Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tor 24 mai 2012, 22:33:24

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95429 innlegg i 8950 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Norbrygg og generelt  |  Konkurranser og andre ølrelaterte begivenheter  |  Andre begivenheter  |  Emne: 11.11.11 Collective Brew Day 0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 ... 13 14 [15] 16 Skriv ut
Skrevet av Emne: 11.11.11 Collective Brew Day  (Lest 7013 ganger)
roba
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Hamar

Vis profil
« Svar #210 på: ons 14 des 2011, 21:10:51 »

Da er min versjon tappet på flasker, 9,2%, skal settes til lagring en stund  biersmile

* IMG_2341.JPG (246.24 KB, 1024x765 - vist 451 ganger.)
Loggført

BNB, Rolf Bakke.
Odland
Medlem i Norbrygg
Innlogget Innlogget
Stavanger

Certified Hop Head

Vis profil WWW
« Svar #211 på: ons 14 des 2011, 22:10:58 »

Kjekt å se det ferdige produktet. Min batch har iallefall 5 uker igjen på eik.
Loggført

Gyldenlöwe Brygghus

From pro brewers to home brewers - we are all craft brewers
Torvald
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Færing Bryggeri

Vis profil
« Svar #212 på: ons 4 jan 2012, 15:02:28 »

Gjett kem som angre på at det ikkje vart pitcha ny gjær ved priming...

Tenker å opne alle flasker og sprøyte fersk WLP007(samme som vart brukt til primærgjæring) i flaska, og korke på nytt. Tips til mengde gjær i kvar flaske (ml)?
Loggført

Vestbrygg.no
Odland
Medlem i Norbrygg
Innlogget Innlogget
Stavanger

Certified Hop Head

Vis profil WWW
« Svar #213 på: ons 4 jan 2012, 15:10:44 »

Uffda... dau som ei sild?

Skulle selv snike en prøve av min versjon, men står uten hevert eller vintyv og da er ikke Better Bottle noe særlig "better".

t-t-t-t-tog du an?
Loggført

Gyldenlöwe Brygghus

Magnus Jensen
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Rusty blade brewing

Vis profil
« Svar #214 på: ons 4 jan 2012, 15:54:27 »

Du vil vel klare å lure ut noen småsmaker med en silikonslange, flaskefyller e.l. Tipper vi også bør ha i litt fersk gjær etter den lange lagringen...
Loggført

På flaske/fat:
-Lille Julaften 1969, Imperial Julestout
-Meine citraweisse
-High noon Barley wine
-Trailertrash, American Saison
Til gjæring:
-Seljordsormen pale ale (A lucky bastard)
Torvald
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Færing Bryggeri

Vis profil
« Svar #215 på: ons 4 jan 2012, 17:12:05 »

Skulle selv snike en prøve av min versjon, men står uten hevert eller vintyv og da er ikke Better Bottle noe særlig "better".

t-t-t-t-tog du an?

hehe, dau som ei sild ja. Eller den lager ein antydning til eit lite pffft når man opner falska, men ølet er heilt flatt. Noko har skjedd, men eg rekner med at gjæren har bukka under for presset før karboneringssukkeret er tatt hand om. "James Bond" er vist ikkje udødelig  Grin .   

Men uansett, den opprinnelege planen var å tilsette ca. eit halvt rør med fersk wlp007 direkte i omstikkkaret (kvifor eg ikkje gjorde det, må gudane vita), men no tenkte eg å fordela det røyret på dei to kassene eg har. Rekna ut at det blir ca. i underkant av 0,5ml pr. flaske,  er det for mykje gjær? forslag til mengde isåfall?
Loggført

Vestbrygg.no
Shea-Arne
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Melhus

Vis profil
« Svar #216 på: fre 6 jan 2012, 12:33:59 »

007 er notorisk for sin flokkureringsevne. Pga dette tilfører Nøgne Ø ekstra gjær ved tapping på flasker.... Er nok der problemet ligg. 007 er vel i beste levende ånd, det er sikkert bare ikke nok av dem igjen til flaskekarboneringen
Loggført

And what this flood of deeper brown, Which a white foam does also crown. Less white than snow, more white than mortar? Oh my soul! Can this be Porter?
- The Dèjeune
mikslen
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stjørdal

Vis profil
« Svar #217 på: fre 6 jan 2012, 13:21:36 »

t-t-t-t-tog du an?

hehe, dau som ei sild ja. Eller den lager ein antydning til eit lite pffft når man opner falska, men ølet er heilt flatt. Noko har skjedd, men eg rekner med at gjæren har bukka under for presset før karboneringssukkeret er tatt hand om. "James Bond" er vist ikkje udødelig  Grin .   

Men uansett, den opprinnelege planen var å tilsette ca. eit halvt rør med fersk wlp007 direkte i omstikkkaret (kvifor eg ikkje gjorde det, må gudane vita), men no tenkte eg å fordela det røyret på dei to kassene eg har. Rekna ut at det blir ca. i underkant av 0,5ml pr. flaske,  er det for mykje gjær? forslag til mengde isåfall?

Hei,

Jeg hadde nettopp samme problem med min IIPA. Brukte WLP090 som flokkulerte så godt at etter andre omstikking var det ingen gjær igjen i ølet. Absolutt ingen kullsyreproduksjon. Jeg brukte skjemaet til NorthernBrewer og ifølge det skulle det være omtrent 0.25ml fersk gjær i hver flaske.
Jeg hadde slurry fra det samme brygget og grunnet ukjent gjærkvalitet så brukte jeg 0.5ml i hver flaske.
Etter fire dager var ølet karbonert:)

Skal finne linken til det skjemaet senere i dag.
Loggført

Mikael K Slettedal
Shea-Arne
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Melhus

Vis profil
« Svar #218 på: fre 6 jan 2012, 13:36:58 »

En annen måte å tilføre ekstra gjær på er å tilsette 1-2 gram tørrgjær til ølet når man stikker om til flaskekaret. Da blir alt jevnt fordelt i hele ølet hvis man passer på å få god og forsiktig sirkulasjon under omtappingen. Jeg tilsetter sukkerlaken min på samme viset.
Loggført

And what this flood of deeper brown, Which a white foam does also crown. Less white than snow, more white than mortar? Oh my soul! Can this be Porter?
- The Dèjeune
mikslen
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stjørdal

Vis profil
« Svar #219 på: tor 12 jan 2012, 12:06:24 »

t-t-t-t-tog du an?

Hei,

Jeg hadde nettopp samme problem med min IIPA. Brukte WLP090 som flokkulerte så godt at etter andre omstikking var det ingen gjær igjen i ølet. Absolutt ingen kullsyreproduksjon. Jeg brukte skjemaet til NorthernBrewer og ifølge det skulle det være omtrent 0.25ml fersk gjær i hver flaske.
Jeg hadde slurry fra det samme brygget og grunnet ukjent gjærkvalitet så brukte jeg 0.5ml i hver flaske.
Etter fire dager var ølet karbonert:)

Skal finne linken til det skjemaet senere i dag.

Her er skjemaet:) Bedre sent enn aldri! http://www.northernbrewer.com/documentation/AdvancedBottleConditioning.pdf
Loggført

Mikael K Slettedal
Torvald
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Færing Bryggeri

Vis profil
« Svar #220 på: lør 14 jan 2012, 20:58:02 »

Takker for svar og skjema Smiley. Har ikkje fått gjort noko med dette ennå, men eg rekner med å tilsette ca. 0,25ml fersk 007 i kvar flaske.
Loggført

Vestbrygg.no
Odland
Medlem i Norbrygg
Innlogget Innlogget
Stavanger

Certified Hop Head

Vis profil WWW
« Svar #221 på: man 30 jan 2012, 19:02:27 »

Smakte litt på brygget her forleden. Ligger enda på eikekuber i sekundærkaret. Begynner å bli noe, men kommer nok til å holde det på eik i noen måneder til.
Loggført

Gyldenlöwe Brygghus

Odland
Medlem i Norbrygg
Innlogget Innlogget
Stavanger

Certified Hop Head

Vis profil WWW
« Svar #222 på: tor 16 feb 2012, 21:07:03 »

Noen som ikke har klart å holde seg og har smakt på en karbonert versjon av brygget sitt?
Loggført

Gyldenlöwe Brygghus

Shea-Arne
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Melhus

Vis profil
« Svar #223 på: fre 17 feb 2012, 14:29:37 »

Har du?
Loggført

- The Dèjeune
Odland
Medlem i Norbrygg
Innlogget Innlogget
Stavanger

Certified Hop Head

Vis profil WWW
« Svar #224 på: fre 17 feb 2012, 14:47:52 »

Nei. Ligger på eik fram til april/mai.
Loggført

Gyldenlöwe Brygghus

Sider: 1 ... 13 14 [15] 16 Skriv ut 
Norbrygg  |  Norbrygg og generelt  |  Konkurranser og andre ølrelaterte begivenheter  |  Andre begivenheter  |  Emne: 11.11.11 Collective Brew Day « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!