Ok, her kommer et lite skrytealbum. Det har vært tre veldig interessante bryggeår, og jeg er faktisk ganske fornøyd med hva jeg har fått ut av dem

1. bilde: Et ekstremt low-tech bryggeri, pakket inn i skapet sitt. Meskekaret er en kjølebag, kjøleren ser ikke ut, i det hele tatt. Men jeg er litt sånn at jeg synes det er mye kulere å få et bra produkt ut av billig utstyr enn av et dyrt et. Iallfall på produksjonssiden, på serverings/presentasjonssiden er det selvsagt noe helt annet!
2. bilde: Med ballonger.
3. bilde: Pop-quiz: Hvilket av disse to er Hansa Pils, og hvilket er min pils?
4. Fasit. Denne pilsen brygget jeg altså uten noen form for trubfjerning, jeg dumpet bare (omtrent) alt i ballongen. Det turde være klart (haha) for hvem som helst at å gjære med eller uten trub ikke har noen innvirkning på det ferdige ølets klarhet. Min er en tanke mørkere, siden jeg brukte hele 20 % münchenmalt. Den skal jeg dra litt ned på i framtida.
5. Tappeanlegget. My pride and joy. Så skal det sies at det er selvsagt vanskeligere å få helt klart øl fra et fat enn fra flaske. Dette er noe jeg har planer om å få gjort noe med, kanskje med gelatin/isinglass el. lignende. Vi får se hva 2008 bringer av aha-opplevelser.
6. Innmat. Viktig å ha CO
2-trykk på fatene kontinuerlig, så de ikke blir flatere og flatere etter hvert som de tømmes, så en CO
2-manifold synes jeg er helt essensielt.
7. ...så er det selvsagt kult å ha egenflasket øl også, spess når det er snakk om flotte svingtoppflasker fra München, og enda mer spess når man har investert i fargeprinter så man får kule etiketter!

Så er det jo også viktig å til enhver tid ha en full hylle med kommersielle kvalitetsøl!
Hmm, får se om jeg får lastet inn disse bildene da, jeg er litt usikker på åssen systemet funker her...