Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
fre 25 mai 2012, 04:13:15

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95450 innlegg i 8951 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Halv WLP007 til 20L ekstrakt-øl? 0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] Skriv ut
Skrevet av Emne: Halv WLP007 til 20L ekstrakt-øl?  (Lest 384 ganger)
Bjornendre
**
Utlogget Utlogget

Vis profil
« på: man 9 jan 2012, 20:56:07 »

Etter et meget mislykket all-grain forsøk, sitter jeg igjen med en halv WLP007. Jeg tenkte å prøve meg på ekstraktbrygging, og lurte derfor på om jeg bør kjøpe en helt ny WLP007, eller om jeg kan klare å få brukt en halv WLP007 til 20l ekstrakt-øl på en eller annen måte? Jeg regner med jeg må lage en starter av et slag, men jeg skjønner ikke helt den der utregningen for starteren... Noen som har noen gode ABC-svar? Cheesy
Loggført
Nidveg
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Østensjø, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #1 på: man 9 jan 2012, 21:03:23 »

Etter et meget mislykket all-grain forsøk, sitter jeg igjen med en halv WLP007. Jeg tenkte å prøve meg på ekstraktbrygging, og lurte derfor på om jeg bør kjøpe en helt ny WLP007, eller om jeg kan klare å få brukt en halv WLP007 til 20l ekstrakt-øl på en eller annen måte? Jeg regner med jeg må lage en starter av et slag, men jeg skjønner ikke helt den der utregningen for starteren... Noen som har noen gode ABC-svar? Cheesy

Hvorfor har du en halv sylinder gjær? Og hvor lenge har den vært åpen?
Loggført
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #2 på: man 9 jan 2012, 21:47:26 »

Kjøp ny.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Bjornendre
**
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #3 på: man 9 jan 2012, 22:27:20 »

Den har vært åpen siden torsdag, altså 3 dager... Jeg ble inspirert av Brooklyn Brew Shop, og konkluderte med at også JEG skulle klare all grain-brygging. Prøvde meg på 5l, som etter det jeg forstår sannsynligvis blir 2,5l med farga drittvann... (totalbom på alt av oppmålinger...) Jeg brukte da halve gjæren, og har halve igjen. Smiley (JA, jeg prøvde å ta 1/4...)
Da tror jeg at jeg kjøper ny som Gahr her sier... Men er det noe gøy jeg kan gjøre med den halve gjæren jeg har? Jeg er supergira på å teste litt forskjellig, aller mest for å lære. Kan jeg lage en starter, for så å høste inn igjen gjæren, putte på syltetøy-glass og dermed ha en slurry?

Jeg er sunnmøring skjønner dere, så å KASTE er ikke noe alternativ... Smiley
Loggført
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #4 på: man 9 jan 2012, 22:30:23 »

Jeg hadde heller bakt brød med den...
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Bjornendre
**
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #5 på: man 9 jan 2012, 22:55:56 »

Godt forslag, det skal jeg søren meg prøve... Får finne fram med brødbakemaskina i morgen. Smiley
Loggført
Runeska
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
KLÆBU

Vis profil WWW
« Svar #6 på: tir 10 jan 2012, 16:01:10 »

Gjerne rapporter om det fungerte bra. har noen rør med gjær jeg vurderer å kaste da de er gamle.
Loggført

Kittelsen
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Vestby

Doghouse Brewing

Vis profil
« Svar #7 på: ons 11 jan 2012, 23:14:39 »

Jeg har bakt en del brød med spendt malt etter brygging å brukt rester av ølgjær til heving. Det fungerer utmerket å smaken blir nydelig. Du må beregne en del lengre tid til heving så brødbakemaskin bør nok ikke nyttes.
Det du kan gjøre er å sette brødet på morgenen eller kvelden å slå opp brødene 8-10 timer senere. Det er en god praksis å la deigen heve i minimum 4 timer før den deles opp i emner. Disse bør hvile i 30-60 min før brødene slås opp å etterheves til dobbel størrelse. Normale brød på 6-700g bør stekes 15-20 min på 230grader før temp reduseres til 180-190 grader til de er ferdige 25-30 min. Når brødene er ferdig hevet snittes de å brødene settes i ovnen. Sleng inn 0,5dl vann å klask døra igjen. Da får du snadder sprø skorpe å blank overflate.
Loggført

Eirik Kittelsen
Sider: [1] Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Halv WLP007 til 20L ekstrakt-øl? « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!