Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
fre 25 mai 2012, 01:18:05

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95450 innlegg i 8951 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Oppskrifter  |  Oppskrifter generelt  |  Emne: Forsøk på glutenfritt øl 0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] 2  Alle Skriv ut
Skrevet av Emne: Forsøk på glutenfritt øl  (Lest 1009 ganger)
Nydal
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Vassøy

Vis profil
« på: man 28 nov 2011, 16:37:41 »

Denne oppskriften skal testes ut på et par velvalgte prøvekaniner der den ene er gluten sensitiv og den andre personen er gluten intollerant. Om ikke resultatene blir som forventet ble det ihvertfall et veldig bra brygg som smakte fortreffelig!

Brewing Steps: Gluteminus Brown Ale
Flanders Brown Ale/Oud Bruin
Type: All Grain Date: 13.11.2011
Batch Size (fermenter): 25,00 l Brewer: Kay
Boil Size: 27,00 l Asst Brewer: 
Boil Time: 60 min Equipment: Electric Urn (10 Gal/40 L) - BIAB
Final Bottling Volume: 24,60 l Brewhouse Efficiency: 85,00

Mash or Steep Grains

Mash Ingredients
Amt Name Type # %/IBU
3,50 kg Pale Malt (2 Row) UK (5,9 EBC) Grain 1 47,6 %
2,30 kg Corn, Flaked (2,6 EBC) Grain 2 31,3 %
1,00 kg Rice, Flaked (2,0 EBC) Grain 3 13,6 %
0,30 kg Special B Malt (354,6 EBC) Grain 4 4,1 %
0,20 kg Caramunich Malt (110,3 EBC) Grain 5 2,7 %
0,05 kg Black (Patent) Malt (985,0 EBC) Grain 6 0,7 %

Boil Wort

Add water to achieve boil volume of 27,00 l
  Estimated pre-boil gravity is 1,068 SG
 Boil Ingredients
Amt Name Type # %/IBU
22,00 g Nelson Sauvin [12,30 %] - Boil 60,0 min Hop 7 20,7 IBUs
13,00 g Pacifica [5,80 %] - Boil 15,0 min Hop 8 2,9 IBUs
15,00 g Pacifica [5,80 %] - Boil 5,0 min Hop 9 1,3 IBUs

Estimated Post Boil Vol: 27,15 l and Est Post Boil Gravity: 1,065 SG
Cool and Prepare Fermentation

Cool wort to fermentation temperature
  Transfer wort to fermenter
  Add water to achieve final volume of 25,00 l
  Fermentation Ingredients
Amt Name Type # %/IBU
1,0 pkg English Ale (White Labs #WLP002) [35,49 ml] Yeast 10 -
1 rør Clarity Ferm (White Labs)

Measure Actual Original Gravity _1,058__     (Target: 1,065 SG)
  Measure Actual Batch Volume __25_____     (Target: 25,00 l)
Fermentation
  13.11.2011 - Primary Fermentation (4,00 days at 19,4 C ending at 19,4 C) 
  17.11.2011 - Secondary Fermentation (10,00 days at 19,4 C ending at 19,4 C) 

Dry Hop and Prepare for Bottling/Kegging 
  Measure Final Gravity: __1,016__ (Estimate: 1,018 SG)
  Date Bottled/Kegged: 27.11.2011 - Carbonation: Keg with 0,86 bar
  Age beer for 30,00 days at 18,3 C

Loggført

Bart, a woman is like beer. They look good, they smell good, and you'd step over your own mother just to get one!
-Homer Simpson-
sand
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Sand i Suldal

Vis profil
« Svar #1 på: man 28 nov 2011, 17:10:15 »

Venter i spenning på tilbakemeldingene på denne.
Om det funker for prøvekaninene dine vil jeg nok prøve ett brygg for å se om det kunne falle i smak hos en kjenning som ikke tåler gluten.

Kjempebra at du prøver, og at du deler erfaringene  skitbra

Loggført

Ingen jobb er så enkel at den ikke kan gjøres feil...............
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #2 på: man 28 nov 2011, 17:15:01 »

Men er det en oud bruin?
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Nydal
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Vassøy

Vis profil
« Svar #3 på: man 28 nov 2011, 17:21:39 »

Nei Gahr.. det er den nok ikke.. En liten glipp i Beersmith-ferdighetene mine.. :-D Oud Buin kjennetegnes jo ved at den skal lagres lenge i eikefat hvis jeg ikke tar helt feil... (?)
Loggført

Bart, a woman is like beer. They look good, they smell good, and you'd step over your own mother just to get one!
-Homer Simpson-
Nydal
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Vassøy

Vis profil
« Svar #4 på: man 28 nov 2011, 17:23:10 »

Jeg ville tippe den heller mer mot en American brown ale.
Loggført

-Homer Simpson-
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #5 på: man 28 nov 2011, 17:31:12 »

Aha!  Wink

Oud bruin trenger forøvrig ikke lagres på fat (flamsk rød lagres ofte på fat), men den er alltid syrlig i alle fall.

Forøvrig interessant med et "glutenfritt" øl som baserer seg på skikkelig malt og ikke på andre, utradisjonelle ingredienser. Du må rapportere virkningen.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
gustavf
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Lambertseter, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #6 på: man 28 nov 2011, 17:53:28 »

Spennende. Har du mulighet til å få gjort laboratorietest av ølet, eller er det noen som må ofre magesekken som prøvekanin?
Loggført

Frisk doft av citrus, av den typen Wunderbaum-producenterna förgäves letat efter i sina laboratorier i tre generationer.
Nydal
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Vassøy

Vis profil
« Svar #7 på: man 28 nov 2011, 18:01:11 »

Ok Smiley  
Ja dette blir spennende.. Jeg sitter her nå med et glass og plukker opp mange gode smaker fra de to humletypene.. Appelsin og solbær er vel de mest fremtredene smakene. Det merkes svakt at ølen er brygget med en god del mais(merkbar sødme fra maisen), men dette er en bagatell. Jeg vil i neste brygg justere opp mengden ris og mais hvis det blir underkjent av mine allergikere, men satser på at clarity ferm fra WL klarer håndere de maltmengdene jeg har pr i dag. Kommer uansett til å justere litt opp på bitterhumle og muligens prøve meg på litt tørrhumling neste gang.
Rapport følger innen fredag.

Spennende. Har du mulighet til å få gjort laboratorietest av ølet, eller er det noen som må ofre magesekken som prøvekanin?
Hehe.. Mine to prøvekaniner stiller seg til disposisjon med de reaksjoner som måtte komme.. Det skal inntas 1,5 liter pr person over noen timer i første omgang så får vi se hva resultatet blir..  All in for science.. Wink
Loggført

-Homer Simpson-
gustavf
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Lambertseter, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #8 på: man 28 nov 2011, 18:13:32 »

Det merkes svakt at ølen er brygget med en god del mais(merkbar sødme fra maisen), men dette er en bagatell. Jeg vil i neste brygg justere opp mengden ris og mais hvis det blir underkjent av mine allergikere, men satser på at clarity ferm fra WL klarer håndere de maltmengdene jeg har pr i dag.

Det hadde vært interessant med noe mer kunnskap om hvor effektiv Clarity Ferm er. Dessverre White Labs veldig tilbakeholde med informasjon, sannsynligvis mye på grunn av mulighetene for søksmål av amerikanske dimensjoner, og DSM har ikke noe informasjon tilgjengelig for hjemmebryggere.

Dersom noen vet om noen som kan bidra med testing, så hadde det vært veldig interessant å få gjort noe mer grundig prøvebrygging.
Loggført

Frisk doft av citrus, av den typen Wunderbaum-producenterna förgäves letat efter i sina laboratorier i tre generationer.
Odland
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Certified Hop Head

Vis profil WWW
« Svar #9 på: man 28 nov 2011, 18:25:26 »

Charlie Papazian skriver om Clariferm og glutenfritt/redusert øl her:

http://www.examiner.com/beer-in-national/gluten-free-beer-reduced-gluten-beer-offers-real-beer-taste-for-celiac-impaired
Loggført

Gyldenlöwe Brygghus

From pro brewers to home brewers - we are all craft brewers
Nydal
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Vassøy

Vis profil
« Svar #10 på: man 28 nov 2011, 18:34:41 »

Det merkes svakt at ølen er brygget med en god del mais(merkbar sødme fra maisen), men dette er en bagatell. Jeg vil i neste brygg justere opp mengden ris og mais hvis det blir underkjent av mine allergikere, men satser på at clarity ferm fra WL klarer håndere de maltmengdene jeg har pr i dag.

Det hadde vært interessant med noe mer kunnskap om hvor effektiv Clarity Ferm er. Dessverre White Labs veldig tilbakeholde med informasjon, sannsynligvis mye på grunn av mulighetene for søksmål av amerikanske dimensjoner, og DSM har ikke noe informasjon tilgjengelig for hjemmebryggere.

Dersom noen vet om noen som kan bidra med testing, så hadde det vært veldig interessant å få gjort noe mer grundig prøvebrygging.

Absolutt! Som du nevner grunner nok dette ut i faren for søksmål, men jeg finner et par tråder der resultatet er lovende av noen som har prøvd å tilsette CF i vørteren. Det har blitt foretatt målinger i laboratorier der gluten har blitt påvist i veldig små mengder. Jeg vil tro at hvis WL skal selge dette som et stoff til å fjerne gluten og gjøre det trygt for mennesker med glutenallergi, vil dette kreve testing og forsøk på lik linje med legemidler. Dette vil da være tidkrevende og dyrt..
Loggført

-Homer Simpson-
Nydal
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Vassøy

Vis profil
« Svar #11 på: man 28 nov 2011, 18:36:19 »

Dette lover jo bra! Wink
Loggført

-Homer Simpson-
gustavf
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Lambertseter, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #12 på: man 28 nov 2011, 20:25:12 »

Jeg har lest den artikkelen ganske grundig og du finner den og noen andre lenker i et eller annet innlegg fra meg her et sted. Selv om resultatene er gode, så ville det være en fordel med mer kunnskap om hvordan enzymet fungerer i ulike oppskrifter. Det er dessuten ikke helt lett å overføre dosering av ren Brewers Clarex til ClarityFerm.

Estrella Damm Daura skal visst bruke Brewers Clarex for å redusere glutenmengden, men de bruker sikkert en del andre metoder også. Alt fra proteinmengde i basismaltet til meskeskjema.
Loggført

Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #13 på: man 28 nov 2011, 21:29:20 »

Har begynt å bruke Clarity-ferm i ølene mine. Kanskje jeg skal etterlyse noen med cøliaki som testpersoner? Men man har jo ikke akkurat lyst til å gjøre folk syke heller (bortsett fra eventuelt fyllesyke).
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Espen Unnvik
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Øvre Sædalsveien 115, 5099 Bergen

Vis profil
« Svar #14 på: man 28 nov 2011, 21:39:31 »

Artikkelen til Charlie er også i en eller annen utgave av Zymurgy.
Loggført

Du kan leve helt fint....uten å klare deg.
Sider: [1] 2  Alle Skriv ut 
Norbrygg  |  Oppskrifter  |  Oppskrifter generelt  |  Emne: Forsøk på glutenfritt øl « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!