Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tor 24 mai 2012, 18:00:11

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95388 innlegg i 8947 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Oppskrifter  |  Oppskrifter generelt  |  Emne: Trenger tips og triks til ESB 0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] Skriv ut
Skrevet av Emne: Trenger tips og triks til ESB  (Lest 300 ganger)
Steinar F
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« på: søn 31 jul 2011, 16:41:50 »

Jeg var nedom Naboen i Bergen for en ukes tid siden og tok meg et par halvlitere med Kinn sin Bitter. Denne smakte så fortreffelig at jeg ble inspirert til å forsøke meg på en ESB. Dessverre har jeg fint lite kunnskap om nøyaktig hva som må til for å komme innenfor denne sjangeren, ettersom jeg stort sett har laget amerikansk pale ale og lignende så langt.

Jeg brygger ekstraktbrygg med spesialmalt. Så det jeg i bunn og grunn lurte på er hva slags spesialmalt som er vanlig å benytte til ESB, hva slags humle som er vanlig. Og eventuelt sånn ca hvor store mengder i %. Ut fra dette kan jeg sannsynligvis klare å snikre sammen en brukendes oppskrift og se hvordan det går.

Er det eventuelt noen av dere som har en ESB oppskrift på ekstrakt som har vist seg å være ganske vellykket? Isåfall hadde det vært knall om dere kunne dele, og dermed gi meg litt inspirasjon.
Loggført
Kjetil S
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Ølbart på andre fora

Vis profil
« Svar #1 på: søn 31 jul 2011, 17:52:16 »

Engelsk humle som EKG, Fuggles, Challenger, WGV, etc. fungerer godt, men innslag av importert humle er ikke uhørt i britisk øl. Generelt er bitter mindre bittert enn APA, og med mindre humlepreg ellers også. Du trenger også en engelsk gjær. S-04 om du bruker tørrgjær; mulighetene og variasjonen er langt større med flytende gjær. Krystallmalt er ikke obligatorisk, men svært vanlig, i tillegg til black patent og chocolate malt til farge. Om du lager en enkel oppskrift uten noen større overdrivelser, bør du klare å treffe genren ganske godt.
Loggført
Lars
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #2 på: søn 31 jul 2011, 19:51:06 »

Til 25 liter (før kok): En engelsk ekstrakt som basis (f.eks Muntons light), med f,eks 3,6kg, og 200g medium krystallmalt (150EBC), 200g mørk krystallmalt (300EBC).
East Kent Goldings 50g (60min) og 25g (0min).
Som Kjetil S sier, vil en flytende engelsk gjærtype (Wyeast eller White Labs, med 1 liter starter) gi aller best resultat, men Safale S-04 eller Danstar Nottingham kan også brukes. Gjæres på 19-20 grader. Kinn bruker Wyeast 1318, mens Wyeast 1968 stammer fra Fullers (som har rettighetene til ESB-navnet). Wyeast 1318 er mest sikker hvis du skal flaskegjære etterpå, og flott til topphøsting.
Loggført
Steinar F
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #3 på: tir 2 aug 2011, 14:42:56 »

Tusen takk for gode tips. Akkurat det jeg var ute etter. Skal se om jeg ikke får snekret i hop en brukbar oppskrift de neste par dagene, så skal jeg heller gi dere en tilbakemelding om hvordan det ender opp.
Loggført
Sider: [1] Skriv ut 
Norbrygg  |  Oppskrifter  |  Oppskrifter generelt  |  Emne: Trenger tips og triks til ESB « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!