|
Espen Lothe
|
 |
« på: ons 13 feb 2008, 22:29:38 » |
|
Vurderer å kjøpe mottrykksfyllar og Beergun virkar som eit opplagt val. Men kor lang haldbarheit får øl som blir tappa med beergun før det blir teikn på oksidasjon? Men min jalla-metode med flexi-tap er det berre eit par veker.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Oddvar Demmo
|
 |
« Svar #1 på: ons 13 feb 2008, 22:54:09 » |
|
Du fyller CO₂ førs så du får ikke luft til ølet. Jeg kjøpte en selv men er ikke mekti imponert, det dreier seg om å tappe med så lavt trykk at det ikke skummer, er ikke det mulig med tappetårn ? Oddvar
|
|
|
|
|
Loggført
|
S. Oddvar Demmo
|
|
|
|
Espen Lothe
|
 |
« Svar #2 på: tor 14 feb 2008, 09:22:20 » |
|
Har du eit inntrykk av holdbarheiten til ølet du tappar? Når eg har tappa med veldig lavt trykk frå flexi-tap på kjølerom slik at det nesten ikkje skummar i heile tatt, er likevel ikkje holdbarheita meir enn 2-3 veker. Åpenbart ein dårleg metode.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eduard
Styremedlem
Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo
Den Gyldne Draabe
|
 |
« Svar #3 på: tor 14 feb 2008, 09:33:42 » |
|
Når du snakker om flexi-tap, mener du da noe sånt?:  Da kommer det absolutt oksygen med i ølet. Hvis du ikke har beergun men likevel vil prøve noe, så kan du også forsøke å koble en slange til flexi-tap'en slik at flasken fylles fra bunnen av. Som Oddvar nevner så bør du fylle flasken med CO₂ først. Og det er vel det Beer Gun klarer å gjøre alt sammen. Kanskje Joakim kan lyse oss opp litt, jeg mener han har en sånn.
|
|
|
|
|
Loggført
|
"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer." Arnold Schwarzenegger
|
|
|
|
Espen Lothe
|
 |
« Svar #4 på: tor 14 feb 2008, 15:33:00 » |
|
Ja, det var ein slik ein eg brukte, men med 30 cm slange tilkopla. Men eg fylte ikkje flaskene med CO₂ på førehand.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eduard
Styremedlem
Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo
Den Gyldne Draabe
|
 |
« Svar #5 på: tor 14 feb 2008, 15:38:46 » |
|
Da var sikkert det grunnen. Har du også en slange med en liten kran/ventil som du kan koble til CO2-flasken? Da kan den dyppes ned i tomflasken, litt psssshhht, og så fyller man på ølet.
|
|
|
|
|
Loggført
|
"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer." Arnold Schwarzenegger
|
|
|
|
Bjorf
|
 |
« Svar #6 på: tor 14 feb 2008, 15:47:22 » |
|
Ser at Espen i utgangspunktet vurederer en mottrykksfyller. Beergun er vel egentlig ikke en mottrykksfyller. Jeg stod selv mellom valget og da jeg fikk vite at Beergun skummet litt, valgte jeg mottrykkfylleren. Denne har jeg brukt selv, enkel i bruk og skummer ikke.
bjorf
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Oddvar Demmo
|
 |
« Svar #7 på: tor 14 feb 2008, 16:45:46 » |
|
Har du eit inntrykk av holdbarheiten til ølet du tappar? Når eg har tappa med veldig lavt trykk frå flexi-tap på kjølerom slik at det nesten ikkje skummar i heile tatt, er likevel ikkje holdbarheita meir enn 2-3 veker. Åpenbart ein dårleg metode.
Det var vel meg du spurte ? Jeg har ikke tappet med CO 2 tilkoblet, bare tappet i flske for å ta med i stua og drikke det samme dag bruker du den slik den skal kan det ikke bli annet enn bra. Oddvar
|
|
|
|
|
Loggført
|
S. Oddvar Demmo
|
|
|
|
|
|
Espen Lothe
|
 |
« Svar #9 på: tor 14 feb 2008, 19:34:17 » |
|
Ja, drikk ein ølet i løpet av kort tid er det ikkje så stort poeng å investere dyrt. Sikkert vesentleg forbetring det du Eduard foreslår. Bjorf, kva for ein har du kjøpt? Eller har du mekka sjølv?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Bjorf
|
 |
« Svar #10 på: tor 14 feb 2008, 19:48:43 » |
|
Nei, jeg har ikke mekka sjøl. Den jeg har brukt hittil, har en bryggekompis gjort, og den har fungert greit. Når jeg skal ha en til meg selv, kjøper jeg da er differansen ikke så stor i forhold til ferdigmekket. Rustfrie deler koster også, dessuten blir den selvlagede tyngre og mer klumpete. Har benyttet slik fyller til alt øl vi har laget og ikke merket noe i forhold til holdbarhet.
bjorf
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Richard
|
 |
« Svar #11 på: fre 15 feb 2008, 08:20:39 » |
|
Beergun fungerer jo som motrykksfyller dersom man kobler CO₂ til den, da fyller fyller man flasken med CO₂ først.
Richard
|
|
|
|
|
Loggført
|
Humle er nam
|
|
|
Eduard
Styremedlem
Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo
Den Gyldne Draabe
|
 |
« Svar #12 på: fre 15 feb 2008, 08:42:30 » |
|
Er det sant? For bygger man faktisk opp trykk i flasken eller gir man bare en dott gass slik at luft slipper ut av toppen med én gang? Man bygger ikke opp noe mottrykk.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Bjorf
|
 |
« Svar #13 på: fre 15 feb 2008, 09:20:25 » |
|
Skal forsøke forklare hvordan mottrykksfylleren virker. Konstruksjon: Fylleren har tre slange-tilkoblinger. Overst en for brygg og en for CO₂, og den nedre for "utlufting". Alle er utstyrt med kuleventil. CO₂ flasken er koblet til både fyller og Keg, og gir derfor samme trykk til begge. Nedre del av fyller består av ett dobbeltrør som er ført gjennom en kork. Inner-røret er koblet mot de øver ventilene og rekker mot bunnen av flaska. Ytter-rører er så vidt ført gjennom korken, og skal slippe gass ut av flaska, gjennom nedre kuleventil. Virkemåte: Alle ventiler er stengt og fylleren trykkes på flaske. CO₂-ventilen åpnes, flasken fylles med CO₂ og man oppnår likt trykk både i flaske og Keg. Deretter stenges CO₂-ventil og ventil fra Keg åpnes. Brygget vil ikke renne nedi flaska pga overtrykk i denne. Man åpner i tillegg "utluftings"-ventilen forsiktig og når man slipper gass ut, fylles denne etter med brygg. Når flaska er full, stenges denne ventilen, deretter ventilen fra Keggen og fortsetter med neste flaske.
På bildet ser man ikke nedre ventil. De to øvre er erstattet med en T-ventil, dvs 2-veis for både CO₂ og Keg. (Slik ventil fungerer mye bedre for meg, og når bare denne koster ca 500,- hos rørlegger, mekker jeg ikke selv)
bjorf
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Richard
|
 |
« Svar #14 på: fre 15 feb 2008, 09:45:48 » |
|
Er det sant? For bygger man faktisk opp trykk i flasken eller gir man bare en dott gass slik at luft slipper ut av toppen med én gang? Man bygger ikke opp noe mottrykk.
Jepp man kan koble til ekstra kit til BeerGun, og da fyller man flasken først med CO₂. Da bør det holde noen mnd i flasken. Richard
|
|
|
|
|
Loggført
|
Humle er nam
|
|
|
|