Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
fre 25 mai 2012, 02:18:13

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95450 innlegg i 8951 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Hvorfor skjer det ikke noe som helst med brygget? 0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 2 3 ... 6 [Alle] Skriv ut
Skrevet av Emne: Hvorfor skjer det ikke noe som helst med brygget?  (Lest 3158 ganger)
thh
*
Utlogget Utlogget
Bærum

Vis profil
« på: man 19 des 2011, 08:55:28 »

Heisann alle medbryggere.

Har lenge ville prøve å brygge mitt eget øl. For en ukes tid siden gikk jeg til innkjøp av et ølsett. Altså, komplett med bøtte, hevert osv. Alt som trengtes for å sette et brygg. Etter å ha lest en del på et annet forum fant jeg ut at man aldri skal koke ølsett (noe jeg har lest i ettertid at mange gjør?) Jeg fulgte hvertfall oppskriften fra punkt til prikke. Kokte opp 2 liter vann - tilsatte ølsettet -> tilsatte 20 liter kaldt springvann --> blandet inn gjæren som fulgte med.(Coopers  tørrgjær) -> smalt på lokket og satt på plass gjærlåsen fylt med vann.

Bøtta ble plassert så den holder en gjevn temp på ca 20-22 grader. Nå har det gått 3.5 døgn og jeg har ikke merket en dritt i gjæringslåsen. Ikke et eneste plopp. Åpnet lokket to ganger de sisste tre døgnene, og det eneste jeg ser er et tynt lag med hvitt skum samt litt brune greier som kan minne om snerk på kakaoen. Det lukter jo skikkelig øl, og det lukter digg, men det er altså ikke noe synlig aktivitet.

Er dette brygget gått rett i dass? Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Det er jo ønskelig at mitt første brygg skal gå bra - men foreløpig ser det ikke så veldig bra ut.

Takker så mye for svar.

THH
Loggført
Drechsler
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil
« Svar #1 på: man 19 des 2011, 08:59:04 »

Har du hydrometer? I så fall kan du jo sjekke SG.
Loggført
thh
*
Utlogget Utlogget
Bærum

Vis profil
« Svar #2 på: man 19 des 2011, 09:01:26 »

Nei jeg har ikke det. Tenkte å stikke å kjøpe det idag.
Loggført
Eirik Indregård
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Skedsmo

Vis profil
« Svar #3 på: man 19 des 2011, 09:04:10 »

Og er du sikker på at lokket er helt tett? Det skal ikke store lekasjen til før CO2en finner andre veier en å bluppe. Om du ser skum så er jo det et tegn på at det skjer ting.
Loggført
Drechsler
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil
« Svar #4 på: man 19 des 2011, 09:05:06 »

Du bør alltid måle før du tilsetter gjær. Tipper settet ditt holdt ca 1.050.
Det kan være at gjærlåsen/korken din ikke er tett nok (slik at CO₂ kommer ut andre plasser enn gjennom låsen.)
Jeg tipper ølet burde komme ned i ca 1.015 -1.010 før det er ferdig.

To andre ting du bør anskaffe (siden du først er i bryggesjappa) er 5 star chemical sin PBW og Starsan til rens og desinfeksjon.
Loggført
thh
*
Utlogget Utlogget
Bærum

Vis profil
« Svar #5 på: man 19 des 2011, 09:08:42 »

Jeg har bryggerens og har vasket alt jeg har brukt veldig grundig.

Ang skum: Hvordan skal det se ut ? Hvitt eller brunt?

Stikker å kjøpet et hydrometer så er det kanskje litt lettere å se hvordan det ligger ann.

Å tilsette noe mer gjær vil være helt dust?

takker så mye for raske svar =)
Loggført
Drechsler
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil
« Svar #6 på: man 19 des 2011, 10:02:20 »

Skummet kommer an på øl typen.
Mer gjær går helt greit. Jeg anbefaler flytende gjær i så fall.
I utgangspunktet burde du bare kaste de gjærpakkene som følger med og heller bruke fersk gjær  yes
Loggført
nordtvedt
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Ammerud Oslo

Vis profil WWW
« Svar #7 på: man 19 des 2011, 12:43:18 »

Det er gjæringen som lager skum på ølet ditt. fargen på skummet varierer etter hva du har i ølet av malt og humle.
Loggført

En øl kommer sjelden alene
Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Saltdal/Skjerstad Nordland

Praha 2007

Vis profil
« Svar #8 på: man 19 des 2011, 16:01:22 »

Når det er skum på skjer vel det som skal skje, gjæring.
 Et tips er minimalt med vann i gjærlåsen, lekker lokket litt, og det gjør det nesten alltid, så greier ikke CO₂ trykket i dunken å løfte vann flere cm.
Det du kan gjøre er å legge noe oppå gjæringskaret så vannet på det ene siden i låsen stiger, hvis dette da siver tilbake lekker gjæringskaret dity.
Loggført

S. Oddvar Demmo
thh
*
Utlogget Utlogget
Bærum

Vis profil
« Svar #9 på: man 19 des 2011, 17:07:52 »

Takk for svar. Skal legge noe på lokket og tømme litt vann i låsen. 

Ser at dere sier når det er skum så skjer det ting, men det er veldig lite skum, og ikke noe tett. Vet ikke hvor mye det skal være jeg, men er kanskje sånn 0.5-1cm med "luftig" skum.

Får et hydrometer i posten snart, så skal jeg måle og komme med tall til dere.  yes
Loggført
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #10 på: man 19 des 2011, 19:05:41 »

Skummet er antakelig lavt fordi den mest aktive delen av gjæringen er over.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
thh
*
Utlogget Utlogget
Bærum

Vis profil
« Svar #11 på: man 19 des 2011, 20:17:41 »

Skummet er antakelig lavt fordi den mest aktive delen av gjæringen er over.

Om det har vært mer skum må det ha skjedd første natten. (satt brygget kl 5) Ser på kantene at skummet har vært ca 4-5cm høyere enn det er nå, men det tror jeg bare har kommet av alt skummet som ble dannet under selve settet. Altså når jeg blandet ingrediensene.

Kan det være at den mest aktive delen av gjæringen skjedde over den første natten?

Selvom dere kommer med betryggende ord er jeg en smule skeptisk til dette brygget. Det kommer et hydrometer i posten imorgen, da skal jeg måle. Poster resultatet, så får jeg se hva dere sier.
Loggført
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #12 på: man 19 des 2011, 20:33:09 »

Som sagt, jeg tror det meste av gjæringen er over. hvis skumranden du refererer til er mørk, har den antakelig kommet av gjæringen. Det er ikke uvanlig at den første stormgjæringen går raskt. Særlig hvis temperaturen har vært litt høy. Du sier du har plassert ølet slik at det holdt 20-22 °C. Vil det si selve ølet, eller temperaturen i rommet hvor ølet står? Husk at temperaturen i ølet fort kan bli 4-5 °C høyere enn i rommet under den mest aktive delen av gjæringen.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
thh
*
Utlogget Utlogget
Bærum

Vis profil
« Svar #13 på: man 19 des 2011, 20:45:40 »

Som sagt, jeg tror det meste av gjæringen er over. hvis skumranden du refererer til er mørk, har den antakelig kommet av gjæringen. Det er ikke uvanlig at den første stormgjæringen går raskt. Særlig hvis temperaturen har vært litt høy. Du sier du har plassert ølet slik at det holdt 20-22 °C. Vil det si selve ølet, eller temperaturen i rommet hvor ølet står? Husk at temperaturen i ølet fort kan bli 4-5 °C høyere enn i rommet under den mest aktive delen av gjæringen.

Jeg har sånn infrarød lasermåler-termometer, og har målt tempen rundt karet og på bøtta(Dette ligger fra 20-22 grader). Har faktisk ikke tatt tempmåling av selve vørteren. Som du sier er den skumkanten mørk.

Fikk et tips lenger opp i tråden her hvor jeg skulle plasere noe på lokket og se om vannet siger tilbake i gjærlåsen. Det gjør det, så karet lekker nok. Etter dette brygget er ferdig skal jeg prøve å lokalisere det før jeg setter et nytt, er jo greit å vite hvor det er.

Er det noen som har peil på sånn ca hva OG og FG burde ligge på på dette brygget? Jeg har satt dette:

Må bare si tusen takk til alle dere som har kommet med svar. Hjelper meg mye.

thh
Loggført
Tor-H
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Askøy

Master of disaster

Vis profil
« Svar #14 på: man 19 des 2011, 20:47:59 »

Har ikke brygget mye så er det sagt
Har brukt flytende gjær og tørrgjær, og tørrgjæren har gjæret best i ølsettet som eg satt, delte settet i 2 for å prøve.
men ville ikke brukt gjæren som følger med i ølsettet
Loggført

Medlem:
NMWL
BPK
ASSL
Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Saltdal/Skjerstad Nordland

Praha 2007

Vis profil
« Svar #15 på: man 19 des 2011, 21:44:19 »

Jeg har sånn infrarød lasermåler-termometer, og har målt tempen rundt karet og på bøtta(Dette ligger fra 20-22 grader). Har faktisk ikke tatt tempmåling av selve vørteren. Som du sier er den skumkanten mørk.

Fikk et tips lenger opp i tråden her hvor jeg skulle plasere noe på lokket og se om vannet siger tilbake i gjærlåsen. Det gjør det, så karet lekker nok. Etter dette brygget er ferdig skal jeg prøve å lokalisere det før jeg setter et nytt, er jo greit å vite hvor det er.

Er det noen som har peil på sånn ca hva OG og FG burde ligge på på dette brygget? Jeg har satt dette:

Må bare si tusen takk til alle dere som har kommet med svar. Hjelper meg mye.

thh

Du har en usunn uro i deg Smiley
Å finne lekasje på lokket hadde ikke jeg brydd meg med, men du kan teipe rundt overgangen kar/lokk med bred pakketape, men lekasjen betyr ikke noe og er vel nesten umulig å finne.
Loggført

S. Oddvar Demmo
thh
*
Utlogget Utlogget
Bærum

Vis profil
« Svar #16 på: man 19 des 2011, 21:49:07 »

Oddvar: Det er helt korrekt. Er fluefisker, og har god tolmodighet på det feltet. Satser på at det roer seg etterhvert. hehe.
Loggført
thh
*
Utlogget Utlogget
Bærum

Vis profil
« Svar #17 på: ons 21 des 2011, 11:10:04 »

Da var hydrometeret kommet i posten og testet ut. Jeg er jo helt grønn på dette.

Jeg fylte målebegeret med vørter, og satt hydrometeret oppi. Det balanserer seg på 16-17 på den skalaen. Så da er verdien 1016-1017? Etter hva jeg har lest og skjønt betyr dette at det har gjæret en del, men ikke heelt klart for flasketapping. Det skal uansett stå en uke til før jeg tar det over på flasker. Det jeg har målt nå, er det det dere kaller for SG?

Loggført
Vistad
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Sandefjord

Vis profil WWW
« Svar #18 på: ons 21 des 2011, 11:25:50 »

Et hydrometer er kalibrert for en viss temp. Dette står på eller i pakken. Mest sannsynlig
20. For riktig avlesing skal ølet ha den temperaturen. Ikke at den varierer så mye med et par grader da.
Du har målt SG ja. Hvis den ikke endrer seg på flere dager er den ferdig gjæret og da har du FG.
Ølen burde få to uker på seg uansett. Den skal rydde opp etter seg ogsåGrin
Jo mindre du forstyrrer den jo bedre.
Neste gang lar du gjæren kose seg i to uker uten at du blander deg inn;)
Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
Loggført

Til gjæring:
PåskeAPA
Bitter
Stone 15th Escondidian Black IPA klone

På flaske/fat:
XmasPorter
GranPils
CascadeIPA
Beant
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Rognan, Nordland

Vis profil
« Svar #19 på: ons 21 des 2011, 11:29:52 »

Anbefaler å "kalibrere" vekta i rent vann@20 °C. Det den viser da kan du trekke fra/legge til alle dine målinger. Ofte avvik på 3-4 oechle på vekter.
Loggført

APA, Pils, Bayer og Wit på fat, Juleøl og Stout på flaske godt øl
thh
*
Utlogget Utlogget
Bærum

Vis profil
« Svar #20 på: ons 21 des 2011, 17:24:00 »

takk for svar gutta. Jeg har lært mye nå. Neste gang skal jeg være mindre urolig og bruke noe bedre gjær så blir det saker. Jeg er veldig spent på hvordan dette ølet vil smake, det har jo skjedd ting iom at tallet var relativt lavt og det var dannet litt(ikke mye) kullsyre.  yes
Loggført
protto
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #21 på: ons 21 des 2011, 18:01:24 »

Da var hydrometeret kommet i posten og testet ut. Jeg er jo helt grønn på dette.

Jeg fylte målebegeret med vørter, og satt hydrometeret oppi. Det balanserer seg på 16-17 på den skalaen. Så da er verdien 1016-1017? Etter hva jeg har lest og skjønt betyr dette at det har gjæret en del, men ikke heelt klart for flasketapping. Det skal uansett stå en uke til før jeg tar det over på flasker. Det jeg har målt nå, er det det dere kaller for SG?

Med ei Oechslevekt (hydrometer) måler ein veska sin masse, spesific gravity, SG. 1016 refererar til 1016 gram per liter veske ved 20 °C. Ofte uttrykt 1,016 (kg pr liter) eller 1.016 då amerikanarane brukar "." der vi brukar ",".
Eller berre 16 °Oe (Oechsle).

Før gjæring - OG - original gravity
Etter gjæring - FG - Final gravity

Alkohol volum prosent=(OG-FG)/7,62 (ca)
Loggført

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.
thh
*
Utlogget Utlogget
Bærum

Vis profil
« Svar #22 på: tor 29 des 2011, 15:30:18 »

God aften medbryggere.

Da har tønna stått i 14 dager. Tok en måling istad, og FG = 1010 ca. Dette burde vel bety tappeklart? Det så veldig lyst ut, men er jo et lyst øl jeg brygger så. Både luktet og smakte øl, men blir forhåpentligvis bedre etter noen uker på flasker og avkjølt.

Har vasket en haug med flasker nå. Med bryggerens. Satt dem i ovnen også. Hvor lenge vil dere anbefale at dem står i ovnen? Og på hvor mange grader?

Sisste spm: Bøtta på 30l med vesken står i kjelleren. Går det greit om jeg løfter denne forsiktig for å flytte den? Den vil da stå noen timer urørt på ny plass. Eller blir det bare krøll med tanke på bunnfall?

God jul a gutta Cheesy
Loggført
runarstock
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Alta

Vis profil
« Svar #23 på: fre 30 des 2011, 11:41:08 »

Jeg kan godt finne på å spasere ned trappa fra andre etasje ned på kjøkkenet for å tappe over på flasker (ukurant å sitte på boden å flaske), og det har ikke plaget meg i noen grad med tanke på bunnfallet.
Loggført

AG#13 Jordbær Wit a'Lana
AG#12 Dock Worker's Bitter
AG#11 Pale A-Lana
AG#10 69grader IPA
AG#9 Nitwit
AG#8 Irish red ale
AG#7 Sorachi IIPA
AG#6 Andrimne IPA
AG#5 OS Saaz Blond
AG#4 Svartnatt kakaostout.
AG#3 Bruflaten Bitter.
AG#2 Blonde Ale p
thh
*
Utlogget Utlogget
Bærum

Vis profil
« Svar #24 på: fre 30 des 2011, 18:55:50 »

Flytta bøtta og fikk tappet over Wink

Smakte på ølet, men kjente ingen smak av alkohol overhode. Kan det ha skjedd noe bøll med gjæren som gjør det ikke er noe særlig prosent i ølet? FG= 1010ca. OG målte jeg ikke, men etter en uke fikk jeg 1016 ca på hyddrometeret.

Innspill anyone? Smakte ikke kjempedigg, men satser på at den blir god etter to uker på flaske og noen timer i kjølen Wink

Takk på forhånd.
Loggført
runarstock
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Alta

Vis profil
« Svar #25 på: fre 30 des 2011, 19:55:09 »

Du skal vel kunne beregne OG utifra ingrediensene du har brukt, i alle fall sånn noenlunde. Der tør ikke jeg påberope meg noen ekspertise. Mine øl har ikke smakt noe særlig alkohol de heller, men de har da vitterlig fungert likevel. Syns det er brillefint at pale alen min på 6,7% ABV nesten ikke smaker alkohol (1060 til 1010). Ta deg et par flasker, så kjenner du vel etter ei lita stund Wink

Fysj, ble øltørst nå. Får gå i kjøleskapet å hente ei weiss eller tre  biersmile
Loggført

AG#13 Jordbær Wit a'Lana
AG#11 Pale A-Lana
AG#10 69grader IPA
AG#9 Nitwit
AG#8 Irish red ale
AG#7 Sorachi IIPA
AG#6 Andrimne IPA
AG#5 OS Saaz Blond
AG#3 Bruflaten Bitter.
AG#2 Blonde Ale p
Tor-H
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Askøy

Master of disaster

Vis profil
« Svar #26 på: fre 30 des 2011, 20:18:08 »

Fysj, ble øltørst nå. Får gå i kjøleskapet å hente ei weiss eller tre  biersmile
[/quote]

det er en god tanke, slår følge på den på årets siste fredag
Loggført

Medlem:
NMWL
BPK
ASSL
thh
*
Utlogget Utlogget
Bærum

Vis profil
« Svar #27 på: tor 5 jan 2012, 12:25:36 »

det har nå stått på flasker en uke. Måtte teste en flaske bare for å se hvordan det lå ann. Det ser jo bra ut. Smakte helt greit. Men syntes det var litt mye gjæraktig smak. Noen som vet hva dette kan komme av? Det får stå et par uker til å godgjøre seg. Noen som har smakt betydlig stor forskjell fra uke en på flaske kontra uke 3-5?

Loggført
RolfK
**
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #28 på: fre 6 jan 2012, 22:01:49 »

Jepp, mye kan skje etter 3-5 uker! Etter bare 1 uke er ølen fortsatt ung. På homebrewtalk.com anbefaler mange å la ølet stå minst 3 uker på flaske. Ser ut som om du har fått god karbonering allerede. Gjæraktig smak kan nok være pga en del gjær som fortsatt flyter rundt i ølen og spiser de siste sukkermolekylene. Denne gjæren vil falle til bunns i løpet av de neste ukene. Det kan også være lurt å sette flaskene du skal drikke i kjøleskapet et døgn eller to før du skal åpne de. Da vil enda mer gjær falle til bunns.

Mitt første brygg var et billig Europris-sett, og jeg smakte vel også den første flasken etter en knapp uke, uten å bli særlig imponert. Noen uker senere var det stor forandring. En del flasker gikk med til et utdrinkningslag jeg arrangerte noen uker etter det igjen, og alle som smakte den ølen da (både ølinteresserte og folk som tidligere ikke hadde drukket særlig annet enn norsk butikkpils) var utrolig imponerte!

Så: RDWHAHB! (Relax, Don't Worry, Have A Home Brew!)
(og: tålmodighet lønner seg! Ventingen er det vanskeligste med denne hobbyen, særlig i begynnelsen!)
Loggført

"Gå i fred, ottast ikkje, ta deg ein heimebrygga!"
  -- ErlendT
thh
*
Utlogget Utlogget
Bærum

Vis profil
« Svar #29 på: lør 7 jan 2012, 01:14:49 »

Jepp, mye kan skje etter 3-5 uker! Etter bare 1 uke er ølen fortsatt ung. På homebrewtalk.com anbefaler mange å la ølet stå minst 3 uker på flaske. Ser ut som om du har fått god karbonering allerede. Gjæraktig smak kan nok være pga en del gjær som fortsatt flyter rundt i ølen og spiser de siste sukkermolekylene. Denne gjæren vil falle til bunns i løpet av de neste ukene. Det kan også være lurt å sette flaskene du skal drikke i kjøleskapet et døgn eller to før du skal åpne de. Da vil enda mer gjær falle til bunns.

Mitt første brygg var et billig Europris-sett, og jeg smakte vel også den første flasken etter en knapp uke, uten å bli særlig imponert. Noen uker senere var det stor forandring. En del flasker gikk med til et utdrinkningslag jeg arrangerte noen uker etter det igjen, og alle som smakte den ølen da (både ølinteresserte og folk som tidligere ikke hadde drukket særlig annet enn norsk butikkpils) var utrolig imponerte!

Så: RDWHAHB! (Relax, Don't Worry, Have A Home Brew!)
(og: tålmodighet lønner seg! Ventingen er det vanskeligste med denne hobbyen, særlig i begynnelsen!)

Knallbra. Da er det bare å vente. Trodde ikke det var mulig å bli kvitt denne gjærsmaken etter det var tappet på flasker. Men det er jo flotte nyheter at det sansynligvis bare blir bedre. Cheesy
Loggført
thh
*
Utlogget Utlogget
Bærum

Vis profil
« Svar #30 på: tor 12 jan 2012, 17:46:21 »

Da var det gått 4 uker og jeg har akkurat åpnet en flaske. Lyst godt øl  yes Var sykt bekymret forrige uke da det smakte noe sykt gjær, men nå var det noe helt annet.

Må bare takke til alle som har kommet med "det-går-bra" meldinger i denne tråden, og til dere som har gitt meg tips underveis. Mitt første brygg må jeg si selv har vært en høydare. Nå skal det jammen brygges mer.

SKÅL  biersmile
Loggført
thh
*
Utlogget Utlogget
Bærum

Vis profil
« Svar #31 på: søn 22 jan 2012, 23:15:56 »

God kveld bryggere.

Drar opp denne tråden igjen. Første brygg ble overraskende bra, så jeg satte et nytt for 3 dager siden. Tok en titt på dunken etter 6 timer, og da ploppa det godt i låsen. Dette holder fortsatt på. Ser også at det er lagt seg et lag på bunn av bøtta. MEN, det er ikke noe skum på overflaten. På mitt forrige brygg var det ganske mye. Det er heller ingen skumkant i bøtta så det har ikke blitt dannet skum.

Er dette vanlig? Kan det være at gjæringen ikke går helt som den skal?

Takker så mye for svar.
Loggført
magne1972
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
2670 Otta (Sjoa)

Do not dwell in the past, do not dream of the futu

Vis profil
« Svar #32 på: man 23 jan 2012, 06:56:24 »

Vel, det første.. Slutt å bekymre deg, og ikke løp å titt nedi gjærkarret hele dagen Smiley
Gjæren vet hva den gjør, og krausen som skummet heter kommer nok i større eller mindre grad, avhengig av gjærtype, vørtersamensetting, temperatur osv.osv.
Høres normalt ut, og plopping i gjærlåsen etter 6 timer tyder på høy temperatur eller noe annet.
Krausen kommer som oftest etter en dag eller så.
Loggført

if you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem
runarstock
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Alta

Vis profil
« Svar #33 på: man 23 jan 2012, 07:07:45 »

Lett å beymre seg for lett og for meget. jeg gjærer på 17 grader og det skjer sjelden noe synlig det første døgnet. man lærer å slappe litt mer av etterhvert. satte en stout her om dagen, den var død lenge og den skummet absolutt ingenting da jeg luftet den. da så jeg svart på det. men etter et godt døgn og litt til var det full sprut og tykt skum. det løser seg Smiley
Loggført

AG#13 Jordbær Wit a'Lana
AG#11 Pale A-Lana
AG#10 69grader IPA
AG#9 Nitwit
AG#8 Irish red ale
AG#7 Sorachi IIPA
AG#6 Andrimne IPA
AG#5 OS Saaz Blond
AG#3 Bruflaten Bitter.
AG#2 Blonde Ale p
KristianBH
*
Utlogget Utlogget
Stavanger

Vis profil WWW
« Svar #34 på: man 23 jan 2012, 12:50:22 »

Nesten litt glad jeg ikke har gjærlås på mitt karr.
Loggført
thh
*
Utlogget Utlogget
Bærum

Vis profil
« Svar #35 på: man 23 jan 2012, 19:34:51 »

Vel, det første.. Slutt å bekymre deg, og ikke løp å titt nedi gjærkarret hele dagen Smiley
Gjæren vet hva den gjør, og krausen som skummet heter kommer nok i større eller mindre grad, avhengig av gjærtype, vørtersamensetting, temperatur osv.osv.
Høres normalt ut, og plopping i gjærlåsen etter 6 timer tyder på høy temperatur eller noe annet.
Krausen kommer som oftest etter en dag eller så.

Jeg slapper av jeg. Har tittet oppi karet 1 gang. Det er nå 4 døgn siden jeg satt brygget. Det holder en temp på 18-20 grader. Det plopper i låsen, så det skjer jo noe nedi der. Har også lagt seg en tydlig lag på bunn. Men det er ikke noe kraus som du sa det het. Ingen ting. Dette er den eneste bekymringen jeg har. Kan man få fint øl uten at det har blitt dannet noe kraus under gjæringen?

Tips anyone? Eller skal jeg bare la det stå og gjøre seg ferdig i 10 dager til? Har en pakke med Coopers gjær liggende btw.

Takker så mye for svar Wink
Loggført
Morten K. Agerup Myhr
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
2016 Frogner

Vis profil
« Svar #36 på: man 23 jan 2012, 19:46:39 »

DWHAHB!

Slapp av, ikke løft på lokket flere ganger og ta deg nå for all del en god øl mens du nyter synet og lyden av den sakte ploppingen......

Du skal ikke se bort fra at alt er i skjønneste orden og at du er på vei mot et helt herlig øl!!!

MVH

Morten M
Loggført
magne1972
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
2670 Otta (Sjoa)

Do not dwell in the past, do not dream of the futu

Vis profil
« Svar #37 på: man 23 jan 2012, 19:47:41 »

Blir garantert bra resultat likevell Smiley
De "nye gjæringskarene" har en ring for å samle opp rester av krausen istedenfor at det blir sittende på siden av gjærkarret, da dette vistnok skal være bedre....
Har hørt at krausen kan sette dårlig smak på øllet, uten at jeg skal garantere for det.
Loggført

if you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem
thh
*
Utlogget Utlogget
Bærum

Vis profil
« Svar #38 på: man 23 jan 2012, 19:52:36 »

Den er god gutta. Skal la det stå i fred i 10 dager så måler jeg FG.

Skål biersmile
Loggført
Bjornendre
**
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #39 på: man 23 jan 2012, 21:16:25 »

Hvilket brygg satt du denne gangen da? Hvordan smaker Lageren du lagde nå? Min erfaring er at 3-4 uker eller mer gjør MYE med den øla! En av de beste øl-kita jeg har smakt. Cheesy
Loggført
thh
*
Utlogget Utlogget
Bærum

Vis profil
« Svar #40 på: man 23 jan 2012, 22:20:33 »

Hvilket brygg satt du denne gangen da? Hvordan smaker Lageren du lagde nå? Min erfaring er at 3-4 uker eller mer gjør MYE med den øla! En av de beste øl-kita jeg har smakt. Cheesy

Denne gangen satt jeg en Australian Pale Ale. Coopers ølsett. Den forrige var en Australian Lager fra Coopers. Men det var jo en ale gjær som fulgte med den, så da ble det vel en lys ale? Etter 2 uker på flaske ble det veldig bra syntes jeg. Måtte gi litt til venner og familie og la dem smake, de også imponerte over første brygg. Etter tre uker ble den enda bedre. Men vil likevel ha frem litt mer bitterhet.

Uten helt å tenke på det, satt jeg nytt sett. Som jeg har skrevet, for 4 døgn siden. Her brukte jeg Safale 05 gjær etter anbefaling fra en på bryggesjappa. Denne skulle visst gjøre det hele bedre. Spent på det.

Morsomt å brygge, og føler jeg blir mer og mer kjent med hobbyen. Det spørs om jeg ikke må bevege meg videre fra ølsett snart. Setter nok et par til før jeg begir meg ut på det, samt leser meg litt opp. 
Loggført
Bjornendre
**
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #41 på: man 23 jan 2012, 22:32:08 »

Jeg startet med Lager jeg også, og fikk gode resultater. Brukte cola-flasker så venner og kjente hadde nok ikke store forventningene til smaken. Smiley Nå har jeg, som jeg alltid gjør med hobbyer, bete over litt for mye. Etter 4 ølsett tenkte jeg at jeg skulle prøve meg på all-grain og brygge 5l av gangen. Overså ALT av advarsler rundt om kring, og hev meg på. Endte opp med 2,5 liter grumsette øl, ei sinna kone (korn OVER alt på kjøkkenet!!) og dårlig erfaring med all-grain. For å holde humøret oppe brygget jeg nettopp et parti med uhumlet ekstrakt, og tilsatte humle selv. Den står nå og popper på 2. uka, og skal flaskes til helga. Så mitt råd er å ikke bite over FOR mye, men hold deg innenfor det trygge ei lita stund til. Du blir hekta før du vet ordet av det! Og overgangen til ekstraktbrygging med humling er ikke så skummel egentlig!

PS: Jeg kan anbefale å prøve Coopers Real Ale med mørk sirup i stedet for sukker. Bare varm opp sirupen i vannbad så renner den letter ned i bøtta! Og ikke minst: Craigtube på youtube! Han lager mye spennende med Coopers-sett! Cheesy

Hold oss oppdatert på hvordan Australian Pale Ale blir!
Loggført
thh
*
Utlogget Utlogget
Bærum

Vis profil
« Svar #42 på: tir 24 jan 2012, 18:28:50 »

Om jeg måler FG etter to uker og den viser noe som FG=1030 eller rundt om kring der. Da har det jo ikke gjæret noe særlig. Er det bare å kaste hele batchen da?   skitbra

Edit: OG=1040
Loggført
KristianBH
*
Utlogget Utlogget
Stavanger

Vis profil WWW
« Svar #43 på: tir 24 jan 2012, 23:56:48 »

Tror det er lite sannsynlig at det gjærer så lite. Jeg flasket for en uke siden min første runde med øl, og det hadde halvparten av den gjæren det burde ha på den temperaturen det sto på, og det endte vel på ca. 1016-1018 hvis jeg ikke husker helt feil.
Loggført
Rutof
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Fjell

Vis profil
« Svar #44 på: ons 25 jan 2012, 07:22:06 »

Jeg startet med Lager jeg også, og fikk gode resultater. Brukte cola-flasker så venner og kjente hadde nok ikke store forventningene til smaken. Smiley Nå har jeg, som jeg alltid gjør med hobbyer, bete over litt for mye. Etter 4 ølsett tenkte jeg at jeg skulle prøve meg på all-grain og brygge 5l av gangen. Overså ALT av advarsler rundt om kring, og hev meg på. Endte opp med 2,5 liter grumsette øl, ei sinna kone (korn OVER alt på kjøkkenet!!) og dårlig erfaring med all-grain. For å holde humøret oppe brygget jeg nettopp et parti med uhumlet ekstrakt, og tilsatte humle selv. Den står nå og popper på 2. uka, og skal flaskes til helga. Så mitt råd er å ikke bite over FOR mye, men hold deg innenfor det trygge ei lita stund til. Du blir hekta før du vet ordet av det! Og overgangen til ekstraktbrygging med humling er ikke så skummel egentlig!

PS: Jeg kan anbefale å prøve Coopers Real Ale med mørk sirup i stedet for sukker. Bare varm opp sirupen i vannbad så renner den letter ned i bøtta! Og ikke minst: Craigtube på youtube! Han lager mye spennende med Coopers-sett! Cheesy

Hold oss oppdatert på hvordan Australian Pale Ale blir!

Ikke helt enig her Smiley. Jeg startet direkte med all grain og det har godt fint,  nettopp satt min 3 batch Smiley når jeg ville først starte med brygging så vill jeg starte med allgrain. Bare være nøye og lese seg godt opp. Dette forumet er fantastisk til det Smiley nesten alt du lurer på er skrevet om før på forumet. Så stoooor kreds til forumet Smiley
Loggført

Til gjæring:
Engelsk Bitter
American Briown Ale

På flaske:
Two captain IPA clone
Andrimne American Stout
American Briown Ale
Everyday IPA
Rune's IPA
Bjornendre
**
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #45 på: ons 25 jan 2012, 07:48:12 »

Godt å høre at ikke alle har like dårlige erfaringer som meg. Cheesy Skal legges til at jeg nok gjorde alle amatørfeilene på en gang, selv om jeg (trodde hvertfall) hadde lest meg godt opp. Første feil var hvertfall å starte kl 19:00 på en hverdag... Det i tillegg til å ha ukværna malt som jeg måtte delje laus på med kjevle, og ALT for liten kjele (5l kjele, til 5 liter batch...) hadde vel sitt å si. I tillegg har jeg ei lita leilighet. Smiley Nå går jeg hvertfall tilbake til ekstrakt og øl-kit for min del, men uansett så gav faktisk all-grain litt mersmak, så hvem vet? Med tid og stunder? Cheesy
Loggført
stigove
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #46 på: ons 25 jan 2012, 17:23:42 »

Hei!

Ny brygger fra Bergen her Smiley Fantastisk tråd for nybegynnere denne her. Fikk svar og beroligelse på mange av spørsmålene jeg har etter å ha satt mitt første brygg i går kveld - en Coopers Pilsner. Etter å ha lest meg litt opp forsøkte jeg å brygge settet med å tilsette 1kg spraymalt (kokte det først). Målte en OG=1016, men det er ikke mye aktivitet i gjæringslåsen. Tror nok jeg har en lekkasje et sted ja. Jeg slapper uansett mer av etter å ha lest denne tråden Smiley

Har tenkt på å begynne å brygge lenge nå, og fikk endelig ut den berømte fingen i 2012. Vi får prøve oss fram med litt forskjellige DIY kit og det jeg har av gjæringskar før vi tar steget videre.

Takk for et fint forum, mye nyttig info her. Glad å høre at Coopers Lager var suksess. Skal prøve Real Ale neste gang Smiley
Loggført
runarstock
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Alta

Vis profil
« Svar #47 på: ons 25 jan 2012, 17:34:45 »

OG1016? trykkfeil?
Loggført

AG#13 Jordbær Wit a'Lana
AG#11 Pale A-Lana
AG#10 69grader IPA
AG#9 Nitwit
AG#8 Irish red ale
AG#7 Sorachi IIPA
AG#6 Andrimne IPA
AG#5 OS Saaz Blond
AG#3 Bruflaten Bitter.
AG#2 Blonde Ale p
Bård
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Gamlebyen, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #48 på: ons 25 jan 2012, 17:39:50 »

får håpe det var 1061
Loggført

http://humlepungene.blogspot.com/

På fat:  GHB+Rawroffe Julebock,Beer Geek Breakfast
stigove
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #49 på: ons 25 jan 2012, 20:30:42 »

Fikk litt angst når jeg leste de to svarene her, så jeg tok en ny måling nå når det har stått et døgn. Om jeg leser hydrometeret riktig så viser det 15-16 på skalaen. Sjekket også på vanlig springvann, og da låg den temmelig nøyaktig på 0.
Er det for lite til fermentering?

"We recommend pitching Lager yeast at 22-24°C then allowing the brew to drop to as low as 13°C over the next day or so.

Some physical differences when fermenting with Lager yeast:

Less foam and barely noticeable scum ring.
Less CO₂ produced and longer ferment time.
Ferments more thoroughly - Lower FG achieved.
May produce an eggy smell (this will dissipate with bottle age)."

http://Coopers.com.au/the-brewers-guild/how-to-brew/lager/pilsener

De snakker om lavere FG og lengre fermenteringstid.. Noen tanker om de lave verdiene?
Loggført
Rutof
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Fjell

Vis profil
« Svar #50 på: ons 25 jan 2012, 20:57:05 »

1,016 kan vell ikke være riktig. Leser du riktig av?
Loggført

Til gjæring:
Engelsk Bitter
American Briown Ale

På flaske:
Two captain IPA clone
Andrimne American Stout
American Briown Ale
Everyday IPA
Rune's IPA
Rutof
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Fjell

Vis profil
« Svar #51 på: ons 25 jan 2012, 20:58:01 »

Det skal vise rundt det når det er ferdig.
Loggført

Til gjæring:
Engelsk Bitter
American Briown Ale

På flaske:
Two captain IPA clone
Andrimne American Stout
American Briown Ale
Everyday IPA
Rune's IPA
Bjornendre
**
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #52 på: ons 25 jan 2012, 21:08:09 »

Ta et bilde av hydrometeret ditt og legg ut. Bare for å være sikker: du tilsatte sukker Ikke sant?
Loggført
KristianBH
*
Utlogget Utlogget
Stavanger

Vis profil WWW
« Svar #53 på: ons 25 jan 2012, 21:27:26 »

Kan det være at du har rørt altfor lite rundt også og at målingen blir helt feil? 1016 viste mitt når det var ferdig (og hadde litt for lite gjær). Coopers lager skal vel begynne på ca. 1034-38, ihvertfall med medfølgende "tørrfor".
Loggført
stigove
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #54 på: ons 25 jan 2012, 21:28:33 »

Slik ser det ut. Jeg tilsatte ikke sukker, men maltekstrakt istedet, da jeg hørte dette var bedre. Fikk også bekreftet dette på den lokale bryggesjappen.
Loggført
stigove
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #55 på: ons 25 jan 2012, 21:31:55 »

Jeg tok sample kun fra øvre sjikt av øllet. Kan det være at det er et lag med lavere sukkerinnhold i toppsjiktet? Var redd for å grave for dypt nedi pga dra med meg bakterier og slikt. Prøver å være så renslig som det går an.
Loggført
Bård
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Gamlebyen, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #56 på: ons 25 jan 2012, 21:38:49 »

Sikkert bare ekstraktet som ikke har blandet seg ordentlig. Sett på lokket, rist som f.. og prøv å måle på ny..
Loggført

stigove
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #57 på: ons 25 jan 2012, 21:47:22 »

Takk Bård Smiley Ristet det jeg var mann for, tok prøve med en gang og det gav jo en betraktelig økning. Bildet er tatt rett etter oe ble satt oppi, og den vil vel justere seg litt oppover etter noen minutter?
Det bruste godt i tønna så gjæringsprosessen er tydeligvis i gang. Bildet viser rundt 1033ish her. Er det fremdeles unormalt lavt?
Noen kommentarer til det å bruke maltekstrakt istedet for sukker?
Loggført
KristianBH
*
Utlogget Utlogget
Stavanger

Vis profil WWW
« Svar #58 på: ons 25 jan 2012, 22:04:16 »

Da nærmer det seg jo et reellt tall, sikkert helt ok da, men spørs om du har blandet godt nok først.

Noe du bør ta med til neste gang er at det bør blandes godt og ristes/røres godt før man har gjæren i. Det virket mye mer livlig i mitt kar siste gangen, for da tok jeg i skikkelig og lenge.
Loggført
Bård
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Gamlebyen, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #59 på: ons 25 jan 2012, 22:09:14 »

dessuten er ristingen avgjørende for å få nok oksygen i vørteren, med mindre du har andre måter å oksygenere på (?)
Loggført

stigove
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #60 på: ons 25 jan 2012, 22:22:56 »

Ja jeg trodde jeg hadde blandet godt, men tydeligvis ikke. Men forventet ikke at det skulle gå feilfritt første gangen, så det er god læring. Så er det forhåpentligvis siste gang jeg gjør den feilen!
Jeg fullfører uansett prosessen. Tror dere det fremdeles kan bli et drikkelig øl utav det her? Jeg har et gjærkar til så vurderer å bestille meg et nytt sett allerede..
Loggført
Bård
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Gamlebyen, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #61 på: ons 25 jan 2012, 22:28:50 »

blir sikkert helt ok. bare å vente og observere bloppingen.  Grin
Loggført

Bjornendre
**
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #62 på: tor 26 jan 2012, 00:29:42 »

Godt å se at det løste seg så lett. Smiley Du nevner også noe om at måleren vil justere seg oppover etter noen minutter? Slik jeg har forstått det er det viktig å snurre på den, for å få vekk bobler, og lese med en gang, og IKKE vente? Mulig jeg har feil?
Loggført
runarstock
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Alta

Vis profil
« Svar #63 på: tor 26 jan 2012, 05:43:58 »

Temperatur på væsken betyr mye det også. en kald vørter vil være mye tettere enn en varm. hydrometeret vil synke mye lengre ned i en varm vørter f.eks.
Loggført

AG#13 Jordbær Wit a'Lana
AG#11 Pale A-Lana
AG#10 69grader IPA
AG#9 Nitwit
AG#8 Irish red ale
AG#7 Sorachi IIPA
AG#6 Andrimne IPA
AG#5 OS Saaz Blond
AG#3 Bruflaten Bitter.
AG#2 Blonde Ale p
KristianBH
*
Utlogget Utlogget
Stavanger

Vis profil WWW
« Svar #64 på: tor 26 jan 2012, 12:04:25 »

Egentlig ikke noe særlig. Men + - 2-3 bør man ta høyde for. Man kan regne det ut med kalkulatorene på http://www.brewersfriend.com/hydrometer-temp/
Loggført
runarstock
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Alta

Vis profil
« Svar #65 på: tor 26 jan 2012, 12:36:31 »

Egentlig ikke noe særlig. Men + - 2-3 bør man ta høyde for. Man kan regne det ut med kalkulatorene på http://www.brewersfriend.com/hydrometer-temp/

Kommer jo an på temperatur det. Skiller 10-12 öchelse mellom varmeste og kaldeste i springen hos meg, og det er vel en omtrent 55 grader diff i temp ±, men det er ikke det som er viktig, men bare få fram det at mye spiller inn når det kommer til måling av OG/SG/FG.
Loggført

AG#13 Jordbær Wit a'Lana
AG#11 Pale A-Lana
AG#10 69grader IPA
AG#9 Nitwit
AG#8 Irish red ale
AG#7 Sorachi IIPA
AG#6 Andrimne IPA
AG#5 OS Saaz Blond
AG#3 Bruflaten Bitter.
AG#2 Blonde Ale p
KristianBH
*
Utlogget Utlogget
Stavanger

Vis profil WWW
« Svar #66 på: tor 26 jan 2012, 12:40:51 »

Joda man må såklart ha det med, men regner det som tvilsomt at han gjærer med temp på 40C eller 1C. Hvis han måler OG 34 med hydrometer som er kalibrert til 15C så vil ifølge kalulatoren 5C være 331 og 25C vil være 361 , så innenfor dette har det ikke STOR betydning Smiley
Loggført
runarstock
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Alta

Vis profil
« Svar #67 på: tor 26 jan 2012, 12:47:15 »

Den er jo grei den med gjæring, men det er vel fort gjort å måle OG rett etter kok som nybegynner, og da begynner plutselig variasjonen å bli brukbart stor om du måler på 20 grader eller 70 grader. Var det jeg skulle fram til. Det har nemlig jeg gjort en gang.
Loggført

AG#13 Jordbær Wit a'Lana
AG#11 Pale A-Lana
AG#10 69grader IPA
AG#9 Nitwit
AG#8 Irish red ale
AG#7 Sorachi IIPA
AG#6 Andrimne IPA
AG#5 OS Saaz Blond
AG#3 Bruflaten Bitter.
AG#2 Blonde Ale p
thh
*
Utlogget Utlogget
Bærum

Vis profil
« Svar #68 på: man 30 jan 2012, 10:35:32 »

Var skeptisk til gjæringen da det ikke var dannet noe kraus i det hele tatt. Nå har tønna stått i 10 dager. Målte i går og fikk SG=1012. Det har definitivt skjedd en del. Blir tapping i slutten av uka Cheesy
Loggført
thh
*
Utlogget Utlogget
Bærum

Vis profil
« Svar #69 på: tor 2 feb 2012, 21:43:55 »

Da er det tappet over på flasker. Blir spennende og se hvordan det blir om et par ukers tid. I mellomtiden tenkte jeg å sette enda et brygg.

Skål  biersmile
Loggført
thh
*
Utlogget Utlogget
Bærum

Vis profil
« Svar #70 på: man 6 feb 2012, 02:51:56 »

Da var et Coopers IPA sett satt. Noen som har erfaring med dette? Brukte ale gjæren som fulgte med der samt ale gjæren som fulgte med det forrige settet. Australian pale ale. Mao 14 gram gjær. For mye?

Syntes jeg har blitt en del erfaringer rikere av dette, samt lese her på forumet. Blir nok å bevege seg videre fra ølsett om ikke så alt for lenge. Cheesy 
Loggført
gustavf
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Lambertseter, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #71 på: man 6 feb 2012, 07:50:20 »

Da var et Coopers IPA sett satt. Noen som har erfaring med dette? Brukte ale gjæren som fulgte med der samt ale gjæren som fulgte med det forrige settet. Australian pale ale. Mao 14 gram gjær. For mye?

Nei. Av en eller annen grunn sender produsentene av ølsett med omtrent halvparten så mye gjær som du bør bruke. En veldig enkel måte å forbedre et ølsett på, er å kjøpe en annen gjær. Til IPA er Safale S-05 en veldig bra gjær, som også er tilgjengelig fra de fleste hjemmebryggebutikker.
Loggført

Frisk doft av citrus, av den typen Wunderbaum-producenterna förgäves letat efter i sina laboratorier i tre generationer.
stigove
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #72 på: man 6 feb 2012, 11:21:56 »

Har satt brygg nr 2 - en american brown ale, kit fra bryggselv.no med safale05. Andre gang var en del mindre søl ja Wink OG1056 satt til gjæring i 17C. Noen som har erfaringer med kit fra bryggselv?

Har planer om å flaske Coopers pilsneren denne uken. Har da stått i 14dager.
Loggført
Joakim A
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Porsgrunn

Vis profil
« Svar #73 på: man 6 feb 2012, 11:38:23 »

Har testet American Brown Ale fra Bryggselv tidligere og synes den ble meget god. Brukte flytende gjær.
Loggført
Rutof
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Fjell

Vis profil
« Svar #74 på: man 6 feb 2012, 12:12:24 »

Skal imorgen flaske en ABA selv. Ikke fra bryggselv, men alltid like spennende Smiley
Loggført

Til gjæring:
Engelsk Bitter
American Briown Ale

På flaske:
Two captain IPA clone
Andrimne American Stout
American Briown Ale
Everyday IPA
Rune's IPA
KjellS
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Gjøvik

Vis profil
« Svar #75 på: man 6 feb 2012, 12:32:51 »

Har satt brygg nr 2 - en american brown ale, kit fra bryggselv.no med safale05. Andre gang var en del mindre søl ja Wink OG1056 satt til gjæring i 17C. Noen som har erfaringer med kit fra bryggselv?

Jeg har!
Mitt første brygg ever var American Pale Ale-settet.
Fulgte oppskriften de har lagt ut så godt jeg klarte, og bortsett fra litt søling i det jeg tok av lokket fra boksen gikk renholdet greit.
Lot det stå tre uker til gjæring, tilsatte 30 gr humle (Centennial pellets) etter en uke og ytterligere 30 gr etter to uker.
Tappet direkte over på flasker og tilsatte 1 drops pr. 0,5 l-flaske. Flasket 25.12.
Opplevde til å begynne med veldig lite skumdannelse og lite futt i det, men nå etter 6 uker begynner det å komme seg.

Men det viktigste er smaken. Synes det rett og slett har blitt veldig godt!
Jeg skal ikke påstå jeg er verdensmester i smaking, men synes i min lille verden at ølet er like godt som hva en flaske til 50 spenn på polet er!

Har også brygget og flasket et brygg nr. to derfra, en America IPA. Ble flasket for en uke siden og har så langt ikke smakt på dette. På dette brygget tappet jeg det over fra gjæringsbadet til en al.kjele og tilsatte sukkerlake der. Også på dette brygget tilsatte jeg 30 gr humle, samme som over og etter fem dagers gjæring.
Venter i spenning på å smake på det!
Loggført
Fossdal
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Vestlandet

Vis profil
« Svar #76 på: tir 7 feb 2012, 06:44:54 »

Jeg er ikke helt enig med fremgangsmåten i desse settene. Først skal man helle sirupen på dunken, så tilsette kokende vann og så kalt vann til slutt....da blir det fort slik at det blandes  dårlig.
Jeg koker alltid opp vannet og tilsetter sirupen deri. Rører det godt sammen før det helles på dunken. Tilsetter kaldt vann, på med lokk og rister godt. Tilsetter gjæret, og rister godt.
Da går det som bare f...illeren etter 5-6 timer.
Loggført

"Dei brygga øl av leik og blod"
stigove
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #77 på: fre 10 feb 2012, 10:30:08 »

Jeg er ikke helt enig med fremgangsmåten i desse settene. Først skal man helle sirupen på dunken, så tilsette kokende vann og så kalt vann til slutt....da blir det fort slik at det blandes  dårlig.
Jeg koker alltid opp vannet og tilsetter sirupen deri. Rører det godt sammen før det helles på dunken. Tilsetter kaldt vann, på med lokk og rister godt. Tilsetter gjæret, og rister godt.
Da går det som bare f...illeren etter 5-6 timer.

Sikkert ikke dumt å helle sirupen oppi det kokende vannet for å få det skikkelig blandet. Jeg skal forsøke dette neste gang.

Opplever lite plopping i gjærlåsen på brown alet mitt, men ser det har blitt dannet en god kraus så regner med det er liv i det.

Jeg flasket pilsneren min tidligere i uken og fant fort ut at det var vanskelig å unngå å sprute mye når jeg tappet. Jeg brukte en hevert med pumpe og kran, tappet på 0,33 flasker som jeg fikk kjøpt for panten på lokalbutikken. Hva kan konsekvensene være ved at man får mye okygentilførsel i øllet under tapping? 
Loggført
thh
*
Utlogget Utlogget
Bærum

Vis profil
« Svar #78 på: fre 17 feb 2012, 20:25:23 »

God aften alle sammen. Et par spm. Starter med Aus Pale Ale som jeg brygget. Det har nå stått på flasker i 2.5 uker. satt det i kjøleskapet etter 2 uker og tenkte å lagre det der. Er det dumt? Burde det lagres noe varmere? Syntes den smaker hmm. rart? Mye mer smak i det om det ikke så kjøleskapkaldt, men deiligere å drikke når det har stått i kjøleskap en stund. men spm er altså det med lagring.

spm nr to. Det er egentlig tappedag imorgen. tok en måling nå og fikk fg=1010. Mao det har gjæra bra. Men det var jo så jævlig med grums. Er ikke heeelt sikker på om det bare lå på topp, det kan hende. Ser ut som det er masse gjær som ligger på toppen her. hva er dealen til ølet? Burde jeg vente med å tappe? Noen tips til hvordan jeg evt kan fjerne toppgrumset? sjekk bildet.

Loggført
KristianBH
*
Utlogget Utlogget
Stavanger

Vis profil WWW
« Svar #79 på: fre 17 feb 2012, 21:41:53 »

Det var mye grums i overflaten sist jeg tappet, men tapper jo fra et stykke under det så det kom ikke noe særlig med i flaskene ettersom jeg så.
Loggført
thh
*
Utlogget Utlogget
Bærum

Vis profil
« Svar #80 på: fre 17 feb 2012, 23:42:04 »

Det ligger nok kun på topp og bunn ja. Trodde gjæren skulle synke til bunn jeg? Her ligger det jo masse rester igjen på topp?
Loggført
runarstock
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Alta

Vis profil
« Svar #81 på: lør 18 feb 2012, 05:19:29 »

Husker jeg riktig brukte du us-05? Bruker den mye, og den er en jævel på å holde på braunhefe. har begynt å skimme toppen etter tips fra bryggeguden Gahr, og problemer med flytestygge har forsvunnet.
Loggført

AG#13 Jordbær Wit a'Lana
AG#11 Pale A-Lana
AG#10 69grader IPA
AG#9 Nitwit
AG#8 Irish red ale
AG#7 Sorachi IIPA
AG#6 Andrimne IPA
AG#5 OS Saaz Blond
AG#3 Bruflaten Bitter.
AG#2 Blonde Ale p
Rutof
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Fjell

Vis profil
« Svar #82 på: lør 18 feb 2012, 09:42:37 »

God aften alle sammen. Et par spm. Starter med Aus Pale Ale som jeg brygget. Det har nå stått på flasker i 2.5 uker. satt det i kjøleskapet etter 2 uker og tenkte å lagre det der. Er det dumt? Burde det lagres noe varmere? Syntes den smaker hmm. rart? Mye mer smak i det om det ikke så kjøleskapkaldt, men deiligere å drikke når det har stått i kjøleskap en stund. men spm er altså det med lagring.

spm nr to. Det er egentlig tappedag imorgen. tok en måling nå og fikk fg=1010. Mao det har gjæra bra. Men det var jo så jævlig med grums. Er ikke heeelt sikker på om det bare lå på topp, det kan hende. Ser ut som det er masse gjær som ligger på toppen her. hva er dealen til ølet? Burde jeg vente med å tappe? Noen tips til hvordan jeg evt kan fjerne toppgrumset? sjekk bildet.

Sitt dunken veldig kaldt. Ned mot 2-4 grader et døgn. Da faller det meste til bunn
Loggført

Til gjæring:
Engelsk Bitter
American Briown Ale

På flaske:
Two captain IPA clone
Andrimne American Stout
American Briown Ale
Everyday IPA
Rune's IPA
Bård
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Gamlebyen, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #83 på: lør 18 feb 2012, 10:43:53 »

Husker jeg riktig brukte du us-05? Bruker den mye, og den er en jævel på å holde på braunhefe. har begynt å skimme toppen etter tips fra bryggeguden Gahr, og problemer med flytestygge har forsvunnet.
Såvidt jeg vet er korrekt skrivemåte bryggeGuden Gahr. Wink
Loggført

Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #84 på: lør 18 feb 2012, 12:44:15 »

bryggeGuden Gahr

Roll EyesRoll Eyes
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Sider: 1 2 3 ... 6 [Alle] Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Hvorfor skjer det ikke noe som helst med brygget? « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!