Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tor 24 mai 2012, 19:07:25

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95390 innlegg i 8947 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Oppskrifter  |  Oppskrifter generelt  |  Emne: Innspill på APA, oppskrift generelt, humle spesielt 0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] Skriv ut
Skrevet av Emne: Innspill på APA, oppskrift generelt, humle spesielt  (Lest 308 ganger)
Johnohod
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil
« på: fre 2 sep 2011, 15:30:43 »

Tenkte eg skulle prøve å lage en APA (batch 6) med gjær og humle som eg har. Har tenkt å koke ca. 12l og fylle på med vann opp til 14l. Vil noe slikt funke? Lurer spesielt på om dette er passelig med humle. Kunne tenke meg en del aroma på  denne og bitterhet på ca. 25-30. Tipper eg har ca. 40g centennial og ca. 70g chinook

Statistics
Volume:    14 liters
OG:    1048
FG:   
Alcohol:    4.7 % by vol.
Colour:    12 EBC (Golden)
Bitterness:    32 IBU
BU/GU:    0.66
Fermentables
Pale Malt 7 EBC   2300   grammes
Cara Pils 37 EBC   200   grammes
Wheat Malt   250   grammes
Munich Malt 20 EBC   200   grammes
Dry Light Extract   0   grammes
Mash schedule: 68 degrees for 60 minutes, 75 degrees for 10 minutes.
Hops
Chinook    11.6%   alpha   10   grammes   60   minutes
Chinook    12.6%   alpha   10   grammes   10   minutes
Centennial    10%   alpha   10   grammes   10   minutes
Chinook    12.6%   alpha   10   grammes   1   minutes
Centennial    10%   alpha   10   grammes   1   minutes
Fermentation
Yeast: WLP001 California Ale
Loggført
Kjetil S
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Ølbart på andre fora

Vis profil
« Svar #1 på: fre 2 sep 2011, 16:39:32 »

Det bør gå greit å koke 12 liter og tilsette mer vann før gjæring. Det gjorde iallfall alltid det da jeg brygget med ekstrakt.

Personlig synes jeg vel kanskje at 32 IBU er litt lite i en APA, men det går vel an, særlig med Chinook. Men jeg tror jeg ville brukt mer Centennial og mindre Chinook på slutten. Kanskje kuttet Chinook helt på 10 minutter og erstattet med Centennial. Men forsåvidt ikke noe galt medd oppskriften, såvidt jeg kan se.

Mesketemperatur på 68 grader er vel litt varmt, alt etter hvordan systemet ditt fungerer.
Loggført
Johnohod
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil
« Svar #2 på: fre 2 sep 2011, 17:46:36 »

Det bør gå greit å koke 12 liter og tilsette mer vann før gjæring. Det gjorde iallfall alltid det da jeg brygget med ekstrakt.

Personlig synes jeg vel kanskje at 32 IBU er litt lite i en APA, men det går vel an, særlig med Chinook. Men jeg tror jeg ville brukt mer Centennial og mindre Chinook på slutten. Kanskje kuttet Chinook helt på 10 minutter og erstattet med Centennial. Men forsåvidt ikke noe galt medd oppskriften, såvidt jeg kan se.

Mesketemperatur på 68 grader er vel litt varmt, alt etter hvordan systemet ditt fungerer.

Tja, eg får veie opp og sjå kor myke som er igjen av centennial, kanskje ta 20g på 10min og 20g som tørrhumling. Funkar det med chinook som aroma? Er mengdene ellers ok?

Tenkte kanskje det var fint med litt sødme, derfor mesking på 68 grader, men 66-67 blir kanskje bedre?
Loggført
FrodeSy
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Sjøholt

Vis profil
« Svar #3 på: fre 2 sep 2011, 18:01:11 »

Tja, eg får veie opp og sjå kor myke som er igjen av centennial, kanskje ta 20g på 10min og 20g som tørrhumling. Funkar det med chinook som aroma? Er mengdene ellers ok?

Tenkte kanskje det var fint med litt sødme, derfor mesking på 68 grader, men 66-67 blir kanskje bedre?

Meiner at Gahr har sagt at han liker Chinook som aromahumle i mørke øl.

Mesking på 65 - 66 grader er vel meir vanleg i APA. Eg har brukt 65 grader med godt resultat. Britisk pale ale "toler" godt 67 - 68 grader mens britiske bittere meskes med fordel der.

Eg liker også godt IBU under 40 på APA då eg synes at det passer betre i høve OG. Eg har elles fin erfaring med 2 - 3 gram pr liter øl som tørrhumle sjølv i APA, men det er ikkje alle som anbefalar 3 gram pr liter.
Loggført

"When I read about the evils of drinking, I gave up reading"
- Paul Hornung -
Kjetil S
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Ølbart på andre fora

Vis profil
« Svar #4 på: fre 2 sep 2011, 18:33:21 »

Chinook er bra som tørrhumle og aromahumle i APA og IPA. Den har mer mango- og barskog-aroma enn sitrus når den brukes på slutten av koketiden, og mer grapefrukt som tørrhumle, etter min nokså beskjedne erfaring.
Loggført
Johnohod
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil
« Svar #5 på: fre 2 sep 2011, 19:21:35 »

Takk for gode innspill! Trur det blir bra å mikse chinook og centennial.

Loggført
Sider: [1] Skriv ut 
Norbrygg  |  Oppskrifter  |  Oppskrifter generelt  |  Emne: Innspill på APA, oppskrift generelt, humle spesielt « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!