Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
fre 25 mai 2012, 04:20:30

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95450 innlegg i 8951 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Norbrygg og generelt  |  Øltyper og øl generelt  |  Emne: Britiske "Summer Bitters" 0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] Skriv ut
Skrevet av Emne: Britiske "Summer Bitters"  (Lest 506 ganger)
Erlendso
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« på: tir 10 jan 2012, 11:53:02 »

Noen som har erfaring med å brygge såkalte "Summer Bitters" med kun pale-malt? I såfall; Hvilken gjær brukte du, hvilket humleregime, og ble de bra?

http://www.bjcp.org/2008styles/style08.php
Loggført

IPA will do you good,
Old Ale will do you no harm,
Barleywine will sweeten your blood,
Stout will strengthen your arm!
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #1 på: tir 10 jan 2012, 12:29:31 »

Har brygget lys bitter i stil med typiske "summer ales" en del ganger, men har som regel brukt et lite innslag hvetemalt også, typisk rundt 10-15 %. Men kun pale vil selvsagt funke. Har lagt meg på en OG like under 1040 (Fullers Summer Ale har vært inspiraajonskilden min), men det er ikke uvanlig å ha høyere OG. Jeg har brukt både Goldings og Saaz, men skulle jeg ha brygget det nå, ville jeg antakelig holdt meg til Goldings. BU:GU på ca. 0,6-0,8, utgjæring rundt 75 %. 1-1,5 g/l humle på 15 og 2 min., resten ved 60 min. Tørrhumle er optional (jeg har ikke pleid å tørrhumle). Fokuset er lettdrikkelig øl, med en markert men balansert humle.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Kjetil S
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Ølbart på andre fora

Vis profil
« Svar #2 på: tir 10 jan 2012, 15:06:38 »

Etter det jeg har lest, brygges noen av disse med lagermalt. F.eks. Crouch Vale Brewer's Gold, som skal være 100% lagermalt og én tilsetning av Brewer's Gold-humle mot slutten av koketiden (15 min?) + 60 minutter (tror jeg det var) hop stand (eller whirlpool?) ved 80 °C.

Jeg har forsøkt på tilsvarende med Maris Otter, og det gikk fint. En gang med Brewer's Gold, en annen gang med Northdown. Faktisk ganske tydelig maltsmak selv med noe sånt som 1,042 i OG, og godt balansert humle. Utmerket skum også. En gang med Nottingham, en annen gang med WLP007. 007 er best.

Husk på at det finnes massevis av gode og underkjente engelske humleslag, så det er ikke noe galt i å eksperimentere.
Loggført
Erlendso
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #3 på: tir 10 jan 2012, 15:12:33 »

Vil dere si at den smakte "engelsk", eller ble dette mer i retning av en amerikansk blonde ale?
Loggført

IPA will do you good,
Old Ale will do you no harm,
Barleywine will sweeten your blood,
Stout will strengthen your arm!
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #4 på: tir 10 jan 2012, 15:12:59 »

Chalenger kan gi et fint sitronaktig preg, kan passe godt i et sommerlig øl.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Kjetil S
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Ølbart på andre fora

Vis profil
« Svar #5 på: tir 10 jan 2012, 15:25:27 »

Definitivt engelsk på begge de to SMaSH-ølene mine, men med et krydret innslag (som Northern Brewer eller Perle) i tillegg til den søte Goldings-aktige aromaen.
Loggført
Trond.A
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Mo i Rana

Vis profil
« Svar #6 på: tir 10 jan 2012, 17:32:40 »

Jeg har brukt både Goldings og Saaz, men skulle jeg ha brygget det nå, ville jeg antakelig holdt meg til Goldings.

EKG er en fantastisk humle. Har flere ganger brygget en mellomting mellom pale ale og best bitter med denne humlen. Sist skulle jeg derimot prøve noe nytt og brukte Fuggles.
Ble ikke det samme!!  no way
Det blir EKG neste gang.
Loggført

Hedning og livsnyter
Sider: [1] Skriv ut 
Norbrygg  |  Norbrygg og generelt  |  Øltyper og øl generelt  |  Emne: Britiske "Summer Bitters" « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!