Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
fre 25 mai 2012, 03:15:14

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95450 innlegg i 8951 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Utstyr  |  Emne: Kjøler: Hvordan fungerer egentlig Blichmann Therminator? 0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] 2  Alle Skriv ut
Skrevet av Emne: Kjøler: Hvordan fungerer egentlig Blichmann Therminator?  (Lest 1447 ganger)
Olav K
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« på: tir 11 mar 2008, 20:48:08 »

Hei!

Har lest at Blichmann Therminator skal være utrolig effektiv. Jeg har søkt på nettet etter bruksanvisning/ bilder/ forklaringer til hvordan den fungerer, uten å lykkes. Er det noen her som har erfaring med denne kjøleren? Hvordan fungerer den egentlig?

Mvh Olav
Loggført
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #1 på: tir 11 mar 2008, 20:58:56 »

Hei Olav og velkommen til forumet!

Her kan du finne en del info om Therminator: http://www.blichmannengineering.com/Therminator/Therminator.htm

Jeg mener at det er noen her på forumet som har en sånn, kanskje de kan fortelle oss hvordan den fungerer i praksis Smiley.
Loggført

"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer."
Arnold Schwarzenegger
Richard
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bekkestua i Akershus

Medlem i Speidelforbundet

Vis profil WWW
« Svar #2 på: tir 11 mar 2008, 21:10:13 »

Hei,

Jeg har en slik og det er en 40 platers platekjøler hvor du kjører vørteren gjennom en vei, og kjølevannet den andre veien mellom annenhver plate (tror jeg, ser jo ikke sånn fra utsiden). Kjøleren er liten og nett, og kjøler superraskt og effektivt. Den har også veldig lav motstand slik at du egentlig ikke trenger en pumpe. Jeg bruker march impeller pumpe på mitt system fordi jeg må klare å pumpe det opp i høyden på den koniske gjæringstanken min. Jeg kjøler i alle fall ned 50 liter vørter på kort tid, og det er pumpen som er den trege her. Jeg får nemlig vørter på 12-14 grader med full gjennomstrømming.

Sparer i alle fall  mye tid på bryggedagen nå i forhold til når jeg hadde en kobberkveil å kjøle med. Renholdet er også enkelt, jeg sirkulasjonsskyller først for å så sirkulasjonvaske etterpå. Før bruk kjører jeg StarSan i sirkulasjon gjennom slanger, pumpe og therminator for å få alt fritt for bakterier.

Loggført

Humle er nam
Tore B.
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #3 på: fre 14 mar 2008, 23:14:48 »

Men en platekjøler eller motstrømskjøler innebærer vel at man må tilsette aromahumle gjennom en "hopback" i stedet for å tilsettes i kokekaret. Dette er en liten boks med sil eller rist det kan legges hel humle og som den varme vørteren strømmer gjennom på vei inn i kjøleren. Hvis man legger humle i kokekaret med en slik kjøleløsning, vil humlearomaen fordampe, fordi det tar for lang tid før det meste av vørteren blir nedkjølt (selv med en Therminator). Ved bruk av kjølespiral blir hele vørteren kjølt ned tilstrekkelig raskt til at humlearomaen bevares. Den forsvinner nemlig hvis vørteren er i koketemperatur mer enn noen ganske få minutter.
Loggført

I tappekranene: Pilsner, IPA, Bayer, Brown ale
Haaken
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Hamar

Vis profil
« Svar #4 på: lør 22 mar 2008, 12:56:08 »

" Fluid A passes from the port on the left of the heat exchanger through every other channel created by the plates to the opposite end port on the left of the heat exchanger (looking at it the long way). Fluid B passes from the port on the right through the other channels created by the plates and comes out the other port on the right side. The fluids are essentially touching each other through the plates and heat is transferred from the hot fluid to the cold fluid. (but the fluids do not mix) "
Loggført

Bjór færi ek þér, brynþings apaldr,
magni blandinn ok megintíri,
fullr er hann ljóða ok líknstafa,
góðra galdra ok gamanrúna.
Richard
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bekkestua i Akershus

Vis profil WWW
« Svar #5 på: tor 27 mar 2008, 09:09:59 »

Men en platekjøler eller motstrømskjøler innebærer vel at man må tilsette aromahumle gjennom en "hopback" i stedet for å tilsettes i kokekaret. Dette er en liten boks med sil eller rist det kan legges hel humle og som den varme vørteren strømmer gjennom på vei inn i kjøleren. Hvis man legger humle i kokekaret med en slik kjøleløsning, vil humlearomaen fordampe, fordi det tar for lang tid før det meste av vørteren blir nedkjølt (selv med en Therminator). Ved bruk av kjølespiral blir hele vørteren kjølt ned tilstrekkelig raskt til at humlearomaen bevares. Den forsvinner nemlig hvis vørteren er i koketemperatur mer enn noen ganske få minutter.

Jeg bruker humleposer i bomull som jeg bare kaster i etterkant, disse plukker jeg opp av vørteren etter 15 minutter etter koking. Skal jeg plukke de opp før kanskje? Jeg setter i gang pumpa og kjøler mens jeg fisker opp humleposene med to tenger (kjøpt på MoreBeer), det fine med de to tengene er at jeg får vridd ut all vørteren fra hver pose. Jeg bruker hel humle, og det ligger mye vørter sugd inn i humlen.

* Brukt_humle_tong_img_4281.jpg (90.15 KB, 800x533 - vist 513 ganger.)
Loggført

Humle er nam
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #6 på: tor 27 mar 2008, 09:42:09 »

Noen skrev et sted (litt vagt dette...) at det ikke anbefales å vrenge ut humleposer på denne måten, siden man da kan få en del garvestoffer fra humlekonglene. Har du hatt noe erfaring med det, Richard?
Loggført

"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer."
Arnold Schwarzenegger
Richard
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bekkestua i Akershus

Vis profil WWW
« Svar #7 på: tor 27 mar 2008, 09:45:22 »

Noen skrev et sted (litt vagt dette...) at det ikke anbefales å vrenge ut humleposer på denne måten, siden man da kan få en del garvestoffer fra humlekonglene. Har du hatt noe erfaring med det, Richard?

Har ingen dårlig erfaring med dette, men jeg vrir jo bare ut vørteren. Klemmer jo ikke konglene helt i filler. Har gjort dette med det nye bryggeriet mitt flere ganger på IPA til milde øl som witbier. På sistnevnte burde jeg har smakt det vil jeg tro, på veldig humlete IPA-er så er det vanskelig å si..
Loggført

Humle er nam
Yngve J
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo, st.hanshaugen

Vis profil WWW
« Svar #8 på: fre 10 feb 2012, 15:58:44 »

Hvis man legger humle i kokekaret med en slik kjøleløsning, vil humlearomaen fordampe, fordi det tar for lang tid før det meste av vørteren blir nedkjølt (selv med en Therminator). Ved bruk av kjølespiral blir hele vørteren kjølt ned tilstrekkelig raskt til at humlearomaen bevares. Den forsvinner nemlig hvis vørteren er i koketemperatur mer enn noen ganske få minutter.

Stemmer dette? Noen som i så fall kan forklare dette litt mer inngående?
Loggført
Kjetil S
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Ølbart på andre fora

Vis profil
« Svar #9 på: fre 10 feb 2012, 17:48:33 »

Nja, nei. Det kommer an på. Om du har i humlen etter avsluttet kok, vil ikke all aromaen fordampe med det samme. Men siden du tapper ut vørteren under avkjøling, får mesteparten av den også langt kortere kontakttid, og jeg vil tro at det heller er der problemet ligger. Med dyppkjøler kan du jo få rikelig med aroma ved å tilsette humlen etter kokeslutt og holde temperaturen rundt 80 °C i en time.
Loggført
magne1972
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
2670 Otta (Sjoa)

Do not dwell in the past, do not dream of the futu

Vis profil
« Svar #10 på: fre 10 feb 2012, 17:53:54 »

Jeg vil nå tro at med resirkulering gjennom en platekjøler vill man beholde mer humlearoma enn med en dyppkjøler fordi den raskere tar ned temperature. Ved å ikke resirkulere vill man få mindre med platekjøleren....
Uansett vil humlearomaen være mer eller mindre tilstede, men den avtar også ved lagring da....
Loggført

if you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem
Yngve J
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo, st.hanshaugen

Vis profil WWW
« Svar #11 på: fre 10 feb 2012, 18:01:29 »

Mulig jeg misforstår litt nå, men vil det si at f.eks 15 min humlen ikke gir aroma? Ble litt forvirret her  bank2
Loggført
Peter T
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Tøyen, Oslo

Vis profil
« Svar #12 på: fre 10 feb 2012, 19:07:40 »

ved 15 min er det i hovedsak smak man sitter igjen med, men det vil også være igjen en del aroma.
glidende overganger er greia.
Loggført
FrodeNor
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Fredrikstad

Vis profil
« Svar #13 på: lør 11 feb 2012, 00:56:40 »

Jeg bruker en Blichmann HopRock mellom kokekjelen og platekjøleren for å få humlearoma. Sirkulerer først gjennom platekjøleren til jeg har ca 80 gr. Kobler så på HopRocken. fungere som bare fy Smiley
Loggført

As I near the end of mine pint, it is my obligation to get another one.
Kittelsen
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Vestby

Doghouse Brewing

Vis profil
« Svar #14 på: man 13 feb 2012, 11:02:29 »

Kan ikke helt se fordelen med å bruke platekjøleren til resirkulering. Er det ikke bedre å kjøle rett i gærspannet?
Jeg mener du får mer humle aroma med platekjøler da tiden det tar meg å kjøle fra fullt kok til under 20 grader er 10-12 min. Mange bruker jo vesentlig lengre tid til kjøling enn 10-12 min.
Å om poenget er å bevare de flyktige humle aromaen så er jo rask kjøling name of the game. Om man bruker platekjøler eller super effektiv kobber spiral blir jo effekten nermest det samme bare tiden det tar er kort.
Loggført

Eirik Kittelsen
Sider: [1] 2  Alle Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Utstyr  |  Emne: Kjøler: Hvordan fungerer egentlig Blichmann Therminator? « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!