Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tor 24 mai 2012, 21:27:55

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95413 innlegg i 8949 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Utstyr  |  Emne: Enkel temperatur styring? 0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 2 [3]  Alle Skriv ut
Skrevet av Emne: Enkel temperatur styring?  (Lest 1525 ganger)
Asle S
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Vis profil
« Svar #30 på: tor 19 jan 2012, 17:41:33 »

Takk for tipset. Bytter nok ut glassplata i bunn med noe mer solid. og på den måten får ikke brygget like mye direkte lys fra en lampe.
Tror du en lyspære vil kunne varme nok hvis skapet står i en garasje? tenker spesielt kalde vinterdager (selv om de er sjeldne i stavanger..)

Noe sånt?
http://Biltema.no/no/Bygg/Belysning-og-lamper/Arbeidslampe/Arbeidslampe-38385/
Loggført

La humla suse
Vistad
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Sandefjord

Vis profil WWW
« Svar #31 på: tor 19 jan 2012, 18:24:36 »

Øleskapet mitt i garasjen har den. Holder fint 8ish grader.
vil tro det går greit med 60w for ale temp...
evt reptil varme pære fra ebay vil nok varme mer.
Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk
Loggført

Til gjæring:
PåskeAPA
Bitter
Stone 15th Escondidian Black IPA klone

På flaske/fat:
XmasPorter
GranPils
CascadeIPA
RawRoffe
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Jæløya

Vis profil
« Svar #32 på: fre 20 jan 2012, 00:49:08 »

Jeg holder ale-temp i en stor fryser med 40watts lyspære.(dog i funkislampe) Fryseren står i garasjen, den er 100% uisolert.

Med et så lite skap ville jeg tro 25-40w er helt ok.
Også en god idé å forsterke glassbunnen, feks bytte den med en plate med hull og legge en kabinettvifte under sammen med lampen.
Loggført
GeirH
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stokmarknes

Vis profil
« Svar #33 på: fre 20 jan 2012, 10:18:42 »

Vi bruker den 200W frostvakten i bunnen av kjøleskapet, og plagdes litt med jojo-temperatur til å begynne med. Frostvakten varmet opp, ble slått av ved ønsket temperatur, men temperaturen steg nok etter dette til at kjøleskapet ble slått på.

Jeg tenkte at kanskje jeg kunne redusere effekten litt, og endte opp med å sette en høyeffektsdiode i serie med ene fasen (slik at man i praksis får bare halvparten av sinuskurven, og derved halvparten av effekten), og da ble alt mye mere stabilt...

Etpar bilder her.

Edit: Tror det var noe a'la denne her jeg brukte
Loggført
FrodeSy
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Sjøholt

Vis profil
« Svar #34 på: fre 20 jan 2012, 10:56:56 »

Eg nyttar frostvakta frå Biltema og lever i den trua at treigheita i massen er slik at temperaturen held seg rimeleg stabil vørteren / øla. (Men er ikkje fanatisk truande  Wink)
Loggført

"When I read about the evils of drinking, I gave up reading"
- Paul Hornung -
Asle S
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Vis profil
« Svar #35 på: fre 20 jan 2012, 12:50:48 »

GeirH. Må si at det bryggeriet ditt så lekkert ut!! Jeg har juksa litt og tatt utganspunkt i en BB30.
Tror du en gammel dimmebryter ment for lyspærer kan gjøre samme susen som en høyeffekts diode? Det hadde vært litt stilig å kunne justere effekt trinnløst Smiley selv om jeg sikkert hadde sikta meg inn på 100 watt og latt den stått der..

Ser at din frostvakt sitter like trangt i kjøleskapet som min. Har du hatt problemer eller bekymringer for at den skulle smelte plastikken i skapet når den stod på full guffe?
Loggført

La humla suse
GeirH
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stokmarknes

Vis profil
« Svar #36 på: fre 20 jan 2012, 13:05:56 »

Er da ikke jukt å hoppe rett på bling-bling Smiley Vi er tre kompiser som har startet i det små, og utvidet litt og litt, så det er slettes ikke sikkert det blir noe billigere i lengden. Man må jo nesten ha interesse for å mekke endel selv for å drive på med det sånn som vi gjør.

Jeg ser ingen grunn til at en lysdimmer ikke skal kunne gjøre nytten, såfremt den takler effekten på 200W. Tipper du finner tak i lysdimmer som du enkelt kan sette på ledningen, uten å måtte montere fast.

Angående varme, så var jeg litt bekymret, og det ble såpass varmt at plasten ble noe misformet, men det smeltet ikke, og nå med bare 100W er det i hvertfall ikke noe problem.
Loggført
oyvindso
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Averøy

Vis profil
« Svar #37 på: fre 20 jan 2012, 13:51:43 »

I et lite skap vil jeg anbefale varmeplata fra Petit. Den trenger lite plass. Var spent på om den ville klare å få opp temperaturen med bare 25 watt, men det er ikke noe problem.
Akkurat nå står noen kasser brown ale til karbonering. 26 grader i skapet og 8 i kjellerrommet.
Loggført
Sider: 1 2 [3]  Alle Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Utstyr  |  Emne: Enkel temperatur styring? « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!