|
bjørni
|
 |
« på: man 19 sep 2011, 13:45:57 » |
|
Jeg er helt ny når det kommer til ølbrygging, og jeg tror første brygget ble infisert da jeg ikke hadde noen måte å kjøle det ned på, og det måtte stå hele natta før jeg fikk putta gjær i det. Vurderer å kjøpe meg en dyppkjøler, men finner det ingen steder. Hvor får man tak i det? Og hvor vanskelig er det å lage en selv? Hvor får man tak i eventuelle rør osv om jeg bestemmer meg for å gjøre det?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
arve.thue
|
 |
« Svar #1 på: man 19 sep 2011, 14:02:18 » |
|
Veldig enkelt å lage selv. Du kjøper inn kobber feks på 5 el 10m kveil. Koster fra 4-500. Bøyer bare kobberet for hånd, kobber er veldig mykt. Har du noe rundt i en omkrets som passer i den gryten du skal koke i bare vikler du kobberet rundt denne. Kobber kan du handle i VVS butikker, Clas O o.l. For best effekt bør du ha romslig indre diameter og helst unngå de tynneste rørene feks 8 mm indre diameter. Du kan kjøpe ferdige kjølere feks fra ebay. Eller du kan lese denne litt på siden til Mrmalty, følge linken hans til en DIY guide.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Magnus Jensen
|
 |
« Svar #2 på: man 19 sep 2011, 14:05:17 » |
|
Du kan kjøpe rør på f.eks tess eller Biltema kjølere bl.a. på petit-agentur.no, ebay.com etc. eller du kan kjøpe en av meg  jeg har en slik som er avbildet her, fin rustfri kjøler kun brukt 2 ganger som kan bli din for 500,-
|
|
|
|
Loggført
|
På flaske/fat: -Lille Julaften 1969, Imperial Julestout -Meine citraweisse -High noon Barley wine -#10 -Trailertrash, American Saison Til gjæring: -Seljordsormen pale ale (A lucky bastard)
|
|
|
|
bjørni
|
 |
« Svar #3 på: man 19 sep 2011, 14:28:14 » |
|
Det er ett ok tilbud. Hvor bredt er rørene?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Magnus Jensen
|
 |
« Svar #4 på: man 19 sep 2011, 14:33:31 » |
|
Diameteren er 10mm. det er tredd på et lite stykke silikonslange i hver ende slik at den passer til hageslange.
|
|
|
|
|
Loggført
|
På flaske/fat: -Lille Julaften 1969, Imperial Julestout -Meine citraweisse -High noon Barley wine -#10 -Trailertrash, American Saison Til gjæring: -Seljordsormen pale ale (A lucky bastard)
|
|
|
|
arve.thue
|
 |
« Svar #5 på: man 19 sep 2011, 14:34:21 » |
|
Vil ikke anbefale deg å handle på petit. De "merke" dyppkjølerne er kostbare greier. Du lager deg en überspietzenklasse kuhler for ca 500-800 kr og da har du den aller beste kjøleren. Og når du er kommet igang med bryggingen og du har fått mer utstyr feks pumpe kan du enkelt kjøre whirpool uten særlig mye modding og da blir mye dritt lagt igjen i kokekjelen og du unngår få det med over til gjærkaret. Kjempedyr kjøler fra petit-agentur.noHvor lang er den kjøleren Magnus? Virket veldig kort på bilde, klarer den kjøle noe særlig?....hvorfor skal du selge den?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
FrodeSy
|
 |
« Svar #6 på: man 19 sep 2011, 14:39:15 » |
|
Har du, Arve, eller andre erfaring med kjøp av kjøler frå t.d. eBay? Tenkjer spesielt på dette med om de medfølgjande gjengane passer fint på norske gjenger / Gardenakoblinger.
Sikkert greitt å bygge sjølv, men kobber er dyrt for tida + sterk norsk krone gjer vel at det kanskje er like greitt å kjøpe frå utlandet. Men det kan sjølvsagt kome litt tollkostnadar i tillegg.
|
|
|
|
|
Loggført
|
"When I read about the evils of drinking, I gave up reading" - Paul Hornung -
|
|
|
|
arve.thue
|
 |
« Svar #7 på: man 19 sep 2011, 15:07:07 » |
|
Frode: Har ikke kjøpt kjøler fra USA selv har laget selv. Men med så bra kurs så er det nesten fristende å bestille en for å teste hvor raskt en kan kjøle ned om en kobler en kjøler før den som skal ned i vørteren for så å senke den første i vann+is+salt.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
bjørni
|
 |
« Svar #8 på: man 19 sep 2011, 15:11:03 » |
|
50 dollar i porto da. Så 600 spenn pluss fortolling og moms. Blir vel fort 8-900kr. Da lønner det seg nesten å kjøpe fra Petit, gjør det ikke?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
FrodeSy
|
 |
« Svar #9 på: man 19 sep 2011, 15:13:55 » |
|
Frode: Har ikke kjøpt kjøler fra USA selv har laget selv. Men med så bra kurs så er det nesten fristende å bestille en for å teste hvor raskt en kan kjøle ned om en kobler en kjøler før den som skal ned i vørteren for så å senke den første i vann+is+salt.
Spennende idé. Om vatn hentast frå krane via 1. kjøler i vatn+is+saltbad så vil dette badet kanskje ikkje senke temperaturen raskt nok til at ein får veldig god effekt? 50 dollar i porto da. Så 600 spenn pluss fortolling og moms. Blir vel fort 8-900kr. Da lønner det seg nesten å kjøpe fra Petit, gjør det ikke?
Eit poeng, bortsett frå at petit sine alternativ ikkje er kobber og kobber må det vere sidan det leiar varme mykje betre enn stål.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gahr
Styremedlem
Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen
Andrimne Bryggeri
|
 |
« Svar #10 på: man 19 sep 2011, 15:36:06 » |
|
Lag en kjøler som er lengst mulig (gir størst mulig overflate). Jeg hadde absolutt gått for en kveil på 10 meter, i alle fall om du skal kjøle ned over 20 liter.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Gahr Smith-Gahrsen
|
|
|
|
neslekkim
|
 |
« Svar #11 på: man 19 sep 2011, 15:53:30 » |
|
Vil ikke anbefale deg å handle på petit. De "merke" dyppkjølerne er kostbare greier. Du lager deg en überspietzenklasse kuhler for ca 500-800 kr og da har du den aller beste kjøleren. Og når du er kommet igang med bryggingen og du har fått mer utstyr feks pumpe kan du enkelt kjøre whirpool uten særlig mye modding og da blir mye dritt lagt igjen i kokekjelen og du unngår få det med over til gjærkaret. Kjempedyr kjøler fra petit-agentur.noHvor lang er den kjøleren Magnus? Virket veldig kort på bilde, klarer den kjøle noe særlig?....hvorfor skal du selge den? Dyr og dyr.. fordelen med Speidel kjøleren du peker til der, har en stor fordel da.. rustfritt stål!.. når man leser om folk her som driver og pusser og gnikker på sine "billige" kjølere for å få bort irr og gudene vet hva, så lurer jeg egentlig på hvor denne besparelsen er? Ene kjøleren der til 900 spenn, i forhold til en du må lage selv, der du gjerne betaler rundt 500 kr for kobber-røret, du må lage overganger til slanger ogsåvidere, samt at du har noe du må jobbe med til evig tid, i forhold til en som du lett skyller av etter bruk??
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
neslekkim
|
 |
« Svar #12 på: man 19 sep 2011, 15:54:56 » |
|
Spennende idé. Om vatn hentast frå krane via 1. kjøler i vatn+is+saltbad så vil dette badet kanskje ikkje senke temperaturen raskt nok til at ein får veldig god effekt? 50 dollar i porto da. Så 600 spenn pluss fortolling og moms. Blir vel fort 8-900kr. Da lønner det seg nesten å kjøpe fra Petit, gjør det ikke?
Eit poeng, bortsett frå at petit sine alternativ ikkje er kobber og kobber må det vere sidan det leiar varme mykje betre enn stål. Speidel kjøleren kjøler raskt selv om det er stål, det har noe med tykkelsen på veggene å gjøre.. tynt stål leder også varme godt.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
sand
|
 |
« Svar #13 på: man 19 sep 2011, 16:34:10 » |
|
brygging.no har da en kjøler i rustfritt stål til 650 spenn, 6 meter lengde.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Ingen jobb er så enkel at den ikke kan gjøres feil...............
|
|
|
|
neslekkim
|
 |
« Svar #14 på: man 19 sep 2011, 16:37:15 » |
|
brygging.no har da en kjøler i rustfritt stål til 650 spenn, 6 meter lengde.
+ frakt Jeg kjøpte den der først, og den har en ulempe, iallefall for mitt bruk. 1: den er spesial-laget til kjelen du bruker, slik at hvis du får en kjele som er smalere eller mye videre så passer den dårligere. 2: den er laget slik at den skal henge under vannflaten i kjelen, og kjøle fra toppen, slik at den bruker termikk for å kjøle resten, som fungerer bra. MEN... veldger du å brygge annet volum, f.eks mindre, så passer den ikke... Vanlig spiralkjøler som står, er mye mer fleksibel og enklere å bruke i mange konfigurasjoner. Men det er nå bare min mening.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Bjarte H
|
 |
« Svar #15 på: man 19 sep 2011, 16:56:04 » |
|
Det er dyrt å bytte ut utstyr. Gjør som bla. Gahr anbefaler og kjøp/lag deg en riktig kveil med en gang 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Den eneste snarveien er å ta omveien og effektivisere den!
|
|
|
|
|
|
Eirik Indregård
|
 |
« Svar #17 på: man 19 sep 2011, 17:19:45 » |
|
Jeg kjøpte en billig rull med bremserør på Biltema, kostet noen hunderlapper og funker helt greit. Kjøler ned 15 liter på underkant av 20 minutter. Har noen slangebiter i hver ende, og kobler det til vasken med tape. Kanskje ikke den mest sexy løsningen, skal se om jeg får satt på en bedre overgang etter hvert.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
arve.thue
|
 |
« Svar #18 på: man 19 sep 2011, 18:06:20 » |
|
Var forresten en som linket til en dyppkjøler her inne for en uke eller to siden. Husker ikke hvem nettbutikk men tror det var i USA. Om jeg husker korrekt så var den priset til 29$. Finner ikke tilbake tråden og hadde heller ikke bokmerket den. Leste ikke veldig grundig på den linken men tror det var 1/2" kobberør med ferdige koblinger. Noen som husker det og har linken?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
FrodeSy
|
 |
« Svar #19 på: man 19 sep 2011, 18:53:46 » |
|
Tynnvegga rustfritt ledar varme like godt som kopar, men kopar er ingenting feil med.
Bortsett frå at det er meir arbeid med vekktaking av irr m.m.? Interessant. Denne er 9 og ein kvart " som blir omlag:... 25 cm? Antek at du har denne sjølv, Protto. Er den så effektiv som selgarane skal ha det til? Kjem der både toll og mva opp på denne prisen?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
arve.thue
|
 |
« Svar #20 på: man 19 sep 2011, 19:38:50 » |
|
Antek at du har denne sjølv, Protto. Er den så effektiv som selgarane skal ha det til? Kjem der både toll og mva opp på denne prisen?
Den bør være veldig effektiv. innvendig tykkelse på selve røret er 3/8" og det er ca 10 mm innvendig diameter. Ja syrefast stål vil gi enklere renhold. Men du vil miste den lille fordelen med at kopper avgir næring til gjæren under kok/kjøl.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
pernod
|
 |
« Svar #21 på: man 19 sep 2011, 21:52:15 » |
|
Nyttig diskusjon dette, særlig for teoretisk anlagte ingeniører med usedvanlig dårlig fikse-selv erfaring ... Jeg forsøker å finne hvilken type kobber det er verdt å kjøpe. Clasern har Ø12 mm 5m til 549,-. Er denne grei? Hos Biltema er det litt tåkete: Dersom det er mulig å kjøpe i større lengder skulle det vel være greit, men jeg vet ikke om det går an. Hva er dette med "halvharde" som Biltema snakker om? Gjør det noen forskjell? I tillegg, hva slags komponenter/overgang bruker man fra kobberrøret til gardenakoblingen? Det virker som om prisen på kobber er såpass høy at det begynner å nærme seg fornuftig å kjøpe ferdige kjølere, selv om man da naturligvis ikke får noe som er akkurat tilpasset utstyret.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
arve.thue
|
 |
« Svar #22 på: man 19 sep 2011, 22:08:04 » |
|
Nyttig diskusjon dette, særlig for teoretisk anlagte ingeniører med usedvanlig dårlig fikse-selv erfaring ... Jeg forsøker å finne hvilken type kobber det er verdt å kjøpe. Clasern har Ø12 mm 5m til 549,-. Er denne grei? Hos Biltema er det litt tåkete: Dersom det er mulig å kjøpe i større lengder skulle det vel være greit, men jeg vet ikke om det går an. Hva er dette med "halvharde" som Biltema snakker om? Gjør det noen forskjell? I tillegg, hva slags komponenter/overgang bruker man fra kobberrøret til gardenakoblingen? Det virker som om prisen på kobber er såpass høy at det begynner å nærme seg fornuftig å kjøpe ferdige kjølere, selv om man da naturligvis ikke får noe som er akkurat tilpasset utstyret. Ja kobberprisen er høy om dagen så koster noen kroner. Du kan jo evt. se om du finner kobber på 50m kveiler. Dukker opp dann og vann på finn.no Har ikke kjennskap til hva Biltema mener med halvhard. Ferdigmekket er nok det aller enkleste, og det går jo fint å modifisere de ferdigmekka senere om en ønsker whirlpool eller har andre planer for bedre ytelse.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
protto
|
 |
« Svar #23 på: man 19 sep 2011, 22:17:28 » |
|
Har pr i dag koparkjølar som består av fire stk 10mm røyr på ca 4,5m lengde, kobla saman i topp og bunn med ein runde 15mm røyr. Som ein kvadrupel helix om det er nokon som har kjennskap til antenneteknikk  . Det kjøler 50liter på 16 minutt til 18°C. Men eg har eit større bryggeri under bygging som eg har kjøpt tre stk kveilar på 50' med 1/2" rustfritt frå samme leverandør som eg har tenkt å lage dyppkjølar av.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.
|
|
|
|
arve.thue
|
 |
« Svar #24 på: man 19 sep 2011, 22:23:24 » |
|
Kvadrupel Helix er totalt ukjent for meg. Bilde?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|
|
bjstga
|
 |
« Svar #26 på: tir 20 sep 2011, 00:37:01 » |
|
Men eg har eit større bryggeri under bygging som eg har kjøpt tre stk kveilar på 50' med 1/2" rustfritt frå samme leverandør som eg har tenkt å lage dyppkjølar av. Hvilken leverandør kjøpte du rørene av?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
protto
|
 |
« Svar #27 på: tir 20 sep 2011, 09:29:22 » |
|
Men eg har eit større bryggeri under bygging som eg har kjøpt tre stk kveilar på 50' med 1/2" rustfritt frå samme leverandør som eg har tenkt å lage dyppkjølar av. Hvilken leverandør kjøpte du rørene av? Den eg linka til lenger opp: http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=290350368599Kun frakt og mva i tillegg so totalen trur eg vart mindre enn tildvarande koparrøyr her heime. Det eg kjøpte var i 316 kvalitet, men 304 vil vere godt nok om ikkje bedre pga mangel på nikkel. Selgaren har begge deler.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.
|
|
|
|
Bård
|
 |
« Svar #28 på: tir 20 sep 2011, 19:52:54 » |
|
Nyttig diskusjon dette, særlig for teoretisk anlagte ingeniører med usedvanlig dårlig fikse-selv erfaring ... Jeg forsøker å finne hvilken type kobber det er verdt å kjøpe. Clasern har Ø12 mm 5m til 549,-. Er denne grei? Hos Biltema er det litt tåkete: Dersom det er mulig å kjøpe i større lengder skulle det vel være greit, men jeg vet ikke om det går an. Hva er dette med "halvharde" som Biltema snakker om? Gjør det noen forskjell? I tillegg, hva slags komponenter/overgang bruker man fra kobberrøret til gardenakoblingen? Det virker som om prisen på kobber er såpass høy at det begynner å nærme seg fornuftig å kjøpe ferdige kjølere, selv om man da naturligvis ikke får noe som er akkurat tilpasset utstyret. Det er denne typen du skal ha: http://www.Biltema.no/no/Bygg/Ror/Isolert/Kobberror-plastisolert/for å lage en bra spiral må du ha mykglødet. Ikke rå, ikke halvharde.. De to andre kommer i 1 eller 1 1/2 meters lengder. Ikke særlig praktisk, og tilnærmet umuligå bøye på en pen måte.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
pernod
|
 |
« Svar #29 på: ons 21 sep 2011, 19:07:37 » |
|
Tusen takk for hjelpen Bård. Jeg får se hva jeg får gjort på denne fronten fremover.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Krille
|
 |
« Svar #30 på: fre 9 des 2011, 19:56:42 » |
|
Hvordan er denne i bruk, om man skal ha whirpool? Synes kveilen virker ganske tettpakka, ikke så mye rom for vørtergjennomstrømning... Har en kompis som skal starte å brygge, kanskje han kan overta min gamle kobber kveil 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Man skal elske sitt øl!
|
|
|
|
Bjarte H
|
 |
« Svar #31 på: fre 9 des 2011, 20:58:40 » |
|
Jeg tenkte å lage en motstrømskjøler av 50' 1/2 304, er det ok å bøye rørene Protto?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
protto
|
 |
« Svar #32 på: søn 11 des 2011, 17:54:50 » |
|
Jeg tenkte å lage en motstrømskjøler av 50' 1/2 304, er det ok å bøye rørene Protto?
Det er ikkje så lett å få det fint med liten bøygeradius. Men litt og litt med røyrbøygar går greit.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Bjarte H
|
 |
« Svar #33 på: søn 11 des 2011, 18:00:11 » |
|
Det er ikkje så lett å få det fint med liten bøygeradius. Men litt og litt med røyrbøygar går greit. Siden det er 15m rør, så tenkte jeg å ha litt større radius på den. Kanskje 20cm? Jeg har forsåvidt tilgang til litt forskjellig utstyr for rørbøying, så kanskje jeg tar det i bruk i stedet 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
protto
|
 |
« Svar #34 på: søn 11 des 2011, 18:15:45 » |
|
Dei eg kjøpte blei levert som coil meg ca 50-60 cm diameter. Burde vere relativt kurrant å stramme den inn til 40cm iallefall.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Bjarte H
|
 |
« Svar #35 på: søn 11 des 2011, 18:18:25 » |
|
Høres bra ut. Spørsmålet er hvor mye jeg må brette ut coilen for å tre slange på den først. Men, det finner jeg nok ut en dag 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
hole
|
 |
« Svar #36 på: søn 11 des 2011, 18:20:57 » |
|
Jeg synes mange over kompliserer dette, selvfølgelig kan man ha spessefike krav som wirlpol osv. men jeg dro til rørleggern og sa hva jeg skulle lage, kjøpte 5 meter langt kobber rør med noen overganger til hurtig kobling til hage slange. betalte rundt 400 og kveilte røret rundt en bøtte. det hele tok meg en time (inkludert handleturen) og nå kjøler jeg 24 liter på ca 20 min. irr har ikke vert no problem.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
protto
|
 |
« Svar #37 på: søn 11 des 2011, 18:23:22 » |
|
Hehe ja det kan vere ein utfordring. Trur eg ville ha satsa på å tre på utan å rette ut for røyret er ganske stivt. Smøre godt med zalo eller matolje kanskje?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
protto
|
 |
« Svar #38 på: søn 11 des 2011, 18:24:42 » |
|
Jeg synes mange over kompliserer dette, selvfølgelig kan man ha spessefike krav som wirlpol osv. men jeg dro til rørleggern og sa hva jeg skulle lage, kjøpte 5 meter langt kobber rør med noen overganger til hurtig kobling til hage slange. betalte rundt 400 og kveilte røret rundt en bøtte. det hele tok meg en time (inkludert handleturen) og nå kjøler jeg 24 liter på ca 20 min. irr har ikke vert no problem.
 vil ein ha bling så vil ein ha bling 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Bjarte H
|
 |
« Svar #39 på: søn 11 des 2011, 18:28:07 » |
|
Jeg har en dyppkjøler som tar 25l til 18C på 12 min. Tingen er at jeg planlegger et nytt bryggeri som skal styre seg selv, og da kan jeg ikke alltid plukke ut dyppkjøleren. Når jeg først bygger nytt tar jeg hensyn til så mye jeg kan, og rask kjøling og whirlpool skal være med. Det blir nok mye slit og Zalo/grønnsåpe!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Oddvar Demmo
|
 |
« Svar #40 på: søn 11 des 2011, 18:59:10 » |
|
Det blir nok mye slit og Zalo/grønnsåpe!
Silicon er et utrulig glidemiddel, typen du har på pakningene på bildøra om vinteren, fugesilicon er også et slippmiddel men kanskje ikke så bra egnet her. Såper må vaskes bort ellers må du skjære av slangen hvis du vil ha den av. Dette er erfaringer fra min tid som elektriker og trekking av skjultanlegg.
|
|
|
|
|
Loggført
|
S. Oddvar Demmo
|
|
|
|
Bjarte H
|
 |
« Svar #41 på: søn 11 des 2011, 19:02:08 » |
|
Tenker at eventuelle glidemiddel kommer til å bli skylt bort så snart kjøleren er ferdig og det kan kjøres vann gjennom 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Oddvar Demmo
|
 |
« Svar #42 på: søn 11 des 2011, 19:06:39 » |
|
Ikke uten at du hjelper ved å klemme etc. på slangen, som sagt prøv silicon
|
|
|
|
|
Loggført
|
S. Oddvar Demmo
|
|
|
|
Krille
|
 |
« Svar #43 på: tir 13 des 2011, 10:13:23 » |
|
Hvordan er denne i bruk, om man skal ha whirpool? Synes kveilen virker ganske tettpakka, ikke så mye rom for vørtergjennomstrømning... Har en kompis som skal starte å brygge, kanskje han kan overta min gamle kobber kveil  Er det noen som har en formening om denne rør kveilen er for tettpakket for whirpool?
|
|
|
|
|
Loggført
|
Man skal elske sitt øl!
|
|
|
|
Dag
|
 |
« Svar #44 på: tir 13 des 2011, 10:34:42 » |
|
Jeg har også brukt kobberspiral helt til det siste, da jeg fikk BB30 med spiral i stål. Det eneste som gjør meg bittelitt skeptisk til kobber, er at kobberspiralen er gullende ren og blank når du tar den ut av vørteren. Gjett hvor det ble av all gørra på spiralen!
|
|
|
|
|
Loggført
|
"De levde som ville dyr, de hverken røkte eller drakk!" Axel Sandemose
|
|
|
|
Bernts
|
 |
« Svar #45 på: tir 13 des 2011, 11:52:06 » |
|
Min kobberspiral er gullende ren og blank før jeg har den i vørteren,,, Det som er av gugge vasker jeg av med star-san..
|
|
|
|
|
Loggført
|
I maltens rike, er vi alle like.
|
|
|
|
Svein Erik
|
 |
« Svar #46 på: fre 27 jan 2012, 09:54:49 » |
|
Vurderer hva jeg skal foreta meg i forhold til å få mer effektiv kjøling. Har en slik liten dyppkjøler de selger på V&B, og den bruker 45 minutter på en 60 liters batch.
Det jeg lurer på er om jeg skal lage en motstrømskjøler, eller om jeg bare skal lage en mye større dyppkjøler. Vurderer de 25 meterslengdene BT har.
Noen som har synspunkter på dette!
10 x 0,8 25 m 1399,- 12 x 1,0 25 m 1799,- 15 x 1,0 25 m 2399,-
|
|
|
|
|
Loggført
|
”Det er den draumen me ber på, at noko vedunderleg skal skje, ..” Olav H Hauge
|
|
|
|
magne1972
|
 |
« Svar #47 på: fre 27 jan 2012, 10:04:22 » |
|
45 min. på 60 liter. Hvis du rører, eller har sirkulasjon i tillegg, går det veldig mye raskere. 
|
|
|
|
|
Loggført
|
if you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem
|
|
|
|
Svein Erik
|
 |
« Svar #48 på: fre 27 jan 2012, 10:23:05 » |
|
Hva slags sirkulasjon tenker du på da?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
magne1972
|
 |
« Svar #49 på: fre 27 jan 2012, 10:40:36 » |
|
Sirkulere vørteren, eller som jeg gjør. Rører i vørteren under kjøling av og til. Jeg forkorter tiden betraktelig, og lar den være i ro siste kvarteret for bunnfelling.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Oddvar Demmo
|
 |
« Svar #50 på: fre 27 jan 2012, 10:48:37 » |
|
Tror ikke du skal satse på mer enn 5 meter men istedet flere kveiler, fx. 2x5 meter 12mm så går det på 10 min. vinterstid. EDIT: Med omrøring.
|
|
|
|
|
Loggført
|
S. Oddvar Demmo
|
|
|
|
Svein Erik
|
 |
« Svar #51 på: fre 27 jan 2012, 12:18:19 » |
|
Tenker du da på at motstanden blir større hvis den blir 20m?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
FrodeSy
|
 |
« Svar #52 på: fre 27 jan 2012, 12:22:02 » |
|
Vil tru at Oddvar tenker på at med t.d. 20 meters lengde, så vil vatnet som kjem ut ha betydeleg høgare temperatur enn ved 5 meters lengde. Ergo at ein får meir effektiv kjøling ved kortare kjølespiral.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
bjønn
|
 |
« Svar #53 på: fre 27 jan 2012, 12:47:33 » |
|
Vil tru at Oddvar tenker på at med t.d. 20 meters lengde, så vil vatnet som kjem ut ha betydeleg høgare temperatur enn ved 5 meters lengde. Ergo at ein får meir effektiv kjøling ved kortare kjølespiral.
Dette er feil slutning. At kjøjevatnet er varmt viser at det kjem ut mykje varme, og det er god kjøling.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Espen Unnvik
|
 |
« Svar #54 på: fre 27 jan 2012, 12:55:30 » |
|
Dette er riktig slutning..... Når kjølevannet er begynt å bli varmt vil de siste meterne av kjølespiralen være lite effektiv.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Du kan leve helt fint....uten å klare deg.
|
|
|
|
Svein Erik
|
 |
« Svar #55 på: fre 27 jan 2012, 13:04:03 » |
|
Vil nok tro at to løp på 10 er mer effektivt enn ett på 20, ja. Men så blir det litt mer ball å lage til. Det var ingen som tente på motstrømsalternativet. Har ikke blitt helt enig med meg selv om valg av det ene eller andre! 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
bjønn
|
 |
« Svar #56 på: fre 27 jan 2012, 13:08:47 » |
|
Det er rett at kjøleeffekten pr. meter spiral er størst ved korte lengder, men ikkje pr. liter kjølevatn. Eller sagt på ein annan måte: kjøletida går ned med aukande lengde på spiralen.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
bjønn
|
 |
« Svar #57 på: fre 27 jan 2012, 13:17:16 » |
|
Det anar meg at eg ikkje har fått med meg det som diskusjonen går på lenger oppe i tråden, men ein kan jo ikkje rekke det når ein samstundes skal følge med på NM-sprinten.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Oddvar Demmo
|
 |
« Svar #58 på: fre 27 jan 2012, 13:58:14 » |
|
Du må få deg sunnere interesser bjønn, og da er TV ubrukelig.  Mange antydninger om hva jeg tenker på  men det er klart at et langt rør slipper igjennom mindre vann enn et kort, dermed blir det mindre kjøling. Et langt rør vil også for det meste inneholde vann med samme temp som vørten, det har ingen hensikt. Til slutt er det bare å se på oljekjølere, radiatorer, vørtkjølere, de har mange korte rør.
|
|
|
|
|
Loggført
|
S. Oddvar Demmo
|
|
|
|
gustavf
|
 |
« Svar #59 på: fre 27 jan 2012, 20:25:25 » |
|
Hva slags sirkulasjon tenker du på da?
Sirkulasjon rundt kjøleren løser du lett med minimale mengder muskelkraft eg ei desinfisert sleiv.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Frisk doft av citrus, av den typen Wunderbaum-producenterna förgäves letat efter i sina laboratorier i tre generationer.
|
|
|
|
magne1972
|
 |
« Svar #60 på: fre 27 jan 2012, 20:37:39 » |
|
Sleiv er tingen  Og kjøletida går ikkje ned med økende lengde på spiralen. (den gjør det til en grense avhengig av diameter og gjennomstrømming, temperatur på kjølevann og diverse) Etter den grensen er nådd er resten borkastet kobber. To sløyfer løser dette, men som sagt man kommer langt med sleiv. Kjøler ned 30 liter fra kok til 20-30 grader på 10 min +\- og bruker 10 meter 8mm drivstoffrør fra Biltema. De siste gradene ned til 14-15 tar lengere tid grunnet jeg ikke rører, og at temperaturen på kjølevannet og vørteren ikke er så forskjellig. En ilustrasjon er at varmt vann fryser raskere enn kaldt vann...
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Svein Erik
|
 |
« Svar #61 på: fre 27 jan 2012, 21:41:48 » |
|
En annen sak er jo at det hele tiden har vært understreket at lokket bør ligge på under kjølingen av hensyn til infeksjonsfaren. Samt at å røre så mye øker faren for oksydering! 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Torga
|
 |
« Svar #62 på: fre 27 jan 2012, 21:59:15 » |
|
En annen sak er jo at det hele tiden har vært understreket at lokket bør ligge på under kjølingen av hensyn til infeksjonsfaren. Samt at å røre så mye øker faren for oksydering!  Foreslår en avstemming hær på forumet hvor alle kan stemme over om de har opplevd oksidert øl. 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
magne1972
|
 |
« Svar #63 på: fre 27 jan 2012, 22:24:39 » |
|
En annen sak er jo at det hele tiden har vært understreket at lokket bør ligge på under kjølingen av hensyn til infeksjonsfaren. Samt at å røre så mye øker faren for oksydering!  Jeg bruker sleiv, ikke visp 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
bjønn
|
 |
« Svar #64 på: fre 27 jan 2012, 22:47:21 » |
|
Magne 1972 skriv over: "Og kjøletida går ikkje ned med økende lengde på spiralen. (den gjør det til en grense avhengig av diameter og gjennomstrømming, temperatur på kjølevann og diverse) Etter den grensen er nådd er resten borkastet kobber. ......"
Dette er eit bra tema viss det er om å gjera å halde diskusjon igang. Det er rett at kjølevatnet kan bli så varmt på veg gjennom spiralen at det ikkje er nokon effekt av den siste lengda ut gjennom røret. Men viss ein kan auke gjennomstrøyminga betrar dette forholdet seg. Og når temperaturen i kjelen går ned, vil meir og meir av den lange spiralen komme til nytte. Så frå begynnelse til slutt vil det alltid vera slik at "kjøletida går ned med aukande lengde på spiralen".
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Oddvar Demmo
|
 |
« Svar #65 på: fre 27 jan 2012, 23:24:21 » |
|
Men det betyr ikke at en lang spiral kjøler raskere enn flere korte.
|
|
|
|
|
Loggført
|
S. Oddvar Demmo
|
|
|
|
magne1972
|
 |
« Svar #66 på: fre 27 jan 2012, 23:29:33 » |
|
Flere korte vil selvfølgelig kjøle raskere, pga større forskjell på temperaturen på kjøleveska og vørteren, høyere gjennomstrømming og lik overflate (gitt samme totale lengde) Dermed vill også antall liter kjøleveske brukt til nedkjøling være mindre fordi effektiviteten over tid også vill være høyere. Rimelig elementært. 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Svein Erik
|
 |
« Svar #67 på: man 30 jan 2012, 07:40:16 » |
|
Brygget i går, og kjøletida gikk ned fra 45 til 29 minutter med jevn røring. Så det hjelper jo godt på det. Men det blir nok ny kjøler uansett!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|