Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
fre 25 mai 2012, 05:08:52

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95450 innlegg i 8951 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Råvarer  |  Emne: IBU pp norsk humle? 0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] Skriv ut
Skrevet av Emne: IBU pp norsk humle?  (Lest 329 ganger)
JensWiken
Utlogget Utlogget

Vis profil
« på: søn 15 jan 2012, 09:59:40 »

Det finnes nok ikke noe fasittsvar, men er de noen som har hørt noe om hvilken bitterhet det er målt på norsk villhumle? Tenker jeg kaaaanskje kan bruke slik ekstern fakta om en norsk humle til p anta at min hjemmeplukka humle er ca samme.. dog, jeg kan ta veldig feil! Laga en te av amatørhumlen i går. Den hadde liiite aroma og smak, men bitter var den. Den er fra i fjor sommer, tørka, pakka og pressa inn i 4 lag plast og vært i fryseren siden da..
Loggført
Rune Alm
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Saltdal

Vis profil
« Svar #1 på: søn 15 jan 2012, 11:19:08 »

Det er sikkert vanskelig å finne noen fasit på uten å få den testet. Vil tro at jordsmonn, voksested og været har mye innvirkning slik at alt blir veldig usikkert.
Loggført
olavgn
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Hellerudtoppen, Oslo

Krokstien Bryggeri

Vis profil
« Svar #2 på: søn 15 jan 2012, 14:59:08 »

Bryggeland har nevnt noe om at de tar imot prøver av humleblomst for gratis testing, så lenge du har mulighet til å få tatt ein stikling av den aktuelle sorten dersom det skulle være aktuelt.
Loggført

Spis gul snø. Det kan være øl.
JensWiken
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #3 på: tir 17 jan 2012, 02:14:41 »

Bryggeland har nevnt noe om at de tar imot prøver av humleblomst for gratis testing, så lenge du har mulighet til å få tatt ein stikling av den aktuelle sorten dersom det skulle være aktuelt.

Kanskje jeg skal ta meg en telefon dit da :-) Husker nå at det var skrevet noe tidligere, om at noen ville ta prøver av norsk villhumle fra innsendinger av medlemmer her.. Det var bryggeland?
Loggført
frode_skarstein
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Straumsbukta, Tromsø

Vis profil WWW
« Svar #4 på: tir 17 jan 2012, 08:34:55 »

En undersøkelse fra Planteforsk fra 2003 (som har vært omtalt her tidligere) av bortimot 40 forskjellige norske humler viser at alfasyreinnholdet ligger mellom 2-7%, men de aller fleste ligger absolutt et sted rundt 4-5%

http://norbrygg.no/images/stories/humlekloner_samlet_i_norge.pdf
Loggført

olavgn
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Hellerudtoppen, Oslo

Krokstien Bryggeri

Vis profil
« Svar #5 på: tir 17 jan 2012, 11:21:23 »

Kanskje jeg skal ta meg en telefon dit da :-) Husker nå at det var skrevet noe tidligere, om at noen ville ta prøver av norsk villhumle fra innsendinger av medlemmer her.. Det var bryggeland?
Bryggeland/Vin og Bar, aye.
Loggført

Spis gul snø. Det kan være øl.
Sider: [1] Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Råvarer  |  Emne: IBU pp norsk humle? « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!