Gahr
Styremedlem
Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen
Andrimne Bryggeri
|
 |
« på: tor 27 okt 2011, 09:20:29 » |
|
Da er sted og dato for Bjorleik 2012 fastsatt.
Tid: 29. september 2012, kl. 16.00-00.00. Sted: Laksevåg Kajakklubb, Bergen.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Gahr Smith-Gahrsen
|
|
|
|
Odland
|
 |
« Svar #1 på: tor 27 okt 2011, 09:26:01 » |
|
Satt opp i kalenderen.
Gleder meg allerede til masse deilig øl, flotte folk og ikke minst "Return of Bangers & Mash".
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gahr
Styremedlem
Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen
Andrimne Bryggeri
|
 |
« Svar #2 på: tor 27 okt 2011, 09:31:59 » |
|
Så får vi se om det blir pølse og mos denne gangen, da. Eirik holdt på å jobbe seg ihjel på kjøkkenet, så det spørs om ikke menyen endres til noe som gjør at innsatsen i større grad kan settes inn dagen før.  Men det er jo lov å komme med ønsker. (Bare man ikke nødvendigvis forventer at de skal etterkommes!)
|
|
|
|
|
Loggført
|
Gahr Smith-Gahrsen
|
|
|
|
Shea-Arne
|
 |
« Svar #3 på: tor 27 okt 2011, 11:51:14 » |
|
Er det bestemt tema for Bjorleik 2012 enda?
|
|
|
|
|
Loggført
|
And what this flood of deeper brown, Which a white foam does also crown. Less white than snow, more white than mortar? Oh my soul! Can this be Porter? - The Dèjeune
|
|
|
Gahr
Styremedlem
Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen
Andrimne Bryggeri
|
 |
« Svar #4 på: tor 27 okt 2011, 12:12:30 » |
|
Er det bestemt tema for Bjorleik 2012 enda?
Nei. Det eneste som er fastsatt foreløpig er datoen og stedet.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Gahr Smith-Gahrsen
|
|
|
|
Odland
|
 |
« Svar #5 på: tor 27 okt 2011, 12:14:55 » |
|
Legger herved inn ønsket om amerikanske stilsorter 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
ErlendT
|
 |
« Svar #6 på: tor 27 okt 2011, 12:18:20 » |
|
Tipper det blir ei nostalgigreie, siden 2010 utgaven skal arrangeres på nytt i 2012.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Exit signs are on the way out.
|
|
|
Gahr
Styremedlem
Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen
Andrimne Bryggeri
|
 |
« Svar #7 på: tor 27 okt 2011, 13:02:28 » |
|
Tipper det blir ei nostalgigreie, siden 2010 utgaven skal arrangeres på nytt i 2012.
Yes! Takk for den. Overskriften er nå endret!
|
|
|
|
|
Loggført
|
Gahr Smith-Gahrsen
|
|
|
|
Trygve
|
 |
« Svar #8 på: tor 27 okt 2011, 15:43:34 » |
|
Valg av tema til Bjorleik..... Tja, det begynner jo etterhvert å bli en del ulike konkurranser rundt om, og siden Bjorleik alt har begynt med "uvanlige" tema som eksperimentelle øl og session beers, - så vil jeg ærbødigst foreslå at Bergensregionen prøver å rendyrke denne retningen. Dvs at vi holder oss på de "smale" temaene. Foreløbig er jo antall deltakere også begrenset, så om vi favner for vidt blir det en vanskelig oppgave å bedømme de mot hverandre. I tillegg vil det kanskje funke som en ekstra motivasjon til å prøve å lage noe som ikke er så vanlig?
Et lite knippe forslag:
Altbier og Steambeer. Cream Ale , Blonde Ale, Kølsj og Amerikansk Hveteøl. Skotsk og Irsk Ale, - kanskje holde unna den sterkeste varianten. Tradisjonell Bokk og Maibokk Weizen og Roggenbier Saison og Biere de Garde Røykøl
Eller om en skal forlate BJCP klassifiseringen:
"Imperial" beers av alle vanvittige varianter Øl med lokale og selvdyrkede/innhøstede ingredienser
Kanskje de siste egentlig var omfattet av temaet i 2010. Men altså, et avgrenset tema med øl en ikke brygger hvert eneste år......
|
|
|
|
|
Loggført
|
mvh Trygve
|
|
|
Gahr
Styremedlem
Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen
Andrimne Bryggeri
|
 |
« Svar #9 på: tor 27 okt 2011, 15:48:17 » |
|
Som sagt har det ikke blitt diskutert hva som bli temaet, men det blir definitivt en avgrensning, og den vil nok fortrinnsvis helle mot det litt smale og/eller eksperimentelle.
Sent from my HTC Desire using Tapatalk
|
|
|
|
|
Loggført
|
Gahr Smith-Gahrsen
|
|
|
Gahr
Styremedlem
Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen
Andrimne Bryggeri
|
 |
« Svar #10 på: tor 27 okt 2011, 15:48:55 » |
|
Som sagt har det ikke blitt diskutert hva som bli temaet, men det blir definitivt en avgrensning, og den vil nok fortrinnsvis helle mot det litt smale og/eller eksperimentelle.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Gahr Smith-Gahrsen
|
|
|
|
HansOB
|
 |
« Svar #11 på: fre 28 okt 2011, 12:52:31 » |
|
Fint om det blir gitt litt bedre tid fra en velger hva det skal konkurreres i og til konkurransen avholdes. April/Mai er en fin tid, spesielt om man skal dra inn undergjærede sorter For min del kunne det gjerne vært en andel med faste typer slik at en kunne få lov å utvikle produkter og få en kvalifisert bedømmelse av brygget/bryggene. Når det gjelder maten, hva med en god hjemmelaget lapskaus? Eller så kan en vel dra en "tysk en" - eisbein & sauerkraut, kostnaden øker noe så det får en vurdere opp mot prisen for deltakelsen på arrangementet. Såvidt som jeg kunne se fra kjøkkenets beholdning av utstyr skulle det være greit å lage mat til 60 personer og stiller gjerne om det er behov for bistand. Har rørt i ei gryte før - dog uten fagbrev.. 
|
|
|
|
|
Loggført
|
You can't be a real country unless you have a beer and an airline; it helps if you have some kind of a football team or some kind of nuclear weapons, but at least you need a beer. (Frank Zappa)
|
|
|
|
Aleksander_B
|
 |
« Svar #12 på: fre 28 okt 2011, 13:09:05 » |
|
Etter hva jeg har fått høre fra Odland så må jeg sette av denne datoen. Har visst gått glipp av en av årets større begivenheter.  Kan bare si; Jeg gleder meg stort! 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Supporter av Lervig AS "The beer scene is sick, and we are the fucking doctors!"
|
|
|
|
Odland
|
 |
« Svar #13 på: fre 28 okt 2011, 13:12:45 » |
|
Skikkelig Chili Con Carne med corn bread kan også lages ferdig dagen før. Bare ikke lage for sterkt slik at vi står igjen med lammede smaksløker. Det er humlebombenes jobb.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
HansOB
|
 |
« Svar #14 på: søn 30 okt 2011, 17:27:07 » |
|
Skikkelig Chili Con Carne med corn bread kan også lages ferdig dagen før. Bare ikke lage for sterkt slik at vi står igjen med lammede smaksløker. Det er humlebombenes jobb.
Enig i ønsket om CCC, men ikke farlig å dra på med Chillien for ingenting er verre enn en "lapp CCC" - det er omtrent som dau lunken pils. :-P
|
|
|
|
|
Loggført
|
You can't be a real country unless you have a beer and an airline; it helps if you have some kind of a football team or some kind of nuclear weapons, but at least you need a beer. (Frank Zappa)
|
|
|
Gahr
Styremedlem
Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen
Andrimne Bryggeri
|
 |
« Svar #15 på: søn 30 okt 2011, 17:33:57 » |
|
Nå har chili con carne allerede blitt servert før (en suksess, forøvrig), men ønskene skal tas med i beregningen.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Gahr Smith-Gahrsen
|
|
|
jikvig
Dommerkomité
Utlogget
Oslo
Høyt Skum
|
 |
« Svar #16 på: søn 30 okt 2011, 22:43:46 » |
|
Krydderøl kunne vært spennende ja, eller generelt øl med smakstilsettninger. Det er jo mildt sagt mange med kreative idéer til hva man kan tilsette i øl...
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
gustavf
|
 |
« Svar #17 på: søn 30 okt 2011, 23:00:20 » |
|
Jeg synes lagere, kanskje begrenset til lyse lagere, kunne være et interessant tema. Det er øltyper som generelt er undervurdert av ølnerdene, uvanlig å brygge og ei solid utfordring.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Frisk doft av citrus, av den typen Wunderbaum-producenterna förgäves letat efter i sina laboratorier i tre generationer.
|
|
|
|
Bjarte H
|
 |
« Svar #18 på: søn 30 okt 2011, 23:08:24 » |
|
Jeg synes lagere, kanskje begrenset til lyse lagere, kunne være et interessant tema. Det er øltyper som generelt er undervurdert av ølnerdene, uvanlig å brygge og ei solid utfordring.
Jeg er enig med Gustav
|
|
|
|
|
Loggført
|
Den eneste snarveien er å ta omveien og effektivisere den!
|
|
|
|
Torvald
|
 |
« Svar #19 på: søn 30 okt 2011, 23:42:11 » |
|
Forslag til tema: Norske bryggetradisjoner.
Stjørdalsøl, Vossabrygg, Mjød, osv... Bruk av div. krydder som for eks. pors, einebær, malurt, lyng, osv... Malting og røyking av korn.
Sikkert mykje å læra av å sjå nærare på eigne tradisjoner vil eg tru.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Vestbrygg.no
|
|
|
Lars
Styremedlem
Innlogget
Trondheim
|
 |
« Svar #20 på: man 31 okt 2011, 07:36:30 » |
|
Enda et ønske: gårdsbrygg (farmhouse ales), i løs betydning lettdrikkelige men gjerne komplekse øl, inspirert av belgiskfransk saison gjennom tidene..
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Jo
|
 |
« Svar #21 på: man 31 okt 2011, 07:54:39 » |
|
Et fromt ønske er at konkurransen blir gjort kjent så tidlig at man har tid til å eksperimentere litt, fremfor å levere inn første forsøk.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Marius G
|
 |
« Svar #22 på: man 31 okt 2011, 09:08:24 » |
|
Hadde vært utrolig kult og avgrense det til eksperimentelle ales i sann Dogfish stil! 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
gustavf
|
 |
« Svar #23 på: man 31 okt 2011, 09:11:16 » |
|
Hadde vært utrolig kult og avgrense det til eksperimentelle ales i sann Dogfish stil!  Eksperimentelle øl var tema i fjor, så kanskje litt tidlig å gjenta det temaet.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Frisk doft av citrus, av den typen Wunderbaum-producenterna förgäves letat efter i sina laboratorier i tre generationer.
|
|
|
|
Marius G
|
 |
« Svar #24 på: man 31 okt 2011, 09:23:08 » |
|
ah okay, jeg var ikke her på forumet i fjor takk for opplysningen 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lars
Styremedlem
Innlogget
Trondheim
|
 |
« Svar #25 på: man 31 okt 2011, 09:33:43 » |
|
Hadde vært utrolig kult og avgrense det til eksperimentelle ales i sann Dogfish stil!  Eksperimentelle øl var tema i fjor, så kanskje litt tidlig å gjenta det temaet. Nå er vel ikke Bjorleik bundet til å bytte tema, så fåglarna vet hvor eller om haren hopper. 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Odland
|
 |
« Svar #26 på: man 26 mar 2012, 19:10:21 » |
|
Pokker, skinn og bein!! Er i Berlin denne helga med jobben  Ikke den kjipeste plassen i verden, for sll del, men hadde sett fram til dette 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Aleksander_B
|
 |
« Svar #27 på: man 26 mar 2012, 19:11:23 » |
|
Odland+2012= Bad match. Alt krasjer i din kalender. 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Supporter av Lervig AS "The beer scene is sick, and we are the fucking doctors!"
|
|
|
|
Bernts
|
 |
« Svar #28 på: man 26 mar 2012, 19:30:07 » |
|
Da er datoen satt av.. Gleder meg stort.
|
|
|
|
|
Loggført
|
I maltens rike, er vi alle like.
|
|
|
|
Anders Christensen
|
 |
« Svar #29 på: man 30 apr 2012, 16:27:09 » |
|
Er tema bestemt for årets bjorleik?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Anders Christensen
|
 |
« Svar #30 på: man 30 apr 2012, 16:27:50 » |
|
Er tema bestemt for årets bjorleik?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
EspenL
|
 |
« Svar #31 på: man 30 apr 2012, 16:46:27 » |
|
Stor fare for at jeg er på jobbreise i september, men har lagt det inn i kalenderen og håper hardt! 
|
|
|
|
|
Loggført
|
På flaske: London Porter Grenadier II Vestkyst IPA Cascade IPA Grenadier (Bombardier klone) Hop Porter løst inspirert av #3 2008/06 - London Porter
|
|
|
|
Kjetil S
|
 |
« Svar #32 på: man 30 apr 2012, 20:13:02 » |
|
2013 er vel surøl? Like greit å slå det fast nå med en gang, så vi kan forberede oss.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
gustavf
|
 |
« Svar #33 på: man 30 apr 2012, 21:01:09 » |
|
2013 er vel surøl? Like greit å slå det fast nå med en gang, så vi kan forberede oss.
Nei, surølkonkurransen er et privat initativ. Men, ja, den er i 2013.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Kjetil S
|
 |
« Svar #34 på: tir 1 mai 2012, 01:56:04 » |
|
Nå, et privat initiativ kan vel ikke hindre Bjorleik? 2013, the year of wild beer.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|