Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
fre 25 mai 2012, 01:33:09

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95450 innlegg i 8951 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Oppskrifter  |  Oppskrifter generelt  |  Emne: Harviestoun's "Old engine oil" kloneforsøk 0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] Skriv ut
Skrevet av Emne: Harviestoun's "Old engine oil" kloneforsøk  (Lest 213 ganger)
Nydal
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Vassøy

Vis profil
« på: lør 3 des 2011, 09:07:49 »

Jeg har lenge hatt lyst til å forsøke meg på denne nydelige porteren! Ola Dubh hadde jo vært enda morsommere men der settes det naturlige begrensinger som dessverre ikke lar seg løse så lett.. Wink Noen som har lagret whisky på fat i 15++ år og vil kvitte seg med fata??  yes
Uansett.. Har dere noen innspill til denne oppskriften? Vurderer å tillsette litt lakris.. Jeg har kikket på nettet og kom frem til denne oppskriften etter noen små justeringer i Beersmith2:

Recipe: Old Engine Oil Clone
Brewer: Kay
Style: Robust Porter
TYPE: All Grain

Recipe Specifications
---------
Post Boil Volume: 27,23 l
Batch Size (fermenter): 23,00 l   
Bottling Volume: 21,60 l
Estimated OG: 1,069 SG
Estimated Color: 62,6 EBC
Estimated IBU: 46,1 IBUs

Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU         
5,00 kg               Pale Malt (6 Row) US (3,9 EBC)           Grain         1        71,4 %       
1,20 kg               Oats, Flaked (2,0 EBC)                   Grain         2        17,1 %       
0,70 kg               Roasted Barley (591,0 EBC)               Grain         3        10,0 %       
0,10 kg               Black (Patent) Malt (985,0 EBC)          Grain         4        1,4 %         
40,00 g               Goldings, East Kent [5,00 %] - Boil 90,0 Hop           5        20,2 IBUs     
10,00 g               Galena [12,50 %] - Boil 60,0 min         Hop           6        11,8 IBUs     
28,00 g               Willamette [5,50 %] - Boil 10,0 min      Hop           7        5,3 IBUs     
20,00 g               Nugget [13,00 %] - Boil 10,0 min         Hop           8        8,9 IBUs     
1,0 pkg               English Ale (White Labs #WLP002) [35,49  Yeast         9        -             
50,00 g               Oak Chips Whiskey (Secondary 7,0 days)   Flavor        10       -             

Mash Schedule: Single Infusion, Full Body
Total Grain Weight: 7,00 kg
----------------------------
Name              Description                             Step Temperat Step Time     
Mash In           Add 18,26 l of water at 75,7 C          67 C        60 min       
Mash Out          Add 7,30 l of water at 94,7 C           75,6 C        10 min       

Notes:
------
Tilsetter whisky med vaniljestang(trekkes i 2 uker før tilsetting i gjærkar)
Loggført

Bart, a woman is like beer. They look good, they smell good, and you'd step over your own mother just to get one!
-Homer Simpson-
ØysteinM
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Drammen

Vis profil WWW
« Svar #1 på: lør 3 des 2011, 11:14:28 »

Noen som har lagret whisky på fat i 15++ år og vil kvitte seg med fata??  yes
Det nærmeste vi normalt kommer som hjemmebryggere er vel å marinere eikechips og slenge det med under sekundærgjæringa.
Loggført

www.barebrygg.no
På Flaske: Barsels (sitrus) IPA | 4 x American Style Black Ale | Münchener Dunkel | Rauchbier | + masse rester

Kommende brygg: Kandidat til Publikums favoritt (IPA) | Porter-serie | Über-imperial Stout
Peter T
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Tøyen, Oslo

Vis profil
« Svar #2 på: lør 3 des 2011, 11:18:58 »

Noen som har lagret whisky på fat i 15++ år og vil kvitte seg med fata??  yes
Det nærmeste vi normalt kommer som hjemmebryggere er vel å marinere eikechips og slenge det med under sekundærgjæringa.
Så om du lager marinaden i dag, er ølet kanskje drikbart til jul 2026.  Evil
Loggført
Sider: [1] Skriv ut 
Norbrygg  |  Oppskrifter  |  Oppskrifter generelt  |  Emne: Harviestoun's "Old engine oil" kloneforsøk « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!