|
Espen Unnvik
|
 |
« på: lør 7 jan 2012, 18:08:20 » |
|
Hei !
Er det noen som har artikkelnummer: 7186BB (Reservestein til luftepumpe) fra Petit ?
I så tilfelle er det noen som vet hvor høyt trykk en kompressoren må gi for at dette skal fungere ?
Årsaken til at jeg spør er at jeg driver å leker litt med tanken på å anskaffe en portabel oksygen konsentrator....utfordringen er at disse ofte har ett ganske lavt utgangstrykk.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Du kan leve helt fint....uten å klare deg.
|
|
|
|
Espen Unnvik
|
 |
« Svar #1 på: lør 7 jan 2012, 19:34:59 » |
|
Hmmm....fant noen nye "steiner", større overflate, i følge selger har de liten motstand, tror jeg må kjøpe inn for å trykkteste.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Espen Unnvik
|
 |
« Svar #2 på: lør 7 jan 2012, 20:32:07 » |
|
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
magne1972
|
 |
« Svar #3 på: lør 7 jan 2012, 20:38:25 » |
|
Hva er fordelen med denne i forhold til en akvariepumpe med filter?
|
|
|
|
|
Loggført
|
if you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem
|
|
|
|
Espen Unnvik
|
 |
« Svar #4 på: lør 7 jan 2012, 20:39:30 » |
|
Hva er fordelen med denne i forhold til en akvariepumpe med filter?
O₂ konsentrasjonen er MYE høyere enn i luft.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Espen Unnvik
|
 |
« Svar #5 på: lør 7 jan 2012, 20:41:44 » |
|
I luft er O₂ konsentrasjonen ca 20%, med konsentratoren har du ca 90%.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Knut André
|
 |
« Svar #6 på: lør 7 jan 2012, 21:05:52 » |
|
Står 30% i produktbeskrivelsen, og da er det ikke verdt det. Du får vel en oksygenflaske inkludert ett par fyllingen for den prisen.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Ravelsveita Yoctobryggeri
|
|
|
|
Bjarte H
|
 |
« Svar #7 på: lør 7 jan 2012, 21:13:25 » |
|
Står 30% i produktbeskrivelsen, og da er det ikke verdt det. Du får vel en oksygenflaske inkludert ett par fyllingen for den prisen. Det skal godt gjøres å tømme en vanlig 5l oksygenflaske iløpet av sin bryggekarriere. (1l/min i 1 min pr. brygg gir 1000 brygg  )
|
|
|
|
|
Loggført
|
Den eneste snarveien er å ta omveien og effektivisere den!
|
|
|
|
|
|
Espen Unnvik
|
 |
« Svar #9 på: lør 7 jan 2012, 21:21:28 » |
|
Jeg driver å prosjekterer/konstruerer ett automatisk bryggeoppsett.....synes det å slå av og på strøm virker mer fornuftig enn å kontrollere store mengder O₂ fra flaske.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Bjarte H
|
 |
« Svar #10 på: lør 7 jan 2012, 21:24:54 » |
|
Jeg driver å prosjekterer/konstruerer ett automatisk bryggeoppsett.....synes det å slå av og på strøm virker mer fornuftig enn å kontrollere store mengder O₂ fra flaske.
Ja. Automatisering av O₂-tilførsel høres ut som en dum idé. Edit: da tenker jeg 100% O₂ fra flaske med høyt trykk.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|
|
magne1972
|
 |
« Svar #12 på: lør 7 jan 2012, 21:57:01 » |
|
Uten å ha målt tror jeg ikke akvariepumpa gir noe mer, og den fungerer fint med brusestein.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Espen Unnvik
|
 |
« Svar #13 på: lør 7 jan 2012, 22:01:53 » |
|
Uten å ha målt tror jeg ikke akvariepumpa gir noe mer, og den fungerer fint med brusestein.
Takk, det er slike svar jeg er ute etter......hvis noen kan referere til målinger også, så er jeg 100% fornøyd..
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Knut André
|
 |
« Svar #14 på: lør 7 jan 2012, 22:23:25 » |
|
8 psi tilsvarer ca 5 meter vann/vørter, så det burde gå bra. Spørsmål hvor mye trykk en brusestein trenger, for at det ikke skal gå latterlig sakte.
Artig idé, forresten. Automatisering er kult, og et slik apparat er tryggere enn trykkflaske med O₂, vil jeg tro, automatisering eller ei.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Ravelsveita Yoctobryggeri
|
|
|
|
magne1972
|
 |
« Svar #15 på: lør 7 jan 2012, 22:34:31 » |
|
Pumpa mi er stemplet 0,07 bar og det tilsvarer 1,01 psi. Pumpa mi leverer ihvertfall nok, så jeg regner med at det skal gå greit.
Edit. 8 psi er forresten 0,55 bar.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
protto
|
 |
« Svar #16 på: lør 7 jan 2012, 23:52:29 » |
|
Ein halv bar er omtrent som lufttrykket i 4-hjulingen min. Og det er slett ikkje SÅ lite. Det går jo an å teste ein brusestein på CO₂ med regulatoren på 8psi og sjå om det funkar. Eg tippar det går fint som f. Likar ideen din 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.
|
|
|
|
Espen Unnvik
|
 |
« Svar #17 på: søn 8 jan 2012, 09:47:09 » |
|
Er vel bare en måte å finne ut om konseptet vil funke, så nå har jeg bestilt en.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Bjarte H
|
 |
« Svar #18 på: søn 8 jan 2012, 11:08:54 » |
|
Spennende. Membranseparasjon av luft har blitt brukt ganske lenge til å produsere oksygenanriket luft til dykking, så jeg har troen på at det kan fungere! Det er litt vanskelig å dosere riktig med 100% O₂, så å bruke feks. 40% og lenge tid gjør det enklere å treffe riktig metning tror jeg 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gahr
Styremedlem
Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen
Andrimne Bryggeri
|
 |
« Svar #19 på: søn 8 jan 2012, 12:13:11 » |
|
Spennende. Membranseparasjon av luft har blitt brukt ganske lenge til å produsere oksygenanriket luft til dykking, så jeg har troen på at det kan fungere! Det er litt vanskelig å dosere riktig med 100% O₂, så å bruke feks. 40% og lenge tid gjør det enklere å treffe riktig metning tror jeg  Well, med et flowmeter er det ikke så vanskelig, egentlig, men om man treffer riktig, er man ikke sikker på før man har målt, uansett...
|
|
|
|
|
Loggført
|
Gahr Smith-Gahrsen
|
|
|
|
Bjarte H
|
 |
« Svar #20 på: søn 8 jan 2012, 12:52:58 » |
|
Spennende. Membranseparasjon av luft har blitt brukt ganske lenge til å produsere oksygenanriket luft til dykking, så jeg har troen på at det kan fungere! Det er litt vanskelig å dosere riktig med 100% O₂, så å bruke feks. 40% og lenge tid gjør det enklere å treffe riktig metning tror jeg  Well, med et flowmeter er det ikke så vanskelig, egentlig, men om man treffer riktig, er man ikke sikker på før man har målt, uansett... Jeg bør nok ha et flowmeter ja. Oksygenmeter (iallefall de to typene jeg har vært borti) skal ha minimum væskefart på 0.3m/sek forbi proben for å gi riktig måling. Det er ikke så lett å få til. Det beste er vel uansett å bygge seg opp et empirisk grunnlag og tilsette deretter.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gahr
Styremedlem
Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen
Andrimne Bryggeri
|
 |
« Svar #21 på: søn 8 jan 2012, 13:18:33 » |
|
Ang. væskefarten: Om du rører godt med proben under måling, er det ikke noe problem.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Gahr Smith-Gahrsen
|
|
|
|
Espen Unnvik
|
 |
« Svar #22 på: tor 12 jan 2012, 16:52:47 » |
|
Da har konsentratoren ankommet sitt nye hjem.....klør etter å teste den...
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Espen Unnvik
|
 |
« Svar #23 på: tor 12 jan 2012, 17:25:54 » |
|
Flow og trykk ser ut til å være tilstrekkelig. Da må jeg bare få verifisert O₂ innholdet....det får jeg ikke gjordt i dag.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
protto
|
 |
« Svar #24 på: tor 12 jan 2012, 18:13:21 » |
|
Det var raskt levert. Om du finn ut at dette var ein suksess trur eg det blir ein slik på meg og. Virkar den på fyllesjuke og?
|
|
|
|
|
Loggført
|
Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.
|
|
|
|
Espen Unnvik
|
 |
« Svar #25 på: tor 12 jan 2012, 18:36:40 » |
|
Det var raskt levert. Om du finn ut at dette var ein suksess trur eg det blir ein slik på meg og. Virkar den på fyllesjuke og?
Veldig raskt, ble levert med DHL på jobben i dag. De påstår at det skal hjelpe mot fyllesyke, men jeg har ikke planer om å teste ut det.....hvertfall ikke i dag....
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Espen Unnvik
|
 |
« Svar #26 på: tor 12 jan 2012, 18:53:55 » |
|
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Espen Unnvik
|
 |
« Svar #27 på: tor 12 jan 2012, 20:50:12 » |
|
Selv de minste i heimen var nysgjerrig og lurte på hvilke spesifikasjoner det nye apparatet har.
Var stort sett bare mammaen som klarte å holde masken......jeg vet hun var litt nysgjerrig hun også....spesielt på prisen.....og hva vi skulle bruke den til....
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Espen Unnvik
|
 |
« Svar #28 på: tir 17 jan 2012, 20:56:37 » |
|
Ett par bilder av en småskalatest. Bildene er tatt ved ca 3L i minuttet og 40% O₂.....tror dette kan fungere, men venter på DO meter for å kunne verifisere.
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
protto
|
 |
« Svar #29 på: tir 17 jan 2012, 22:20:14 » |
|
Ser lovande ut. Set ut som du har på ein brusestein, kva type? (micron) Får du høgare O₂ nivå når du reduserar flowen? Tenker at lufta då går saktare gjennom membranfilteret så konsentrasjonen blir høgare, tenker eg rett?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Espen Unnvik
|
 |
« Svar #30 på: ons 18 jan 2012, 17:28:43 » |
|
Brewferm brusestein (Usikker hvor mange micron den er på.)
Ja, ved å redusere flow får man høyere konsentrasjon av O₂. Ved ca 1 liter i minutter har man, etter spesifikasjonen, 90% O₂.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Espen Unnvik
|
 |
« Svar #31 på: fre 27 jan 2012, 18:07:48 » |
|
Da er DO meter i hus.....får teste litt når de små har intatt horisontal stilling.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Espen Unnvik
|
 |
« Svar #32 på: fre 27 jan 2012, 21:19:34 » |
|
Da har jeg utført noen småskalatester.
Begynte med ca 2L kaldt vann rett fra kranen.
Når jeg målte DO lå verdien på ca 8ppm....dette sank sakte ned mot 6ppm. Etter ett oppkok og nedkjøling lå verdien på ca 2ppm.
Oksygenering iverksettes: ca 1L/min, 90% O₂.
Etter ca 1 minutt oksygenering lå verdien på ca 12ppm. 15 minutter etter endt oksygenering var verdien ca 9ppm. Ser ut for at O₂ konsentrasjonen sakte avtar, men prosessen går stadig saktere.
Uansett blir konklusjonen:
DET FUNKER !!!!!!!!!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
EspenL
|
 |
« Svar #33 på: ons 1 feb 2012, 11:34:40 » |
|
Dette var veldig spennende lesning. Jeg lurer imidlertid på en ting: Ved bruk av membran får du høyere O₂ konsentrasjon men lavere flow. I forhold til free flow uten membran, så er O₂-mengden sannsynligvis mindre, men konsentrasjonen fortsatt høyere. For meg er det ikke selvsagt at sistnevnte skal gi høyere konsentrajon av O₂ i løsningen.
Har du forsøkt å kjøre oksygenering av to like vannmengder, en med og en uten membranfilter?
1. X minutter brusing i Y liter vann med brusestein uten membranfilter (ingen ventil for å bremse flow) 2. X minutter brusing i Y liter vann med brusestein OG membranfilter (evt ventil for å justere flow for høy O₂ konsentrasjon)
|
|
|
|
|
Loggført
|
På flaske: London Porter Grenadier II Vestkyst IPA Cascade IPA Grenadier (Bombardier klone) Hop Porter løst inspirert av #3 2008/06 - London Porter
|
|
|
|
Espen Unnvik
|
 |
« Svar #34 på: ons 1 feb 2012, 19:50:30 » |
|
Dette var veldig spennende lesning. Jeg lurer imidlertid på en ting: Ved bruk av membran får du høyere O₂ konsentrasjon men lavere flow. I forhold til free flow uten membran, så er O₂-mengden sannsynligvis mindre, men konsentrasjonen fortsatt høyere. For meg er det ikke selvsagt at sistnevnte skal gi høyere konsentrajon av O₂ i løsningen.
Har du forsøkt å kjøre oksygenering av to like vannmengder, en med og en uten membranfilter?
1. X minutter brusing i Y liter vann med brusestein uten membranfilter (ingen ventil for å bremse flow) 2. X minutter brusing i Y liter vann med brusestein OG membranfilter (evt ventil for å justere flow for høy O₂ konsentrasjon)
Din mistanke er at en akvariumpumpe med brusestein er like god som ren O₂, i så tilfelle ville jo hele påenget med å tilsette ren, eller "renere", O₂ være bortkastet. Påenget med å benytte ren O₂, eller luft med høyere O₂ konsentrasjon enn "standard" luft, er at "standard" luft tilsatt med akvariumpumpe ikke klarer å mette vann med nok O₂, hvertfall innen en rimelig tid. For gjæring regner man ca 10ppm O₂ som ideelt, dette kan vanskelig oppnåes med akvariumpumpe. Jeg kan selvsakt utføre en test uten membranfilter, men tror ikke det vil gi noen nytte.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|
|
EspenL
|
 |
« Svar #36 på: ons 1 feb 2012, 20:18:24 » |
|
Ja, jeg oppdaget det etter at jeg kommenterte her  Visste ikke at den teoretiske øvre grensen for oppløst oksygen var høyere ved bruk av ren O₂, men når jeg tenker meg om så er det jo fornuftig. Spørsmålet er likevel om hvor lang tid det tar å nå en gitt konsentrasjon med/uten membran. Dersom man ikke skal over 8,05 ppm så var tanken min at det kunne gå like fort med luft når man bruker pumpe. Dette fordi membranen vil bremse luftstrømmen, slik at antallet O₂ molekyler pr sekund blir lavere selv om konsentrasjonen er høyere. Men denne tanken er virkelig bare for de spesielt interesserte i kjemi/fysikk  Edit: Og skal man over (eller nær) 8,05 ppm O₂ i vørteren så er det ikke spørsmål om at membran er bedre.
|
|
|
|
|
Loggført
|
På flaske: London Porter Grenadier II Vestkyst IPA Cascade IPA Grenadier (Bombardier klone) Hop Porter løst inspirert av #3 2008/06 - London Porter
|
|
|
|
Bjarte H
|
 |
« Svar #37 på: ons 1 feb 2012, 20:46:01 » |
|
Men nå brygger vi ikke vann heller. Så grensene for oksygenmetning i vann må justeres en god del til vørter med SG 1.050->. Du skal riste mye for å få 8ppm O₂ i vørteren til en Imperial Stout..
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Espen Unnvik
|
 |
« Svar #38 på: ons 1 feb 2012, 21:20:23 » |
|
Og brygger man 50L som man har på ett 60L gjæringskar så er selv tanken på risting ikke til å holde ut.....
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Espen Unnvik
|
 |
« Svar #39 på: ons 1 feb 2012, 21:34:32 » |
|
Men nå brygger vi ikke vann heller. Så grensene for oksygenmetning i vann må justeres en god del til vørter med SG 1.050->. Du skal riste mye for å få 8ppm O₂ i vørteren til en Imperial Stout..
Du har selvsakt rett i at test med vann ikke gir ett riktig bilde, så her blir det fulgt opp med måleresultater ved neste brygging.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
EspenL
|
 |
« Svar #40 på: tor 2 feb 2012, 08:35:47 » |
|
Gleder oss  Ikke mange som har utstyret til å måle O₂ kons 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
bjønn
|
 |
« Svar #41 på: tor 2 feb 2012, 11:43:34 » |
|
Gleder oss  Ikke mange som har utstyret til å måle O₂ kons  Eg har sikla på eit O₂-meter lenge, men det er prisen ..... Er det noen her i Olso som kan tenke seg å vere med på eit samarbeid. Eller er det noen som har, og vil ta inn igjen kostnader ved utlån ?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Bjarte H
|
 |
« Svar #42 på: tor 23 feb 2012, 23:14:01 » |
|
Har du fått brukt apparatet og oksygenmeteret, og funker det?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Espen Unnvik
|
 |
« Svar #43 på: fre 24 feb 2012, 09:19:48 » |
|
Brukte det foregående fredag, har bare glemt å oppdatere dere.
Brygget en APA.
Oksygenering fungerte MEGET TILFREDSTILLENDE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Oksygenerte med 1l/min i 5min, var da oppe i 12ppm O₂, tok ikke flere målinger etter dette, men gjør regning med at konsentrasjonen sank litt minuttene etter oksygenering.
EDIT: Oksygenerte 50 liter....
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Espen Unnvik
|
 |
« Svar #44 på: fre 24 feb 2012, 09:34:47 » |
|
Vurderer nå ett inline system, virker litt greiere enn en oksygeneringstein som man vifter litt nede i vørteren.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
magnumhansen
|
 |
« Svar #45 på: fre 24 feb 2012, 11:15:50 » |
|
Brukte det foregående fredag, har bare glemt å oppdatere dere.
Brygget en APA.
Oksygenering fungerte MEGET TILFREDSTILLENDE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Oksygenerte med 1l/min i 5min, var da oppe i 12ppm O₂, tok ikke flere målinger etter dette, men gjør regning med at konsentrasjonen sank litt minuttene etter oksygenering.
EDIT: Oksygenerte 50 liter....
Med oppegående gjær faller O₂ nivået rimelig raskt, så pass på å måle med en gang. Se vedlagte logg
|
|
|
|
Loggført
|
I nøden spiser fanden fluer - og drikker fabrikkpils....
|
|
|
|
Bjarte H
|
 |
« Svar #46 på: fre 24 feb 2012, 19:27:06 » |
|
Se vedlagte logg
Interessant 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Espen Unnvik
|
 |
« Svar #47 på: fre 24 feb 2012, 19:50:12 » |
|
Med oppegående gjær faller O₂ nivået rimelig raskt, så pass på å måle med en gang. Se vedlagte logg
Har du utført målinger uten gjærtilstning ? Mine målinger i vann tyder på at O₂ konsentrasjonen synker en del etter oksygenering uavhengig av gjær eller ikke. Fenomenet ser man også i ett vannglass hvor man tapper vann fra kranen, en time etter ser man at oksygen (luft) har dannet store bobler langs kantene i glasset. Målinger jeg har utført tyder da på at O₂ konsentrasjonen da har falt til rundt 6-7 ppm. (Ja, jeg vet at temperatur har en del å si....)
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
magnumhansen
|
 |
« Svar #48 på: fre 24 feb 2012, 20:33:31 » |
|
Oppløst oxygen i vann vil etter hvert gå til metning . Se vedlagte tabell. Men det kan ta dager. Jeg tester en gang i blant oxygenfølerene mot vann som har stått i ro i flere dager. Det er ingen tvil om at i vørteren er det gjæren som gumler oxygen med en gang den får mulighet
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
EspenL
|
 |
« Svar #49 på: fre 24 feb 2012, 20:53:37 » |
|
Jeg tror Espen mente det motsatte: At med en vørter som er (over?)mettet med oksygen, så vil konsentrasjonen synke naturlig selv om man ikke tilsetter gjær. Dermed må fallet fra naturlig diffusjon trekkes fra for å finne ut hvor mye gjæren faktisk forbruker av oksygen.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
magnumhansen
|
 |
« Svar #50 på: fre 24 feb 2012, 21:40:06 » |
|
Den vil nok synke uten gjærtilsetning men hvis du ser på loggen se du at gjæren spiser minst like fort når metningsgrensen i vørteren er passert. Det vil etter det jeg forstår bety at svært lite forsvinner ut .
Jeg bruker loggen for å sammenlikne vitaliteten til gjæren fra føring til føring og har aldri brydd meg om hvor fort den synker uten gjærtilsetning.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Espen Unnvik
|
 |
« Svar #51 på: fre 24 feb 2012, 22:37:06 » |
|
Min mistanke er at oksygenet vi tilsetter, på en relativt brutal måte, ikke er oppløst i vørteren/vann på en stabil måte og at det felles mye oksygen ut av vørteren før vørteren reelt har klart å ta dette opp.
Jeg viste til eksempelet med vannglasset, her faller 02 konsentrasjonen langt under metningspunktet i løpet av en time, vannet vil nok gjerne ta opp igjen oksygen via overflaten, men dette er en svært treg prosess.
Kanskje er jeg helt på villspor her, dette ligger jo utenfor mitt fagområde.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Espen Unnvik
|
 |
« Svar #52 på: lør 25 feb 2012, 20:28:37 » |
|
Da har jeg bestilt en 0,5micron deffusion stone. Små bobler gir større kontaktflate med vørteren altså bedre oksygenering.
Er ikke sikker på Brewferm "bruseren" min, så går for en hvor antall micron er definert.
Nå skal det designes inline system......
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Bjarte H
|
 |
« Svar #53 på: lør 25 feb 2012, 20:30:17 » |
|
Da har jeg bestilt en 0,5micron deffusion stone.
Det kommer til å bety mye tror jeg.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Espen Unnvik
|
 |
« Svar #54 på: lør 25 feb 2012, 21:05:38 » |
|
Det er det jeg også tror.... Men jeg må sikkert komme opp med ett bra design på inline systemet slik at det ikke bare kommer skum i gjæringskaret.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
protto
|
 |
« Svar #55 på: lør 25 feb 2012, 21:22:07 » |
|
Det er det jeg også tror.... Men jeg må sikkert komme opp med ett bra design på inline systemet slik at det ikke bare kommer skum i gjæringskaret. Men vil det ikkje først og fremst redusere tida det tar for å oppnå gitt mengde oppløyst O₂? Det vil vel ikkje hjelpe vørteren å holde på O2en lenger?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Espen Unnvik
|
 |
« Svar #56 på: lør 25 feb 2012, 21:39:28 » |
|
Men vil det ikkje først og fremst redusere tida det tar for å oppnå gitt mengde oppløyst O₂? Det vil vel ikkje hjelpe vørteren å holde på O2en lenger?
Jeg tror at oksygenet lettere blir tatt opp..... Har nå lest en del om temaet, men ikke i hjemmebrygger sammenheng. Det er gjordt en del forskningsarbeid i forbindelse med damanlegg og fiskehold som ser ut til å være pålitelig. "Store bobler" (større enn 2mm i diameter) blir brukt til å presse bunnvann opp, men oksygenering er dårlig. "Små bobler" (micro og nano) bobler er mer effektiv for oksygenering..... For laboratorieforsøk brukes stort sett nano bobler......har jeg fått inntrykk av..... Er fremdeles ikke mitt fagfelt, men tror jeg er inne på noe....
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Hans-Martin
|
 |
« Svar #57 på: fre 9 mar 2012, 22:33:47 » |
|
Hadde en liten samtale med Gasservice i dag, anngående oksygen. De hadde to løsninger: en industri løsning type 4-5000 Kr på 5 Liter.  Og en langt billigere løsning med en 1 Liters engangsflaske til 280 Kr, jeg spurte ikke , men går ut fra at en engangsflaske i tillegg til å være 1/5 av størrelsen også har et mye lavere trykk. Min største bekymring er at en slik flaske går veldig fort tom og således blir forholdsvismessig veldig dyr. Er det noen som har erfaring med slike flasker?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
oeng
|
 |
« Svar #58 på: lør 10 mar 2012, 02:41:43 » |
|
Jeg har gode erfaringer med engangsflasken fra Gasservice. Bruker den sammen med MoreBeer sin brusestein ferdig montert på et langt rustfritt rør, http://MoreBeer.com/view_product/18255/103750/Diffusion_Stone_-_5_Micron_26%22_longKjøpte også en passende regulator hos Gasservice som de skrudde rett på flasken. Denne regulatoren er en mindre type enn de som brukes på de vanlige større refyllbare flaskene. Eneste jeg kunne tenkt meg i tillegg er et flowmeter (billig på eBay) og selvfølgelig et ønske om et DO-meter (dissolved oxygen, dyrt på eBay). Dette er en billig løsning, du trenger ikke bekymre deg for at flasken går fort tom. Alle oksygenflasker har et trykk på ca 200 bar, uansett liten eller stor flaske, dette fordi da er oksygenet stort sett flytende med en liten gassmengde på toppen. 1 liter flytende oksygen varer lenge, 1 liter flytende oksygen gir ca 840 liter med gass. Eksempel: Hvis du bruker 1 l/min i 2 minutter per 20 liter vørter så har du nok til over 400 batcher...... Jeg betalte for 2.5 år siden 264 + moms = 330 kr for engangsflasken, og 532 + moms = 665 kr for tilhørende regulator med manometer. En annen interessant løsning kan være en oksygen generator som produserer oksygen. Da slipper man å bekymre seg for risikoer med oppbevaring av oksygenflaske i hjemmet. Den koster riktig nok noe mer, men er som sagt en tryggere løsning. Espen Unnvik (her i Bergen) har en slik, du kan lese mer på tråden hans om dette: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,8341.0/all.html
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Bjarte H
|
 |
« Svar #59 på: lør 10 mar 2012, 07:11:11 » |
|
Alle oksygenflasker har et trykk på ca 200 bar, uansett liten eller stor flaske, dette fordi da er oksygenet stort sett flytende med en liten gassmengde på toppen.
Er du skråsikker på dette? Jeg mener ganske bestemt at Oksygen er i gassform ved 200 bar, og det kun er i industrien at man bruker dypkjølt, flytende oksygen. Det er heller ikke alle oksygenflasker som har et trykk på 200 bar. For eksempel denne engangsflasken er på 110 bar. Regnestykket for antall liter gass blir da flaskevolum*antall bar. 1l oksygen under 110 bars trykk vil altså være 110 liter oksygen i atmosfærisk trykk, og med 2l oksygen/brygg ender man opp på 55 brygg før flasken er tom, minus litt som går til spille når man vasker utstyret osv.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|
|
Per N
|
 |
« Svar #61 på: tir 27 mar 2012, 10:13:02 » |
|
Hei !
Er det noen som har artikkelnummer: 7186BB (Reservestein til luftepumpe) fra Petit ?
I så tilfelle er det noen som vet hvor høyt trykk en kompressoren må gi for at dette skal fungere ?
Årsaken til at jeg spør er at jeg driver å leker litt med tanken på å anskaffe en portabel oksygen konsentrator....utfordringen er at disse ofte har ett ganske lavt utgangstrykk.
Jeg har lest igjennom tråden her og nå lurer jeg om oksygen konsentrator er veien å gå, da det ser ut som det volder litt problem med oksygenflaske. Har du prøvd generatoren nok, til at du vil anbefale løsningen og er det et must å ha måle innstrument?
|
|
|
|
|
Loggført
|
Imagine if one had all the money one spent on beers! – Yes, imagine how much beers one could buy!
|
|
|
|
Espen Unnvik
|
 |
« Svar #62 på: tir 27 mar 2012, 10:37:29 » |
|
Hei !
Jeg har lest igjennom tråden her og nå lurer jeg om oksygen konsentrator er veien å gå, da det ser ut som det volder litt problem med oksygenflaske. Har du prøvd generatoren nok, til at du vil anbefale løsningen og er det et must å ha måle innstrument? Kan absolutt anbefale konsentratoren, den fungerer helt utmerket. Om du må ha DO meter.....hmmmm....tja....er helt klart en fordel, da har man kontroll på at man er der man ønsker, men personlig tror jeg ikke det er ett veldig stort problem om du overskyter målet noe. En god del av det oksygenet du overskyter vil ikke forbli oppløst i vørteren. Bekymringen min om at trykket fra konsentratoren var noe lavt var uberettiget, benytter nå en 0,5micron "stein" fra MoreBeer helt problemfritt. Flaske er nok mulig en rimeligere løsning, så valget blir selvsakt opp til hver enkelt.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Espen Unnvik
|
 |
« Svar #63 på: tir 27 mar 2012, 10:57:03 » |
|
Har nå testet ut denne løsningen. Konstruerte prototypen med en 1.5 l brusflaske. Fungerte bra når alt var justert inn, men ble litt mer omstendelig enn først antatt. Ønsker ikke å ha omstendelige løsninger da de ofte er kilde til problemer. Ettersom designet som Gahr har i sitt oppsett fungerer kommer jeg heller til å gå for den løsningen....deler er bestilt.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Per N
|
 |
« Svar #64 på: tir 27 mar 2012, 11:44:30 » |
|
Hei! Takker så mye for svar, da bestiller jeg en generator, fant ikke akkurat den du har bilde av. Kan jeg spørre hva du gav for den, så jeg ikke havner helt pår feil på type. Brusesteinen, er det den som er avbildet med rør? Det er ikke sikkert at flaske blir så mye billigere for mitt vedkomme. Den kan jo ikke sendes full i posten og da må jeg kjøre 18-20 mil, for å få ordnet det ++++. Så løsningen din, passer for meg.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Imagine if one had all the money one spent on beers! – Yes, imagine how much beers one could buy!
|
|
|
|
Espen Unnvik
|
 |
« Svar #65 på: tir 27 mar 2012, 12:09:51 » |
|
Hei! Takker så mye for svar, da bestiller jeg en generator, fant ikke akkurat den du har bilde av. Kan jeg spørre hva du gav for den, så jeg ikke havner helt pår feil på type. Brusesteinen, er det den som er avbildet med rør? Det er ikke sikkert at flaske blir så mye billigere for mitt vedkomme. Den kan jo ikke sendes full i posten og da må jeg kjøre 18-20 mil, for å få ordnet det ++++. Så løsningen din, passer for meg.
Her er den jeg bestilte: http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=190601186772&ssPageName=ADME:L:OU:US:1123Jeg betalte 103£, ser den koste 160£ på den nye linken jeg fant....
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Per N
|
 |
« Svar #66 på: tir 27 mar 2012, 12:26:10 » |
|
Takker så mye.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Hans-Martin
|
 |
« Svar #67 på: tir 27 mar 2012, 12:28:22 » |
|
Finnes det en enkel og grei regel for å beregne mengde av rein oksygen i vørteren? Liter pr minutt x liter vørter? eller noe sånnt?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|
|
Per N
|
 |
« Svar #69 på: tor 29 mar 2012, 17:06:33 » |
|
Har nå testet ut denne løsningen. Konstruerte prototypen med en 1.5 l brusflaske. Fungerte bra når alt var justert inn, men ble litt mer omstendelig enn først antatt. Ønsker ikke å ha omstendelige løsninger da de ofte er kilde til problemer. Ettersom designet som Gahr har i sitt oppsett fungerer kommer jeg heller til å gå for den løsningen....deler er bestilt. Har lett litt her, men hvor finnes løsningen til Gahr og er det lov å stjele den? 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gahr
Styremedlem
Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen
Andrimne Bryggeri
|
 |
« Svar #70 på: tor 29 mar 2012, 17:56:57 » |
|
Har nå testet ut denne løsningen. Konstruerte prototypen med en 1.5 l brusflaske. Fungerte bra når alt var justert inn, men ble litt mer omstendelig enn først antatt. Ønsker ikke å ha omstendelige løsninger da de ofte er kilde til problemer. Ettersom designet som Gahr har i sitt oppsett fungerer kommer jeg heller til å gå for den løsningen....deler er bestilt. Har lett litt her, men hvor finnes løsningen til Gahr og er det lov å stjele den?  Så lenge du ikke faktisk bryter deg inn i leiligheten min og stjeler den, er det selvsagt fritt fram! Du ser den her: http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=7705.msg87520.msg#87520
|
|
|
|
|
Loggført
|
Gahr Smith-Gahrsen
|
|
|
|
|
|
Per N
|
 |
« Svar #72 på: man 14 mai 2012, 22:09:05 » |
|
Nå har jeg bestilt delene for oksygenering. Prøvde min nyanskaffede oksygenconsentrator på 3 brygg, med og bare røre rundt med en luftestein på ei stang, i 1min og med en tilførsel på 1kg trykk og 90 % ren oksygen. Det så ut ti å bli et utmerket resultat, mye bedre utgjæring enn det jeg har hatt til nå. Så neste brygging, blir generatoren koblet til det jeg har stjålet fra Gahr. 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Espen Unnvik
|
 |
« Svar #73 på: man 14 mai 2012, 22:15:25 » |
|
Kjekt å høre, håper din begeistring vedvarer. Jeg er også veldig fornøyd med min, har heller ikke fått testet den ut med inline varianten min enda, men håper det ikke blir så lenge til....planlegger en "Belgisk Abbey triple" en av de kommende ukene.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
_Bjørnar_
|
 |
« Svar #74 på: man 14 mai 2012, 22:38:06 » |
|
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Per N
|
 |
« Svar #75 på: man 14 mai 2012, 22:59:52 » |
|
Kjekt å høre, håper din begeistring vedvarer. Jeg er også veldig fornøyd med min, har heller ikke fått testet den ut med inline varianten min enda, men håper det ikke blir så lenge til....planlegger en "Belgisk Abbey triple" en av de kommende ukene.
Consentratoren ser ut til å virke etter hensikten og dykker firmaet jeg skulle fylle eventuell flaske er borte, så, ja dette er en løsning jeg har tro på. Jeg kjøpte ikke oksygenmåler, men rørte rundt med luftesteinen i ett minutt og ti sekunder, og håper det er sånn passe?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|