Som sagt, jeg tror det meste av gjæringen er over. hvis skumranden du refererer til er mørk, har den antakelig kommet av gjæringen. Det er ikke uvanlig at den første stormgjæringen går raskt. Særlig hvis temperaturen har vært litt høy. Du sier du har plassert ølet slik at det holdt 20-22 °C. Vil det si selve ølet, eller temperaturen i rommet hvor ølet står? Husk at temperaturen i ølet fort kan bli 4-5 °C høyere enn i rommet under den mest aktive delen av gjæringen.
Jeg har sånn infrarød lasermåler-termometer, og har målt tempen rundt karet og på bøtta(Dette ligger fra 20-22 grader). Har faktisk ikke tatt tempmåling av selve vørteren. Som du sier er den skumkanten mørk.
Fikk et tips lenger opp i tråden her hvor jeg skulle plasere noe på lokket og se om vannet siger tilbake i gjærlåsen. Det gjør det, så karet lekker nok. Etter dette brygget er ferdig skal jeg prøve å lokalisere det før jeg setter et nytt, er jo greit å vite hvor det er.
Er det noen som har peil på sånn ca hva OG og FG burde ligge på på dette brygget? Jeg har satt dette:

Må bare si tusen takk til alle dere som har kommet med svar. Hjelper meg mye.
thh