Hadde det gått å få oppskriften på White Dog Wit'en deres også? Jeg synes den er en av de beste man får kjøpt i Norge. (Fine flasker også)
Jeg fant ikke mailen til denne Mike noe sted. Og hva er grunnen til at han gir opp oppskriftene uten videre? Vil large-batch øl aldri kunne utkonkurreres av hjemmeprodusert kjøkkenøl uansett?

Grunnen til at han oppgir oppskriftene er nok vissheten om at det ikke er noen vits å holde slikt hemmelig. Oppskrifter er i bunn og grunn ikke den viktigste faktoren for godt øl. Bryggeren og prosessen er stort sett viktigere. Åpenhet tjener alle.
Jeg har ingen nøyaktig oppskrift på Lervig White Dog (men kan forsåvidt prøve å skaffe den), men oppskrifter på witbier pleier å være relativt like. Ca 50/50 pilsnermalt og hvete (umaltet, gjerne flak), 10-20 IBU med engelsk eller kontinental humle, korianderfrø i størrelsesorden 0,5-1,5 g/l, appelsinskall (stort sett fra bitre appelsiner, pomerans). Mengden vil variere, om man bruker tørket er det vanlig med mengder inntil 0,5 g/l, med ferskrevet 1-2 g/l. Aromahumle brukes kun i svært små mengder, om i det hele tatt. Gjæren er naturlig nok viktig. White Labs WLP400 eller Wyeast 3949 er klassiske valg. OG ligger gjerne rundt 1044-49 (kan være noe høyere i enkelte tilfeller), FG på 1009-1012.