|
Freddy
|
 |
« på: tor 11 aug 2011, 21:45:01 » |
|
I dag ble jeg eier av følgende bryggehus ute på Roaldsøy rett utenfor Stavanger! Var innom den lokale trelastpusheren i kveld og starter med snekring av et nytt bryggeri morgen tidlig! Synd at det er så lite igjen av ferien.   Legg merke til baren som allerede var der! 
|
|
|
|
Loggført
|
Et intellekt av mitt kaliber kan ikke få sin næring fra kuer! - George Bernard Shaw
|
|
|
|
Jens Martinsen
|
 |
« Svar #1 på: tor 11 aug 2011, 21:54:14 » |
|
Gratulerer! Kjempekult! Ble veldig missunnelig nå!  Jeg kommer innom neste gang jeg er på kundebesøk i Stavanger  !!
|
|
|
|
|
Loggført
|
Give a man a beer, he'll drink for the day.Teach a man to brew, he'll be drunk the rest of his life.
|
|
|
|
Freddy
|
 |
« Svar #2 på: tor 11 aug 2011, 22:01:24 » |
|
Takk, takk! Velkommen skal du være! Jeg glemte å legge ved bilde av utsikten ifra bryggehuset! 
|
Et intellekt av mitt kaliber kan ikke få sin næring fra kuer! - George Bernard Shaw
|
|
|
|
protto
|
 |
« Svar #3 på: tor 11 aug 2011, 22:11:59 » |
|
Steike! Det var litt av ei perle!
Bryggeri i kjellaren og pub på loftet?
|
|
|
|
|
Loggført
|
Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.
|
|
|
|
Freddy
|
 |
« Svar #4 på: tor 11 aug 2011, 22:15:39 » |
|
Det er litt lavt under taket i underetasjen. Så jeg kommer til å brygge utendørs på bryggen! Jeg snekrer et stativ med hjul på! Jeg kommer til å legge bilder etterhvert som bryggeriet tar form.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Grunde
|
 |
« Svar #5 på: tor 11 aug 2011, 23:20:36 » |
|
Fantastisk! Nydelig atmosfære! Grattulerer så mye! Her mangler det jo bare et par ekstra barkrakker, åpne kraner og et Irsk liveband i ene hjørnet 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Torvald
|
 |
« Svar #6 på: tor 11 aug 2011, 23:30:50 » |
|
Kan ikkje gjøra anna en å bukka meg i støvet av misunnelse og gratulere så mykje! Einaste som mangla på utsikta var ei Colin Archer skøyta som ligg og flyte utanfor naustet. Det hadde vert paradis det 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Vestbrygg.no
|
|
|
|
gustavf
|
 |
« Svar #7 på: tor 11 aug 2011, 23:31:49 » |
|
Når blir det hjemmebryggertreff i den baren?
|
|
|
|
|
Loggført
|
Frisk doft av citrus, av den typen Wunderbaum-producenterna förgäves letat efter i sina laboratorier i tre generationer.
|
|
|
|
Freddy
|
 |
« Svar #8 på: tor 11 aug 2011, 23:43:07 » |
|
Takk, det var et godt forslag Gustav! Jeg må få brygget noen brygg før jeg inviterer! Ellers er det litt dårlig med toalett-fasiliteter. Men jeg regner med at det er mest menn som har pisset i havet før som stiller opp. Det blir nok ingen Colin Archer med det første. Men jeg tenker selv å bygge en båt selv med dampmaskin, noe jeg selv anser som veldig stilfullt. OBS! Ignorer det amerikanske flagget...! 
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Torvald
|
 |
« Svar #9 på: søn 14 aug 2011, 14:27:36 » |
|
Det blir nok ingen Colin Archer med det første. Men jeg tenker selv å bygge en båt selv med dampmaskin, noe jeg selv anser som veldig stilfullt. OBS! Ignorer det amerikanske flagget...!  Hehe, fantastisk! Om du gjør det MÅ du legge ut bilder, eller link til bilder  .
|
|
|
|
|
Loggført
|
Vestbrygg.no
|
|
|
|
arve.thue
|
 |
« Svar #10 på: søn 14 aug 2011, 20:13:30 » |
|
Flate det blir sykt bra. Litt langt fra Klepp.st til Roaldsøy for å brygge så da må du jo ta fest i lokalet samtidig. Tipper det blir enkelt å få bryggehjelp men en slik plassering.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Aleksander_B
|
 |
« Svar #11 på: tir 16 aug 2011, 15:47:44 » |
|
Helsikke Freddy! Du får det til! Gleder meg stort til å få se stedet med mine egne øyne. Fantastisk plass uansett! Er det her du vil arragere bryggekvelder?  Gratulerer med Stavangers flotteste bryggelokale 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Supporter av Lervig AS "The beer scene is sick, and we are the fucking doctors!"
|
|
|
|
Freddy
|
 |
« Svar #12 på: ons 17 aug 2011, 10:55:48 » |
|
Jeg takker for alle gratulasjoner!
Joda, her blir det nok bryggetreff med tiden ja! Julenissen kom tidlig iår og var raus! Bare se hva som kom på døren idag tidlig!
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Bjarte H
|
 |
« Svar #13 på: ons 17 aug 2011, 11:02:06 » |
|
Hoi hoi hoi!!!
|
|
|
|
|
Loggført
|
Den eneste snarveien er å ta omveien og effektivisere den!
|
|
|
|
Aleksander_B
|
 |
« Svar #14 på: ons 17 aug 2011, 11:05:40 » |
|
kjente plutselig at jeg ble bitt av misunnelse og ett lite snev av sinthet.  Jeg vil også ha en slik!
|
|
|
|
|
Loggført
|
Supporter av Lervig AS "The beer scene is sick, and we are the fucking doctors!"
|
|
|
|
Trond.A
|
 |
« Svar #15 på: ons 17 aug 2011, 11:35:33 » |
|
Du!  Vunnet på lotto?
|
|
|
|
|
Loggført
|
Hedning og livsnyter
|
|
|
|
Freddy
|
 |
« Svar #16 på: ons 17 aug 2011, 11:40:08 » |
|
Du!  Vunnet på lotto? Jeg har ikke vunnet i Lotto. Jeg solgte nettopp et firma jeg startet for nesten 4år siden og fikk greit betalt.  Driver man med bedriftsøkonomiske analyser for alt en foretar seg privat ender man opp med et veldig trist liv.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Aleksander_B
|
 |
« Svar #17 på: ons 17 aug 2011, 12:10:37 » |
|
Unnskyld at jeg spør. Men, hvor mye måtte julenissen blø for denne fete tingesten?  Gratulere med dødslekkert gjæringskar!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Huub
|
 |
« Svar #18 på: ons 17 aug 2011, 12:16:42 » |
|
Bare spørr ham direkte. (Har du adressen?) 
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Freddy
|
 |
« Svar #19 på: ons 17 aug 2011, 12:19:46 » |
|
Her er hva humle.se tok for herligheten:
Antal Art.nr Produkt Pris/st Exkl moms 1 8327 Fermenator F3-27 cylindrokonisk jästank, 102 liter 9120,00 9120,00 1 8342 expansionsmodul för Fermenator F3-27 till F3-42 (27 -> 42 gallons) 5520,00 5520,00 1 8350TC Blow-off-kit till Fermenator med Tri-Clamp-koppling 1036,00 1036,00 Fraktavgift 930,36 SUMMA SEK 16606,36
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
protto
|
 |
« Svar #20 på: ons 17 aug 2011, 12:49:35 » |
|
Når ein ser bilder av slikt utstyr er det fleire enn julenissen som har lyst å komme tidligt... 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.
|
|
|
|
arve.thue
|
 |
« Svar #21 på: ons 17 aug 2011, 13:30:53 » |
|
Lækkert. Blir spennende bryggeri.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Odland
|
 |
« Svar #22 på: ons 17 aug 2011, 16:20:29 » |
|
Holy Shamrock Batman - det der så lekkert ut. Jeg lukter hjemmebryggeraften/fest hjå han Freddy (pueddy please with sugar on top).
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Freddy
|
 |
« Svar #23 på: søn 21 aug 2011, 22:12:12 » |
|
Det har vært noe fremdrift i helgen.
Jeg fant et ødelagt IKEA-bord med rustfri topp som jeg likevel skulle rydde vekk. Det ble endel tanke-virksomhet før jeg endte opp med denne enkle løsningen. Det å ha alle tre kar over hverandre vill jeg endt opp med et skyhøyt system.
Om platekjøleren kan jeg si som en anerkjent bilprodusent, arealet er tilstrekkelig!
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
ErlendT
|
 |
« Svar #24 på: søn 21 aug 2011, 22:32:25 » |
|
Hva kan man si..... Hjelpe og tørste!! Skal si du holder på. Blir bra dette her.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Exit signs are on the way out.
|
|
|
|
Aleksander_B
|
 |
« Svar #25 på: søn 21 aug 2011, 23:24:28 » |
|
Du setter i gang de ideer som jeg går rundt å tenker på. Men det er jo kjempebra, for da får jeg bare tegninger og bilder av deg når jeg skal sette igang med mitt  hehe. Knallbra oppsett. Skal bli kjekt å se det i aksjon:D
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
OysteinS
|
 |
« Svar #26 på: lør 24 sep 2011, 22:05:47 » |
|
Dette ser jo kjempebra ut. Jeg og en kollega prøver å få i gang et brukbart kjellerbryggeri på Roaldsøy også. Men du får vårt bryggeri til å virke puslete  Mulig vi kommer og spionerer litt nedpå brygga di en dag 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Odland
|
 |
« Svar #27 på: søn 25 sep 2011, 11:08:05 » |
|
Bryggeri på Roaldsøy? Det er jo ikke mange steinkastene unna. Kanskje jeg skal snike litt i vinduene 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Viktste
|
 |
« Svar #28 på: søn 25 sep 2011, 21:39:08 » |
|
Ser ut som du får et fantastisk bryggeri - helt rått  Det ble endel tanke-virksomhet før jeg endte opp med denne enkle løsningen. Det å ha alle tre kar over hverandre vill jeg endt opp med et skyhøyt system.
Slik har jeg 3 "kar" i høyden. det blir ikke så veldig høyt...
|
I fryseboksen hjemme er det øl....
|
|
|
|
Odland
|
 |
« Svar #29 på: søn 25 sep 2011, 21:41:29 » |
|
Fin fint system det der, noe ala det jeg tror jeg ender opp med i bodbryggeriet. Tenker dog å ha et meskekar i rustfritt med silbunn slik at jeg kan stegmeske.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Freddy
|
 |
« Svar #30 på: søn 25 sep 2011, 22:06:58 » |
|
Flott oppsett dette Vikste!
Jeg ville nok også foretrukket å ha alle tre over hverandre... Kan være en stor fordel at man ikke gjør seg avhengig av å ha pumper til. Men høyde på hhv. kokekar, meskekar og HLT er 60, 50 og 50cm. + 30cm for gasskokeren. Da er det allerede minimum 1.90 høyt...
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Aleksander_B
|
 |
« Svar #31 på: søn 25 sep 2011, 22:58:00 » |
|
Har det skjedd noe nytt i det siste da Freddy? 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Freddy
|
 |
« Svar #32 på: søn 25 sep 2011, 23:05:02 » |
|
Har det skjedd noe nytt i det siste da Freddy?  Det har vært litt stillstand en stund. Jeg sjekker postkassen hver dag. Venter på endel triclamp-fittings. Etter å ha sett disse var det ingen vei tilbake. Sendinger ifra over Dammen tar av og til aaaaaaltfor lang tid. Ellers har jeg fått koblet opp og testet PID-regulatoren for mesketemperaturen. Det blir et ekte HERMS-oppsett der varmen overføres gjennom en varmeveksler. Ulempen blir at jeg trenger to pumper.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Aleksander_B
|
 |
« Svar #33 på: søn 25 sep 2011, 23:09:36 » |
|
Ja, triclamps er vel høyest på bling faktoren. De er sexy! (Husker beistene Mike balerer med) Du må legge ut bilde av bryggeutstyret. Har vel egentlig kun fått sett gjæringstankene 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Geir Ove
|
 |
« Svar #34 på: man 26 sep 2011, 00:19:08 » |
|
Utrolig kult at du "Satser" slik Freddy. Hvem skulle trodd at jeg tenker på brygging hver gang jeg kjører til Hundvåg etter du startet denne tråden? Det som er utrolig kjekt er å lage noe selv, enten som jeg i liten skala eller som du i større skala. Tilfredsstillelsen ligger i anerkjennende nikk fra venner som smaker på resultatet. Og da kan en brygge en større batch og invitere på en større fest noen ganger i året.
Brygging har for min del blitt mye mer enn det jeg trodde når jeg begynte med et ølsett for mindre enn et år siden.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Odland
|
 |
« Svar #35 på: man 26 sep 2011, 07:49:52 » |
|
Tenker alltid på brygging når jeg kjører til Hundvåg jeg, kjekt at vi er flere.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Odland
|
 |
« Svar #36 på: man 26 sep 2011, 11:39:19 » |
|
Hahaha! Er det på Roaldsøy? Blandet det sammen med Rennesøy jeg. Da kan jeg jo rusle bort jo 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Bjarte H
|
 |
« Svar #37 på: tor 3 nov 2011, 06:00:22 » |
|
Hvordan er statusen på prosjektet Freddy? Har du blitt ferdig med bryggeriet og fått testet den koniske gjæringstanken?
|
|
|
|
|
Loggført
|
Den eneste snarveien er å ta omveien og effektivisere den!
|
|
|
|
Freddy
|
 |
« Svar #38 på: ons 16 nov 2011, 23:21:53 » |
|
Det har vært litt fremgang på selve bryggeutstyret. Jeg legger ut flere bilder i løpet av helgen. Den lille tilmålte fritid har gått med til å forlenge bryggen. Ellers har det vært et problem å finne et egnet skap for den koniske gjæringstanken... Den er bittelitt større enn de fleste kommersielt tilgjengelige kjøleskap som er på markedet. Etter å ha grublet lenge over problemet har jeg funnet på en løsning. Jeg får finne meg en gammel fryser og snekre en godt isolert kasse som jeg setter over. På dette punktet ligger jeg etter skjema ja.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
FrankW
|
 |
« Svar #39 på: søn 20 nov 2011, 16:42:46 » |
|
Driver man med bedriftsøkonomiske analyser for alt en foretar seg privat ender man opp med et veldig trist liv.
Alle kan ikke vinne i lotto. Men la Freddys ord kan bli årets motto!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Treig
|
 |
« Svar #40 på: man 23 apr 2012, 22:30:49 » |
|
bumpibjørn:) Meget kult utstyr, Freddy! -men det bordet.. har du kjørt noen analyser på vekt vs tyngdekraft? :p
|
|
|
|
|
Loggført
|
Because life is too short to drink cheap beer!
|
|
|
|
Freddy
|
 |
« Svar #41 på: tir 24 apr 2012, 08:39:18 » |
|
bumpibjørn:) Meget kult utstyr, Freddy! -men det bordet.. har du kjørt noen analyser på vekt vs tyngdekraft? :p
hehe Jeg bygger så solid at det opplagt ikke er behov for å gjøre styrkeberegninger.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|