Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
fre 25 mai 2012, 04:48:47

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95450 innlegg i 8951 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Utstyr  |  Emne: DIY meskepose til BIAB 0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 2 3 [Alle] Skriv ut
Skrevet av Emne: DIY meskepose til BIAB  (Lest 1091 ganger)
sstordahl
*
Utlogget Utlogget
Gent/Trondheim

Vina Brouwerij

Vis profil
« på: fre 13 jan 2012, 13:14:49 »

Hei!

Er i full gang med mitt BIAB oppsett og har nå fått en 50L kasserolle i hus.  skitbra Trenger en meskepose, men er usikker på materiale og utforming av denne. Har søkt litt, men ikke funnet noe konkret sålangt.

Har brygget én BIAB tidligere med en hjemmelaget pose som var tynn og nokså finmasket, men laget av en blanding av bomull og polyester. Synes det ble mye grums i mesken(uten at jeg egentlig har noe sammenligningsgrunnlag her) og håpløs avrenning. Posen holdt alt for godt på vannet.

Nylon er visst mye brukt, men hvor finmasket og hvor får man kjøpt noe slikt(i Trondheimsområdet/på nett)? Brouwland sin med fine sider og grov bunn er alt for liten for min kjele så må lage noe selv!

Er det noen spesiell utforming som er bedre enn en annen? Spiss eller flat bunn for eksempel?

Mulig jeg tar for tungt på denne posen, men det er jo tross alt her vi skal trekke ut sukker og smak!

Gjerne kom med erfaringer om hva som funker/ikke funker!

Takker så mye for all hjelp!
Loggført
Ole Mørkved
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Namsos/Trondheim

Vis profil WWW
« Svar #1 på: fre 13 jan 2012, 13:21:07 »

Ugh, jeg liker ikke å skrive dette, men du kan dra til Stoff og Stil på Rosten, kjøp inn et stoff som heter Voile som det kan sys en slik pose av.
Loggført
Rolv H
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #2 på: fre 13 jan 2012, 14:18:40 »

Har spurt i noen butikker etter slikt stoff, noen ante ikke hva det var en gang, andre var veldig skeptisk til at slike stoffer skulle utsettes for temperaturer opp til 80 grader.
De ble også veldig opptatt av hvorfor jeg skulle varme dette såpass opp. laugh
Jeg gadd ikke stresse og endte opp med en pose fra Safiren i Sandnes. De gangene jeg har brukt denne har jeg fått en del grums i mesken, men syns ikke det gjør så mye egentlig. Det synker til bunns uansett.
Syns det er bedre med litt grums, enn med en treg avrenning. Prøvde å sile et brygg gjennom en slik finmaske polyestersekk, det var en tålmodighetsprøve. Som å se gresset gro. Aldri mer.
Loggført
sstordahl
*
Utlogget Utlogget
Gent/Trondheim

Vina Brouwerij

Vis profil
« Svar #3 på: fre 13 jan 2012, 14:28:16 »

Skjønner ubehaget, det er vel ikke akkurat en mye frekventert butikk for manfolk vil jeg tro(uten å ha vært der å sett klientellet før). Føltes litt merkelig å plutselig bli veldig interessert når jeg kom til stioffavdelingen på Ikea her. Hovedinteressen ligger heldigvis et annet sted. En DIY'er må noen ganger gjøre ubehagelige ting. I dette tilfellet tror jeg at jeg sender min mor  yes Men takk skal du ha Ole! Har sett Voil nevnt på div BIAB sider på engelsk, men ante ikke at vi hadde det samme i Norge. Ideelt.

Rolv: Er enig med deg her! Heller grums enn å vente i evigheter. Problemet mitt var at jeg fikk begge deler!

Kan man tillate seg å skvise posen for å få ut mer væske fortere? Mener å ha lest et sted at man kan dra med seg en del bitterstoffer hvis man skviser mye, men husker ikke helt?
Loggført
Ugelvik
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #4 på: fre 13 jan 2012, 14:32:11 »

Utallig mange BIAB'ere som klemmer som galninger og mener at de ikke får noe som helst bieffekter av dette... Personlig ville jeg nok prøvd å skvise litt ja Tongue
Loggført
Rolv H
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #5 på: fre 13 jan 2012, 14:32:37 »

Jeg skviste den posen det jeg klarte. Ølet ble veldig bra.
Loggført
Ole Mørkved
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Namsos/Trondheim

Vis profil WWW
« Svar #6 på: fre 13 jan 2012, 14:36:22 »

Husk bare å få din mor til å sy den litt større enn du tror er nødvendig. Den bør minst være det dobbelte av høyden av kjelen, og noe større diameter enn kjelen også. Lykke til.
Loggført
Tarjei77
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Fana,Bergen

Vis profil
« Svar #7 på: fre 13 jan 2012, 14:39:36 »

Har ikkje sydd pose... Nyttar eit flak av 100% polyester voile, skubba ned langs kanten i kjelen med sleiva, festa rundt kanten med bagasjestropp.
Loggført

Work is the curse of the drinking class.
sstordahl
*
Utlogget Utlogget
Gent/Trondheim

Vina Brouwerij

Vis profil
« Svar #8 på: fre 13 jan 2012, 15:22:41 »

Da tror jeg det blir skvising ja!

Takk for tipset Ole, skal bringe dette videre til symaskinen! Smiley

Tarjei: Det virket veldig enkelt, men er det ikke lett at flaket glipper et eller annet sted og våt malt tyter over det hele? Ser for meg at det kan være litt vanskeligere å administrere, men kommer i gang tvert da!

Takk for alle innspill folkens, det hjelper mye!
Loggført
Eirik Indregård
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Skedsmo

Vis profil
« Svar #9 på: fre 13 jan 2012, 16:58:55 »

Tipset jeg har sett på div BIAB-sider er å lage posen så stor at man kan putte kjelen inni, men ikke mye større enn det. Blir den for stor blir det mye stoff man må forholde seg til når man rører i mesken. Hvilket er et annet omdiskutert tema..
Loggført
pernod
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #10 på: fre 13 jan 2012, 18:26:48 »

Jeg kjøpte denne, som fungerer strålende for min del. Posen er litt for stor for min 30 liters kjele, men er ellers solid. Har satt ca 10 posebrygg nå, og det jeg får av trub komprimeres greit i gjæringskaret.

BIAB er konge Smiley

Per Christian

Edit: Ikke akkurat DIY, da. Med mindre "dra kort" er innafor ...
Loggført
eirikk
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #11 på: fre 13 jan 2012, 21:20:44 »

går det ikke an å bruke denne da? (vurderer den sjøl nemlig):

http://bryggselv.no/ds_product_info.php/products_id/721
Loggført
Rolv H
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #12 på: fre 13 jan 2012, 21:27:24 »

Denne funker, men er i minste laget. Har den selv, men aldri om jeg hadde fått krabbegryta på 39l inni den posen.
Loggført
eirikk
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #13 på: fre 13 jan 2012, 21:50:42 »

hm. har 36 liter sjøl, så det er til ettertanke. men sånn halvveis on-topic (vel, ikke særlig DIY): den funker til biab?
Loggført
Rolv H
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #14 på: fre 13 jan 2012, 22:32:21 »

Funker for meg, både i krabbegryta og i BB30en. Syns det er helt OK. Har ikke prøvd med en større pose.
Loggført
Eirik Indregård
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Skedsmo

Vis profil
« Svar #15 på: lør 14 jan 2012, 08:51:28 »

går det ikke an å bruke denne da? (vurderer den sjøl nemlig): http://bryggselv.no/ds_product_info.php/products_id/721

Det er denne posen jeg bruker, og jeg er veldig fornøyd med den. Virker å være av god kvalitet, og passer helt supert til 25 liters kjelen min.
Loggført
FrodeSy
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Sjøholt

Vis profil
« Svar #16 på: søn 15 jan 2012, 16:04:18 »

Funker for meg, både i krabbegryta og i BB30en. Syns det er helt OK. Har ikke prøvd med en større pose.

Ser du bruker meskeposen i BB30'en. Har tenkt litt på det same for å unngå for mykje maltrestar under falsen / kanten på toppen av maltrøret. Kva erfaringar (positive / negative) har du?
Loggført

"When I read about the evils of drinking, I gave up reading"
- Paul Hornung -
Rolv H
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #17 på: søn 15 jan 2012, 17:17:12 »

Har bare prøvd biab i BB30en en gang. Det ble en del grums, men ikke noen svidd bunn. Det var jo positivt. Brukte røret til skylling, med posen inni. Kommer nok til å teste dette flere ganger.
Loggført
sstordahl
*
Utlogget Utlogget
Gent/Trondheim

Vina Brouwerij

Vis profil
« Svar #18 på: man 16 jan 2012, 20:09:55 »

Når min mor var innom stoff&stil og spurte etter voile så ble hun henvist til et tynt bomullstoff. Kan det være riktig? Jeg trodde dette skulle være nylon? Hvis man googler "brew in a bag" så ser samtlige meskeposer ut til å være laget av nylon etter hva jeg kan se.

Etter min forrige opplevelse med tynt bomull/polyesterstoff så har jeg liten tro på dette uten å ha prøvd. Kan jo hende dette funker bedre ved at det har en annen struktur eller noe som mitt utrente stofføye ikke kan se  Jaha..
Loggført
hole
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Skjåk

Vis profil
« Svar #19 på: man 16 jan 2012, 20:34:52 »

på butikken (coop eller jernia i allfal) har de skinke pose den er ganske stor og tåler det meste, ca 40 kr og passer i 20-26liters kjeler. jeg har engang brukt et gammelt putetrekk av bomull funka det og selv om det trakk til seg litt mye av mesken.
Loggført
Ole Mørkved
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Namsos/Trondheim

Vis profil WWW
« Svar #20 på: man 16 jan 2012, 20:37:04 »

Bomull er sikkert ok, husk bare på at det krymper litt når dere skal sy posen.
Loggført
Tarjei77
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Fana,Bergen

Vis profil
« Svar #21 på: man 16 jan 2012, 20:38:24 »

Voile har med veving og "maskevidde" å gjere, ikkje materiale. Litteraturen anbefaler for øvrig 100% polyester. Det gjer eg og.
Loggført

Work is the curse of the drinking class.
sstordahl
*
Utlogget Utlogget
Gent/Trondheim

Vina Brouwerij

Vis profil
« Svar #22 på: man 16 jan 2012, 21:15:54 »

hole: høres lettvint ut, men jeg tror det blir litt lite til min 50L! Det stoffet jeg har fått i her nå er MYE tynnere enn et putetrekk, så hvis det funka med putetrekk så har jeg mer håp for dette og!

Ole: det med krymping var det første min mor sa og, så hun skulle vaske stoffet først. Hun hadde trua på bomull til matlaging, men mente at det kanskje var noe fra gammelt av når det ikke fantes mye syntetiske stoffer.

Tarjei: Det du sier gir mening, jeg har også tro på polyester/nylon da fibrene ikke vil suge vann. Forøvrig takk for opplysningen om at voile ikke har noe mer materiale å gjøre, det ante meg.

Siden det nå er kjøpt inn bomullsvoile så tipper jeg det blir sydd en pose av det også får jeg teste litt. Er det for ille så får jeg prøve å få tak i polyester!

Takk alle for mange gode innspill!  skitbra

Sindre
Loggført
Ole Mørkved
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Namsos/Trondheim

Vis profil WWW
« Svar #23 på: ons 18 jan 2012, 00:08:40 »

Jeg har latt meg fortelle at de har fått inn slikt egnet stoff i polyester på IKEA, 29 kroner pr. meter. Så da har du muligheten der, om ikke det du allerede har kjøpt fungerer.
Loggført
sstordahl
*
Utlogget Utlogget
Gent/Trondheim

Vina Brouwerij

Vis profil
« Svar #24 på: ons 18 jan 2012, 10:22:04 »

Jeg har latt meg fortelle at de har fått inn slikt egnet stoff i polyester på IKEA, 29 kroner pr. meter. Så da har du muligheten der, om ikke det du allerede har kjøpt fungerer.

Takk for tipset! Dette skal sjekkes ut for å sammenligne forskjellen på de ulike materialene! Alt på IKEA bruker jo å ha slike fine navn, du vet ikke tilfeldigvis navnet på dette stoffet? "Meska" kanskje?  Grin
Loggført
Rolv H
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #25 på: ons 18 jan 2012, 11:44:45 »

Kan det være Sarita?

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/00175028/#/60175030

Vedlikeholdsråd

Vaskes ved 40°C.
Kan ikke klorblekes.
Tåler ikke tørketrommel.
Strykes ved middels temperatur.
Kan ikke renses.

Produktbeskrivelse

100% polyester

Loggført
eskilrl
**
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #26 på: ons 18 jan 2012, 13:19:35 »

Jeg sydde meg en pose av det ikeastoffet. funker ålreit det
Loggført
sstordahl
*
Utlogget Utlogget
Gent/Trondheim

Vina Brouwerij

Vis profil
« Svar #27 på: ons 18 jan 2012, 13:32:29 »

Vedlikeholdsråd

Vaskes ved 40°C.

Hmmm, vaskes ved 40°C og meskes ved 80°C. Interessant  bank2 Men det er kanskje det stoffet her ja! Kan være verdt et forsøk!

eskil: du sier det funker ålreit, betyr det at du opplever noen problemer eller funker det i grunn bra?
Loggført
Ole Mørkved
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Namsos/Trondheim

Vis profil WWW
« Svar #28 på: ons 18 jan 2012, 13:41:11 »

Stoffet, som jeg trodde het Barnarbetstyg, minner veldig om den posen jeg kjøpte på ebay, og den tåler fint de temperaturene i hvert fall.
Loggført
sstordahl
*
Utlogget Utlogget
Gent/Trondheim

Vina Brouwerij

Vis profil
« Svar #29 på: ons 18 jan 2012, 13:53:03 »

Jada, jeg tviler ikke på at stoffet tåler mye mer enn vaskeanvisningen tilsier. Den er vel god margin mellom denne temperaturen og det stoffet virkelig tåler!

Finner ikke Barnarbetstyg på IKEA og heller ingen fornuftige treff på google? Får vel ta en tur på IKEA og se hva som finnes!
Loggført
Ole Mørkved
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Namsos/Trondheim

Vis profil WWW
« Svar #30 på: ons 18 jan 2012, 13:56:00 »

Hehe, det var nå mest som en spøk. Det heter nok Sarita ja :-)
Loggført
eskilrl
**
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #31 på: tir 31 jan 2012, 21:22:14 »

Vedlikeholdsråd

Vaskes ved 40°C.

Hmmm, vaskes ved 40°C og meskes ved 80°C. Interessant  bank2 Men det er kanskje det stoffet her ja! Kan være verdt et forsøk!

eskil: du sier det funker ålreit, betyr det at du opplever noen problemer eller funker det i grunn bra?

Jeg har ikke prøvd noe annet, men denne virka i allefall. Det ble øl, og utbytte var på ca 73%. Jeg fikk i likhet med flere andre som bruker biab noe trub i vørteren. Det kan sikkert løses med tettere masker eller andre triks, men jeg er veldig fersk så jeg vet ikke. Men jeg er i allefal fornøyd med den. Billig og lett å lage til riktig størrelse. Kan jo lage hvor stor man vil. Lagde den så stor at jeg fikk gryta nedi. Jeg kommer ikke til å kjøpe noen ny på en stund i allefall Smiley
Loggført
sstordahl
*
Utlogget Utlogget
Gent/Trondheim

Vina Brouwerij

Vis profil
« Svar #32 på: tor 2 feb 2012, 14:33:10 »

Hehe, det var nå mest som en spøk. Det heter nok Sarita ja :-)

Stussa litt ja! Fikk opp veldig mye arbeidsklær for barn på google  Grin

har fått i en bit Sarita nå, så det blir test til helgen da det skal brygges dunkelweizen!
Loggført
sstordahl
*
Utlogget Utlogget
Gent/Trondheim

Vina Brouwerij

Vis profil
« Svar #33 på: man 6 feb 2012, 13:01:10 »

For å runde av tråden her så kan jeg komme med min erfaring etter helgens bryggeøkt etter BIAB-prinsippet. Mesket i en pose laget at stoffet fra IKEA som ble anbefalt her (Sarita) og det funket utmerket. Veldig finmasket, men likevel veldig bra avrenninig! Noe grums ble det såklart i vørteren, men det var så lettvint og effektivt at det får så være. Kjempelett å klemme ut det siste fra maltet. Dette syntetiske stoffet fungerte hvert fall enormt mye bedre enn den bomull/polyesterblandingen jeg brukte sist.

Fikk ett utbytte på ca 74% som stemmer bra med eskilrl's erfaring.

Så til nye BIAB'ere så kan jeg også anbefale dette stoffet!  skitbra
Loggført
Sider: 1 2 3 [Alle] Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Utstyr  |  Emne: DIY meskepose til BIAB « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!