Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tor 24 mai 2012, 22:19:18

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95425 innlegg i 8950 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Oppskrifter  |  Oppskrifter generelt  |  Emne: Oppskrift Kinn Vestkyst 0 medlemmer og 4 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 [2] 3  Alle Skriv ut
Skrevet av Emne: Oppskrift Kinn Vestkyst  (Lest 3531 ganger)
Peter T
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Tøyen, Oslo

Vis profil
« Svar #15 på: man 31 okt 2011, 10:55:49 »

Kanskje et dumt spørsmål, men: Hvorfor må den koke en hel time før man tilsetter bitterhumla? M.a.o.: Hvorfor er dette en "90-minutters" og ikke en "60-minutters" IPA?
Overhodet ikke et dumt spørsmål.
Om man benytter seg av pilsmalt koker man i 90 min for å unngå DMS (lukter og smaker hermetisk mais) i ølet.
Her er det jo ikke noe pilsmalt så det er ikke godt å si. Kanskje for å koke ned volum for å øke OG?
Lengre koketid fører til noen maillard-effekter som bidrar med litt farge og noe karamell-smak.
Jeg vil tro du kan ende med et godt resultat med 60 min kok.
Loggført
Torkil
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #16 på: man 31 okt 2011, 12:30:02 »

Hmm, jeg satte opp denne oppskriften i Beersmith, men får ikke i nærheten av 80-100IBU. Prøvd alle tre formler, og også satte humlene til "max AA" (Simcoe 14%, Centennial 11,5% og Columbus 16%). Satte forøvrig også 0-minuttern til 1 minutt. Ender da med IBU 66,2 i følge Beersmith...
Noen forslag til hva jeg gjør feil...?

Satt opp til 50Ls batch med 11,7 kg Pale malt og 0,5 kg av de to andre...

Flott at de er så rundhåndet med informasjon! Dette er jo en skikkelig god IPA  skitbra
Loggført
Richard
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bekkestua i Akershus

Medlem i Speidelforbundet

Vis profil WWW
« Svar #17 på: man 31 okt 2011, 13:11:53 »

Jeg får det heller ikke til å bli noer særlig bittert - 62 IBU med Tinseth og 51IBU med Rager.
Pingleøl :-)
Loggført

Humle er nam
Martin J
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #18 på: man 31 okt 2011, 13:52:57 »

Tallene stemmer hvis du har i bitterhumlen fra starten av kokingen (90 min), men det er vel ikke meningen. Jeg får en IBU på oppunder 70 når jeg legger inn oppskriften slik den er skrevet, og det synes jeg høres helt topp ut. Skal prøve denne, takk for at folk legger ut slikt Smiley
Loggført
EspenK
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #19 på: man 31 okt 2011, 14:31:48 »

Fantastisk! Hadde jo tenkt selv å ymte meg frem på å spørre om noen hadde noe som var i nærheten av en oppskrift på denne, men hadde egentlig ikke håpet på å få noe særlig respons, og iallefall ikke ikke så utfyllende som dette! Kredd til Espen Lothe for å være så åpen rundt oppskriften! Dette er jo en helt fantastisk IPA, kanskje min foreløpige favoritt blandt både norske og utenlandske. Og ja - ingen humletilsetning før på 30 min var jo litt overasskende Smiley
Loggført
RuneAa
*
Utlogget Utlogget
Nedre Eiker - Solbergmoen

Pygmèbryggeriet

Vis profil
« Svar #20 på: man 31 okt 2011, 15:03:07 »

Må si at en av tingene ved ølbrygging jeg virkelig setter pris på er den utrolige åpenheten selv bryggerier har om sine oppskrifter. Gir oss nybegynnere uante muligheter til å treffe godt i starten og ta hobbyen vår fortere til nye høyder. Har kun brygget 4 brygg til nå, og har da gått for gode oppskrifter. Har i mange år vært opptatt av å finne gullskatter fra inn og utland i polets hyller. Derfor tror jeg at kravene jeg har til eget øl er mye høyere enn om jeg "kun" var vandt til butikkpils. Det er også grunnen til at alle bryggene vi har laget har overgått "vanlig" øl med god margin.
Er utrolig kult å kunne kjøpe et øl på polet og så kunne prøve å lage det like bra eller bedre selv. Jeg tenker at det gir bryggeriene en ekstra reklame. Nesten som: Her er originalen prøv å gjøre den bedre.
Loggført
protto
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #21 på: man 31 okt 2011, 16:39:05 »

Eg får 68,4 IBU med 10, 13 og 14% alfa. 40l batch med 9,5 kg pale, 0,45 kg av kvar av krystallmaltane og 0,8 kg DME. Ikkje så verst det, men manglar litt på oppgitte 80-100 IBU. Utrekning av bitterheit er vel uansett ingen nøyaktig vitenskap?

Flott med den oppskrifta, takk for det!
Loggført

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #22 på: man 31 okt 2011, 20:53:03 »

I et større bryggeri vil som oftest humlen være i kontakt med varm vørter langt lengre enn i et hjemmebryggeri, på grunn av whirlpooling og kjøling (som foregår gjennom platekjøler). Dette gjør at utbyttet fra sene tilsettinger av humle gir en god del større bitterhet enn ved hjemmebrygging av mindre volumer. I tillegg gir koking av større volumer generelt et høyere utbytte av humlen. Espen foreslår å øke humlemengdene med inntil 15 % for å kompansere for dette. (Personlig tenker jeg at man kanskje også kan tilsette e liten mengde humle på 60 min. fr å øke bitterheten noe.)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Odland
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Certified Hop Head

Vis profil WWW
« Svar #23 på: man 31 okt 2011, 20:54:25 »

Mer humle - kan jo ikke slå feil det Smiley
Loggført

Gyldenlöwe Brygghus

From pro brewers to home brewers - we are all craft brewers
audun!
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen, Oslo

Vis profil
« Svar #24 på: man 31 okt 2011, 21:19:31 »

(Personlig tenker jeg at man kanskje også kan tilsette e liten mengde humle på 60 min. fr å øke bitterheten noe.)

Hvor mange gram pr liter kunne det være snakk om, sånn ca?
Loggført

"Always remember that I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me." -Winston Churchill
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #25 på: man 31 okt 2011, 21:33:37 »

(Personlig tenker jeg at man kanskje også kan tilsette e liten mengde humle på 60 min. fr å øke bitterheten noe.)

Hvor mange gram pr liter kunne det være snakk om, sånn ca?

Jeg ville beregnet IBU fra de forskjellige smaks- og aromatilsetningene basert på faktisk alfasyreinnhold, og deretter "fylt opp" til ca. 80 IBU med bitterhumle på 60 min.

Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Martin A.
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

Dr. Klems Laboratorium

Vis profil
« Svar #26 på: man 31 okt 2011, 22:09:20 »

Jeg får 80 IBU i Beersmith, men jeg antok at 6g/l var for kokevolum og ikke ferdig volum - bør jeg justere ned mengden litt og heller tilsette litt på 60min?
Loggført
protto
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #27 på: tir 1 nov 2011, 00:02:49 »

Jeg får 80 IBU i Beersmith, men jeg antok at 6g/l var for kokevolum og ikke ferdig volum - bør jeg justere ned mengden litt og heller tilsette litt på 60min?

Eg har rekna 6g/l (tinseth) og batch size sidan det er det du sit igjen med. Pre boil vi avhenge av avdamping, og vere bryggeri-spesifikk.
Loggført

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.
EspenL
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Hop, Bergen

Vis profil WWW
« Svar #28 på: tor 23 feb 2012, 10:04:24 »

Hei

Er det noen som har brygget denne ennå? Er interessert i resultat og erfaringer siden vi vurderer å brygge denne til helgen  Smiley
Loggført

På flaske:
London Porter
Grenadier  II
Vestkyst IPA
Cascade IPA
Grenadier  (Bombardier klone)
Hop Porter løst inspirert av #3 2008/06 - London Porter
EspenL
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Hop, Bergen

Vis profil WWW
« Svar #29 på: søn 4 mar 2012, 19:23:56 »

I dag gikk denne over til sekundærgjæring og tørrhumling hos oss. Meget lovende så langt, gleder meg som en unge til å få denne på flaske!  Smiley  (Dvs, det er vel ut av flaskene igjen som er det beste...)
Loggført

På flaske:
London Porter
Grenadier  II
Vestkyst IPA
Cascade IPA
Grenadier  (Bombardier klone)
Hop Porter løst inspirert av #3 2008/06 - London Porter
Sider: 1 [2] 3  Alle Skriv ut 
Norbrygg  |  Oppskrifter  |  Oppskrifter generelt  |  Emne: Oppskrift Kinn Vestkyst « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!