Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tor 24 mai 2012, 18:43:00

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95390 innlegg i 8947 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Oppskrifter  |  Oppskrifter generelt  |  Emne: Lervig Lucky Jack 0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 2 [3]  Alle Skriv ut
Skrevet av Emne: Lervig Lucky Jack  (Lest 3307 ganger)
Espeland
**
Utlogget Utlogget
Tøyen

Vis profil
« Svar #30 på: ons 1 feb 2012, 12:43:37 »

Hadde det gått å få oppskriften på White Dog Wit'en deres også? Jeg synes den er en av de beste man får kjøpt i Norge. (Fine flasker også)

Jeg fant ikke mailen til denne Mike noe sted. Og hva er grunnen til at han gir opp oppskriftene uten videre? Vil large-batch øl aldri kunne utkonkurreres av hjemmeprodusert kjøkkenøl uansett? Smiley
Loggført
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #31 på: ons 1 feb 2012, 13:13:22 »

Hadde det gått å få oppskriften på White Dog Wit'en deres også? Jeg synes den er en av de beste man får kjøpt i Norge. (Fine flasker også)

Jeg fant ikke mailen til denne Mike noe sted. Og hva er grunnen til at han gir opp oppskriftene uten videre? Vil large-batch øl aldri kunne utkonkurreres av hjemmeprodusert kjøkkenøl uansett? Smiley

Grunnen til at han oppgir oppskriftene er nok vissheten om at det ikke er noen vits å holde slikt hemmelig. Oppskrifter er i bunn og grunn ikke den viktigste faktoren for godt øl. Bryggeren og prosessen er stort sett viktigere. Åpenhet tjener alle.

Jeg har ingen nøyaktig oppskrift på Lervig White Dog (men kan forsåvidt prøve å skaffe den), men oppskrifter på witbier pleier å være relativt like. Ca 50/50 pilsnermalt og hvete (umaltet, gjerne flak), 10-20 IBU med engelsk eller kontinental humle, korianderfrø i størrelsesorden 0,5-1,5 g/l, appelsinskall (stort sett fra bitre appelsiner, pomerans). Mengden vil variere, om man bruker tørket er det vanlig med mengder inntil 0,5 g/l, med ferskrevet 1-2 g/l. Aromahumle brukes kun i svært små mengder, om i det hele tatt. Gjæren er naturlig nok viktig. White Labs WLP400 eller Wyeast 3949 er klassiske valg. OG ligger gjerne rundt 1044-49 (kan være noe høyere i enkelte tilfeller), FG på 1009-1012.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Espeland
**
Utlogget Utlogget
Tøyen

Vis profil
« Svar #32 på: ons 1 feb 2012, 13:18:02 »

Takk for godt svar Gahr.

Jeg har hatt OK hell med tilsvarende oppskrifter basert på din mal tidligere, men jeg føler at de mangler det lille ekstra for å bli like gode som de jeg har smakt fra proffe bryggerier. Det er nok dessverre som du sier, bryggemetoden som har noe å si her...

M
Loggført
Sider: 1 2 [3]  Alle Skriv ut 
Norbrygg  |  Oppskrifter  |  Oppskrifter generelt  |  Emne: Lervig Lucky Jack « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!