Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
fre 25 mai 2012, 00:42:32

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95450 innlegg i 8951 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Norbrygg og generelt  |  Øltyper og øl generelt  |  Emne: Kullsyre i ølet. 0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] Skriv ut
Skrevet av Emne: Kullsyre i ølet.  (Lest 650 ganger)
erliande
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« på: lør 19 nov 2011, 14:52:14 »

Har brygget noe øl og tilsatt kullsyre som jeg har prøvd meg fram med forskjellig trykk alt fra 0,2 til 1 bar, men jeg synes ikke at ølet tar opp nokk kullsyre. Det blir skum på ølet ved tapping, bra ved 0,2 bar og veldig mye ved 1 bar. Likevel blir det jo mye mindre bubler i ølet i forhold til kjøpøl.
Hvordan skal jeg forholde meg for å få mert kullsyrebubler i ølet da jeg liker at kullsyrebublene vises, og jeg synes at ølet virker friskere jo mere kullsyre det er i ølet. biersmile
Loggført
Peter T
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Tøyen, Oslo

Vis profil
« Svar #1 på: lør 19 nov 2011, 15:22:17 »

Jeg tror trikset er balanse mellom temperatur og trykk.

Om ølet står ved ca 10 grader er en drøy bar bra, etter min erfaring.
Her er det en fin innføring i CO₂, blant annet med en temp versus trykk tabell: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1449.0.html
Trikset for å unngå at all kullsyren skummer vekk, når du har høyt trykk, er å ha lange nok og tynne nok serveringsslanger.
Lykke til
Loggført
erliande
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #2 på: lør 19 nov 2011, 15:28:43 »

Noen idé om hvor lang og tynn slangen bør være? bank2
Loggført
Peter T
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Tøyen, Oslo

Vis profil
« Svar #3 på: lør 19 nov 2011, 15:47:55 »

Uten at jeg er helt sikker, så tror jeg jeg bruker den slangen her: http://www.Biltema.no/no/Bat/VVS/Slange/Trykkluftslange/
Den med innvendig diameter på 4 mm. Jeg har forskjellige lengder til forskjellige trykk.
Vil tro ca 3 meter er bra for 1-1.5 bar.
Loggført
Knut1
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Gvarv, Telemark

Vis profil
« Svar #4 på: lør 19 nov 2011, 16:09:08 »

For å slippe skumproblemer er det vanlige å bruke en øl slange med innvendig diameter på 3/16" ( 4,7 mm ). Denne bør ha en lengde på 2,5 - 5 meter. 

http://www.kegkits.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=14-0307-00&Category_Code=HOSE
Loggført

www.bryggelogg.no  -  Online bryggelogg for hjemmebryggere
Kittelsen
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Vestby

Doghouse Brewing

Vis profil
« Svar #5 på: lør 19 nov 2011, 20:24:23 »

Jeg bruker 5 ft. Med 3/16" som var det jeg ble anbefalt fra MoreBeer. Å det fungerer utmerket med 1 til 1,2 bar trykk.
Loggført

Eirik Kittelsen
Sider: [1] Skriv ut 
Norbrygg  |  Norbrygg og generelt  |  Øltyper og øl generelt  |  Emne: Kullsyre i ølet. « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!