Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tor 24 mai 2012, 20:22:59

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95402 innlegg i 8948 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Norbrygg og generelt  |  Styret informerer  |  Emne: Norbrygg arrangerer dommerkurs - høsten 2011 0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 2 3 [Alle] Skriv ut
Skrevet av Emne: Norbrygg arrangerer dommerkurs - høsten 2011  (Lest 3349 ganger)
Lars
Styremedlem
*
Innlogget Innlogget
Trondheim

Vis profil
« på: lør 3 sep 2011, 20:28:10 »

Da er det endelig klart til å presentere høstens dommerkurs, hvor vi håper på stor interesse blant hjemmebryggere og andre ølinteresserte!

Kursene holdes i Oslo 22.oktober, og Trondheim 29.oktober, med eksamen en gang utpå vinteren.

Søknadsfrist er 18.september. Mer info og påmeldingsskjema finner dere her. Vi har stort behov for mange og gode dommere, la søknadene komme! brygging
Loggført
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #1 på: tor 8 sep 2011, 14:32:46 »

Det tikker stadig inn flere søknader, og det er meget positivt! Keep it going, hjemmebryggerne trenger dere. Smiley

Ellers vil vi gjerne minne på at det ikke er problematisk å være dommer og hjemmebrygger samtidig, heller tvert imot. Dersom du er hyppig deltaker i f eks NM i hjemmebrygging vil du fremdeles kunne dømme i ølklasser som du ikke selv deltar i. Man trenger altså for ingen del å avstå fra deltakelse i konkurranser fordi man er dommer.

Til dem som har fyllt ut søknadsskjema før mandag 5. september kl 14.30: gjerne fyll ut skjemaet en gang til, da en liten teknisk feil forhindret forsendelse av innholdet. Vi beklager ulempene dette måtte medføre.
Loggført

"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer."
Arnold Schwarzenegger
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #2 på: man 12 sep 2011, 21:48:21 »

Det er 6 dager igjen til søknadsfristen for dommerkurset. Løp og søk!  yes
Loggført

Arnold Schwarzenegger
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #3 på: ons 14 sep 2011, 14:26:01 »

Bare fire dager igjen! Vær med og styrk hjemmebryggermiljøet, samtidig som du lærer mye om ølsmaking og måter man kan påvirke smakene under brygging. Utfyllende informasjon om dommerkurset samt lenke til søknadssiden finner du her: http://www.norbrygg.no/index.php/om-norbrygg/nyhetsarkiv/683-norbrygg-arrangerer-to-dommerkurs
Loggført

Arnold Schwarzenegger
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #4 på: søn 18 sep 2011, 10:04:17 »

Siste dag før fristen, nå gjelder det å få sendt inn søknaden før det er for sent Wink
Loggført

Arnold Schwarzenegger
HansOB
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #5 på: søn 18 sep 2011, 11:24:18 »

Siste dag før fristen, nå gjelder det å få sendt inn søknaden før det er for sent Wink

Er det muligheter for å sette opp ett kurs i litt mer sentrale strøk, f.eks i Bergensområdet, sånn ut på vinteren eller våren? Jeg kan holde lokale m AV utstyr om noen kan holde kurset.

Bill.mrk
Beskjeden Bergenser
Loggført

You can't be a real country unless you have a beer and an airline; it helps if you have some kind of a football team or some kind of nuclear weapons, but at least you need a beer. (Frank Zappa)
Lars
Styremedlem
*
Innlogget Innlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #6 på: søn 18 sep 2011, 12:19:12 »

Er det muligheter for å sette opp ett kurs i litt mer sentrale strøk, f.eks i Bergensområdet, sånn ut på vinteren eller våren? Jeg kan holde lokale m AV utstyr om noen kan holde kurset.

Bill.mrk
Beskjeden Bergenser

Det er ikke planlagt flere kurs, men det er foreslått å se på behovet for et kurs i Bergen neste år, etter gjennomføringen i Trondheim og Oslo.
Loggført
Espen Unnvik
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Øvre Sædalsveien 115, 5099 Bergen

Vis profil
« Svar #7 på: søn 18 sep 2011, 15:06:59 »

Bill.mrk
Beskjeden Bergenser

Det er ikke planlagt flere kurs, men det er foreslått å se på behovet for et kurs i Bergen neste år, etter gjennomføringen i Trondheim og Oslo.

Kurs i Bergen hadde vært interessant, hvertfall til neste år.
Var fristetet å sende inn en søknad i år, men ble pappa for ikke så lenge siden så for familiefreden sin del avstod jeg.

Men, men...det har sikkert kommet inn mange sterke søknader, ønsker alle de som blir utvalgt lykke til !!!!

PS! Beskjeden bergenser.....den var god  Grin
Loggført

Du kan leve helt fint....uten å klare deg.
Tarjei77
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Fana,Bergen

Vis profil
« Svar #8 på: søn 18 sep 2011, 18:13:04 »

yes Alt Espen sa. yes
Loggført

Work is the curse of the drinking class.
Lars
Styremedlem
*
Innlogget Innlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #9 på: søn 18 sep 2011, 18:13:32 »

Var fristetet å sende inn en søknad i år, men ble pappa for ikke så lenge siden så for familiefreden sin del avstod jeg.

Men, men...det har sikkert kommet inn mange sterke søknader, ønsker alle de som blir utvalgt lykke til !!!!

Dess flere interesserte, dess større sjanse for å få drømmene oppfylt. Smiley
Loggført
Lars
Styremedlem
*
Innlogget Innlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #10 på: man 19 sep 2011, 23:03:43 »

Da skal alle som har søkt på høstens øldommerkurs fått tilbakemelding, det blir en bra gjeng! skitbra
Gi beskjed om det mot formodning er noen søkere som ikke har fått svar, vi hadde blant annet litt teknisk trøbbel første dagen.
Loggført
HansOB
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #11 på: tir 20 sep 2011, 16:59:55 »

Dess flere interesserte, dess større sjanse for å få drømmene oppfylt. Smiley
Etter en kjapp opptelling blant venneflokken ble det avdekket 3 kandidater til et fremtidig dommerkurs i Republikken Bærgæn - så med en kjapp oppsummering har det da meldt seg 6 mulige kandidater til "oppdrag døm en øl!"

Spørsmålet er da - hva trengs av fasiliteter, hvor mange deltakere og er dette noe man kan avholde en helg eller må man ta det over en lengre periode?
Kanskje en kan ta en runde på dette på kommende Bjorleik, der bør vel det være noen aktuelle kandidater?

Loggført

You can't be a real country unless you have a beer and an airline; it helps if you have some kind of a football team or some kind of nuclear weapons, but at least you need a beer. (Frank Zappa)
gustavf
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Lambertseter, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #12 på: tir 20 sep 2011, 17:14:12 »

Spørsmålet er da - hva trengs av fasiliteter, hvor mange deltakere og er dette noe man kan avholde en helg eller må man ta det over en lengre periode?
Kanskje en kan ta en runde på dette på kommende Bjorleik, der bør vel det være noen aktuelle kandidater?

Det kommer nok til å bli en runde med evaluering etter høstens kurs, så når kursene er avholdt vet vi mer. Men sånn generelt så er et klasse- eller konferanserom en god start på ethvert kurs.
Loggført

Frisk doft av citrus, av den typen Wunderbaum-producenterna förgäves letat efter i sina laboratorier i tre generationer.
Bjarte H
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Kverulerende bedreviter!

Vis profil
« Svar #13 på: tor 22 sep 2011, 04:58:33 »

Vil det bli brukt smakssett på kursene. Ala Siebel kit eller FlavorActiV?
Loggført

Den eneste snarveien er å ta omveien og effektivisere den!
Lars
Styremedlem
*
Innlogget Innlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #14 på: tor 22 sep 2011, 09:51:19 »

Det er ikke avgjort enda, men kursholderne skal teste et lite sett FlavorActiV vi har, for å vurdere det enten til selve kurset eller kollokvier i etterkant.
Loggført
Bjarte H
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Kverulerende bedreviter!

Vis profil
« Svar #15 på: tor 22 sep 2011, 17:46:04 »

Det er ikke avgjort enda, men kursholderne skal teste et lite sett FlavorActiV vi har, for å vurdere det enten til selve kurset eller kollokvier i etterkant.

Det høres bra ut. Regner med at det også er interesse for det som et spleiselag.
Loggført

Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #16 på: fre 30 sep 2011, 12:03:37 »

Forberedelsene til dommerkurset er i full sving, og siden det blir en god del deltakere på hvert kurs ønsker vi å finne noen som kan hjelpe kursholderne på selve kursdagen. Kurset finner sted lørdag den 22. oktober i Oslo, og den 29. oktober i Trondheim.

Når du stiller som medhjelper på kursdagen vil du typisk være med på å skjenke og servere kursdeltakere smaksprøver, utplassere og rydde glass, vann, brød, kursmateriale mm. Det er kursholderne som avgjør hva som skal gjøres, og når.

Det vil ikke være noe å gjøre hele tiden, så mellom øktene vil det være god anledning til å følge med på kursingen og få noe nyttig ut av det selv. Smiley

Du vil også få lunsj, i likhet med deltakerne og kursholderne, og etter kurset vil det være anledning til å bli med på felles sosial samling i byen.

Høres dette interessant ut? Nøl ikke og send en PM for mer info eller påmelding ved å klikke på navnet til
Eduard (for Oslo)
Lars (for Trondheim)
Loggført

Arnold Schwarzenegger
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #17 på: tor 20 okt 2011, 02:00:51 »

I Oslo stiller Kristianiastudentenes Haandbryggerlaug opp med tre medhjelpere, kudos til dem! I Trondheim er det ennå åpent for flere medhjelpere. Vi du gi et bidrag og hjelpe hardtarbeidende Norbrygg-medlemmer? Ta kontakt med Lars (se lenken i innlegget ovenfor)! Wink

* norbryggcountry.jpg (31.57 KB, 450x335 - vist 465 ganger.)
Loggført

Arnold Schwarzenegger
jahn robert
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
stokke

Vis profil
« Svar #18 på: søn 23 okt 2011, 19:25:10 »

takk for et knallbra dommerkurs på lørdag  skitbra lengesiden jeg har sitti 9 timer på kurs uten å kjede meg ett sekund  I like!
Loggført

Et intellekt av mitt kaliber kan ikke få sin ernæring fra kuer. (George Bernard Shaw)
Mennesket består av 94 prosent vann, og allikevel er ikke avholdsfolket Fornøyd. (Odd Børretzen)
http://www.facebook.com/group.php?gid=318969578327
Peter T
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Tøyen, Oslo

Vis profil
« Svar #19 på: søn 23 okt 2011, 19:26:35 »

takk for et knallbra dommerkurs på lørdag  skitbra lengesiden jeg har sitti 9 timer på kurs uten å kjede meg ett sekund  I like!

Jeg henger meg på den!
Loggført
Bjarte H
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Kverulerende bedreviter!

Vis profil
« Svar #20 på: søn 23 okt 2011, 21:05:22 »

Vi gleder oss i Trondheim Smiley
Loggført

TorIvar
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Tor Ivar

Vis profil WWW
« Svar #21 på: tor 27 okt 2011, 16:38:22 »

Er det noen blivende øldommere (eller andre ølglade) som vil møtes fredags kveld i Trondheim over litt mat eller øl?
Loggført

- Vintersolverv Barleywine
- Svarteper Porter
- Anastazia Russian Imp Stout
- Gottvald Juleøl
- Orval Clone
- Lucky Jack clone
- Taddy Porter
TorIvar
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Tor Ivar

Vis profil WWW
« Svar #22 på: søn 30 okt 2011, 14:04:42 »

Tusen takk til kursholdere og medhjelpere for et glimrende øldommerkurs i Trondheim! Veldig bra gjennomført!
Loggført

- Vintersolverv Barleywine
- Svarteper Porter
- Anastazia Russian Imp Stout
- Gottvald Juleøl
- Orval Clone
- Lucky Jack clone
- Taddy Porter
Anders Christensen
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil WWW
« Svar #23 på: ons 23 nov 2011, 20:53:31 »

Jeg hadde tenkt å dra i gang en slags smaksmessig studiesirkel rundt dommerutdanningen, og tenkte tirsdag 29. nov kl 1930 hos meg på Sverresborg i Trondheim som en start. Det er noe som burde kunne gjentas ca ukentlig frem mot eksamen i februar, men jeg håper å slippe å holde alle hjemme hos meg.

Rammen rundt det hele ser jeg for meg som 5-6 personer som treffes og smaker på 6-8 øl som serveres blindt (bortsett fra den som ofrer seg for å servere). Så smaker man og fører dommerprotokoll i stillhet, og deretter tar vi en plenumsrunde og leser fra dommerskjemaene og diskuterer og lærer av hverandre. Det er veldig relevant å smake på typiske øl i øltypene som er eksamensrelevante, og dessuten er hjemmebrygg med større og mindre feil også nyttig å blindsmake på i fellesskap.

Dersom det er noen som vil være med, så send meg mail på anders@geekhouse.no innen lørdag. Dersom det melder seg veldig mange, så snurrer vi heller i gang flere slik 'smakssirkler' - jeg skal forsøke å sette folk i kontakt med hverandre. Det er ikke nødvendig at det er de samme som treffes hver gang, men det er en fordel at det ikke er for stor variasjon i deltakere fra kveld til kveld.

Jeg har fisket etter flasker etter juleølkonken, og i så fall har vi også dommerskjemaene fra konkurransen. Ellers ser jeg for meg en miks av kommersielle øl og hjemmebrygg.

Hvem blir med til tirsdag? Personer som er med på denne runden av dommerutdanning prioriteres, men det er alltid plass til en erfaren øldommer, og vi fyller evt opp med andre interesserte dersom det er plass.
Loggført

Anders Christensen - anders@geekhouse.no - http://anders.geekhouse.no/blog/beer
   .... Respect and enjoy beer!
Lars
Styremedlem
*
Innlogget Innlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #24 på: ons 23 nov 2011, 23:54:01 »

Godt initiativ fra Anders, restølet fra juleølkonkurransen er reservert til dere.

Har sendt Anders emailadressene til de på dommerkurset som er bosatt i Trøndelag, så han kan kontakte dere direkte.
Før gjerne opp meg også, selv om jeg trolig vil slite med å komme på tirsdagskveldene, ihvertfall så "tidlig". Kan ikke komme til uka.
Loggført
Bjarte H
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Kverulerende bedreviter!

Vis profil
« Svar #25 på: tor 24 nov 2011, 00:53:09 »

Kjempegodt tiltak. Jeg kan nok ha noen smakskvelder hos meg, men det blir dessverre ikke noe før til nyåret..
Loggført

Young
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil WWW
« Svar #26 på: fre 2 des 2011, 00:59:43 »

Jeg tok dommerkurset i Trondheim ettersom jeg var opptatt den helgen kurset ble arrangert i Oslo. Jeg inviterer gjerne interesserte til en smakskveld hos meg dersom det er interesse for dette blant Oslo-dommerkandidatene. Jeg ser for meg omtrent det samme opplegget som Anders har invitert til i Trondheim. Alternativt kan vi jo møtes på et utested, men da blir det kanskje mer problematisk å smake på hjemmebrygg, noe som jo er litt av poenget.

De som er interessert kan ta kontakt med meg på tom.young@mac.com, så kan vi se om vi finner en passende dag.
Loggført

gustavf
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Lambertseter, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #27 på: fre 2 des 2011, 15:33:40 »

Vi som var på kurset i Oslo har allerede hatt et par samlinger. Første samling hadde tema pils og lys lager, andre bayer og juleøl. Å møtes på et utested prøvde vi første gangen, uten at det var noe særlig vellykket. Nå er planen å vente til etter jul, for førjulstida er stort sett travel for de fleste. Skal sørge for at du havner på maillista neste gang.

Det har også vært litt prat på å få tak i noen smakssett, for å få smakt på øl med kjente feil. Jeg synes ihvertfall det er nesten umulig å kjenne igjen diacetyl og andre smaker uten å ha fått dem isolert. (Jeg forstod det slik at dere fikk gjort dette på kurset i Trondheim.)
Loggført

Frisk doft av citrus, av den typen Wunderbaum-producenterna förgäves letat efter i sina laboratorier i tre generationer.
Bjarte H
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Kverulerende bedreviter!

Vis profil
« Svar #28 på: fre 2 des 2011, 15:44:10 »

Jeg synes ihvertfall det er nesten umulig å kjenne igjen diacetyl og andre smaker uten å ha fått dem isolert. (Jeg forstod det slik at dere fikk gjort dette på kurset i Trondheim.)
Hestedosen med diacetyl på dommerkurset i Trondheim sitter nesten igjen enda Grin Jeg synes at jeg hadde et godt læringsutbytte av feilsmakene.
Loggført

HansOB
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #29 på: lør 28 jan 2012, 19:04:22 »

"Lads'n Laidis!" biersmile
Drister meg til en en liten etterlysning vedrørende mulig dommerkurs i Bergen.
 - Har det ærverdige styre drøftet mulighetene for å opplyse, oss som lever i det ytterste mørke, om mulighetene for å sette opp ett dommerkurs her i vest?
Tilbudet om kursrom står fortsatt ved lag, men tiden frem mot sommer og sol fylles fort opp med planlagte bryggerøkter, ølfestivaler, kvinnfolk, seiling og andre pengesluk så om kommiteen for "krus & chonpheransier" har muligheter for å besvare hendvendelsen med et utvetydig tja, nja, muligens, ja eller nei (stryk det som ikke passer) og et par ønskedatoer så kan (om man ønsker) jeg sette igang prosessen med booking av lokaliteter & saltstenger?
Hadde vært trivelig om dette kunne kommet i stand før høstens Bjorleik sånn at de nyvaskede dommerspirer fikk anledning til å utøve sin ervervede chompetainsè i det høyværdige arrangement i huset hvor den noble gentlemansschport dobbeltsculler med styrmann samles.

Schåll!
Hans O.

Loggført

Rutof
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Fjell

Vis profil
« Svar #30 på: lør 28 jan 2012, 19:36:20 »

"Lads'n Laidis!" biersmile
Drister meg til en en liten etterlysning vedrørende mulig dommerkurs i Bergen.
 - Har det ærverdige styre drøftet mulighetene for å opplyse, oss som lever i det ytterste mørke, om mulighetene for å sette opp ett dommerkurs her i vest?
Tilbudet om kursrom står fortsatt ved lag, men tiden frem mot sommer og sol fylles fort opp med planlagte bryggerøkter, ølfestivaler, kvinnfolk, seiling og andre pengesluk så om kommiteen for "krus & chonpheransier" har muligheter for å besvare hendvendelsen med et utvetydig tja, nja, muligens, ja eller nei (stryk det som ikke passer) og et par ønskedatoer så kan (om man ønsker) jeg sette igang prosessen med booking av lokaliteter & saltstenger?
Hadde vært trivelig om dette kunne kommet i stand før høstens Bjorleik sånn at de nyvaskede dommerspirer fikk anledning til å utøve sin ervervede chompetainsè i det høyværdige arrangement i huset hvor den noble gentlemansschport dobbeltsculler med styrmann samles.

Schåll!
Hans O.

+1
Loggført

Til gjæring:
Engelsk Bitter
American Briown Ale

På flaske:
Two captain IPA clone
Andrimne American Stout
American Briown Ale
Everyday IPA
Rune's IPA
gustavf
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Lambertseter, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #31 på: lør 28 jan 2012, 19:57:25 »

Fokuset for dommerutdanning i vinter har, stort sett, vært å få på plass nok folk som kan være med å dømme under NM i vår. Av litt ulike grunner, kommer bedømminga av NM til å skje i Kristiansand, Oslo og Trondheim. Det er helt klart et mål å arrangere dommerkurs i Bergen også, men det kommer neppe til å skje noe før vi er ferdig med NM i slutten av mars og har fått hodet over vannet igjen etter det.
Loggført

jon gjerde
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #32 på: ons 15 feb 2012, 14:27:45 »

Om det blir øldommerkurs i Bergen (eller på Voss), så vil jeg gjerne være med. Reiser gjerne lenger for å få med meg dette og... yes

mvh Jon Gjerde
Loggført
Stefan W
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Sandviken, Bergen

Vis profil
« Svar #33 på: ons 25 apr 2012, 14:59:11 »

Melder meg også svært gjerne på et dommerkurs hvis det holdes i/rundt Bergen.  skitbra
Loggført
Lars K.
Medlem i Norbrygg
Innlogget Innlogget
Søfteland

Søfteland

Vis profil
« Svar #34 på: tor 26 apr 2012, 20:31:45 »

Samme her.
Loggført

Lars K.
jikvig
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Oslo

Høyt Skum

Vis profil WWW
« Svar #35 på: søn 29 apr 2012, 03:12:10 »

Regner også med at vi som ikke har hatt anledning til å være med på de tidligere avholdte kursene kanskje får en mail når et evt nytt kurs blir satt opp?
Loggført

Myra Bryggeri - Mer av det gode
Ølbloggen med Høyt Skum - http://hoytskum.com
Trygve
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Det må øl til før det er verdt å bli tørst.

Vis profil
« Svar #36 på: søn 29 apr 2012, 16:47:18 »

Om det blir øldommerkurs i Bergen (eller på Voss), så vil jeg gjerne være med. Reiser gjerne lenger for å få med meg dette og... yes

mvh Jon Gjerde

Tenker det er 4-5 stykker fra Krokeide Aktiebryggeri som blir med også....?
Loggført

mvh Trygve
Espen Unnvik
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Øvre Sædalsveien 115, 5099 Bergen

Vis profil
« Svar #37 på: søn 29 apr 2012, 18:31:56 »

mvh Jon Gjerde

Tenker det er 4-5 stykker fra Krokeide Aktiebryggeri som blir med også....?

Hadde meldt meg til tjeneste jeg også....
Loggført

Du kan leve helt fint....uten å klare deg.
Sider: 1 2 3 [Alle] Skriv ut 
Norbrygg  |  Norbrygg og generelt  |  Styret informerer  |  Emne: Norbrygg arrangerer dommerkurs - høsten 2011 « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!