Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
fre 25 mai 2012, 04:33:29

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95450 innlegg i 8951 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Spørsmål til beskrivelse av gjær 0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] Skriv ut
Skrevet av Emne: Spørsmål til beskrivelse av gjær  (Lest 219 ganger)
kvasi
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Sandnes

Vis profil
« på: tor 12 jan 2012, 21:46:21 »

Hei. 
Har en Brown Ale (Engelsk) under planlegging, og ifm utvelgelse av gjær kom jeg over denne beskrivelsen på Wyeast 1968 London ESB Ale ACTIVATOR xl 125 ml.
Her står det:
Diacetyl production is noticeable and a thorough rest is necessary

Jeg mener å ha lest om dette på forumet, men jeg klarte ikke å finne tilbake til dette, så da spør jeg dere. Hva menes med a thorough rest is necessary?
Hva gjør man da?

Mvh
Jon E
Loggført
Peter T
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Tøyen, Oslo

Vis profil
« Svar #1 på: tor 12 jan 2012, 22:06:13 »

Det betyr at du må la den få et par dager på varmere temperatur mot slutten av gjæringen.
Eller eventuelt bare la den stå lenge nok på gjæringskaret.
Loggført
gustavf
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Lambertseter, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #2 på: tor 12 jan 2012, 22:07:35 »

Først og fremst velger man en annen gjær Wink

Diacetyl-steg betyr at man hever temperaturen noen grader mot slutten av gjæringa. Da vil gjæren lettere fjerne diacetyl.
Loggført

Frisk doft av citrus, av den typen Wunderbaum-producenterna förgäves letat efter i sina laboratorier i tre generationer.
Shea-Arne
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Melhus

Vis profil
« Svar #3 på: fre 13 jan 2012, 11:39:00 »

Og i tilefellet du ikke viste, så er diacetyl et produkt som gir en slags smør/karamell smak på ølet og i de fleste stilarter blir sett negativt på.
Loggført

And what this flood of deeper brown, Which a white foam does also crown. Less white than snow, more white than mortar? Oh my soul! Can this be Porter?
- The Dèjeune
Sider: [1] Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Spørsmål til beskrivelse av gjær « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!