Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
fre 25 mai 2012, 04:32:45

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95450 innlegg i 8951 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Oppskrifter  |  Oppskrifter generelt  |  Emne: Lett og lyst begynnerøl 0 medlemmer og 4 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 2 [3]  Alle Skriv ut
Skrevet av Emne: Lett og lyst begynnerøl  (Lest 1631 ganger)
Johnohod
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil
« Svar #30 på: søn 29 jan 2012, 19:00:48 »

Må du bruke mer humle når du bruker humlepose, eller får du samme effekt av lik mengde humle som uten humlepose?

Bruker samme mengde. Merker ingen forskjell, men eg skviser posene med ei stålskei når eg tar de ut.
Loggført
sstordahl
*
Utlogget Utlogget
Gent/Trondheim

Vina Brouwerij

Vis profil
« Svar #31 på: tir 7 feb 2012, 13:05:10 »

Ja, hjelper litt. Leste en plass at med biab mistet man bare 0,6 liter pr. kg, men dette er jo ikke noe eksakt vitenskap.

Lurer litt på hva man kan gjøre dersom man får for lite vørter på slutten og den har for høy OG. Er det greit å tynne den ut med kokende vann mot slutten av koketida?

Sist jeg brygget BIAB sugde malten 0.7L per kg og jeg klemte greit på posen for å få ut så mye som mulig, men dette varierer jo litt. Er lett å kompensere ved å tilsette litt vann som du sier. Du kan vel tilsette vann helt frem til 10-15 min før kokeslutt.
Loggført
Sider: 1 2 [3]  Alle Skriv ut 
Norbrygg  |  Oppskrifter  |  Oppskrifter generelt  |  Emne: Lett og lyst begynnerøl « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!