godt. Det smeltes på ved flere hundre °C og det løses nok ikke opp med det første. Og om mora di brukte den på hele 70-tallet så er nok alt det som eventuellt kunne løses opp løst opp allerede. Det at det inneholder bly skal du heller ikke bry deg alt for mye om tror jeg, Krystallglass inneholder bly, og det har da aldri forgiftet noen. Natriumsilikat er en bestanddel i vanlig glass. Dessuten tror jeg ikke emalje er noe hinder for induksjonsplater. Kjelene er så vidt jeg vet ikke emaljerte i bunnen.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Beer is a proof that God loves us and wants us to be happy. -feilsitert av Benjamin Franklin.
|
|
|
|
Rune GE
|
 |
« Svar #13 på: tir 22 jan 2008, 20:23:11 » |
|
Det ultimate kokekar: -75l til kanten, designet for ca 50l før kok. Til slutt to Corneliusfat (38l) med øl -Varmet opp med induksjon -Har trinnløs effektregulering -konisk bunn og CIP ( clean in place) har avtapping i bunn slik at det kan rengjøres på stedet. -Kan brukes som gjæringsfat etter kok og kjøl -Har kjølekappe utenpå, kor ein kan sirkulere kjølevatn. -Tom kjølekappe fungerer som isolasjon ved koking -Har uttapping på siden (med 3-4l igjen i gryten) med sil (hopstopper). -Har innløp slik at ein kan koble på Jamil kjølesystemet. -Dream on  Denne har: -75l til kanten, designet for ca 50l etter kok. -Varmet opp med 6000W (snart) -Har trinnløs effektregulering -konisk bunn, har avtapping i bunn slik at det kan rengjøres på stedet. -Kan brukes som gjæringsfat etter kok og kjøl -kappe fungerer som isolasjon ved koking -Har uttapping på siden (med 3-4l igjen i gryten) med sil (hopstopper). -Har innløp slik at ein kan koble på Jamil kjølesystemet. (Via motsrømskjøler på bildet eller spiral i vørter.)  RuneGE
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Egil B.
|
 |
« Svar #14 på: tir 22 jan 2008, 21:09:37 » |
|
Jeg hadde ikke villet brukt en kjele som det sto "kun til vask på". Det tyder på at emaljen avgir stoffer som er lite helsebringende. Jeg fikk en gang en emaljert blikkopp da jeg var liten. Den ble tatt ut av kjøkkenskapet og plassert sammen med fargeskrinet istedet. Grunnen var at det var brukt emalje med blyforbindelser på disse koppene. I utgangspunktet ville jeg derfor vært skeptisk, og heller sett etter noe annet. En avsagd varmtvannstank med gassbrenner under fungerer utmerket. Sveis på føtter eller heng den opp i et stativ. Jeg er etterhvert veldig fornøyd med den løsninga jeg har nå.
Egil B.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Oddvar Demmo
|
 |
« Svar #15 på: tir 22 jan 2008, 23:55:11 » |
|
Det kan også nevnes at det har vert advart mot bruk av keramikk, porselen og krystall hvor blyinnholdet ikke har vert kjendt, at det ble forbudt å bruke blyholdig loddetinn til rørlodding (vannrør)
Oddvar
|
|
|
|
|
Loggført
|
S. Oddvar Demmo
|
|
|
|
ToreT
|
 |
« Svar #16 på: ons 23 jan 2008, 10:07:50 » |
|
Denne har: -75l til kanten, designet for ca 50l etter kok. -Varmet opp med 6000W (snart) -Har trinnløs effektregulering -konisk bunn, har avtapping i bunn slik at det kan rengjøres på stedet. -Kan brukes som gjæringsfat etter kok og kjøl -kappe fungerer som isolasjon ved koking -Har uttapping på siden (med 3-4l igjen i gryten) med sil (hopstopper). -Har innløp slik at ein kan koble på Jamil kjølesystemet. (Via motsrømskjøler på bildet eller spiral i vørter.)  RuneGE Du er der nesten.. Bruker du elektrisk element til oppvarming? Kordan får du til trinnløs regulering? Har du fleire bilder? Skål Tore
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Rune GE
|
 |
« Svar #17 på: ons 23 jan 2008, 12:24:51 » |
|
Du er der nesten.. Bruker du elektrisk element til oppvarming? Kordan får du til trinnløs regulering? Har du fleire bilder?
Bygger nå om til elektriske elementer (3 x 2000W spiralelementer). Den trinnløse reguleringen er på gass  så det blir nok 3 steg når jeg kommer på strøm. Tok nok litt hardt i der ja  . Vet ikke om jeg vile brukt den til gjærkar, nye plunder med å flytte all vørter, rengjøre, og så tappe tilbake? Eller? Rune GE
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Richard
|
 |
« Svar #18 på: ons 23 jan 2008, 13:26:24 » |
|
De tre elementene han snakker om er slike sirkelelementer:  Bildene er fra gryten min som er en ombygget oso varmtvannsbereder på 120 liter, selv med 60 liter vørter i den kan det godt skumme så godt at det koker over. Så stor gryte er godt og ha, 75 liter til 50 liter ferdig øl vil kunne skumme veldig godt over. Videre har jeg bunntapping, platekjøler og pumpe. Er veldig fornøyd med oppsettet  Richard
|
|
|
|
|
Loggført
|
Humle er nam
|
|
|
Eduard
Styremedlem
Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo
Den Gyldne Draabe
|
 |
« Svar #19 på: ons 23 jan 2008, 17:53:06 » |
|
Jeg tror ikke man trenger å ta det så veldig romslig i henholdt til 'headspace' i et kokekar. Vi koker opptil 80 liter vørter i et kar som rommer 100 liter. Ok, man må være veldig på vakt idet det begynner å koke, men deretter kan man regulere med antall påslåtte varmeelementer. Vi bruker 3 elementer (tror de har 2 kW p/st) for å nå kokepunktet, og så 2 for å holde kokingen igang. Ytterligere regulering gjøres med å ha lokket helt av, lokket på med avtrekk (gjennom et hull i lokket), lokket på uten avtrekk (gjennom samme hull). Det pleier å koke fint på 2 elementer med lokk på, uten avtrekk påslått (skjønt dampen kommer seg ut uansett, bare ikke hjulpet av en vifte). Er man tørst og er øllageret blitt magert, så prøver man gjerne å tøyle kapasiteten til meske- og kokekaret litt  .
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Richard
|
 |
« Svar #20 på: ons 23 jan 2008, 18:26:45 » |
|
Det koker ikke over, men det velter ut skum som griser til kokekaret  Mulig jeg kan skave av skummet med en øse eller fiskespade-henter (eller hva det heter). Vil bare understreke at en stor gryte er kjekt og ha dersom du ikke ønsker å stå kokevakt  Å få mest mulig ut av utstyret i volum er alltid et must, og det ender med at det gjærer over  Heldigvis har jeg vært med på flaskekjøpet til Jokke, så jeg tapper nå de siste litrene som er igjen (etter å ha tappet to Corneliusfat) rett i flasker. Dette er øl som før i tiden gikk i sluket 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Humle er nam
|
|
|
|
joques
|
 |
« Svar #21 på: ons 23 jan 2008, 18:37:43 » |
|
Høy, da blir det kanskje flaskebytte i nærmeste framtid? Jeg har nemlig nettopp flaska en IPA som jeg er dritfornøyd med 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Joakim Ruud, Botsen Nanobryggeri For to accuse requires less eloquence, such is man's nature, than to excuse; and condemnation, than absolution, more resembles justice. -Hobbes, Leviathan
|
|
|
|
Richard
|
 |
« Svar #22 på: ons 23 jan 2008, 19:08:21 » |
|
Høy, da blir det kanskje flaskebytte i nærmeste framtid? Jeg har nemlig nettopp flaska en IPA som jeg er dritfornøyd med  Jeg har i alle fall en flaske med Russian Imperial Stout som vi kan bytte OG1091 SG1024, den er som å drikke olje.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Humle er nam
|
|
|
|
joques
|
 |
« Svar #23 på: ons 23 jan 2008, 19:33:53 » |
|
Skal kanskje ha et år eller to med lagring, den da 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Richard
|
 |
« Svar #24 på: ons 23 jan 2008, 19:36:23 » |
|
Det er ikke råolje, men kan definitivt lagres ja.. Har på fat og flasker.
Har noen flasker med IPA-en som du smakte på her, kanskje vi skal bytte det og så se forskjellen på ølene?
|
|
|
|
|
Loggført
|
Humle er nam
|
|
|
|
joques
|
 |
« Svar #25 på: ons 23 jan 2008, 19:37:21 » |
|
Det er en plan.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Lars Bjørnstad
|
 |
« Svar #26 på: tor 24 jan 2008, 15:06:58 » |
|
Jeg tror ikke man trenger å ta det så veldig romslig i henholdt til 'headspace' i et kokekar. Vi koker opptil 80 liter vørter i et kar som rommer 100 liter. Ok, man må være veldig på vakt idet det begynner å koke, men deretter kan man regulere med antall påslåtte varmeelementer.
Hehe, jeg synes det koker over nesten hver gang jeg, så litt mer headspace enn dette er nok å foretrekke..  Elementene er forresten 3*1,5 kW. Sist gang jeg var med å brygge synes jeg vi slet litt med å balansere kokingen...
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Skallum
|
 |
« Svar #27 på: søn 27 jan 2008, 17:59:57 » |
|
Takk for tips ang. emalje-kjelen, folken! Jeg bestiller nok heller en stor og fin en fra USA en dag tenker jeg  Klarer meg fint med en 20 liters fra co-op siden jeg (ihvertfall foreløpig) er ekstraktbrygger...
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
mojo
|
 |
« Svar #28 på: man 2 feb 2009, 21:44:36 » |
|
Biltema har en 2000W induksjonsplate uten kant rundt, til 399 kr! Billig, men kanskje litt lite watt til større enn 30 L.. Men induksjon skulle være mere effektivt enn andre plater?  Varenummer 84078
|
|
|
|
|
Loggført
|
Øloteket for tida: ~ Julemjød til gjæring ~ English ordinary bitter på fat ~ English Pale Ale på fat ~ Resteflasker av diverse go'saker ~ Avventer til Kongen gir meg bedre tid til å brygge....
|
|
|
|
Knut_E
|
 |
« Svar #29 på: tir 10 nov 2009, 18:10:07 » |
|
Noen som vet om Biltema sin passer til rustfri kjele på 36 l fra humle? Kokeflaten på kjelen er vel rundt 33 cm i dia. Eller annen induksjonsplate på 2 kW som passer.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eduard
Styremedlem
Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo
Den Gyldne Draabe
|
 |
« Svar #30 på: tir 10 nov 2009, 18:21:17 » |
|
Patinaserien av grytor i restaurangkvalitet passar på alla typer av värmekällor (gas, el, halogen & induktion). Tipper det går bra altså, når det gjelder spørsmålet om induksjonsvarming funker på denne gryten. 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Geir S.
|
 |
« Svar #31 på: tir 10 nov 2009, 18:27:58 » |
|
..hvis bunnen er magnetisk vil den funke bra på induksjonsplate. Jeg bruker en 2kw induksjonsplate fra Europris på en 30 L rustfri kjele fra MoreBeer.com. 2kw er litt lite og preboil volum bør ikke være noe særlig mer enn 26-27 L-
|
|
|
|
|
Loggført
|
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?" Douglas Adams, The Hitchhiker's Guide to The Galaxy
|
|
|
|
Knut_E
|
 |
« Svar #32 på: tir 10 nov 2009, 19:10:54 » |
|
Takk for svar. Var litt redd for at bunnen var for stor og ble hvilende på kanten rundt kokeplaten. Får dra innom butikkene. I dag har jeg en vanlig liten plate på 1500 W og med isolasjon rundt kjelen.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Geir S.
|
 |
« Svar #33 på: tir 10 nov 2009, 19:14:08 » |
|
bunnen på kjelen min er bredere enn kokesonen, men det har ikke vært noe problem
|
|
|
|
|
Loggført
|
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?" Douglas Adams, The Hitchhiker's Guide to The Galaxy
|
|
|
|
Oddvar Demmo
|
 |
« Svar #34 på: tir 10 nov 2009, 19:38:05 » |
|
Det fine med iduksjon i tilegg til økonomi er at kjelen ikke behøver å passe til plata slik som på "gamle" plater, alt foregår i kjelen, den behøver strengt tatt ikke være helt borti plata heller, litt selvmotsigende det sa, det er ikke noe plate, men en spole under en glassplate så du vil aldri være borti, men effekten avtar med avstanden, dermed også strømforbruket.
|
|
|
|
|
Loggført
|
S. Oddvar Demmo
|
|
|
|
JørnP
|
 |
« Svar #35 på: ons 11 nov 2009, 08:56:29 » |
|
Patinaserien av grytor i restaurangkvalitet passar på alla typer av värmekällor (gas, el, halogen & induktion). Tipper det går bra altså, når det gjelder spørsmålet om induksjonsvarming funker på denne gryten.  Kan bekrefte at Patinaserien funker som bare fy på induksjonstopp. Min er 30 liter, og jeg har ingen problemer med 26,5 liter volum før koking. Må bare passe på litt i begynnelsen. At gryten har (mye) større radius enn kokeplaten ser ikke ut til å ha noe å si.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Islandsgata Mikrobryggeri
|
|
|
|
Torvald
|
 |
« Svar #36 på: tor 3 mar 2011, 13:14:39 » |
|
Noen som vet om Biltema sin passer til rustfri kjele på 36 l fra humle? Kokeflaten på kjelen er vel rundt 33 cm i dia. Eller annen induksjonsplate på 2 kW som passer.
Litt gamal tråd, men eg prøve. Eg har nettopp kjøpt samme kjele som deg. Har du funne ut kva induksjonsplate som fungere bra på den kjelen? Om andre også har erferinger med indukjson til lignende kjele så kom gjerne med det.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Vestbrygg.no
|
|
|
|
Stig A
|
 |
« Svar #37 på: tor 3 mar 2011, 21:19:39 » |
|
Det som kanskje slår meg er ikke problemet med størrelsen, men mulig med vekten? Har en enkel induksjonsplate og den virker ikke være konstruert for 30 kg kjele  At glasset gir etter eller hele rammen?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Torvald
|
 |
« Svar #38 på: tor 3 mar 2011, 22:04:06 » |
|
Du kan jo bygge ei treramme rundt kokeplata, det vil jo lette trykke på glassoverflata. Så det er ikkje noko eg bekymer meg for, men derrimot koke og oppvarming evnen til ulike induksjons plater på min 36l kjele.
noken som har tips til hvilke induksjonsplate som er bra. kva med Biltema sin plate?
|
|
|
|
|
Loggført
|
Vestbrygg.no
|
|
|
|
|
|
neslekkim
|
 |
« Svar #40 på: tor 3 mar 2011, 22:14:40 » |
|
Jeg kjøpte en på Coop, kosta 399 ellernoe, plastikkramme, men tålte fint en full 25liters kjele (helt på kanten full), men ulempen var at den slo seg av titt og ofte (lurer på om den slo seg av etter en time?)
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Stig A
|
 |
« Svar #41 på: tor 3 mar 2011, 22:17:40 » |
|
Ja det er timer på denne fra netthandelen og.. fort å glemme seg av slik at timeren går ut og slår av varmen 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Torvald
|
 |
« Svar #42 på: tor 3 mar 2011, 22:46:36 » |
|
Jeg kjøpte en på Coop, kosta 399 ellernoe, plastikkramme, men tålte fint en full 25liters kjele (helt på kanten full), men ulempen var at den slo seg av titt og ofte (lurer på om den slo seg av etter en time?)
Kva volum brygger du på den? får du god koking? oppkokingstid?
|
|
|
|
|
Loggført
|
Vestbrygg.no
|
|
|
|
neslekkim
|
 |
« Svar #43 på: tor 3 mar 2011, 22:49:08 » |
|
Kva volum brygger du på den? får du god koking? oppkokingstid? Husker ikke oppkokningstiden nå, men 25.7 liter er absolutt maks jeg fikk i kjelen, resultatmengden ble 21 liter ±
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Torvald
|
 |
« Svar #44 på: tor 3 mar 2011, 22:56:08 » |
|
Rekner med det går greit vis du fikk god kok på 25 liter. Vist ikkje må eg vel kjøpe fleire og mekke ei slik kokeplate som protto har.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Vestbrygg.no
|
|
|
|
neslekkim
|
 |
« Svar #45 på: tor 3 mar 2011, 23:00:50 » |
|
brygger videre på speidel nå, men skulle jeg ha kjørt videre med kjele så hadde jeg definitivt kjøpt denne: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,5080.0.htmlKlarte protto å mekke en greie, så burde det være mulig å bytte glass på en slik også..
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Torvald
|
 |
« Svar #46 på: fre 4 mar 2011, 00:05:47 » |
|
Stemmer, du har jo speidel (har jo lest innlegget om speidel eller ei). Har ikkje turt å invistere i det ennå. Venter til deko som har kjøpt den har fått nokre års erfaringer med den før eg tar det skrittet (fordelen med å ikkje vera pioner er jo å kunne høste erfaringane dåkes når eller hvis eg skal kjøpa speidel  ). Skulle gjerne ha kjøpt den kokeplata. hadde det ikkje vert for at glass som tåler varme og er solid nokk er veldig dyrt...
|
|
|
|
|
Loggført
|
Vestbrygg.no
|
|
|
|
protto
|
 |
« Svar #47 på: fre 4 mar 2011, 01:31:02 » |
|
Tec-7...
|
|
|
|
|
Loggført
|
Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.
|
|
|
|
Torvald
|
 |
« Svar #48 på: fre 4 mar 2011, 01:43:17 » |
|
Tec-7...
Ja det kunne kanskje gått med tec-7, men nå har eg nettopp skaffa meg to stykker 2kw induksjons plater fro totalt 260,- hos netthandelen.no. Så no tenkte å kanskje montere dei samen, omtrendt slik du har gjort det med dine induksjonsplater  .
|
|
|
|
|
Loggført
|
Vestbrygg.no
|
|
|
|
protto
|
 |
« Svar #49 på: fre 4 mar 2011, 01:57:43 » |
|
Kanon, det går nok fint, lykke til.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.
|
|
|
|
Torvald
|
 |
« Svar #50 på: fre 4 mar 2011, 16:28:12 » |
|
Takk. Skal sjå kva eg får til. blir sikkert ikkje like pen som din, men funksjonnell skal den ihvertfall bli!
|
|
|
|
|
Loggført
|
Vestbrygg.no
|
|
|
|
Torvald
|
 |
« Svar #51 på: lør 12 mar 2011, 00:01:21 » |
|
Da har eg fått dei to induksjonsplatene, og har gjort nokre tester. Eg prøvde å sette platene heilt inntil kvarandre og sette kjelen oppå begge platene. kjelen dekte ca. 2/3 av plate overflata på begge plater, men det begynte å lage mykje lyd og kanten på kjelen som var i kontakt med plateoverflata begynte å raud gløde og vri seg slik at skjøyten mellom bunnen og kjelen opna seg. heldigvis såg eg detta tideleg og ingen stor skade blei gjort. Rekner med at dette er fordi ikkje kjellen står langt nokk inn på plata. Noken som har tips til kva eg kan gjør? Hvis eg hadde demontert platene så hadde eg kunne fått dei 2-3cm nærmare, men vil det funke.
Ser på bildene av protto sin kokeplate at kjelen der heller ikkje dekker 100% av plateoverflata, korleis har du fiksa detta?
|
|
|
|
|
Loggført
|
Vestbrygg.no
|
|
|
|
protto
|
 |
« Svar #52 på: lør 12 mar 2011, 11:25:54 » |
|
Da har eg fått dei to induksjonsplatene, og har gjort nokre tester. Eg prøvde å sette platene heilt inntil kvarandre og sette kjelen oppå begge platene. kjelen dekte ca. 2/3 av plate overflata på begge plater, men det begynte å lage mykje lyd og kanten på kjelen som var i kontakt med plateoverflata begynte å raud gløde og vri seg slik at skjøyten mellom bunnen og kjelen opna seg. heldigvis såg eg detta tideleg og ingen stor skade blei gjort. Rekner med at dette er fordi ikkje kjellen står langt nokk inn på plata. Noken som har tips til kva eg kan gjør? Hvis eg hadde demontert platene så hadde eg kunne fått dei 2-3cm nærmare, men vil det funke.
Ser på bildene av protto sin kokeplate at kjelen der heller ikkje dekker 100% av plateoverflata, korleis har du fiksa detta?
Det er nok fordi kjelen ikkje dekkar heile spolen og du får indusert straum heilt i ganten av kjelen. Varmen som oppstår blir konsentrert og ikkje så lett å bli kvitt pga.varmeoverføringen ikkje er ideell heilt ute på kanten (den rustfrie plata i botnen er veldig tynn, og overfører varmen til ei aluminiumsplate innanfor som sprer varmen bedre enn rustfritt gjer). Mine spolar har eg montert så nerme som mogeleg kvarandre og gryta mi dekkar alle tre med god margin. Om du opnar plata og tar ut spolen og monterar begge to så nerme kvarandre som mogeleg vil du dekke dei med ei gryte som har ein diameter tilsvarande diameteren på spolen x2. Glassplatene har eg berre lagt oppå toppen og dei ligg ikkje nødvendigvis direkte over spolen (elementet) under. Du vil heller ikkje oppnå full effekt om du ikkje dekkar heile spolen med botnen av gryta.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Torvald
|
 |
« Svar #53 på: tir 15 mar 2011, 14:14:50 » |
|
Hmm... Da må eg tenke på nytt, og kanskje vurdere å operere litt. Har du noko råd til meg vis eg sette i gang med ombygging av platene? Eg er nevenyttig, så snekringa og monteronga skal eg fiksa, men har ingen erfaring med denne type elektriske artikler. har lodda nokre rørforsterkere einaste.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Vestbrygg.no
|
|
|
|
protto
|
 |
« Svar #54 på: tir 15 mar 2011, 15:06:15 » |
|
Du treng ikkje lodde noko. Alle kretskorta har konnektorar som er berre å trekke rett ut og plugge rett tilbake. Om du må forlenge nokre ledningar kan du klippe og lodde på ein skøyt. Ville ikkje ha gjort noko med dei to ledningane til spolen då desse inngår i ein resonanskrets.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|