|
AudunWS
|
 |
« på: tor 12 jan 2012, 08:26:44 » |
|
Muligens litt kryptisk tittel, men det jeg er ute etter er en grei innføring i hvordan komme i gang med fat (og bør man det i det hele tatt)
Jeg vurderer å kjøpe noen fat for å slippe å flaske alt jeg brygger, jeg skal også ha en 2x40-årsfest til sommeren så da kunne det vært greit med fat slik at gjestene slipper å tenke på at det er gjær i bunn av flaskene de ikke bør drikke så mye av.
Så hva trenger man for å komme i gang? Fat blir jo litt til hjemmebruk, hva gjør man hvis man skal på en fest eller hytta? Er det Beergun som gjelder, fyller man ferdig karbonert øl med den?
(Har lest masse tråder om emnet, så er ikke helt blank)
|
|
|
|
|
Loggført
|
/Audun
|
|
|
|
Beant
|
 |
« Svar #1 på: tor 12 jan 2012, 10:43:53 » |
|
Fat er enkelt og greit. Absolutt å anbefale. Det største minuset er ei forholdsvis stor engangsinvistering. Anbefaler å kjøpe flere fat, minimum 4 vil jeg si, men dess flere dess bedre  Kjøp en type, ball-lock er mest vanlig. Kjøp et par rep-sett som er kjekt å ha liggende. Kjøp gjerne 1-2 9-litere også. Disse er hendige å ta med seg på hytta/til naboen o.l. Det er lett å fylle fra et ferdiglagret 19-liter til et 9-liter vha. mottrykk fra ut-ventil til ut-ventil. Bunnfallet blir liggende igjen i 19-literen (ta ut de første dl-erne fra uåpnet fat). Rengjøring er enkelt. Vi bruker varmt lut-vann og lar dette virke 30-60 minutter. Sørger for å få lut-oppløsningen ut gjennom alle 3 ventiler og snur fatet og rister av og til. Deretter skylling og dessinfisering med samme prosedyre som under vasking, men kortere tid. Bruker Star-san og fyller fatene vha. vekt. 99% av gangene bruker vi naturlig karbonering med sukkerlake i fatene. Vi primer fatene med CO₂ (har CO₂ påkoblet og slipper ut gjennom overtrykksventilen 3-4 ganger). Deretter setter vi et grunntrykk på ca 2 bar for å forsikre oss at alt er tett. Til tapping gjør fleksi-tapp jobben inntill man eventuellt invistere i "ordentlig" tappeutstyr. Du må også ha kjølekapasitet til fat(ene). CO₂ er enkelt, få tak i ei ombygd flaske på 2-6kg, eventuellt kjøp fra candirect (kan kanskje lønne seg å kjøpe alt derfra i en smekk, fat/CO₂-flaske/trykkregulator/slanger). For "ut på tur"-oppsettet ditt kan det være at ei sodastream-flaske med overgang kan være hendig. Denne kan også benyttes som "hovedflaske", men blir vel en del fyllinger av denne da. Ellers trenger du gass-slanger og tappeslanger, samt inn/ut-ventiler som kan kjøpes fra flere plasser (Petit/Candirect/Humle osv). Ellers så vet jeg ikke om noen "ABC", men det er vel egentlig ikke nødvendig. Fat er enkelt, selv om det kanskje høres vanskelig ut. Kort oppsummert: -Fat -Rep. sett (kjekt å ha) -CO₂-flaske(r) -Trykkregulator -Slanger -Ventiler -Fleksitapp eller tilsvarende -Eventuellt gammelt kjøleskap/fryseboks med ekstern termostat. Beklager rotete innlegg 
|
|
|
|
|
Loggført
|
APA, Pils, Bayer og Wit på fat, Juleøl og Stout på flaske
|
|
|
|
Ugelvik
|
 |
« Svar #2 på: tor 12 jan 2012, 11:01:35 » |
|
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Jon vold
|
 |
« Svar #3 på: tor 12 jan 2012, 12:35:37 » |
|
Beant, hvordan fyller man fra 19 liter til 9 liter corny fat ved hjelp av mottrykks fylling. Krever det noe for m for spesial utstyr? 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Jon Vold
|
|
|
|
Beant
|
 |
« Svar #4 på: tor 12 jan 2012, 13:10:06 » |
|
Neida, det krever ikke mye. 2 ut-ventiler med slange mellom er alt. Sett litt mottrykk på 9-literen slik at det ikke skummer så mye, og dra i sikkerhets-ventilen av og til slik at man slipper ut trykk etter hvert som det bygger seg opp. Ofte går det bra å bare åpne sikerhets-ventilen helt etter at det er kommet et par liter i fatet (avhenger av temperatur og karboneringsgrad). Anbefaler å kjøle ølet så mye som mulig samt kjøle ned mottakerfatet. Ei vekt til å veie ett av fatene for å avgjøre når det er fullt er også å anbefale, men vil tro det går greit å bare ta det på øyemålet dersom det ikke er noe krav om at det skal være nøyaktige mål.
Vi har erfart at kraftig karbonert øl har en tendens til å skumme mye. Mulig løsning er å fylle i flere omganger (la skummet dette i mottakerfatet) eller bruke høyere trykk, feks 2 bar på fatet det tappes fra og litt mindre på det som fylles. Mener det var en på forumet som laget en slik reodor felgen-sak som festes til inn-ventilen på mottakerfatet og hadde en justerbar trykkreduksjonsventil som han regulerte.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
AudunWS
|
 |
« Svar #5 på: tor 12 jan 2012, 13:30:20 » |
|
Gode svar!
Men man kan også fylle på flasker som ikke skal lagres lenge?
|
|
|
|
|
Loggført
|
/Audun
|
|
|
|
Beant
|
 |
« Svar #6 på: tor 12 jan 2012, 13:38:08 » |
|
Ja, man kan fylle på flasker. Det enkleste er å fylle vha. fleksitapp der man trer en slange inn i ut-biten på ventilen, slik at denne når ned i bunnen på flaskene. Vi bruker av og til mottrykks-fyller, men denne er såpass mye forarbeid med at det krever en del flasker som skal fylles før vi gidder å ta den i bruk.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ugelvik
|
 |
« Svar #7 på: tor 12 jan 2012, 13:46:40 » |
|
Ja, man kan fylle på flasker. Det enkleste er å fylle vha. fleksitapp der man trer en slange inn i ut-biten på ventilen, slik at denne når ned i bunnen på flaskene. Vi bruker av og til mottrykks-fyller, men denne er såpass mye forarbeid med at det krever en del flasker som skal fylles før vi gidder å ta den i bruk.
Dette var litt interessant for min del ettersom jeg får fat og CO₂ til helga... Fungerer dette greit, eller blir ølet dødt? Må man karbonere mer enn vanlig før man gjør noe sånt? Skummer det ved fylling? Edit: Og ikke minst... hvor lenge varer kullsyren/ølet når det er flasket på denne måten?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Beant
|
 |
« Svar #8 på: tor 12 jan 2012, 13:54:21 » |
|
Dersom ølet er skikkelig kjølig og flaskene er kjølt, samt at man ikke tapper for fort pga. for mye trykk så er min/vår erfaringen at det ikke skummer mye når man tapper fra fleksitapp. Det er bare å prøve. Mottrykksfylleren har regulering for flow vha å strupe hvor fort gassen i flaska evakueres, og kan derfor stilles inn til å ikke skumme.
EDIT: Holdbarhet har sammenheng med hvor nøye du er med dessinfisering av utstyr/flasker, samt hvor mye O₂ du får inn i ølet. Kan være en fordel å la det skumme litt over dersom man skal lagre ei tid. Uansett er vår erfaring ved bruk av mottrykksfyller at holdbarheten blir begrenset en del sammenlignet med naturlig karbonering...
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ugelvik
|
 |
« Svar #9 på: tor 12 jan 2012, 14:01:49 » |
|
Ok. Takker for svar. Er uansett ikke planen å lagre øl flasket på denne måten lenge. Men at det varer et par uker hadde vært fint  Skal absolutt testes når utstyret er i hus. Jeg tror ikke en mottrykksfyller er verdt det for min del. Er egentlig mest for å kunne ta med et par øl til venner og bekjente uten å måtte planlegge hvor mye man trenger på flasker fra the get go.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Torstein2 Vestfold
|
 |
« Svar #10 på: tor 12 jan 2012, 14:39:21 » |
|
Hallo
Gå inn på Youtube .... søk på "Craig Tube keg" , relativt omstendelig video på både rengjøring og fylling
Torstein
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Bård
|
 |
« Svar #11 på: tor 12 jan 2012, 14:56:01 » |
|
Gjør oppmerksom på at den lille flaskefylleren passer perfekt i fleksitappkrana. Veldig kjekt å flaske fra fat med denne løsningen.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Rasmus Skern-Mauritzen
|
 |
« Svar #12 på: tor 12 jan 2012, 15:57:08 » |
|
Jeg ser at alle sværger til køleagregater af variabel form, facong og elaboration. Jeg er på vej mod et fadølsanlæg - har bestilt en regulator fra uniten (ja - med europæisk mutter) så jeg må vel til at vurdere at suplere regulatoren med slager,kegs og stash. Nu havde jeg ikke tænkt mig at bygge kølesystem idet min kælder holder jævne 5-11 grader (vinter/sommer) og jeg tænkte det sikker var helt OK. Hvad er er erfaringerne her... Andre Kælderkølere med faderfaring her på forumet?
Rasmus
På flasker: American Hardanger Weizen, Weiss, Icelandic ale, Faroese ale, Vinternatt På fat: I wish...
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Aleksander_B
|
 |
« Svar #13 på: tor 12 jan 2012, 16:03:21 » |
|
Craig har laget en grei intro for Corneliusfat 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Supporter av Lervig AS "The beer scene is sick, and we are the fucking doctors!"
|
|
|
|
|
|
AudunWS
|
 |
« Svar #15 på: lør 14 jan 2012, 21:37:39 » |
|
Nå ser det ut til at det blir noen Corneliusfat på meg, og da har jeg noen nye spørsmål...
Hvilken CO₂-flaske bør jeg går for? Er det brannslukningsapparat og i så fall fra hvor på Østlandet Fungerer det greit med en Picninc-kran sånn i starten? Noe mer jeg trenger i tillegg til koblinger og slanger? Tenkte å kjøpe fra humle.se siden jeg bor så nære grensen
|
|
|
|
|
Loggført
|
/Audun
|
|
|
|
Ketil
|
 |
« Svar #16 på: søn 15 jan 2012, 10:58:09 » |
|
Du får 6kg flaske (testet og fyllt) til kr 625 hos BRA TEC i Drammen. Det tror jeg er noe av det billigste som er å oppdrive. Det er ombygde brannslukkere. Ring og sjekk først. De hadde endel for noen måneder siden, men vi er flere som er ute etter slike flasker. Akvariefolket er også gode kunder visstnok.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
AudunWS
|
 |
« Svar #17 på: ons 18 jan 2012, 21:25:38 » |
|
Da var alt utstyr på plass!  Det ble 4 pent brukte 19L fat, 5kg brannslukker, AGA 425gr m adapter til hytta, litt tynne slanger med overganger til 9mm, manometer og foreløpig en Picnic-kran. Til helgen er det klart for første tapping. Har sett på videoer, lest på nett, bok og snakket med folk. Er det noen store tabber/bløndere jeg kan gjøre og bør vite om? Må den være full eller kan jeg feks fylle bare 13-15 liter?
|
|
|
|
|
Loggført
|
/Audun
|
|
|
|
audun!
|
 |
« Svar #18 på: ons 18 jan 2012, 21:33:05 » |
|
5kg brannslukker
Grattis! Hvor kjøpte du brannslukkern og gass?
|
|
|
|
|
Loggført
|
"Always remember that I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me." -Winston Churchill
|
|
|
|
AudunWS
|
 |
« Svar #19 på: ons 18 jan 2012, 21:45:16 » |
|
Hadde litt flaks tror jeg, de hadde en brukt inn på Vin og Bar når jeg ringt og spurte om tips. Den var tom, men fyller på Ernst Nilsen til uka. Ringte de først, men de hadde ikke inne. Kunne skaffe en ny til 5000kr, men det var ganske uaktuelt...
|
|
|
|
|
Loggført
|
/Audun
|
|
|
|
AudunWS
|
 |
« Svar #20 på: tor 19 jan 2012, 22:00:05 » |
|
Tenkte å teste ut flytende isinglass. Er det bare å måle opp i en desinfisert måleskje å putte i fatet etter det er fylt?
|
|
|
|
|
Loggført
|
/Audun
|
|
|
|
AudunWS
|
 |
« Svar #21 på: søn 22 jan 2012, 22:30:04 » |
|
Nå har jeg tappet på fat, men det ser ikke bra ut!
Ølet (IPA) gjæret i fjorten dager og alt var så langt bare frys og gammen. Så skulle det på fat... Skal det på fat etter fjorten dager eller skal det stå lenger på gjæring før det fates? Nå som det er på fat og det ser veldig uklart ut, hva gjør jeg da? Når jeg flasker så står det som regel fjorten dager i romtemperatur før jeg setter det til kjøling. Gjelder dette også for fat, at de skal stå varmt først, eller er det kun for karboneringens skyld?
Det har forøvrig stått i tre dager på fat, i kjøleskap
Takker for gode tips!
|
|
|
|
|
Loggført
|
/Audun
|
|
|
|
Bård
|
 |
« Svar #22 på: man 23 jan 2012, 09:12:02 » |
|
Som du sier, fatene skal bare stå varmt om de skal karboneres naturlig. Du har vel fått med deg litt gjær og humlegøgg. Bare la det stå i ro litt til, skru gjerne tempen ned til ca 0 °C. Etter at du har tappet av en liter eller så vil nok ølet klarne. Alternativt kan du ha i litt isinglass. Skal visst funke bra etter hva jeg har hørt.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
AudunWS
|
 |
« Svar #23 på: man 23 jan 2012, 09:21:49 » |
|
Takk for svar. Hadde i litt isinglass (flytende), men blandet det ikke ut på noen måte før jeg hadde det i fatet. Kanskje det ikke har blandet seg ut. Vel, vi får vente og se hvordan dette utvikler seg...
|
|
|
|
|
Loggført
|
/Audun
|
|
|
|
Bård
|
 |
« Svar #24 på: man 23 jan 2012, 11:06:52 » |
|
Har ikke prøvd isinglass selv, så aner ikke hvordan det brukes. Erfaringsmessig blir ølet mitt klarere desto tommere fatet er, så jeg har nok et forbedringspotensiale der. Du får rapportere om effekten, så kanskje jeg hiver meg på bølgen om det er så effektivt som det sies..
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Eirik Indregård
|
 |
« Svar #25 på: tir 31 jan 2012, 16:23:00 » |
|
Da ramlet det jammen inn en Cornelius med tilhørende CO 2 hos meg også.  Men; jeg har nå fylt den med godsakene og trykksatt med sån omtrentlig passe mengde med karbondioksid. Men skal jeg la co 2 flaska stå åpen slik at trykket blir konstant, eller skal jeg stenge denne, og la karboneringen skje etter egen vilje? Og hvor lang tid bør jeg beregne før kabonen er på plass? (Jeg har skjønt at det går raskere om jeg rister litt på fatet, men jeg tenker her på om jeg lar det stå dørgende stille).
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ugelvik
|
 |
« Svar #26 på: tir 31 jan 2012, 16:24:12 » |
|
Tar gjerne litt over en uke hvis den står på det trykket du vil ha. Jeg har gassen stående på konstant. Trenger vel egentlig ikke det etter ølet er karbonert dog...
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Morten K. Agerup Myhr
|
 |
« Svar #27 på: tir 31 jan 2012, 16:37:01 » |
|
Gratulérer, Eirik! ...og velkommen til en "ny verden". Er sannelig ikke mange som reverserer den overgangen.
Jeg lærte ("the hard way") at det er lurt å sjekke at det ikke siver ut litt CO₂ noe sted, ved å dusje på StarSan på alle koblinger, regulator, hurtigkoblinger og (fremfor alt!) lokkene på fatene. Dette er jo som å finne hullet i et punktert sykkelhjul, bortsett fra at her merker du som regel ikke en puck før det er tomt for (dyr) gass. Sjekker rutinemessig alle fat som er fylt og trykksatt - ikke sjelden at det siver ut noe før lokket får satt seg skikkelig.
MVH
MM
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
golo
|
 |
« Svar #28 på: tir 31 jan 2012, 22:26:31 » |
|
Jeg bruker flexitap med skumdempende slange. Da går det også fint å tappe fra fatet på flasker når jeg skal på hyttetur...
Hva er flexitap og skumdempende slange? hvor får du kjøpt det. Jeg vil ha muligheten til å fylle på noen flasker i blandt.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
AudunWS
|
 |
« Svar #29 på: ons 1 feb 2012, 07:57:54 » |
|
Tror både bryggselv og vinogbar har flexitap, men de kaller den picnic. En enkel og billig tappekran. Vet ikke helt om skumdempende slange bare er den supertynne slangen de selger eller om de har flere egenskaper enn det.
Bryggselv har bilde av en grei kombo på facebook
|
|
|
|
|
Loggført
|
/Audun
|
|
|
|
|
|
Krille
|
 |
« Svar #31 på: ons 1 feb 2012, 11:46:48 » |
|
Eg har selv den skumdempende slangen, men var ikke direkte imponert. Fikk mye mindre skum da eg tappet fra en vanlig 3/16" slange. Husker ikke helt hvor lang 3/16" slangen er, men i alle fall over 2 meter. Det som er ganske greit når man bruker vanlig slange er at man kan tilpasse lengden. Jo lengre den er, desto mer skumdempende effekt har den.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Man skal elske sitt øl!
|
|
|
|
Oddvar Demmo
|
 |
« Svar #32 på: ons 1 feb 2012, 13:00:23 » |
|
Skummdempende slange er bare en bit tynn slange som sørger for at trykket (trykk fall pga. friksjon) i tappekranen er lavere enn fattrykket.
|
|
|
|
|
Loggført
|
S. Oddvar Demmo
|
|
|
|