Forside
Om Norbrygg
FORUM
Nyheter
Artikler
Konkurranser
Bli medlem
Linker
Lokallag
Søk
Webshop
Kontaktinfo
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
tor 24 mai 2012, 20:42:55
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:
Avansert søk
95406
innlegg i
8948
emner av
3329
medlemmer
Nyeste medlem:
GunnarH
Norbrygg
|
Ølbrygging
|
Utstyr
| Emne:
Dyppkjøler
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
« forrige
neste »
Sider:
[
1
]
2
3
...
5
Alle
Skrevet av
Emne: Dyppkjøler (Lest 1883 ganger)
bjørni
Utlogget
Dyppkjøler
«
på:
man 19 sep 2011, 13:45:57 »
Jeg er helt ny når det kommer til ølbrygging, og jeg tror første brygget ble infisert da jeg ikke hadde noen måte å kjøle det ned på, og det måtte stå hele natta før jeg fikk putta gjær i det.
Vurderer å kjøpe meg en dyppkjøler, men finner det ingen steder. Hvor får man tak i det? Og hvor vanskelig er det å lage en selv? Hvor får man tak i eventuelle rør osv om jeg bestemmer meg for å gjøre det?
Loggført
arve.thue
Utlogget
Sv: Dyppkjøler
«
Svar #1 på:
man 19 sep 2011, 14:02:18 »
Veldig enkelt å lage selv. Du kjøper inn kobber feks på 5 el 10m kveil. Koster fra 4-500.
Bøyer bare kobberet for hånd, kobber er veldig mykt. Har du noe rundt i en omkrets som passer i den gryten du skal koke i bare vikler du kobberet rundt denne.
Kobber kan du handle i VVS butikker, Clas O o.l.
For best effekt bør du ha romslig indre diameter og helst unngå de tynneste rørene feks 8 mm indre diameter.
Du kan kjøpe ferdige
kjølere
feks fra ebay.
Eller du kan lese denne litt på siden til
Mrmalty
, følge linken hans til en DIY guide.
Loggført
Magnus Jensen
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Stavanger
Rusty blade brewing
«
Svar #2 på:
man 19 sep 2011, 14:05:17 »
Du kan kjøpe rør på f.eks tess eller Biltema kjølere bl.a. på petit-agentur.no, ebay.com etc. eller du kan kjøpe en av meg
jeg har en slik som er avbildet her, fin rustfri kjøler kun brukt 2 ganger som kan bli din for 500,-
Picture2.jpg
(16.13 KB, 450x291 - vist 396 ganger.)
Loggført
På flaske/fat:
-Lille Julaften 1969, Imperial Julestout
-Meine citraweisse
-High noon Barley wine
-Trailertrash, American Saison
Til gjæring:
-Seljordsormen pale ale (A lucky bastard)
bjørni
Utlogget
«
Svar #3 på:
man 19 sep 2011, 14:28:14 »
Det er ett ok tilbud. Hvor bredt er rørene?
Loggført
Magnus Jensen
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Stavanger
Rusty blade brewing
«
Svar #4 på:
man 19 sep 2011, 14:33:31 »
Diameteren er 10mm. det er tredd på et lite stykke silikonslange i hver ende slik at den passer til hageslange.
Loggført
På flaske/fat:
-Lille Julaften 1969, Imperial Julestout
-Meine citraweisse
-High noon Barley wine
-Trailertrash, American Saison
Til gjæring:
-Seljordsormen pale ale (A lucky bastard)
arve.thue
Utlogget
«
Svar #5 på:
man 19 sep 2011, 14:34:21 »
Vil ikke anbefale deg å handle på petit. De "merke" dyppkjølerne er kostbare greier. Du lager deg en überspietzenklasse kuhler for ca 500-800 kr og da har du den aller beste kjøleren.
Og når du er kommet igang med bryggingen og du har fått mer utstyr feks pumpe kan du enkelt kjøre whirpool uten særlig mye modding og da blir mye dritt lagt igjen i kokekjelen og du unngår få det med over til gjærkaret.
Kjempedyr kjøler fra petit-agentur.no
Hvor lang er den kjøleren Magnus? Virket veldig kort på bilde, klarer den kjøle noe særlig?....hvorfor skal du selge den?
Loggført
FrodeSy
Medlem i Norbrygg
Innlogget
Sjøholt
«
Svar #6 på:
man 19 sep 2011, 14:39:15 »
Har du, Arve, eller andre erfaring med kjøp av kjøler frå t.d. eBay? Tenkjer spesielt på dette med om de medfølgjande gjengane passer fint på norske gjenger / Gardenakoblinger.
Sikkert greitt å bygge sjølv, men kobber er dyrt for tida + sterk norsk krone gjer vel at det kanskje er like greitt å kjøpe frå utlandet. Men det kan sjølvsagt kome litt tollkostnadar i tillegg.
Loggført
"When I read about the evils of drinking, I gave up reading"
- Paul Hornung -
arve.thue
Utlogget
«
Svar #7 på:
man 19 sep 2011, 15:07:07 »
Frode:
Har ikke kjøpt kjøler fra USA selv har laget selv. Men med så bra kurs så er det nesten fristende å bestille en for å teste hvor raskt en kan kjøle ned om en kobler en kjøler før den som skal ned i vørteren for så å senke den første i vann+is+salt.
Loggført
bjørni
Utlogget
«
Svar #8 på:
man 19 sep 2011, 15:11:03 »
50 dollar i porto da. Så 600 spenn pluss fortolling og moms. Blir vel fort 8-900kr. Da lønner det seg nesten å kjøpe fra Petit, gjør det ikke?
Loggført
FrodeSy
Medlem i Norbrygg
Innlogget
Sjøholt
«
Svar #9 på:
man 19 sep 2011, 15:13:55 »
Sitat fra: arve.thue på man 19 sep 2011, 15:07:07
Frode:
Har ikke kjøpt kjøler fra USA selv har laget selv. Men med så bra kurs så er det nesten fristende å bestille en for å teste hvor raskt en kan kjøle ned om en kobler en kjøler før den som skal ned i vørteren for så å senke den første i vann+is+salt.
Spennende idé. Om vatn hentast frå krane via 1. kjøler i vatn+is+saltbad så vil dette badet kanskje ikkje senke temperaturen raskt nok til at ein får veldig god effekt?
Sitat fra: bjørni på man 19 sep 2011, 15:11:03
50 dollar i porto da. Så 600 spenn pluss fortolling og moms. Blir vel fort 8-900kr. Da lønner det seg nesten å kjøpe fra Petit, gjør det ikke?
Eit poeng, bortsett frå at petit sine alternativ ikkje er kobber og kobber må det vere sidan det leiar varme mykje betre enn stål.
Loggført
"When I read about the evils of drinking, I gave up reading"
- Paul Hornung -
Gahr
Styremedlem
Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen
Andrimne Bryggeri
«
Svar #10 på:
man 19 sep 2011, 15:36:06 »
Lag en kjøler som er lengst mulig (gir størst mulig overflate). Jeg hadde absolutt gått for en kveil på 10 meter, i alle fall om du skal kjøle ned over 20 liter.
Loggført
Gahr Smith-Gahrsen
neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge
«
Svar #11 på:
man 19 sep 2011, 15:53:30 »
Sitat fra: arve.thue på man 19 sep 2011, 14:34:21
Vil ikke anbefale deg å handle på petit. De "merke" dyppkjølerne er kostbare greier. Du lager deg en überspietzenklasse kuhler for ca 500-800 kr og da har du den aller beste kjøleren.
Og når du er kommet igang med bryggingen og du har fått mer utstyr feks pumpe kan du enkelt kjøre whirpool uten særlig mye modding og da blir mye dritt lagt igjen i kokekjelen og du unngår få det med over til gjærkaret.
Kjempedyr kjøler fra petit-agentur.no
Hvor lang er den kjøleren Magnus? Virket veldig kort på bilde, klarer den kjøle noe særlig?....hvorfor skal du selge den?
Dyr og dyr.. fordelen med Speidel kjøleren du peker til der, har en stor fordel da.. rustfritt stål!.. når man leser om folk her som driver og pusser og gnikker på sine "billige" kjølere for å få bort irr og gudene vet hva, så lurer jeg egentlig på hvor denne besparelsen er?
Ene kjøleren der til 900 spenn, i forhold til en du må lage selv, der du gjerne betaler rundt 500 kr for kobber-røret, du må lage overganger til slanger ogsåvidere, samt at du har noe du må jobbe med til evig tid, i forhold til en som du lett skyller av etter bruk??
Loggført
neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge
«
Svar #12 på:
man 19 sep 2011, 15:54:56 »
Sitat fra: FrodeSy på man 19 sep 2011, 15:13:55
Sitat fra: arve.thue på man 19 sep 2011, 15:07:07
Frode:
Spennende idé. Om vatn hentast frå krane via 1. kjøler i vatn+is+saltbad så vil dette badet kanskje ikkje senke temperaturen raskt nok til at ein får veldig god effekt?
Sitat fra: bjørni på man 19 sep 2011, 15:11:03
Eit poeng, bortsett frå at petit sine alternativ ikkje er kobber og kobber må det vere sidan det leiar varme mykje betre enn stål.
Speidel kjøleren kjøler raskt selv om det er stål, det har noe med tykkelsen på veggene å gjøre.. tynt stål leder også varme godt.
Loggført
sand
Medlem i Norbrygg
Innlogget
Sand i Suldal
«
Svar #13 på:
man 19 sep 2011, 16:34:10 »
brygging.no har da en kjøler i rustfritt stål til 650 spenn, 6 meter lengde.
Loggført
Ingen jobb er så enkel at den ikke kan gjøres feil...............
neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge
«
Svar #14 på:
man 19 sep 2011, 16:37:15 »
Sitat fra: sand på man 19 sep 2011, 16:34:10
brygging.no har da en kjøler i rustfritt stål til 650 spenn, 6 meter lengde.
+ frakt
Jeg kjøpte den der først, og den har en ulempe, iallefall for mitt bruk.
1: den er spesial-laget til kjelen du bruker, slik at hvis du får en kjele som er smalere eller mye videre så passer den dårligere.
2: den er laget slik at den skal henge under vannflaten i kjelen, og kjøle fra toppen, slik at den bruker termikk for å kjøle resten, som fungerer bra.
MEN... veldger du å brygge annet volum, f.eks mindre, så passer den ikke...
Vanlig spiralkjøler som står, er mye mer fleksibel og enklere å bruke i mange konfigurasjoner.
Men det er nå bare min mening.
Loggført
Sider:
[
1
]
2
3
...
5
Alle
Norbrygg