Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
fre 25 mai 2012, 00:59:32

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95450 innlegg i 8951 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Utstyr  |  Emne: 2 eller 3 ruller? 0 medlemmer og 4 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 [2]  Alle Skriv ut
Skrevet av Emne: 2 eller 3 ruller?  (Lest 750 ganger)
Dag
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Asker

Vis profil
« Svar #15 på: ons 23 nov 2011, 13:45:05 »

Grunnen til at Coronamøllen kverner ujevnt er at 'motplata' i prinsippet er løs, slik at den ikke står plant med den andre hele tiden. Jeg fikset min enkelt med å feste motplata til skruen med stålplast. Så er det bare korrekt trimming slik at platene er parallelle.
Det aller beste hadde selvsagt vært en datastyrt mølle med seks valser, innebygd vekt og alarm, juletrebelysning og pizzaovn, men hjemmebryggere burde heller stikke fingeren i jorda og tenke need/cost. :-)

Papazian bruker visstnok Coronamølle den dag i dag, etter 20-30? år. Tror ikke noen hjemmebrygger trenger tre valser mer enn de trenger to.
Loggført

"De levde som ville dyr, de hverken røkte eller drakk!" Axel Sandemose
Ketil
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Drammen

Vis profil
« Svar #16 på: ons 23 nov 2011, 15:14:41 »

DAG!
Du må ikke komme med sånne forslag på dette forumet.
Det går bare ei uke, så er det en som legger ut et bilde av hele ideen din. Med pizzaovn og hele greia!
Loggført
Viktste
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Vis profil
« Svar #17 på: ons 23 nov 2011, 16:09:23 »

Ovnen er jo kjekk til å riste malt, men hvorfor juletrebelysning?
Loggført

I fryseboksen hjemme er det øl....
Bård
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Gamlebyen, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #18 på: ons 23 nov 2011, 16:18:12 »

Regulering av gjæringstemp?
Loggført

http://humlepungene.blogspot.com/

På fat:  GHB+Rawroffe Julebock,Beer Geek Breakfast
Krille
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bønes, Bergen

Vis profil
« Svar #19 på: ons 23 nov 2011, 16:59:59 »

Ovnen er jo kjekk til å riste malt, men hvorfor juletrebelysning?
Kjekt å ha i disse juletider. Må jo komme i julestemning til juleølet!  Wink
Loggført

Man skal elske sitt øl!
Nygard67
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

me and my pygme pony over by the bush

Vis profil
« Svar #20 på: ons 23 nov 2011, 18:24:06 »

Jeg har en Monstermill 3-valse. Jeg føler meg garantert bedre enn hvis jeg hadde hatt 2-valse. Garantert!
Ja!, og så maler den veldig jevnt
Loggført

Frank says its all one big note
Ramsvatn
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Rykene

Vis profil
« Svar #21 på: ons 23 nov 2011, 19:25:06 »

Jeg oppgraderte fra mm3 til mm3.20.  Jeg er usikker på om det går noe serlig fortere, det eneste jeg vet er at det blir mye vanskeligere å drive den.  Dessuten er det veldig vanskelig å justere på åpningen etter at alt er fastmontert. Man justerer jo på den nederste rulla og den er ikke lett å komme til.
Skulle jeg ha kjøpt ny i dag ville jeg ha kjøpt en med to valser. Da er det kjempelett å justere åpningen, og hvis en vil kan en jo justere åpningen ned litt for så å kjøre alt igjennom en gang til.
Loggført

Selvgjort er velgjort :-)
Krille
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bønes, Bergen

Vis profil
« Svar #22 på: ons 23 nov 2011, 19:31:26 »

Eg har en Barleycrusher, og har ingenting å utsette på den. Maler jevnt og fint, og er lett å drive med en mellomstor elektrisk drill. Eg ser ingen grunn til å oppgradere min mølle. Fort går det også.
Loggført

Man skal elske sitt øl!
oeng
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Vis profil
« Svar #23 på: ons 23 nov 2011, 19:38:32 »

Jeg oppgraderte fra mm3 til mm3.20.  Jeg er usikker på om det går noe serlig fortere, det eneste jeg vet er at det blir mye vanskeligere å drive den.  Dessuten er det veldig vanskelig å justere på åpningen etter at alt er fastmontert. Man justerer jo på den nederste rulla og den er ikke lett å komme til.
Skulle jeg ha kjøpt ny i dag ville jeg ha kjøpt en med to valser. Da er det kjempelett å justere åpningen, og hvis en vil kan en jo justere åpningen ned litt for så å kjøre alt igjennom en gang til.

Både Monster mill og C&S er gode møller, men en av fordelene med C&S er at den er enkel å innstille med per-satte knepp (avstander). Man slipper å bruke føleblad for å vite hva åpningen er.
Loggført
Sider: 1 [2]  Alle Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Utstyr  |  Emne: 2 eller 3 ruller? « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!