Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tor 24 mai 2012, 22:54:14

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95432 innlegg i 8950 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Utstyr  |  Emne: Filtrering av øl. 0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] Skriv ut
Skrevet av Emne: Filtrering av øl.  (Lest 1195 ganger)
Bjorf
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Sola

Vis profil
« på: fre 15 feb 2008, 11:27:56 »

Investerer i noen  Cornelius Kegger, og for meg ser det ut til at brygget tappes fra bunnen. Hvis jeg primer brygget på keggen, vil jeg da få uklart øl i glasset. Finnes det "flyte-ventil" e.l. system, eller bør jeg filtrere ølet. Er i såfall den Petit har grei nok.
witbier og weissbier skal for min del være "tåkete". Må man da snu og ryste keggen før tapping?

bjorf
Loggført
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #1 på: fre 15 feb 2008, 15:20:52 »

Hei Bjorf (artig navn forresten  Grin)!

Her er det skrevet noe om filtrering av øl: http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=183.msg832;topicseen#msg832

Det jeg kan si om priming på fat: dette er egentlig ikke nødvendig. Istedenfor priming kan man også 'force carbonate', altså forsere kullsyre inn i ølet. Dette gjør man ved å koble ølfatet til en CO₂-flaske og stille inn riktig trykk i forhold til temperatur og ønsket kullsyrenivå. Hertil finnes det også tabeller:

De blå tallene er temperaturen ølet har. De røde tallene er antall g/l CO₂ man vil ha i ølet. Og alle de svarte tall er trykket i bar du skal stille på CO₂-flasken din for å oppnå ønsket kullsyrenivå (i 10 g/l altså).

For eksempel, du har en vanlig ale som du vil gi et gjennomsnitlig kullsyrenivå, la oss si 5 g/l (i tabellen det røde tallet 0,5, av en eller annen grunn), og alen står i et kjølerom som holder 5 gr. så kan du stille trykket på 0,88 Bar.

Har du en Weizen som du vil gi 7 g/l kullsyre og står den i en kjeller som holder 8 gr. så blir det 1,86 Bar, betydelig mer altså. Det er viktig å holde styr på temperaturen ellers så kan man få overraskend avvikende kullsyrenivåer i ølet.

Fasiten er: du slipper å prime og kan altså stikke om forholdsvis klart øl som bare blir enda klarere, uten å filtrere.
Loggført

"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer."
Arnold Schwarzenegger
Rune GE
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Tromsøya

Vis profil
« Svar #2 på: fre 15 feb 2008, 16:23:48 »

Jeg primer alltid på fatet. De første par tappingene vil ta med seg litt gjærslam men så blir ølet klart og fint. Dersom du flytter på fatet kan du risikere å hvirvle opp bunnslammet, men det vil falle til ro igjen. Det har også litt å si hvor god evne gjæren din har til å flokkulere.
Jeg vet at noen kapper en cm eller to av stigerøret får å unngå bunnfallet.
Jeg har prøvd filtrering et par ganger men det var mye søl og styr Tongue
Rune GE
Loggført
Bjorf
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Sola

Vis profil
« Svar #3 på: fre 15 feb 2008, 22:38:00 »

Har fått en del god informasjon og sjekket linkene. Det er par ting ljeg lurer på nå:
  • Vedr. tabellen Eduard la ut. Finnes den en oversikt som angir anbefalt CO₂ mengde for de ulike øltypene?
  • Har noen erfaring med filterapparatet til Petit og synes det er greit nok

bjorf
Loggført
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #4 på: lør 16 feb 2008, 11:13:35 »

Etter litt leting (amerikanerne har for vane å ikke bruke det metriske system  Angry) fant jeg denne oversikten:

-------------------------------------------
        Beer style                      Volumes CO₂
        British-style ales              1.5 - 2.0
        Porter, stout                   1.7 - 2.3
        Belgian ales                    1.9 - 2.4
        European lagers                 2.2 - 2.7
        American ales & lagers          2.2 - 2.7
        Lambic                          2.4 - 2.8
        Fruit lambic                    3.0 - 4.5
        German wheat beer               3.3 - 4.5

Av en eller annen grunn ser ikke denne tabellen ut til å overenstemme med den store lenger opp. Etter det jeg forstår oppgir den store tabellen % CO₂ i ølet, og siden 1 g/l er 0,1%...

Tommelfingerregel:

For weizenbier, bruk ca 0,75% (eller 7,5 g/l) CO₂, for pils 0,5% (eller 5 g/l) CO₂. Ales kan du ta enda lavere, se så den lille tabellen her for å se forholdene. Den store tabellen funker for meg. Jeg pleier å ha 0,9 Bar trykk på ± 5 gr. som gir 0,5% CO₂ (eller 5 g/l) CO₂ i ølet, som passer godt til pils.
Loggført

Arnold Schwarzenegger
Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Saltdal/Skjerstad Nordland

Praha 2007

Vis profil
« Svar #5 på: lør 16 feb 2008, 12:59:04 »

For det meste er det snakk om volumenheter, for pils er den ca. 2.5 dvs. på en flaske øl må du tilsette 2 og en halv flaske CO₂.
Denne linken oppklarte CO₂ mysteriet for meg.
http://www.meheen-mfg.com/tankcarb.html

http://www.humle.se/               
under bibliotek/Kolsyresättningstabell før fat har metriske tabeller

Jeg bestilte filterhus fra http://www.clasohlson.no/       30-6630   198,00  siden mitt er knust
men filter må du få fra Petit eller andre
Pass på at hus og filter stemmer på lengden.
Oddvar
Loggført

S. Oddvar Demmo
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #6 på: lør 16 feb 2008, 13:39:43 »

Takk for linken. Spesielt den til humle.se gjorde det litt lettere å forstå. Det der med CO₂ volum/volum er cirka det dobbelte i forhold til hvis du regner med g/l CO₂ (eller % CO₂ ganger 10). Mao, en fruit lambic som skal ha 3,0 'volumes CO₂' kan man finne i den store tabellen øverst som (3,0 x 2) / 10 = 0,6 % (= 6 g/l).
Loggført

Arnold Schwarzenegger
Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Saltdal/Skjerstad Nordland

Praha 2007

Vis profil
« Svar #7 på: lør 16 feb 2008, 13:54:09 »

Egenvekten for CO₂ er 1,97

"Mao, en fruit lambic som skal ha 3,0 'volumes CO₂' kan man finne i den store tabellen øverst som (3,0 x 2) / 10 = 0,6 % (= 6 g/l)."

Som gir 3 liter CO₂ pr. liter øl eller 3 enheter  Smiley
Oddvar

Loggført

S. Oddvar Demmo
Sider: [1] Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Utstyr  |  Emne: Filtrering av øl. « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!