Hei Erlendso og takk for svar.
DIY kittet var helt nytt når jeg tok det i bruk første gangen. I bruksanvisningen stod det at vasking/desinfisering var veldig viktig, men ved første anvendelse var det nok med å vaske det i varmt/kokende vann, noe vi også gjorde. OG ble målt til 1040 og FG til 1008.
Leste på ett nettsted (husker ikke hvilket) at en smak av sitrus oftest skyldes at man bruker sukker i ølsett; enten i form av ren sukker (som bare er tull) eller også en blanding av druesukker og maltekstrakt slik Cooper's Enhancer nr 1 er laget av.
Tenkte også på en infeksjon i en eller annen form, men håper jo selvsagt at dette ikke er årsaken. Den såkalte sitrussmaken er også avtagende jo lenger flaskene står til lagring...
Bruksanvisningen som følger med ølsett kan man oftest bare kaste. Disse instruksene har veldig lite med brygge-faget å gjøre. Coopers brew-anhancer har jeg også lite tro på; Det er som du sier en god andel druesukker i dette. Omtrent like forgjærbart som vanlig sukker.
Mitt råd for neste brygg er følgende:
- Kjøp deg en flaske kaustisk soda og et desinfeksjonsmiddel som fks. StarSan. Vask det som tåler det med kaustisk soda og desinfiser med Star-San etterpå.
- Sørg for å kok vørteren. Med ølsett holder det sikkert med koking i 10 min. Tilsett gjerne noe smak og aroma-humle da dette stort sett er fraværende i ølsett, særlig etter du har fått kok. Kjøl deretter ned med en kobberkjøler.
- Invester i en ordentlig tørrgjær. (Safale S-05 eller Safale 04; Evt. Saflager, avhengig av hvilken øl du brygger)
- Et standard ølsett inneholder 1.5 kg ekstrakt. Mao. altfor lite til et brygg på rundt 20 liter. Ikke bruk sukker i ølsett, juster heller OG med lys Spraymalt.
- Kok opp sukkerlake når du tilsetter karbonerings-sukker; Sukker i ren form er ofte kontaminert.
En bedre approach er kanskje å droppe ølsett helt, og kjøpe inn uhumlet ekstrakt samt humlepellets. Prisen og arbeidet er omtrent det samme, resultatet blir imidlertid mye bedre.