|
Aleksander87
|
 |
« på: ons 5 okt 2011, 11:10:21 » |
|
Dette er min magnetrører. Venter på Erlenmeyerkolbe og magnet, så gjenstår å se hvor godt/om den funker. Kan jo skrive hva den er laget av:
Koblingsboks (Biltema) 230V, 30W vifte (Clas Ohlson) Dimmer (freebie) To stk neodym-magneter, 20mm, heftekraft på 10kg hver (Clas Ohlson) Pinneskrue M6x76 mm (Clas Ohlson) Låsemutter (Clas Ohlson) Strømkabel (Hadde liggende) To-komponents epoxylim (Hadde liggende)
Når jeg har fått resten kan jeg sikkert legge ut en film. Jeg er selv spent på hvor godt den funker.
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
igniztion
|
 |
« Svar #1 på: ons 5 okt 2011, 11:36:51 » |
|
Ser bra ut. Har leita etter en egnet boks selv, så jeg må visst ta en tur innom Biltema. Jeg baserer meg på en PC-vifte og endel annet snacks fra DealExtreme, men det blir i samme bane som denne.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Furtebua Bryggebu - in progress.
|
|
|
|
Aleksander87
|
 |
« Svar #2 på: ons 5 okt 2011, 12:40:08 » |
|
Alltid gøy å lage ting selv. Her er det funksjon før form.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Georg J.
|
 |
« Svar #3 på: lør 5 nov 2011, 11:09:01 » |
|
Hei  Har du fått testa vidunderet? Må nesten starte med flytende gjær snart, og har både Clas Ohlson og Biltema i traktene. 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Vistad
|
 |
« Svar #4 på: lør 5 nov 2011, 11:58:57 » |
|
Her er min hjemmesnekret. Drar fint 3 liter. Har også montert en ekstra vifte på regulatoren for å sirkulere lufta i gjæringsskapet (400l fryseboks) Liker den gjennomsiktige boksen fra Biltema. Kunst å se hva som skjer... Neida den passet i størrelse og var billig. Funksjon før form som sagt  Gjenstår litt bygging. Litt løse ledninger her og der...
|
|
|
|
|
Loggført
|
Til gjæring: PåskeAPA Bitter Stone 15th Escondidian Black IPA klone
På flaske/fat: XmasPorter GranPils CascadeIPA
|
|
|
|
|
|
Vistad
|
 |
« Svar #6 på: lør 5 nov 2011, 12:16:33 » |
|
Så absolutt. Kjør på. Min funker kjempebra til formålet. Måtte som sagt få litt avstand fra magnetene til vifta pga magnetene. Den dro bedre da.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Til gjæring: PåskeAPA Bitter Stone 15th Escondidian Black IPA klone
På flaske/fat: XmasPorter GranPils CascadeIPA
|
|
|
|
|
|
Aleksander87
|
 |
« Svar #8 på: søn 6 nov 2011, 15:11:39 » |
|
Hei  Har du fått testa vidunderet? Må nesten starte med flytende gjær snart, og har både Clas Ohlson og Biltema i traktene.  Jeg venter på magnet fra statene, så har ikke fått prøvd den ennå. Klarer nesten ikke vente! Spennende å se om det funker. Litt bekymret for om viften går for fort.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Bjarte H
|
 |
« Svar #9 på: søn 6 nov 2011, 15:48:19 » |
|
Har du et artikkelnummer eller en link til vifta ? 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Den eneste snarveien er å ta omveien og effektivisere den!
|
|
|
|
Georg J.
|
 |
« Svar #10 på: man 7 nov 2011, 22:38:56 » |
|
Ble litt ivrig, og slakta en gammel pc fra jobb og en mobillader. Funka jo kjempefint uten å koste en eneste krone  Nå er det bare å få skaffet et kabinett med litt WAF faktor 
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Aleksander87
|
 |
« Svar #11 på: tir 8 nov 2011, 08:59:24 » |
|
Har du et artikkelnummer eller en link til vifta ?  Jeg finner den ikke på nettsiden til Clas Ohlson, men slår du opp på "vifte" i katalogen deres skal den finnes der. Kan se om jeg finner sidenummer når jeg er hjemme. Kostet i overkant av 150 kr tror jeg.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Bjarte H
|
 |
« Svar #12 på: tir 8 nov 2011, 10:17:09 » |
|
Har du et artikkelnummer eller en link til vifta ?  Jeg finner den ikke på nettsiden til Clas Ohlson, men slår du opp på "vifte" i katalogen deres skal den finnes der. Kan se om jeg finner sidenummer når jeg er hjemme. Kostet i overkant av 150 kr tror jeg. Da skal jeg klare å finne den 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Knut André
|
 |
« Svar #13 på: tir 8 nov 2011, 10:52:30 » |
|
Jeg prøvde med samme magneter som Aleksander på min magnetrører, men det gikk ikke. På magnetene fra CO kan du ikke "bestemme hvilken pol du vil ha" ved å snu den; så den får ikke holdt begge endene av rørepinnen.
Byttet ut med mer egnete magneter fra en hobbybutikk fungerte det bra.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Ravelsveita Yoctobryggeri
|
|
|
|
bidland
|
 |
« Svar #14 på: tir 8 nov 2011, 13:56:00 » |
|
Jeg prøvde med samme magneter som Aleksander på min magnetrører, men det gikk ikke. På magnetene fra CO kan du ikke "bestemme hvilken pol du vil ha" ved å snu den; så den får ikke holdt begge endene av rørepinnen.
Byttet ut med mer egnete magneter fra en hobbybutikk fungerte det bra.
Antakelig fordi det er en magnet med en jernkrets rundt, tilsvarende et magnetsystem til en høyttaler. Men her er luftspalten fylt med lim. Jernet leder magnetismen til spalten, slik at man får veldig høy flukstetthet her. Nord og sørpol er på hver sin side av spalten, ikke på hver side av hele magnetsystemet. Magnetfeltet er mye svakere utenfor spalten, så jeg kan godt tenke meg at det vil være vanskelig å komme så nært med rørepinnen at man får god kopling.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
MegaTrond
|
 |
« Svar #15 på: ons 16 nov 2011, 18:49:57 » |
|
Heisann Laget meg en magnetrører jeg også  Brukte en vifte fra en steingammel pc, litt plexiglass, Lego, en Arduino og litt elektronikk. Bestilte magneter og rørepinne fra ebay. Testet den i dag med 3L vann i kolben jeg nettopp fikk fra Bryggselv.no. Drar en grei virvel men blir spennende og se hvordan den funker på en skikkelig starter 
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Aleksander87
|
 |
« Svar #16 på: ons 11 jan 2012, 14:19:38 » |
|
Nå har jeg etter mye venting endelig fått både rørepinn og nye magneter. Funker bra med 1 liter. Ikke så bra med to, må gjøre noen justeringer.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Aleksander87
|
 |
« Svar #17 på: ons 11 jan 2012, 20:14:24 » |
|
Er dette en godkjent virvel? Øker jeg hastigheten på viften flyr pinnen av.
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Rune Alm
|
 |
« Svar #18 på: ons 11 jan 2012, 21:43:40 » |
|
Det fungerer vel greit dette, men har forsket litt på forskjellige rørepinner. Det virker som om det er mye bedre å bruke en liten rørepinne. Den sitter som støpt omtrent uansett turtall og du får en liten og dyp vortex. Med en lang rørepinne får du en vid og grunn vortex og det er vanskelig å få rørepinnen til å sitte. Var jeg deg ville jeg prøvd med en rørepinne på omtrent halve lengden av det du har nå, da skal du se at det fungerer bra og stabilt.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
jølle
|
 |
« Svar #19 på: ons 11 jan 2012, 23:17:45 » |
|
Da har jeg etter inspirasjon fra flere her benyttet en Biltema boks. Resten er deler fra skuffen; HD magnet, 120 mm vifte, vifteregulator og en powerswitch. Strømforsyningen er en 12V jeg hadde liggende. Synes hjulmagneten ga best resultat, og den klarer fint 2L. 
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
olavgn
|
 |
« Svar #20 på: tor 12 jan 2012, 01:36:13 » |
|
Er dette en godkjent virvel? Øker jeg hastigheten på viften flyr pinnen av.
Man trenger vel strengt talt ikke mer enn et smilehull i toppen, så dette gjør i alle fall nytten! Blir vortexen for kraftig gjør den mer skade på gjæren enn nødvendig.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Spis gul snø. Det kan være øl.
|
|
|
|
Bjarte H
|
 |
« Svar #21 på: tor 12 jan 2012, 01:45:31 » |
|
Blir vortexen for kraftig gjør den mer skade på gjæren enn nødvendig.
Å. Har du noen kilder på dette?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
olavgn
|
 |
« Svar #22 på: tor 12 jan 2012, 01:49:13 » |
|
Ikke for hånden, nei, husker ikke heilt hvor jeg leste det. Men kan jo kikke litt rundt. Godt mulig det bare er ein myte  Mange av de ute og går når det kommer til brygging.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Spis gul snø. Det kan være øl.
|
|
|
|
Torga
|
 |
« Svar #23 på: tor 12 jan 2012, 07:46:25 » |
|
Blir vortexen for kraftig gjør den mer skade på gjæren enn nødvendig.
Å. Har du noen kilder på dette? Gahr har vist uttalt seg om dette her på forumet. Jeg har bestilt denne fra MoreBeer. Når det gjelder hastigheten på røreren, så trenger man ikke å ha en vortex som går hale veien ned til bunnen. Det viktigste er at det er bevegelse i starteren slik at CO 2 røres ut og at væsken sirkulerer nok til at overflaten skiftes ut. Da får man tilfredsstillende oksygenopptak. Man trenger ikke egentlig mer enn et godt "smilehull" på toppen for å oppnå dette.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
gustavf
|
 |
« Svar #24 på: tor 12 jan 2012, 08:08:00 » |
|
At man ikke trenger kraftig vortex er en ting, men olavgn sa vel at det skulle være skadelig, som høres mest av alt ut som ei hjemmebryggermyte.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Frisk doft av citrus, av den typen Wunderbaum-producenterna förgäves letat efter i sina laboratorier i tre generationer.
|
|
|
|
Torga
|
 |
« Svar #25 på: tor 12 jan 2012, 11:56:03 » |
|
Det kan stamme fra dette innlegget. ..... Videre kan magnetrøreren være hård mot gjærcellene . Jeg bruker lagergjær fra Weihenstephan og den blir veldig fast i bunnfallet. Jeg tenkte meg ikke om og ristet den ikke opp men kjørte magnetrøreren direkte. Resultatet var at 90% av gjærcellene ble knust....
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Aleksander87
|
 |
« Svar #26 på: fre 13 jan 2012, 10:49:01 » |
|
Da har jeg etter inspirasjon fra flere her benyttet en Biltema boks. Resten er deler fra skuffen; HD magnet, 120 mm vifte, vifteregulator og en powerswitch. Strømforsyningen er en 12V jeg hadde liggende. Synes hjulmagneten ga best resultat, og den klarer fint 2L.  Se der ja! Hjulmagneten så ikke dum ut. Har du et bilde fra innsiden av røreren din? Interessert i å se hvordan du har gjort det.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
jølle
|
 |
« Svar #27 på: fre 13 jan 2012, 11:02:35 » |
|
Da har jeg etter inspirasjon fra flere her benyttet en Biltema boks. Resten er deler fra skuffen; HD magnet, 120 mm vifte, vifteregulator og en powerswitch. Strømforsyningen er en 12V jeg hadde liggende. Synes hjulmagneten ga best resultat, og den klarer fint 2L.  Se der ja! Hjulmagneten så ikke dum ut. Har du et bilde fra innsiden av røreren din? Interessert i å se hvordan du har gjort det. Bilder skal bli. Skal "rydde" litt i kabelsalaten først.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
jølle
|
 |
« Svar #28 på: tir 17 jan 2012, 22:13:31 » |
|
Et par bilder av magnetrøreren innvendig. (enda litt lange kabler, som jeg sikkert korter med en dag jeg har lite å gjøre...)
Viften er snudd i anledning bildet, så man kan se plassering av magnet. Måtte legge to skiver i mellom vifte og magnet for at vifta skulle orke å dra rundt. Skivene er harddiskplater.
Jeg har benyttet en vifteregulator fra Zalman jeg hadde liggende. Slik jeg har erfart er man helt avhengig av en regulator for å få rett hastighet på vifta til magneten man bruker. Jeg har testet med både magnetpinnen og hjulet, hvor magnethjulet fungerte klart best.
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Torvald
|
 |
« Svar #29 på: tir 17 jan 2012, 22:30:40 » |
|
Her var det mange bra DIY rørere @Jølle: Fin vortex på 2 liter! har du linker til kva du har kjøpt?
|
|
|
|
|
Loggført
|
Vestbrygg.no
|
|
|
|
|
|
AudunWS
|
 |
« Svar #31 på: ons 18 jan 2012, 06:34:38 » |
|
Den så bra ut, Jølle! Hvordan fester du vifta, helt opp til lokket?
|
|
|
|
|
Loggført
|
/Audun
|
|
|
|
jølle
|
 |
« Svar #32 på: ons 18 jan 2012, 07:38:56 » |
|
Den så bra ut, Jølle! Hvordan fester du vifta, helt opp til lokket?
Jeg har limt fast en filterramme til 120mm vifte som vifta sitter godt fast i. Jeg kommer til å skru fast vifta i lokket, slik at den ikke løsner.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Aleksander87
|
 |
« Svar #33 på: ons 18 jan 2012, 21:07:50 » |
|
Jeg må prøve ut tannhjulsmagnet ser jeg. Viften er på 30-40 watt, så den skal være sterk, samme er magnetene.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ugelvik
|
 |
« Svar #34 på: lør 21 jan 2012, 11:31:41 » |
|
Fiksa meg magnetrører selv: http://imgur.com/0DCN1. Viftekontroller fra dealextreme, 30mm rørepinne fra vinogbar, vifte + harddiskmagnet fra gammelt utstyr og resten fra clas. Ser ut til å fungere supert 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Bjarte H
|
 |
« Svar #35 på: lør 21 jan 2012, 23:37:09 » |
|
Så enkelt kan det gjøres. Denne snurrer på tredje året 
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
GeirH
|
 |
« Svar #36 på: tir 24 jan 2012, 17:22:20 » |
|
Her er vår magnetrører i aksjon - lagd med utrangert pc-vifte, magnet fra en gammel harddisk, kabinettet til en død trådløsrouter, rørepinne fra ebay (ca 1") og unødvendig stor strømforsyning ;-)
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Trond Svanøe
|
 |
« Svar #37 på: tir 7 feb 2012, 21:21:03 » |
|
Vel vitende om at jeg nå demonsterer håpløse elektroferdigheter: hvordan kobler man til strømforsyningen på enklest mulig vis? tenkte å bruke en gammel mobillader her, den har en svart og en hvit ledning. Viften har en svart, en hvit og en rød. 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Beant
|
 |
« Svar #38 på: ons 8 feb 2012, 10:52:45 » |
|
Det var jammen ikke godt å si. Er det ei PC-vifte? Trodde "standaren" var svart/rød/gul der svart er minus og gul er pluss, mens rød er avlesing av hastighet.
Dersom du finner noe data på vifta går det sikkert å søke dette opp, hvis ikke blir det vel "prøv til det virker" som gjelder, (eller noen andre faktisk vet dette), og da hadde jeg tippet at hvit er pluss sammen med svart minus. Pluss/minus på strømforsyninga finner du ved hjelp av et multimeter.
|
|
|
|
|
Loggført
|
APA, Pils, Bayer og Wit på fat, Juleøl og Stout på flaske
|
|
|
|
MortenBo
|
 |
« Svar #39 på: ons 8 feb 2012, 11:06:28 » |
|
Three-Wire Connectors The three-wire configuration includes a Molex connector to accommodate three wires. They are: black for ground, red for positive DC and yellow for the output tach from the fan. The tach line provides RPM information back to the computer.
Så om du vil ha en bryter på det hele kobler du den inn på den røde ledningen. Billige vippebrytere fås på CO eller Biltema 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Gi meg, gi meg en bayer.... Jeg føler meg så edru, du må hjelpe meg på vei...
|
|
|
|
Beant
|
 |
« Svar #40 på: ons 8 feb 2012, 13:54:36 » |
|
Trodde rød i molex-kontakter var +5V. Ja, ja, sånn går no dagan. Han har heller ikke gul (som i molex som oftest er +12V  ), men hvit. Uansett har du sikkert rett. Rød er pluss og ikke hvit.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
MortenBo
|
 |
« Svar #41 på: ons 8 feb 2012, 14:00:28 » |
|
bare googlet litt ;-) min er ikke ferdigbygd da jeg sksl ha hastighetskontroll på min så venter på noen deler. Men kan godt være at googlingen min var feil. kan sjekke i kjelleren etterpå hvordan det hele er på min pcvifte
|
|
|
|
|
Loggført
|
Gi meg, gi meg en bayer.... Jeg føler meg så edru, du må hjelpe meg på vei...
|
|
|
|
Beant
|
 |
« Svar #42 på: ons 8 feb 2012, 14:10:23 » |
|
He He. Ble også litt nyskjerrig nå og sjekket på en rører, og joda, svart er minus, rød er pluss og gul er tilkoblet en hvit leder på hastighetskontrolleren.
Litt forvirrende at de ikke kjører samme fargekoder over hele linja i PC-verdenen.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Trond Svanøe
|
 |
« Svar #43 på: ons 8 feb 2012, 15:43:07 » |
|
Er det da greit å bare fjerne plasten ytterst og tvinne ledningene sammen, eller? Og det er en pc-vifte ja.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|
|
Trond Svanøe
|
 |
« Svar #45 på: ons 8 feb 2012, 18:46:20 » |
|
Nå snurrer viften så flott:-) Takk for hjelpen  Så til neste spørsmål: noen som vet om en harddisk til bærbar pc like gjerne har en passende magnet som en harddisk til stasjonær?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ugelvik
|
 |
« Svar #46 på: tor 9 feb 2012, 10:07:15 » |
|
Nå snurrer viften så flott:-) Takk for hjelpen  Så til neste spørsmål: noen som vet om en harddisk til bærbar pc like gjerne har en passende magnet som en harddisk til stasjonær? Uten at jeg er helt sikker vil jeg si nei, jeg bruker personlig en magnet fra en slim 3.5" disk, og denne er betydelig mindre enn de jeg har sett i normale 3.5" disker. Derfor vil jeg egentlig bare anta at en laptopharddiskmagnet er enda mindre siden armen inne i harddisken (med lesehodet) trenger ikke være så stort.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ptrckschndr
|
 |
« Svar #47 på: tor 9 feb 2012, 18:05:56 » |
|
Akkurat kverka to vifter, hvor mange ampere er det på strømforsyningene deres? trodde 1000 mA skulle gå fint. Det kan vel ikke være magneten som kverker dem?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ugelvik
|
 |
« Svar #48 på: fre 10 feb 2012, 09:40:10 » |
|
Akkurat kverka to vifter, hvor mange ampere er det på strømforsyningene deres? trodde 1000 mA skulle gå fint. Det kan vel ikke være magneten som kverker dem?
Jeg bruker en slik 12v http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=161197588. Men bruker dog en viftekontroller på vifta som redusererer hastigheten en del. Har ikke hatt noe problem så langt.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Tommyf
|
 |
« Svar #49 på: tor 16 feb 2012, 18:35:15 » |
|
Kverka selv en en vifte i dag med denne 12v batteriladeren fra Biltema: http://www.Biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-612-V-37707/Skulle jo tro den kunne fungere som strømforsyning, eller er jeg helt på jordet? Var så desperat etter en magnetrører I DAG at jeg reiv ut magneten i min vel fungerende 250 gb hard disk og nappa ut vifta fra min pc. Har heldigvis en ekstra pc jeg kan bruke. (håper ikke det var noe viktig på hard disken...) Bestiller nye vifter i dag og prøver igjen.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
MudGun
|
 |
« Svar #50 på: ons 22 feb 2012, 18:35:27 » |
|
Har ein først ein sambuar som digger Lego, er WAF ein leik...  
|
|
|
|
|
Loggført
|
Happiness is a warm beer!
|
|
|
|
MudGun
|
 |
« Svar #51 på: ons 22 feb 2012, 18:39:20 » |
|
...kanskje dette blir betre.
|
|
|
|
Loggført
|
Happiness is a warm beer!
|
|
|
|
Bård
|
 |
« Svar #52 på: tor 23 feb 2012, 01:08:52 » |
|
Lekkert! Får assosiasjoner til lego starwars. (blitt mye av det med den stedlige 6åringen de siste par åra.:-) )
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Bård
|
 |
« Svar #53 på: tor 23 feb 2012, 01:09:23 » |
|
Lekkert! Får assosiasjoner til lego starwars. (blitt mye av det med den stedlige 6åringen de siste par åra.:-) )
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
EspenL
|
 |
« Svar #54 på: tor 23 feb 2012, 10:27:05 » |
|
Apropos barn, her er et forslag til alternativ aktivitet: Vi måtte jo bare lage en tornado på kjøkkenet da vi testet magnetrøreren i går  Litt mye bråk fra magneten, men det håper jeg ordner seg når jeg har justert ferdig.
|
|
|
|
|
Loggført
|
På flaske: London Porter Grenadier II Vestkyst IPA Cascade IPA Grenadier (Bombardier klone) Hop Porter løst inspirert av #3 2008/06 - London Porter
|
|
|
|
|
|
Trond Svanøe
|
 |
« Svar #56 på: man 27 feb 2012, 15:16:42 » |
|
Min magnetrører er av den enkle sorten. Magnetene kjøpt på vinogbar. Resten fra gammelt skrot. Kjekt med oksidert saft i kaffekannen 
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Bjarte H
|
 |
« Svar #57 på: man 27 feb 2012, 15:28:41 » |
|
Min magnetrører er av den enkle sorten. Magnetene kjøpt på vinogbar. Resten fra gammelt skrot. Kjekt med oksidert saft i kaffekannen  
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Krille
|
 |
« Svar #58 på: tir 28 feb 2012, 15:17:09 » |
|
Eg har ganske kraftige magneter(fra Elfa) i min hjemmelagde magnetrører. Da eg monterte de direkte på viften, så ville ikke viften røre på seg (sikkert noe med at magnetene virket inn på spolen). I alle fall, det hele løste seg da eg monterte en ganske stor metallring (skive, magnetisk) på viften, med de to magnetene oppå. Skal ikke si at eg skjønner det helt, men magnetene sluttet å virke inn på viften.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Man skal elske sitt øl!
|
|
|
|
EspenL
|
 |
« Svar #59 på: tir 28 feb 2012, 23:13:39 » |
|
Det er fordi magnetfeltet på undersiden ikke går gjennom til baksiden av metallet og istedet ledes inni metallet. 
|
|
|
|
|
Loggført
|
På flaske: London Porter Grenadier II Vestkyst IPA Cascade IPA Grenadier (Bombardier klone) Hop Porter løst inspirert av #3 2008/06 - London Porter
|
|
|
|