Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
fre 25 mai 2012, 05:14:49

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95450 innlegg i 8951 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Første brygg - noen spørsmål 0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] Skriv ut
Skrevet av Emne: Første brygg - noen spørsmål  (Lest 286 ganger)
ol3kr1st1an
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil
« på: søn 15 jan 2012, 20:03:58 »

Satte mitt første brygg i går og har noen spørsmål i den forbindelse. Det er snakk om et ekstraktbrygg på totalt 20 liter. Kokevolumet var 14 liter og jeg kokte 6 liter vann på forhånd som jeg helte rett i gjæringskaret og kjølte ned til romtemperatur. Problemet oppstod ved avkjølingen av vørteren. Spiralkjøleren jeg brukte er beregnet til å henge på kanten av kjelen og siden jeg ikke hadde fylt hele kjelen med vørter fikk jeg ikke dekket hele spiralen og kjølingen gikk derfor svært tregt. Jeg valgte derfor å helle vannet fra gjæringskaret opp i kjelen. Jeg har ikke lest noen steder at man kan kjøle ned vørteren ved å tilsette avkjølt vann, så jeg regner med at dette var en bommert. Spør derfor:
- er ølet kaputt?
- de fleste oppskrifter for ekstraktbrygging angir at man koker kun deler av totalvolumet og tilsetter resten av vannet i gjæringsdunken. Er det noen spesiell grunn til at man ikke koker hele volumet? Er det kanskje fordi ikke alle har kjele som er stor nok?
Loggført
Brede
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Ålesund

Vis profil
« Svar #1 på: søn 15 jan 2012, 21:08:27 »

Ølet ditt klarer seg helt fint. Koking av hele volumet er som du sier mest fordi kapasitetene på kjelene er for liten.
Loggført

Kokkens Nanobryggeri
På flasker:
#14 Jule IPA
#13 American stout
#11 Kokkens Humlehode IPA
#6 Kokkens Mild
#5 Kokkens Sorte Gull 12,6% (Imperial Stout)
"Ingen ting er umulig, det umulige tar litt lengre tid"
ol3kr1st1an
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil
« Svar #2 på: man 16 jan 2012, 20:12:28 »

Takk for svaret. Får håpe det beste, det putrer bra i gjæringskaret så noe riktig må jeg ha gjort http://
Loggført
Sider: [1] Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Første brygg - noen spørsmål « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!