Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
fre 25 mai 2012, 04:53:35

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95450 innlegg i 8951 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Oppskrifter  |  Oppskrifter generelt  |  Emne: Hjelp til Havrestout med ekstrakt? 0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] Skriv ut
Skrevet av Emne: Hjelp til Havrestout med ekstrakt?  (Lest 196 ganger)
EspenAE
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil
« på: fre 13 jan 2012, 13:59:05 »

Hei.

Jeg har fryktelig lyst til å brygge en havrestout med ekstrakt og spesialmalt, og i den forbindelse lurte jeg på om det er noen av dere som har en god oppskrift på dette?

Jeg har forstått det slik at for å få noe effekt av å bruke havre i øl så må denne meskes. Er det noen av dere som (i tillegg til oppskrift) kan gi meg en en walkthrough på hvordan jeg best kan gjøre dette. Er nybegynner og har aldri mesket noe som helst. Det nærmeste jeg kommer er steeping av spesialmalt. Er det bare å varme vann til ca 75 grader, tilsette tilmålt mengde havre og feks pale malt, og la stå en time, for så å sile av og tilsette det i kokekjelen med noe mer vann og så steepe spesialmaltet i en halvtime på rundt 70 grader, for så å ha i mer vann og ekstraktet?

Ser på dette som første steg mot allgrainbrygging, men trenger som dere skjønner litt hjelp!
Loggført

Beer: So much more than just a breakfast drink.
Ugelvik
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #1 på: fre 13 jan 2012, 14:34:13 »

Det ligger vel en ganske omfattende artikkel om mesking i medlemsseksjonen. Vil anbefale å ta en kikk på den Smiley
Loggført
Kjetil S
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Ølbart på andre fora

Vis profil
« Svar #2 på: fre 13 jan 2012, 15:20:31 »

Jeg ville holdt meg rundt 65 til 67 grader under meskingen, og du kan godt ha i spesialmalt sammen med pale malt og havregryn, så lenge pale malt er rundt 50% av gristen.
Loggført
FrankW
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Solbergelva - Nedre Eiker

Vis profil
« Svar #3 på: fre 13 jan 2012, 17:57:25 »

hei

Fikk en del tips for min stout her: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,8280.0.html
Kjører selv en parial mash/biab og koker sammen med ekstrakt i kveld. Første gang for meg Smiley

Loggført
Kenneth N
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim / Son

Vis profil
« Svar #4 på: fre 13 jan 2012, 18:42:43 »

Jeg kjørte mitt første (ikke-sett) brygg som en havrestout!

Oppskrift: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,7601.msg68929.html#msg68929

Ble i utgangspunktet ikke fornøyd. Tynne ut på den måten jeg gjorde tynnet ut for mye av smakene, og jeg fikk for lite humle til en så konsentrert vørter. Skal lage litt mindre brygg fremover til jeg får råd til all-grain. Drakk akkurat en flaske av denne, og det skal sies at den enten blir bedre over tid, eller så har jeg blitt vant til hvordan den smaker. Uansett synes jeg den brente smaken er kommet tydligere frem, og det søtlige er blitt litt mer borte. Lagret den ved romtemperatur hele tiden, så skummet er ikke like imponerende lenger som den var før jul.
Loggført
Sider: [1] Skriv ut 
Norbrygg  |  Oppskrifter  |  Oppskrifter generelt  |  Emne: Hjelp til Havrestout med ekstrakt? « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!