Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
fre 25 mai 2012, 00:53:54

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95450 innlegg i 8951 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Oppskrifter  |  Oppskrifter generelt  |  Emne: Porter på bærtur 0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 2 3 ... 5 [Alle] Skriv ut
Skrevet av Emne: Porter på bærtur  (Lest 2558 ganger)
Nidveg
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Østensjø, Oslo

Vis profil WWW
« på: tir 22 nov 2011, 15:28:26 »

Hei folkens, det neste brygget mitt har jeg tenkt til å lage en robust porter med svarte, smaksterke kirsebær og carafa spesial. Målet er en god, litt syrlig porter med smak av kirsebær og sjokolade. Planen er som så: Jeg brygger altså 25 liter robust porter med, beregnet til å falle omtrent midt på style-skalaen i Beersmith (OG 1056), og lar den gjære ut som normalt. 5 liter vil stikkes over i et annet gjæringskar, og tilsettes ca 450g kirsebær. Dette vil nok dytte OG litt opp, og endre fargen i retning mørkerød (veldig fargesterke kirsebær).

Spørsmålet mitt blir da: da jeg bare hadde et halvt kilo kirsebær, hva skal jeg bruke de resterende tjue literne med øl til? Det hadde vært morsomt å prøve ut andre bær og frukter, og jeg vil gjerne ha forslag til frukt og bær her, samt andre tips, da det er mitt første forsøk på fruktøl. Vil for eksempel revet sitron og limeskall være brukbart?

Oppskrift så langt (25L):

OG-FG 1056-1013
IBU: 35
EBC: 56
Est. ABV: 5,8%

Maltsammensetning:
30% Pale Malt (Weyermann)
59,6% Maris Otter Pale Malt (TF)
3,7% Black Patent
3,6% Crystal 40L
3,1% Carafa Special II (Weyermann)

Humle:
30g target 10% AA 60 min
12g EKG 5% AA 20 min

Meskeskjema
67c 90 minutter (BIAB)
10min Mashout på 75c
Loggført
Peter T
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Tøyen, Oslo

Vis profil
« Svar #1 på: tir 22 nov 2011, 17:40:53 »

Jeg har aldri laget fruktøl på noe annet enn eple, men jeg ser for meg at tyttebær kunne vært godt i porter.
Tyttebær er jo generelt sett sykt godt. Mulig det blir litt stramt og snerpete?

Kirsebærporter høres topp ut.
Loggført
Nidveg
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Østensjø, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #2 på: tir 22 nov 2011, 17:46:07 »

Lagde ikke NØ en tyttebærporter en gang?  Jaha..
Mulig jeg har litt tyttebær i frysern. Noen som har en idé om passende mengde?
Loggført
Peter T
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Tøyen, Oslo

Vis profil
« Svar #3 på: tir 22 nov 2011, 17:49:59 »

Etter et kort google søk ser det i alle fall ut som om de har en villgjæra tyttebærøl.
Blannede reaksjoner på ratebeer.
Loggført
hole
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Skjåk

Vis profil
« Svar #4 på: tir 22 nov 2011, 21:51:11 »

Det kan hende at den mengden med kirsebær er nok til å sette rett bær karakter på hele brygget. kirsebær er ganske kraftige på smak, men nydelig i det rette brygg. selv har jeg laget mye vin av fatterns surkirsebær og det er meget godt, men kratig på smak og som regel alkohol sterkt som en portvin. Jeg har lyst til å lage en hvete og kirsebær øl må bare vente til neste høst og håpe på en god avling Grin

Jeg har forresten en flaske av den tyttebær ølen til nøgene i kjøleskapet, jeg skal smake på den til jul når jeg skal smake på mit eget tyttebær øl og krekling øl.
Loggført
Nygard67
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

me and my pygme pony over by the bush

Vis profil
« Svar #5 på: ons 23 nov 2011, 07:29:06 »

Litt høy mesketemp? Du får en del ugjærbart sukker, og tilsetter enda mer etter gjæring. Kan bli litt for søt? Ned til 65C?

Ellers foreslår jeg at du drikker de resterende litrene med øl :-)
Loggført

Frank says its all one big note
Nidveg
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Østensjø, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #6 på: ons 23 nov 2011, 10:13:38 »

Litt høy mesketemp? Du får en del ugjærbart sukker, og tilsetter enda mer etter gjæring. Kan bli litt for søt? Ned til 65C?

Ellers foreslår jeg at du drikker de resterende litrene med øl :-)

God idé. Jeg regner med et varmetap på noen grader, så da starter jeg på 66-67 og skyter etter et gjennomsnitt på 65.
Loggført
Odland
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Certified Hop Head

Vis profil WWW
« Svar #7 på: ons 23 nov 2011, 10:35:17 »

Testet bær i Wit.

Brukte 1,5kg rips (hageferske som ble fryst) på 8 liter wit. Dette gav en grei nok ripssmak.

Brukte 2kg bringebær (frosne) på 7 liter wit. Det var aaaaaaaaalt for mye.
Loggført

Gyldenlöwe Brygghus

From pro brewers to home brewers - we are all craft brewers
Kittelsen
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Vestby

Doghouse Brewing

Vis profil
« Svar #8 på: ons 23 nov 2011, 12:18:55 »

He he ja bringebær er kraftige saker Smiley
blåbær kunne muligens vært godt i porter.
Loggført

Eirik Kittelsen
Kjetil S
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Ølbart på andre fora

Vis profil
« Svar #9 på: ons 23 nov 2011, 12:31:38 »

God idé. Jeg regner med et varmetap på noen grader, så da starter jeg på 66-67 og skyter etter et gjennomsnitt på 65.

Beta-amylasen blir visst stort sett denaturert ved 65 °C, så et gjennomsnitt på 65 som starter ved 67 er reelt sett som å meske på 67 °C. Men personlig ville jeg gitt porteren litt kropp, og holdt den på 67.
Loggført
Peter T
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Tøyen, Oslo

Vis profil
« Svar #10 på: ons 23 nov 2011, 12:45:37 »

Beta-amylasen blir visst stort sett denaturert ved 65 °C, så et gjennomsnitt på 65 som starter ved 67 er reelt sett som å meske på 67 °C. Men personlig ville jeg gitt porteren litt kropp, og holdt den på 67.

Jeg ville også brukt litt høy mesketemp. Bærene vil jo uansett bidra med lett forgjærbart sukker, så det forsvinner. Je
Loggført
Odland
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Certified Hop Head

Vis profil WWW
« Svar #11 på: ons 23 nov 2011, 12:51:08 »

Kanskje teste med chili? Evt. bjørnebær?
Loggført

Gyldenlöwe Brygghus

Nidveg
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Østensjø, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #12 på: ons 23 nov 2011, 13:05:02 »

Takker for mange svært gode forslag, det er bare kjøre på om dere har flere! yes
Jeg er fortsatt usikker på om høy eller lav mesketemp er best når det gjelder dette. Robust Porter skal gjerne ha litt fylde, men fruktøl skal gjerne være lettdrikkelig og tynt. Jaha..
På en annen side har jeg ganske lite spesialmalt, så det blir neppe så altfor søtt på bakgrunn av det.

Foreløpig vurderer jeg tyttebær, bjørnebær, bringebær, blåbær, og kanskje en med chili i tillegg til bær. Må se an hva jeg har tilgjengelig.
Loggført
magne1972
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
2670 Otta (Sjoa)

Do not dwell in the past, do not dream of the futu

Vis profil
« Svar #13 på: ons 23 nov 2011, 13:28:57 »

Kanskje teste med chili? Evt. bjørnebær?
Jeg har vurdert chilli i øl, siden det høres godt ut.
Leste noe på aussiehombrew om det, og en bakdel er vistnok at skumfastheten blir dramatisk redusert (muligens av oljene i chillien)
Fant denne posten også:
The weather is finally cooling off again (yay!), so I'm moving away from pale ales and "lawnmower brews" towards hoppy dark ales, stouts - and perhaps the new Coopers European Lager kit once it is cool enough for "real" lager brewing. A chocolate chilli stout would go down a treat in the colder weather, too.

How did your chilli beer turn out, Thirsty Boy?

As a matter of fact its one of the best beers I've ever made. I'm really happy with it.

Made pretty much the way I said above, but I decided to add some actual chillis to the boil.

For a 17litre (into fermentor) batch I used 35g of chopped birdseyes (I think, little ones from the asian shop) in the boil. I thought that would be a lot less than I needed, so I also made the extract I was talking about - another 50g of the chopped birdseyes and 2 dried habaneros soaked in 100ml of vodka while the ferment happened. Planning on adjusting in the keg if needed.

Didn't need it, the balance came out just right from the kettle addition. Slight chilli flavour and a nice gentle back of the throat heat.
Loggført

if you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem
Beant
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Rognan, Nordland

Vis profil
« Svar #14 på: ons 23 nov 2011, 13:48:47 »

Chili høres interesant ut i øl, synes jeg. Har selv lekt med tanken på en vinter-Wit som krydres med chili i tillegg til koriander og appelsinskall.
Loggført

APA, Pils, Bayer og Wit på fat, Juleøl og Stout på flaske godt øl
EinarM
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Vis profil
« Svar #15 på: ons 23 nov 2011, 13:56:55 »

Jeg sitter å planlegger en Chilli-sjokolade-kaffe-porter (Engelsk: CCCP). Det kan bli vanskelig å finne en ballanse på smakene, men tenker det er verdt et forsøk...

Tenkte en ropust porter med
70 gram kakaopulver, i kokekaret
30 gram chilli, tenkte å "tørrhummle" men kan vel likegodt koke det (ref: sitat over)
3 Espresso shots rett før flasking
Loggført
Petter F
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

Byggingeniør

Vis profil
« Svar #16 på: ons 23 nov 2011, 14:21:18 »

Jeg har lagd både chili stout og chili porter. Funker helt greit, og er blant favorittene til dama mi.

I chili stouten (vinner av Trondheims særeste øl på hjemmebryggerfestival) tilsatte jeg tørket chili gjæringskaret. Det var det siste som var igjen i posen, og en del frø var med, så det ble veldig mye chilivarme/sterkhet, og veldig lite chilismak.

I chiliporteren hakket jeg opp fersk rød chili fra butikken, fjernet frøene, og bakte dem i stekovnen en halvtime elns før de ble tilsatt i gjæringskaret. Denne fikk veldig lite chilivarme, og en hint av chilismak uten at det dominerte. Man kunne egentlig ikke identifisere chilien med mindre man ble gjort oppmerksom på det, men det var noe der.

Har planer om en ny chiliporter til våren!
Loggført
hole
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Skjåk

Vis profil
« Svar #17 på: ons 23 nov 2011, 14:29:58 »

Jeg har enda ikke hatt chilie i en øl, men jeg har smakt en fra Kølster brygeri i Danmark, den var veldig god men noe spesiell. Jeg dyrker selv chilli og hadde i år bortimot 20 forskjellige sorter: Aji lemon, Aji crystl, aji rojo. peruvian hvite habanero, fatali, bigg sun, barucuno, pimento biqino, trinidad perfume. Rocoto red, yelow, orange. Big jim, mulato, paisila, sweet chocolate, pimento de padron, red skin og noen navnløse hybrider og etpar jeg ikke husker navet på.

Jeg ville anbefalt en aromatisk variant som Aji lemon eller pimento biqino men du får ikke kjøp de noen steder i Norge. beste valg i butikken er enten chpoltle som er røkt jalapeno eller en tørket ancho som er mild og søt. Ikke gid å put vanlig cajenne pepper i brygget skaff i alefal noe med lit smak.

her er et bilde fra drivhus kaoset, det har blit en enorm avlig i år. det ligger masse tøket snadder i skapet

* høst i skjåk 035.JPG (1880.2 KB, 3264x2448 - vist 273 ganger.)
Loggført
Beant
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Rognan, Nordland

Vis profil
« Svar #18 på: ons 23 nov 2011, 15:02:15 »

For min del, hvis det blir noe forsøk, så blir det nok "prik". Kona har flere kilo i fryseren av denne, frosset fersk.

Stilig å se noen dyrke chili i såpass stor skala. Kun til eget bruk, eller selger du?
Loggført

APA, Pils, Bayer og Wit på fat, Juleøl og Stout på flaske godt øl
Odland
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Certified Hop Head

Vis profil WWW
« Svar #19 på: ons 23 nov 2011, 15:15:43 »

Tenker selv å lage porter med chipotle. Heat and smoke Smiley
Loggført

Gyldenlöwe Brygghus

EinarM
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Vis profil
« Svar #20 på: ons 23 nov 2011, 15:18:45 »

Chipotle ja... Hvor var det du fant dem i Stavanger?

(Ref MMS bilde du sendte meg...)
Loggført
Kittelsen
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Vestby

Doghouse Brewing

Vis profil
« Svar #21 på: ons 23 nov 2011, 15:36:22 »

Chipotle i Stavanger finner du på Helgø.

Odland, chipitle porter hørtes snadder ut.
Mikeller Texas ranger har jeg smakt på Cardinal å det var stilig Smiley .

Røkt chili må gi masse god smak i tillegg til det sterke. Brukte noe røykmalt i min imperial Porter.
Loggført

Eirik Kittelsen
Odland
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Certified Hop Head

Vis profil WWW
« Svar #22 på: ons 23 nov 2011, 15:37:53 »

Fant dem på Meny Stadionparken, de har dem der sporadisk. Av og til er de også å finne på Helgø.
Loggført

Gyldenlöwe Brygghus

Lars B.
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Vis profil
« Svar #23 på: ons 23 nov 2011, 15:47:57 »

Fant dem på Meny Stadionparken, de har dem der sporadisk. Av og til er de også å finne på Helgø.

chipotle kan man ofte også finne hos sin lokale innvandrerbutikk
Loggført
Nidveg
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Østensjø, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #24 på: ons 23 nov 2011, 16:10:36 »

Takker igjen for mange gode forslag!
Jeg trur ikke det blir et særlig stort problem å få tak i god chili, Grønland kan by på det meste!
Foreløpig ser det sånn ut:

5 Liter: 450g Svarte kirsebær
5 Liter: Tyttebær?
10 Liter: Espresso
5 Liter: Huh? og chili?
5 Liter: Kontrollgruppe (ingenting)

Chili aleine blir nok litt tamt, da oppskriften har lavt sjokoladepreg og lav OG for å gi frukttilsetningen spillerom.
Loggført
Odland
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Certified Hop Head

Vis profil WWW
« Svar #25 på: ons 23 nov 2011, 16:12:04 »

Kakao og chili vil nok gjøre susen.
Loggført

Gyldenlöwe Brygghus

hole
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Skjåk

Vis profil
« Svar #26 på: ons 23 nov 2011, 18:46:21 »

chilli kan gi mye smak, og viss du velger en som ikke er for stærk kan du ha i ganske mye. har du forresten sett episoden på basic brewing video vor de smaker på chilli øl eksperimenter. der får du sikkert noen ideer om mengde osv.

http://www.basicbrewing.com/index.php?page=september-30-2009---chili-beer-experiment
Loggført
Nidveg
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Østensjø, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #27 på: tir 29 nov 2011, 15:42:24 »

Jeg har lagd både chili stout og chili porter. Funker helt greit, og er blant favorittene til dama mi.

I chili stouten (vinner av Trondheims særeste øl på hjemmebryggerfestival) tilsatte jeg tørket chili gjæringskaret. Det var det siste som var igjen i posen, og en del frø var med, så det ble veldig mye chilivarme/sterkhet, og veldig lite chilismak.

I chiliporteren hakket jeg opp fersk rød chili fra butikken, fjernet frøene, og bakte dem i stekovnen en halvtime elns før de ble tilsatt i gjæringskaret. Denne fikk veldig lite chilivarme, og en hint av chilismak uten at det dominerte. Man kunne egentlig ikke identifisere chilien med mindre man ble gjort oppmerksom på det, men det var noe der.

Har planer om en ny chiliporter til våren!

Interessant. Hvor mye brukte du, og hva slags typer?
Loggført
Nidveg
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Østensjø, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #28 på: man 5 des 2011, 17:16:22 »

Jeg mesket på 67 grader, og likevel fikk jeg en overraskelse da jeg sjekket SG i dag: 1010! Jeg lurer på om jeg har skjemt bort gjæren. Smiley
Loggført
hole
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Skjåk

Vis profil
« Svar #29 på: tir 6 des 2011, 01:12:30 »

Hva endte du opp med å putte i brygget? og viss du delte brygget i flere gjeringskar med forskjelige ingredienser ble det noe forskjeld på SG på de?
jeg er litt spent på første smaks intrykk også
Loggført
Petter F
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

Byggingeniør

Vis profil
« Svar #30 på: tir 6 des 2011, 08:57:03 »

I chilistouten brukte jeg 20 g av en ganske sterk tørket chili som dama mi hadde kjøpt på innvandrersjappe, aner ikke hva det var. I chiliporteren brukte jeg totalt 8 stk røde ferske chilier kjøpt på rema, sånn fingerstørrelse. Renset dem for frø og grillet dem litt i ovnen.

Noen som vet hvor jeg får kjøpt Chipotle i Oslo?
Loggført
Nidveg
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Østensjø, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #31 på: tir 6 des 2011, 18:35:10 »

Hva endte du opp med å putte i brygget? og viss du delte brygget i flere gjeringskar med forskjelige ingredienser ble det noe forskjeld på SG på de?
jeg er litt spent på første smaks intrykk også

Jeg holdt meg ganske tro til oppskriften jeg la ut her, med en pose S-04 og en pose Lallemand Windsor dry yeast. Jeg har ikke splittet batchen veldig opp ennå, men måtte bruke en mindre gjæringsbøtte i tillegg til den store vinballongen grunnet 4 liter mer vørter enn forventet. Totalt ca 30 liter på ballongen og 4 på bøtta. Har kun testet 4-literen, men da de har stått rett ved siden av hverandre regner jeg ikke med noen stor forskjell. Ville ikke risikere å infisere hovedenheten så tidlig i løpet, og det var lettere å tappe ut av tiliters-spannet enn 30-litersballongen. Kjører heller en test når de tappes over til sekundær.

Når det gjelder smaken, så er den ganske tørr, med smakspreg av kakao, grønt eple, og kaffe, samt et 'bunnpreg' av noe som kan beskrives som 'syrlig aske' fra svartmalten. Ettersmaken har et ørlite hint av bananestere fra windsor-gjæren, og smaker så klart ganske gjærete for nå. Jeg syns det er morsomt å smake ølet så tidlig i prosessen, før de forskjellige smakskomponentene røres sammen.  Smiley

Til neste gang skal jeg bruke mer spesialmalt i håp om å vinne litt fylde. Tenker jeg bytter ut carafa med en større andel pale chocolate samt lys krystallmalt: mer sjokoladepreg, samme farge (svart er uønsket for å la kirsebær sette farge).
Loggført
Nidveg
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Østensjø, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #32 på: tir 6 des 2011, 18:42:57 »

I chilistouten brukte jeg 20 g av en ganske sterk tørket chili som dama mi hadde kjøpt på innvandrersjappe, aner ikke hva det var. I chiliporteren brukte jeg totalt 8 stk røde ferske chilier kjøpt på rema, sånn fingerstørrelse. Renset dem for frø og grillet dem litt i ovnen.

Takker!
Område like rundt grønland basar tenker jeg burde by på det meste, jeg har vært innom en butikk der som sikkert har det du trenger. Kan ikke huske nøyaktig hvor, dessverre, men det er jo bare å se etter butikker med frukt og grønt utenfor døra.
Loggført
hole
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Skjåk

Vis profil
« Svar #33 på: ons 7 des 2011, 00:54:35 »

Ettersmaken har et ørlite hint av bananestere fra windsor-gjæren, og smaker så klart ganske gjærete for nå. Jeg syns det er morsomt å smake ølet så tidlig i prosessen, før de forskjellige smakskomponentene røres sammen.  Smiley

Til neste gang skal jeg bruke mer spesialmalt i håp om å vinne litt fylde. Tenker jeg bytter ut carafa med en større andel pale chocolate samt lys krystallmalt: mer sjokoladepreg, samme farge (svart er uønsket for å la kirsebær sette farge).

Mitt intrykk av øl med carafa er at det trengs ganske lang tid til å modnes, men da smaker det tilgjengeld godt også. selv er jeg blitt mere imponert over de jeg har brygget med pale chocolate, det synes som om den malten når smaks høyden mye raskere.
Loggført
Nidveg
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Østensjø, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #34 på: tir 20 des 2011, 01:58:53 »

Imorgen overfører jeg ølet til sekundær: burde jeg tine bærene før tilsetting, eller bare ha dem i frosne? Jeg kan se fordeler og ulemper med begge metodene.
Loggført
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #35 på: tir 20 des 2011, 10:37:41 »

Jeg pleier å rengjøre dunk (bruker Better Bottle til fruktøl) og helle de frosne bærene i denne. Så dekker jeg tuten med aluminiumsfolie og lar det stå til dagen etter. Da er bærene som regel tint nok.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Ole Mørkved
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Namsos/Trondheim

Vis profil WWW
« Svar #36 på: tir 20 des 2011, 10:46:55 »

Ser i en oppskrift i BYO, at de kjører bærene i en mikrobølgeovn og avkjøler dem før de tilsetter bærene i gjæringskaret.
Loggført
Odland
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Certified Hop Head

Vis profil WWW
« Svar #37 på: tir 20 des 2011, 10:50:01 »

Kan ikke en koking av bær i micro gi en usmak fra kokingen?
Loggført

Gyldenlöwe Brygghus

Nidveg
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Østensjø, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #38 på: tir 20 des 2011, 10:52:37 »

Jeg pleier å rengjøre dunk (bruker Better Bottle til fruktøl) og helle de frosne bærene i denne. Så dekker jeg tuten med aluminiumsfolie og lar det stå til dagen etter. Da er bærene som regel tint nok.

Hm, fin middelvei.  Jaha..

Ser i en oppskrift i BYO, at de kjører bærene i en mikrobølgeovn og avkjøler dem før de tilsetter bærene i gjæringskaret.

Har litt dårlig tid, så jeg kjører dem i mikroen på svært lav varme, for så å la dem tine på kjøkkenbenken litt før de tilsettes dunken. Burde funke.
Loggført
janborgar
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Mandal

Vis profil
« Svar #39 på: tir 20 des 2011, 12:39:07 »

Røde bær som bringebær og jordbær får fort kokt smak hvis de varmes for mye, mørke bær som bjørnebær og solbær tåler mye mer før de smaker syltetøy.
Loggført

Den som vet lite, gjør store feil.
den som vet mye, tør ikke prøve.
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #40 på: tir 20 des 2011, 13:24:48 »

Men det er vel uansett ikke noe stort poeng i å koke frukt til øl...
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Nidveg
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Østensjø, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #41 på: tir 20 des 2011, 13:48:54 »

Da var kirsebærbatchen satt! Endte opp med 400g i totalt 5,7 liter øl. Regner med litt svinn, og lander vel på fem liter.  Smiley
Resten er ført over til sekundær for å unngå autolyse-effekten.

Da gjenstår chili, espresso, og kontrollgruppe. Tenker jeg lager ti liter chili og ti liter espressoporter, samt fem liter bar.
Tenker jeg går for to-tre chipotle-chilier fordelt på ti liter, og 150 gram espressobønner grovknust i den andre. Hvor mange dager bør jeg la bønnene trekke i ølet? Én dag? En uke?
Loggført
EspenL
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Hop, Bergen

Vis profil WWW
« Svar #42 på: tir 20 des 2011, 13:50:03 »

Ser at Tyttebær er kommet opp som et forslag. Skal ølen gjære videre på bærene?

Tyttebær inneholder veldig mye benzosyre og er en av de få bærtypene som det ikke "går an" å lage vin av (men jeg vet om en metode, har bare ikke rukket å prøve selv ennå  Wink ).  Usikker på om dette er noe å bekymre seg når mengden tyttebær i forhold til øl er liten (<10%), men om ølet er sterkt å alkohol og gjæren allerede er stresset så er det mulig at det blir vanskelig.

Takk for påminnelsen forøvrig, hadde nesten helt glemt prosjektet mitt med å prøve å lage tyttebærport (ikke porter) . På tide å plukke det opp igjen (det har dog ikke noe på Norbrygg å gjøre...)
Loggført

På flaske:
London Porter
Grenadier  II
Vestkyst IPA
Cascade IPA
Grenadier  (Bombardier klone)
Hop Porter løst inspirert av #3 2008/06 - London Porter
Nidveg
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Østensjø, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #43 på: tir 20 des 2011, 13:54:31 »

Ser at Tyttebær er kommet opp som et forslag. Skal ølen gjære videre på bærene?

Tyttebær inneholder veldig mye benzosyre og er en av de få bærtypene som det ikke "går an" å lage vin av (men jeg vet om en metode, har bare ikke rukket å prøve selv ennå  Wink ).  Usikker på om dette er noe å bekymre seg når mengden tyttebær i forhold til øl er liten (<10%), men om ølet er sterkt å alkohol og gjæren allerede er stresset så er det mulig at det blir vanskelig.

Takk for påminnelsen forøvrig, hadde nesten helt glemt prosjektet mitt med å prøve å lage tyttebærport (ikke porter) . På tide å plukke det opp igjen (det har dog ikke noe på Norbrygg å gjøre...)

Jeg har i grunn lagt fra meg ideen med tyttebærporter for nå, da jeg ser for meg at det ikke blir så grusomt spennende i forhold til kirsebærporter (begge er røde og syrlige), og jeg ikke ser for meg at tyttebær er særlig lett å få til å passe i en porter. Lykke til med portvinen!
Loggført
EspenL
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Hop, Bergen

Vis profil WWW
« Svar #44 på: tir 20 des 2011, 14:02:53 »

Takk :-)

Edit: Og like så :-)
Loggført

På flaske:
London Porter
Grenadier  II
Vestkyst IPA
Cascade IPA
Nidveg
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Østensjø, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #45 på: ons 21 des 2011, 18:38:46 »

Etter litt leiting fant jeg chipotle hos gutta på haugen! De har en del annen tørket chili og, inkludert ancho. Jeg kjøpte tre små chipotle og en litt større ancho for 16 kroner. Grønnsakshandelen på Grønland Torg hadde også chipotle, men bare hermetisert. Aner ikke hvordan det gjør seg i øl, men satset altså på løsvekt på sankthanshaugen.
Loggført
Fredrik J
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil
« Svar #46 på: ons 21 des 2011, 21:58:44 »

Meny på Ringnes Park har chipotle chili

Sent from my HTC Desire
Loggført

# Bryggekø:      JuleBock, KontorPils, Stout, Somlete IPA 2.0
neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge

Vis profil
« Svar #47 på: tor 22 des 2011, 01:56:20 »

alternativt her:
http://www.seasonedpioneers.co.uk/seasoning_detail.aspx?ID=39&name=Chipotle%20Chillies,%20Crushed
Loggført
Nidveg
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Østensjø, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #48 på: fre 6 jan 2012, 17:46:36 »

Okei, noen lurer kanskje litt på hvordan prosjektet går. Alle variantene -chipotle, blåbær, espresso og kirsebær- står nå til karbonering, minus chipotle som fortsatt er på sekundærstadiet. Foreløpig har jeg fått smakt på blåbær og espresso. Ølet er overraskende tynt, kanskje fordi jeg lot mesken stå svært lenge, eller muligens fordi termometerlesningene min var feilkalibrerte. Det kan jeg leve med. Dessverre klarte jeg å miste litt kaffegrut nedi espressoporteren under overføring av det kaldtrukne kaffeekstraktet (protip for de som vil prøve teknikken: vanlige papirfiltre ryker lett), og det satte dessverre sitt klare preg på produktet. Heile skiten smaker kaffegrut.  oppkast
Kan bare håpe på at lagring vil hjelpe på det.

Blåbærporteren derimot, er en suksesshistorie så langt. Smaker godt, svært tydelig på  blåbærfronten, men overraskende greit med tanke på at det ikke er forbi karboneringsfasen engang. Med tida vil det nok smake mer porter og mindre blåbær. Overraskend sterkt er det også. Ifølge beregningene mine, som riktignok mangler nøyaktige tall for blåbærsukkeret, tilsier 5,8%, men nummenheten i fingrene mine etter 300ml hinter mot nærmere 7% eller høyere. En annen artig sak er at kirsebærølet, som jeg trudde ville gi mye farge, da bærene har svært kraftig fargestoff, har gitt et rødbrunt litt ekkelt produkt før flasking, mens blåbærporteren ser ut som rødvin. En annen ting er at blåbær kan ha tåket til porteren en del, men på det punktet har jeg foreløpig lite å sammenlikne med.

Alt i alt et gøyalt eksperiment! skitbra

Loggført
Odland
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Certified Hop Head

Vis profil WWW
« Svar #49 på: fre 6 jan 2012, 18:10:02 »

Kjekke tilbakemeldinger. Alltid spennende å høre andres erfaringer.

Ser du har skrevet hvor mye kirsebær du hadde i ølet, men hvor mye hadde du av det andre?
Loggført

Gyldenlöwe Brygghus

Nidveg
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Østensjø, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #50 på: fre 6 jan 2012, 18:34:28 »

Kjekke tilbakemeldinger. Alltid spennende å høre andres erfaringer.

Ser du har skrevet hvor mye kirsebær du hadde i ølet, men hvor mye hadde du av det andre?

-ca 13-14 liter øl, hvorav 1640 gram rørt blåbær; hvorav <100g var sukker.
-Én chipotle i ca 5 liter øl
-rundt 156 gram grovknust espresso / noen desiliter kaldrukket ekstrakt i rundt 11 liter øl
Loggført
Nidveg
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Østensjø, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #51 på: tor 26 jan 2012, 21:57:54 »

En liten oppdatering: Siden porteren blei såpass tynn i kroppen, trur jeg det er mer typeriktig å kalle det en dry stout. Altså Blåbærstout, chilistout, etc.
Chilistouten har fått karbonert seg, og er egentlig ganske god allerede nå. Om noen få uker vil den nok nå høydepunktet sitt, før chilismaken faller ut. Ikke noe særlig hete, men en fin, spennende smak med litt røykpreg. Blir rikere etter hvert som jeg nærmer meg bunnen. Kunne fint ha brukt litt mer chipotle i den, eller kanskje chipotle sammen med en annen chili. Artig smak, liker resultatet selv om den blei i overkant tynn.
Espressostouten har fortsatt et altfor tydelig kaffegrutpreg, men det mildner noe med tid. Om den får aldres enda mer vil den nok bedre seg betraktelig.
I blåbærstouten har blåbærpreget dempet seg litt, og det smaker ikke lenger bare blåbærsaft. Vil trenge en del modning, kanskje to måneder. Kunne sikkert hatt godt av litt finings for å skille ut bærprotein.
Loggført
Anders_1979
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Ski

Vis profil
« Svar #52 på: tor 1 mar 2012, 07:55:22 »

Hvordan har det gått så langt i disse prosjektene dine?

Du skrev: ca 13-14 liter øl, hvorav 1640 gram rørt blåbær; hvorav <100g var sukker.

Kan du utdype det litt? Har du laget lake ut av det eller bare rørt tinte blåbær i sukker? Tilsatte du det i hovedgjæringen eller sekundærgjæringen? Og hva skjer hvis man koker blåbær i vørteren, tror du det blir smak av blåbær da?
Loggført

Brygg på flaske: Sjokolade Stout, Weizen og Strong Kölsch (8%)
Brygg under gjæring: Kölsch 2
Nidveg
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Østensjø, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #53 på: tor 1 mar 2012, 10:38:20 »

Hvordan har det gått så langt i disse prosjektene dine?

Du skrev: ca 13-14 liter øl, hvorav 1640 gram rørt blåbær; hvorav <100g var sukker.

Kan du utdype det litt? Har du laget lake ut av det eller bare rørt tinte blåbær i sukker? Tilsatte du det i hovedgjæringen eller sekundærgjæringen? Og hva skjer hvis man koker blåbær i vørteren, tror du det blir smak av blåbær da?

Jeg fikk noen kilo blåbær av en fyr, og det viste seg at det var rørt blåbær i stedet for bare blåbær. Det betyr Blåbær med sukker som konserveringsmiddel. Jeg tilsatte det i sekundær, men det hadde sikkert også gått bra rett etter hovedgjæringen, kanskje til og med bedre. Hvis du koker blåbær i vørteren håper jeg du liker gele i ølet ditt.  Smiley
Loggført
Anders_1979
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Ski

Vis profil
« Svar #54 på: tor 1 mar 2012, 11:30:35 »

Takk for svar  I like!

Må nok prøve å lage noe tilsvarende, men jeg kommer nok til å tilsette det under hovedgjæringen og se hvordan det blir. Du får fortelle oss hvordan det smaker når du er helt ferdig.
Loggført

Anders_1979
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Ski

Vis profil
« Svar #55 på: man 19 mar 2012, 10:04:51 »

Nå skal jeg snart sette en blåbær porter. Kan jeg bare tilsette vanlig hele blåbær i gjæringstanken under primærgjæringen? Eller hvordan hadde dere gjort det?
Loggført

Nidveg
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Østensjø, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #56 på: man 19 mar 2012, 14:44:51 »

Nå skal jeg snart sette en blåbær porter. Kan jeg bare tilsette vanlig hele blåbær i gjæringstanken under primærgjæringen? Eller hvordan hadde dere gjort det?
Det kan du, men grunnet sukkeret som er i blåbæra burde du tilsette det til primær etter at stormgjæringa er over. Vurder sekundær/filtrering pga alt grumset fra bæra (jeg gjorde det ikke, og det blei en del grums i flaskene, men veldig farlig er det ikke).
Loggført
Anders_1979
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Ski

Vis profil
« Svar #57 på: man 19 mar 2012, 14:52:33 »

Ok så da bare åpner jeg lokket etter stormgjæringen og tilsetter bærene, eller stikker om til ny gjæringstank og hvordan unngår du bakteriefare?
Loggført

Anders_1979
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Ski

Vis profil
« Svar #58 på: ons 21 mar 2012, 09:27:15 »

Ingen som har noe svar på dette? Haster da helgen nærmer seg
Loggført

EspenL
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Hop, Bergen

Vis profil WWW
« Svar #59 på: ons 21 mar 2012, 09:42:47 »

Tror poenget er at når primægjæringen er ferdig, så er infeksjonfaren lavere pga alkoholen og CO₂ som gjør miljøet surere. Men faren er fortsatt der så dette er nok en riskosport uansett... Du kan evt skolde bærene, eller koke dem. Dette vil imidlertid kunne endre smaken. Det er ikke sikkert dette blir til det verre. Jeg har laget rips portvin med både ukokte og kokte bær og foretrekker faktisk den med kokte bær (tyngre smak med mindre friskhet).
Loggført

På flaske:
London Porter
Grenadier  II
Vestkyst IPA
Cascade IPA
Peter T
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Tøyen, Oslo

Vis profil
« Svar #60 på: ons 21 mar 2012, 10:16:31 »

Jeg har ikke gjort dette selv. Men jeg tror det er vanlig å fryse bærene først. Da kvitter du deg med en del bakterier, samt at det blir lettere for gjæren å komme til sukkeret. Når det er gjort er det vel bare å dumpe dem oppi karet ja.
Loggført
Anders_1979
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Ski

Vis profil
« Svar #61 på: ons 21 mar 2012, 11:14:38 »

Ok jeg får prøve på dette, da blir det fryste bær etter stormgjæringen  Smiley
Loggført

Sider: 1 2 3 ... 5 [Alle] Skriv ut 
Norbrygg  |  Oppskrifter  |  Oppskrifter generelt  |  Emne: Porter på bærtur « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!