Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
fre 25 mai 2012, 04:54:39

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95450 innlegg i 8951 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Startere for lagere 0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] Skriv ut
Skrevet av Emne: Startere for lagere  (Lest 337 ganger)
Aleksander_B
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Boulder Brewery

Vis profil
« på: fre 13 jan 2012, 18:08:18 »

Satte min første store lagerstarter idag.
Jeg skal etter planen brygge en tjekkisk pilsner på søndag, og satte en starter med 2 ferske wlp802 på 2,5 liter.

Da jeg skulle sette det hele på magnetrøreren kom jeg på ett spørsmål:
Hvor skal jeg ha den stående fram til Søndag?

Jeg kan ha den i stua, hvor temp er rundt 19-20 grader.
Eller på gangen hvor temp ligger på rundt 14-15 grader.

I og med at dette er ett lagergjær antok jeg at det trivdes bedre i det kaldere rommet og satte den i gang på gangen hvor det er kjøligere.
Er dette riktig for lager-startere?

Hva gjør dere?
Loggført

Supporter av Lervig AS
"The beer scene is sick, and we are the fucking doctors!"
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #1 på: fre 13 jan 2012, 18:11:25 »

Har alle startere stående på rundt 20 °C. Målet er formering, så da trives gjæren litt bedre med høyere temperatur. Så setter jeg alltid starteren kaldt for bunnfelling likevel.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Aleksander_B
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Boulder Brewery

Vis profil
« Svar #2 på: fre 13 jan 2012, 18:17:37 »

Okey. Da tar jeg starteren inn i stua Smiley
I det siste har jeg alltid pitchet hele starteren i bøtta, dersom den er under 10% av hele volumet.
Og har hørt at dersom man skal bunnfelle gjæret må det stå kaldt i noen døgn?
Loggført

Supporter av Lervig AS
mikslen
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stjørdal

Vis profil
« Svar #3 på: fre 13 jan 2012, 23:48:00 »

Hei, jeg har nettopp lest "Brewing classic styles" av Jamil og han nevner i boken at startere for lager bør gjære maksimalt 6°C unna vørtertemperaturen før pitching. Dette fordi når du pitcher romtemperatur-starter i vørter på 9-10°C, får gjæra kuldesjokk og gjæringen starter tregere. Dette var enda viktigere hvis du ikke dekanterte vørteren på starteren, da den varme gjæringen i starteren dro meg seg bismaker over i sluttproduktet.

Erfaringer rundt dette?

Loggført

Mikael K Slettedal
olavgn
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Hellerudtoppen, Oslo

Krokstien Bryggeri

Vis profil
« Svar #4 på: lør 14 jan 2012, 12:23:47 »

Stressing av gjær gir usmak på ølet, noe som er ekstra kritisk i øl med ren smaksprofil, som f.eks. pilsner. La den gjære ut på 20 grader, sett kaldt for bunnfelling, dekanter og pitch. Startervørteren vil ha usmak fra både oksidering og altfor høy gjæringstemp, og ved lager har man ofte ganske stor starter, så greit å ikke ha den med. Om man absolutt ikke vil dekantere burde man nok gjære starteren kaldere. Men det tar lenger tid å gjære ved lager-temperaturer, og du sparer neppe noe tid kontra den første prosedyren.
Loggført

Spis gul snø. Det kan være øl.
Aleksander_B
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Boulder Brewery

Vis profil
« Svar #5 på: lør 14 jan 2012, 13:01:44 »

Takker for gode svar.  Smiley
Men hvor lenge må/bør starteren stå for bunnfelling?
Holder det med 12t, eller snakker vi døgn?
Loggført

Supporter av Lervig AS
gustavf
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Lambertseter, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #6 på: lør 14 jan 2012, 16:59:37 »

Det er for å få mindre dårlig vørter fra starteren med i ølet, rett og slett. Litt avhengig av gjærtype, så vil du kunne dekantere av ganske mye av starteren etter to-tre timer. Dette er ikke enten-eller, så du er ikke avhengig av å vente til gjæren er ei fast kake i bunnen.

12 timer burde fungere bra og gi deg lite væske fra starteren med over i gjærkaret. For å få gjæren til å bunnfelle helt, er det min erfaring at det kan ta noen dager, men så lenge venter jeg aldri med en starter.
Loggført

Frisk doft av citrus, av den typen Wunderbaum-producenterna förgäves letat efter i sina laboratorier i tre generationer.
Aleksander_B
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Boulder Brewery

Vis profil
« Svar #7 på: lør 14 jan 2012, 17:17:21 »

Den gjæren jeg "jobber" med nå er en wlp803. Jeg lar den stå til i morgen tidlig, og så hiver jeg den i kjøleskapet når jeg har stått opp.
Da har den fått gå i 2 døgn. Så 12t for bunnfelling, noe jeg satser på går bra.

Litt dårlig planlagt, får ha dette i bakhodet til neste gang og sette starteren ca en uke i forveien neste gang Smiley
Loggført

Supporter av Lervig AS
Sider: [1] Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Startere for lagere « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!