Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
fre 25 mai 2012, 05:21:45

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95450 innlegg i 8951 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Oppskrifter  |  Oppskrifter generelt  |  Emne: Roasting av havregryn? 0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] Skriv ut
Skrevet av Emne: Roasting av havregryn?  (Lest 567 ganger)
Jan Morten
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Nord-Trøndelag

Vis profil
« på: lør 15 mar 2008, 09:31:29 »

Lurer litt på dette med roasting av havregryn. Ser at enkelte beskriver 165 grader i ovnen til gyllen/mørk brun (ca 60-85min)
Laget en porsjon i går og de ble betraktelig mørkere enn orginalen (Bjørn store havregryn) Så ,de gir vel litt farve og "roast" aroma også Smiley

Hva med mesketid og % av total malt til f.eks en Stout ?

Noen som har erfaring her ??

Takker meget for svar (prøver å holde liv i et labert forum....)
Loggført

Knuthaugens Picobrygg
GeirJ
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Karmøy

Vis profil
« Svar #1 på: lør 15 mar 2008, 10:09:43 »

Jeg brukte ristede havregryn i den siste stouten min.Synes at smaken ble mye rundere enn tidligere, litt mer "brødsmak". Nå var det første gangen jeg hadde salter i vannet, så det kan nok og ha innvirkning på resultatet.
Jeg ristet gryna på 167gr. i en time, og gjorde ikke mer ut av det enn at jeg hadde de i mesken i en time.

Mengden utgjorde 5% av totalen. Får se om jeg øker mengden  i neste havrestout, det er iallfall den beste stouten jeg har brygget. Skål 2
Loggført
Trygve
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Det må øl til før det er verdt å bli tørst.

Vis profil
« Svar #2 på: man 17 mar 2008, 13:18:51 »

Jeg har ristet havregryna, men som hobbykokker flest så ser jeg ikke så nøye på temperatur og tid. Tror det var på ca 175 gr, og så la jeg et 2 cm tjukt lag i langpanna og rørte rundt av og til.  Tok omtrent en time i alt, og da syntes jeg fargen var fin - mørk gyllenbrun - noe mellom karamell og kaffe.  Luktet litt brent, og flere bøker anbefaler at man gjør dette i god tid, og lar gryna lufte seg innen en brygger.  Har ikke prøvd uten risting, men med 12 % av dette i mesken ble det god Staut ja!

(se nederst på side 2)

Loggført

mvh Trygve
Jan Morten
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Nord-Trøndelag

Vis profil
« Svar #3 på: man 17 mar 2008, 14:13:28 »

amen

Den så rimelig lekker ut du  godt øl Vi får se om vi med tidem klarer en "doublet" hehe
Takker for info !
Loggført

Knuthaugens Picobrygg
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #4 på: tir 18 mar 2008, 09:43:15 »

Ser at det mange steder anbefales at man rister grynene ved ca. 150 °C til det begynner å lukte kake. En passelig upresis beskrivelse! Glimrende for en hjemmebrygger.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Sider: [1] Skriv ut 
Norbrygg  |  Oppskrifter  |  Oppskrifter generelt  |  Emne: Roasting av havregryn? « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!