Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tor 24 mai 2012, 21:07:11

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95409 innlegg i 8949 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Utstyr  |  Emne: Hjemmelaget magnetrører 0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] 2  Alle Skriv ut
Skrevet av Emne: Hjemmelaget magnetrører  (Lest 2966 ganger)
Yders
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil
« på: ons 6 feb 2008, 22:49:03 »

Hei,

i dag ferdigstilte jeg magnetrøreren min, er veldig fornøyd, derfor vil jeg dele gleden med dere! Det er veldig mange oppskrifter på
hjemmesnekrede rørere der ute (jeg brukte denne: http://brewiki.org/StirPlate), nettopp derfor kan ikke en til gjøre mye skade. Lover å være kortfattet!

Deler:
- 12 V pc vifte (min er 0.34 A -> 4 W, tatt fra en utrangert pc på vei til Afrika...)
- 2 stk Magneter (Elfa nr: 37-520-52   29.90.- stk + mva)
- Plater (heldig og fikk plexiglass av favorittverkstedet mitt angel)
- skruer (messing er ikke magnetisk, mitt oppsett blir nok påvirket av metallskrune jeg har festa vifta med)
- strømforsyning (f.eks fra en avdanka avdanka skanner)

Krets som gjør det mulig å variere spenningen (farten) til pc vifte
- (Panel) potensiometer 1k Ohm (eks : Elfra 64-258-13       15.50.-+mva)
- LM317T (Elfa 73-266-64    8.5.- +mva), som bildet viser har jeg skrudd på en (kanskje overflødig) bit metall for kjøling på denne, fant biten sittene på en LM fetter i afrika pcen..
- Kapasitans 0.1 microFarad
- Kapasitans 1 microFarad
- Resistans 100 Ohm

Så noen bilder (vet ikke om den virker i vørt, men i skittene labbøtter med vann og UiOs lille rørepinne er jeg sikker på at den virker!).
Edit: jøss så crappy bildene ble.. det var alt jeg fikk plass til cheeky

Tror sterkere vifte (samme 12 V, men mer Ampere) og større rørepinne (gleder meg til å prøve min egen) er veien å gå for de som virkelig vil lage liv i mer enn 5 liter..

Yngve
(takk for hjelpen Ola og Olav!)

* DSC01476.JPG (114.33 KB, 1944x2592 - vist 993 ganger.)

* DSC01478.JPG (111.41 KB, 2592x1944 - vist 987 ganger.)

* DSC01480.JPG (108.38 KB, 2592x1944 - vist 991 ganger.)

* DSC01483.JPG (108.55 KB, 2592x1944 - vist 990 ganger.)

* DSC01495.JPG (111.35 KB, 2592x1944 - vist 1185 ganger.)
Loggført
Steinarja
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Andenes

Vis profil WWW
« Svar #1 på: tor 7 feb 2008, 02:02:15 »

Takk for innlegget.
Driver å finner ut av hvordan jeg skal lage en magnetrører, så dette kom godt med Cheesy
Loggført
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #2 på: tor 7 feb 2008, 16:40:52 »

amen

Husflid = grym vortex !

PS: Webmaster hvisker i øret mitt at bildene ville blitt finere om de ikke var så uhorvelig store!
Loggført

"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer."
Arnold Schwarzenegger
Riis'en
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Drammen

Vis profil WWW
« Svar #3 på: man 21 jul 2008, 19:38:30 »

Spennende... Dette må prøves Smiley
Loggført

Lieber einen Bauch vom Saufen als einen Buckel vom Arbeiten
Nord
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Vestfold

Vis profil
« Svar #4 på: man 28 jul 2008, 11:22:27 »

Hva brukes dette til??

Har overdratt noen fra jobben da jeg jobber på Laboratorium.. Wink
Loggført
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #5 på: man 28 jul 2008, 14:55:00 »

De brukes (i ølbryggingen) til gjærstartere. Man setter starteren på magnetrøreren og får rørt inn luft under hele dyrkingen av gjær. Dette gir en større mengde gjær enn om man ikke bruker rører. Et relativt godt alternativ til magnetrører er å riste på starteren så ofte som mulig.

Forresten, hvis du har fått tak i flere, er du interessert i å selge? Send meg gjerne en PM.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Nord
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Vestfold

Vis profil
« Svar #6 på: tir 29 jul 2008, 07:15:49 »

Jeg skal dra hjem å sjekke i kjemisakene mine når jeg får tid, så kan jeg gi deg en tilbakemelding på om jeg har en ekstra. :-)
Loggført
Riis'en
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Drammen

Vis profil WWW
« Svar #7 på: søn 3 aug 2008, 22:43:31 »

Her noen bilder fra en veldig enkel og hjemmelaget magnetrører. Hadde egentlig lyst til å lage en krets for å justere hastigheten, men det er vel ikke vits i å kjøre på noe annet en full guffe; som Yders pressiserer.   laugh

Jeg brukte en boks for brennbare cd'er.
Vifta er en 0,56A pc vifte.
Magnetene er de samme som "Yders" har, fra Elfa. (Elfa nr: 37-520-52   29.90.- stk + mva)
Strømforsyninga som jeg satte en lite bryter på transformerer til 12V - 2,0A

Bruker en skrue som rørepinne, så jeg får ikke den optimale vortexen.
Peace of cake... bare spør hvis noen trenger detaljer. Jeg har selv sitti timesvis forran nettet for å skjønne meg på dette. Fin måte å lære på men det er jo ikke vits å finne opp kruttet på nytt.
Så enkelt kan det gjøres.  Grin

* motor og lokk.jpg (40.07 KB, 461x346 - vist 857 ganger.)

* uten lokk.jpg (34.74 KB, 461x346 - vist 856 ganger.)

* vortex.jpg (29.48 KB, 461x346 - vist 853 ganger.)
Loggført

Lieber einen Bauch vom Saufen als einen Buckel vom Arbeiten
Yders
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil
« Svar #8 på: søn 3 aug 2008, 23:11:16 »

Imponerende!

Og det med en skrue!

Ja, den kretsen ser fin ut, men full guffe er tingen. Snart lurer du på hva en kraftigere vifte kan utrette...

En fin rørepinne er alt du mangler. På en annen side nyter du sikkert å vasker hver rille på skruen Wink

Yders

Loggført
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #9 på: man 4 aug 2008, 09:14:41 »

Jeg kan tenke meg at skruen skraper opp glasskolben din så det er nok lurt å bruke en rørepinne, eller å kapsle inn skruen med en hard lim som ikke gir fra seg kjemikalier.
Loggført

Arnold Schwarzenegger
Dag
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Asker

Vis profil
« Svar #10 på: lør 18 okt 2008, 10:54:08 »

Unnskyld et impertinent spørsmål fra en fersking, men hvorfor i all verden trenger noen som helst en magnetrører?
Med andre ord, hva brukes den til?
Loggført

"De levde som ville dyr, de hverken røkte eller drakk!" Axel Sandemose
janh
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Skien

Pilotbrewer

Vis profil
« Svar #11 på: lør 18 okt 2008, 11:01:21 »

Dette er en hobby med en del "gadgets". Men det meste har noe for seg. Magnetrører brukes i/til starter for å dyrke fram gjærceller. Det er flere måter å gjøre det på, men jeg tror magnetrører er blandt det mer effektive. Så unnskyldingen for alt innkjøp er: Lage enda bedre øl.

Jan H Fjeld
 Wink
Loggført

Jan H Fjeld
Gårdsbrygg

Any landing you can walk away from is a good one.
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #12 på: lør 18 okt 2008, 11:21:01 »

Du kan søke på magnetrører i forumet (eller klikk her) for å få litt innsikt i grunnen. Har selv ikke brukt en slik rører men skjønner godt at det kan gi gode resultater når det gjelder å lage gjærstartere.

Men, som begynnende brygger ville jeg ikke hengt meg opp i en magnetrører, det finnes sånt sett mer grunnleggende ting å bli kjent med først  brygging.
Loggført

Arnold Schwarzenegger
Dalaker
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #13 på: ons 29 apr 2009, 11:48:53 »

Vi trenger noen start-tips her.

Vi er to stykker som har prøvd å lage en magnetrører etter beskrivelsene på denne siden, men har ikke fått til noe særlig. Våre første forsøk slo antagelig feil på grunn av for svake magneter. Vi har nå fått tak i to neodyn-magneter fra Clas Ohlson, med gjennomgående hull og oppgitt løftekraft på 10kg. Heller ikke nå får vi det til å funke. Jeg sendte en e-post til Elfa i går og spurte om løftestyrke på deres 37-520-52-magneter, men fikk til svar at de ikke opererte med slike standarder da dette avhenger av "vilket material man ska lyfta och tjockleken på detta material." Det er derfor vanskelig å si noe om hvor sterke våre magneter er sammenlignet med disse. Men kvalitativt kan vi si at de er veldig vanskelig å dra fra hverandre, og at en skrue sitter som klistra fast.

En viktig detalj for Clahs-Ohlson magnetene er at de på et eller annet vis er konstruert slik at de har en (tilsynelatende) sterkere nordpol enn sørpol. Ting festes mye kraftigere til fram enn baksiden av magneten. Dette betyr at ved bruk av magnetisk rørepinne får vi en sterk og en svak magnet dersom den ene snus på hodet. Ved bruk av skrue har ikke dette noe og si, siden to Nord-poler vil fungere bra til å holde skruen fast.

Ofte får vi en god start, men etter noen sekunder slenges røremagneten/skruen (har prøvd begge deler, og også binders) ut til siden, og blir stående og vibrere, eller dilte rundt i kaotiske bevegelser. På lab-type magnetrørere har vi erfart at magneten nærmest kan kastes på en rører i fart og så snurre fint. Må folks hjemmelagde magnetrørere startes opp sakte og rolig, eller kan man for eksempel sette en kolbe med magneten oppi på en magnetrører som allerede er i gang med godt resultat? Vi finner også at lab-type magnetrørere ikke synes å bruke spesielt sterke magneter når vi sammenligner hvor godt f.eks. en skrue henger fast i denne sammenlignet med våre magneter.

Vifta vi bruker er for øvrig en 15 Watts 220V Papst-vifte, 120mm, med spenningsregulator.

Hvor stor avstand bruker folk mellom magnetene sine og røreplata? Vi mistenker at dette er den kritiske størrelsen her. På BrewWiki-linken har han en ganske stor avstand, jeg kan ikke fatte annet enn at han må ha brukt supersterke magneter.

En annen parameter er avstanden mellom magnetene, og forholdet mellom denne avstanden og lengden på rørepinnen. Med lang avstand i forhold til lengden på pinnen har vi erfart at rørepinnen finner et stabilt punkt sentrert over den ene magneten, i motsetning til at hver ende av rørepinnen er plassert over hver sin magnet. Noen ganger har vi også observert at rørepinnen "henger fast" i den ene enden i den ene magneten, mens den andre enden vender vekk fra rotasjonssentrum, dratt bort av sentripetalkraften.
Loggført

You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of a football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer.
Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Saltdal/Skjerstad Nordland

Praha 2007

Vis profil
« Svar #14 på: ons 29 apr 2009, 12:23:19 »

Vi trenger noen start-tips her.

Vi er to stykker som har prøvd å lage en magnetrører etter beskrivelsene på denne siden, men har ikke fått til noe særlig. Våre første forsøk slo antagelig feil på grunn av for svake magneter. Vi har nå fått tak i to neodyn-magneter fra Clas Ohlson, med gjennomgående

Disse magnetene har sørdpol i sentrum og nordpol i ytterkant og ikke på den ene eller andre siden, derfor får du effekten du beskriver med at de henger bedre på den ene siden enn den andre.
Jeg har selv ikke begynt på magnetrører nettopp pfa. magneter.
Men jeg vil tro at en tung røremagnet som ikke er balansert godt vil fort slenge ut pga. større sentrigugalkraft.
Loggført

S. Oddvar Demmo
Sider: [1] 2  Alle Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Utstyr  |  Emne: Hjemmelaget magnetrører « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!